AJ skrev:Da er Tutoro chainoiler montert på nysykkelen. Litt annerledes montering av påføringsdyse enn på gamle KTM'en.
Skriver mer om dette senere for de spesielt interesserte i "AJ Arena..." bikerloggen min siden kjerringa og jeg skal ut på en lengre Alfa Romeo tur i finværet :) .
Her et par-tre bilder:

Skriver litt mer om Tutoro chainoiler og monteringen i denne tråden i stedet for bikerloggen.
Mest for de som er interessert i en ganske genial mekanisk gadget, som Tutoro faktisk er.
Jeg har montert samme enhet som jeg hadde på 2015 modellen. På samme sted også, med en brakett festet til det ene skruefestet på høyre passasjerfothviler. Ideell plassering slik jeg ser det, siden oljebeholder sitter beskyttet bak forthvilerbraketten med lett tilgang til justeringsrattet i brakettåpningen.
Justeringsrattet nederst på oljebeholderen er den man stiller inn dryppfrekvensen på til den "makaløsa maniken" i beholderen som sørger for at oljen siger nedover i slangen og ut av påføringsdysa mot bakdrevet.
Lese mer om hvordan Tutoro fungerer på
https://www.tutorochainoiler.com/.
På min forrige KTM prøvde jeg forskjellige løsninger med Tutoros egen hardplastdyse med oljepåføring både mot framdrev og bakdrev og endte opp med å plassere den slik at oljen ble påført på innsiden av kjedet rett før kjede og bakdrevtenner møttes.
Dvs. at dysa ikke lå an mot drevet slik produsenten anbefaler som den aller beste løsningen uten at de dermed avviser løsningen jeg valgte.
De Tutoroprodusenten sier om "min" løsning er at det vil gå en del olje til spille, både gjennom kjedeleddene og ved at oljen lettere kastes av bakdrevet.
Nå har jeg valgt å legge påføringsdysen inntil bakdrevet der Tutoro anbefaler, slik bildet ovenfor viser.
Som man vil se har jeg valgt en løsning uten hardplastdyse, som man dytter på plass i selve oljeslangen.
I stedet for å bruke slangen som satt på den forrige sykkelen,kjøpte jeg en ny i samme dim. til noen får kr. hos en lokal "vi har omtrent alt du trenger" butikk av den gode gamle sorten.
På den siste tredjedelen av slangen kveilet jeg rundt metalltråden som vises på bildet. Dette for å gjøre den delen av slangen, som ligger bak og delvis under svingarmen/bakgaffelen, stivere og lettere å forme den slik jeg ønsket.
Jeg hadde tenkt å dytte inn en hardplastdyse i enden på slangen, men da jeg prøvde å legge an den metalltrådkveilede slangen mot drevet viste dette seg å fungere helt utmerket, også en en lengre testtur på både svært humpete vei og riksveien.
Så da blir løsningen slik inntil det evt. dukker opp svakeheter med den.
Men for å kunne legge an den kveilede slangeenden mot bakdrevet er det viktig at slangen er godt festet rett før der slangen møter drevet.
Dessverre tok jeg ikke bilder av den løsningen, men skal forsøke å beskrive det så kort og presis som mulig.
Den nedre trekantformede kjedebeskyttelsen som er festet med to skruer gjør det mulig å feste slangen med to plasttrips ved å plassere slangen bak festeøyene for deretter å skru på plass beskyttelsen igjen.
Dette fikk jeg ikke til (eller prøvde ikke hardt nok...) på den forrige sykkelen, men denne gangen gikk det forholdsvis greit med en god porsjon tålmodighet og fingerferdighetsøvelse...
Etter dagens testtur er jeg veldig fornøyd med løsningen og hvordan Tutoro fungerer.
Det jeg synes er spesielt bra med Tutoro er at man ikke trenger noen form for modifisering/inngripen i sykkelen. Dvs. ingen kobling til sykkelen, verken vakuumsystemer eller elektrisk anlegg.
Og den "makaløsa maniken", selve mekanikken i Tutorosystemet sørger for oljenedsig i slangen under kjøring i takt med demperbevegelsene under kjøring og stopper automatisk når sykkelen står stille.
Nevner til slutt i et langt og kanskje en smule nerdete innlegg om at oljepåføring på bakdrevet visstnok skal være svært effektiv siden oljen blir presset inn ytterleddet på kjedet for deretter å bli pumpet videre innover i kjedeleddene, som en form for oljepumpe.
Det gjenstår å se hvor lenge og godt løsningen og systemet fungerer.
Så langt veldig lovende

.
Om noen er nysgjerrige på Tutoro, løsningen jeg har valgt og erfaringer jeg har med systemet er det bare å fyre løs :) .
Tutoro auto3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.