Honda CBX750 1988 Byggtråd
Honda CBX750 1988 Byggtråd
Hei!
Bør vel ta for meg det formelle først;
Jeg er 25 år, elektriker av utdannelse å jobber nå i statens grønne avdeling (ikke lan nguyen sin grønne avdeling alså ).
Har i en tid ønsket å starte mitt eget MC-prosjekt i flere år, å www.Bikeexif.com sine bike of the week har ikke hjulpet på å kurrère denne trangen. Jeg begynte for alvor å se etter en donor til dette etter sommeren, å struck gold nå i høst da jeg landet på Honda's rekke 4'er fra sent 80' tall.
Jeg skal prøve å være flink med bilder, samt oppfordrer alle som vil følge med å komme med innvendinger, tips eller forslag om de vil!
Et genuint "Barn find" Beskuing Kjøp
Bør vel ta for meg det formelle først;
Jeg er 25 år, elektriker av utdannelse å jobber nå i statens grønne avdeling (ikke lan nguyen sin grønne avdeling alså ).
Har i en tid ønsket å starte mitt eget MC-prosjekt i flere år, å www.Bikeexif.com sine bike of the week har ikke hjulpet på å kurrère denne trangen. Jeg begynte for alvor å se etter en donor til dette etter sommeren, å struck gold nå i høst da jeg landet på Honda's rekke 4'er fra sent 80' tall.
Jeg skal prøve å være flink med bilder, samt oppfordrer alle som vil følge med å komme med innvendinger, tips eller forslag om de vil!
Et genuint "Barn find" Beskuing Kjøp
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Det enkle er nå gjort; bruke penger.
Neste steg blir å takle sykkelens hovedlinje. CBX's sittestilling er som du kan forvente av en touring-sykkel, oppreist og lav.
Jeg vil prøve å få denne rettes mulig, å rydde opp i sykkelens visuelle linje.
Jeg måtte såklart foreta meg et lite innkjøp. Med en forsvarlig pris på rundt 3000 kr fra Biltema, var overveidingen grei. Foreløpig mock-up For de som måtte lure, er passende frame loop 220mm. Går ut ifra at dette er ganske likt på de fleste 80' honda.
Neste steg blir å takle sykkelens hovedlinje. CBX's sittestilling er som du kan forvente av en touring-sykkel, oppreist og lav.
Jeg vil prøve å få denne rettes mulig, å rydde opp i sykkelens visuelle linje.
Jeg måtte såklart foreta meg et lite innkjøp. Med en forsvarlig pris på rundt 3000 kr fra Biltema, var overveidingen grei. Foreløpig mock-up For de som måtte lure, er passende frame loop 220mm. Går ut ifra at dette er ganske likt på de fleste 80' honda.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Jippi! Presang fra England
Jeg vraket den orginale tanken, å erstatter den med denne CX500 tanken. Valget for denne er rent estetisk. Jeg liker looken med knee dents, den flate linjen på undersiden. Det hjelper også at tanken er kortere enn orginal tanken, å vil flytte den visuelle vekten forover på sykkelen. Men først må orginallakken av.
Seat loop / subframe Brakett for å flytte oljekjøleren bakover. Denne var før montert rett under lykten i kåpen fremme.
For å få nok klaring mellom hjulet og den nye bakenden til sykkelen, må den heves med 1,5 cm.
Ferdig stance:
Jeg vraket den orginale tanken, å erstatter den med denne CX500 tanken. Valget for denne er rent estetisk. Jeg liker looken med knee dents, den flate linjen på undersiden. Det hjelper også at tanken er kortere enn orginal tanken, å vil flytte den visuelle vekten forover på sykkelen. Men først må orginallakken av.
Seat loop / subframe Brakett for å flytte oljekjøleren bakover. Denne var før montert rett under lykten i kåpen fremme.
For å få nok klaring mellom hjulet og den nye bakenden til sykkelen, må den heves med 1,5 cm.
Ferdig stance:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Mye bra dokumentasjon her. Blir spennende å se videre :)
- Flattop
- Innlegg: 413
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Spennende å følge med på ja.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37972
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Knallåpning som nyregistrert MCsiden.no bruker med denne byggtråden, kasparhz !
Mange av oss som et spente på fortsettelsen !
Velkommen skal du være her på MCsiden.no .
Mange av oss som et spente på fortsettelsen !
Velkommen skal du være her på MCsiden.no .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Nice!!
Gleder meg til fortsettelsen!!!
Gleder meg til fortsettelsen!!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Takk for det! Håpet er nok å få lokket ut ekspertene fra vinterdvalen når jeg har tekniske spørsmål
Jeg kan gå gjennom hvordan jeg valgte å lage setekuppelen bak. For meg var det viktig at denne stemte med utseende på tanken.
Den skal også huse batteriet, så den måtte være høy nok, uten å virke ruvende.
1:
Begynte med å lage en plattform som matcher seatloopen.
2:
Grovutskærer tankform for å ta mål. Her skalerte jeg målene ned til å passe ønsket høyde på setekuppelen.
3:
Hovedlinjene på tanken har jeg overført til malen. Disse fungerer som linjer jeg kan følge når jeg skal skjære ut skum senere.
4:
Sjekk av passform
1:
Når jeg var fornøyd med linjene på formen, fylte jeg den med skum (Brukte vanlig ekspanderende byggskum)
2:
Brukte nå linjene i formen til å kutte vekk overflødig skum. Hint: Det er et sabla rot.
3:
Sparklet formen.
4:
Sammenligning
Jeg la så glassfiber over formen. Når glassfiberen herdet, tok jeg ut formen den var støpt over. Jeg skal ikke begynne å produsere setekupeler, så jeg syntes det var unødvendig å lage en form til dette. Setekuppelen ble så sparklet å grunnet.
Hvis det et interesse for flere slike innlegg, så gi meg gjerne en tilbakemelding! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37972
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Erru gæern ? Innlegg som dette med massevis av bilder fra byggprosessen vet jeg det er mange her inne som er veldig interessert i .
Så... la dem komme !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Heeeelt enig!!!
Bring it!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Ja, bilder bilder bilder !
Godt å se at det fortsatt finnes folk som er flinke til å bruke hendene sine. Tommel opp.
Godt å se at det fortsatt finnes folk som er flinke til å bruke hendene sine. Tommel opp.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Hehe, da skal jeg unngå å være blyg.
Det foregår såklart litt arbeid i kulissene her som jeg ikke har tatt bilde av, så spør gjerne om noe blir utelatt...
Først så var jeg misfornøyd med hvordan fronten på sykkelen er. Den ser rett å slett litt datert ut. For å rette opp i dette bestilte jeg nye bremseskiver foran som jeg syntes hjelpte på. 1. Gammel front
2. Ny og gammel skive
3. Størrelsesammenligning
4. Ny front.
Sykkelen ser med en gang mer aggressiv ut etter at bremsene ble byttet og framskjermen fjernet.
Jeg var enda litt misfornøyd med at det er såpass stor forskjell mellom fram og bak felg (16" og 18") noe som gjorde at symmetrien ikke stemte helt. Looken med at sykkelen er senket på gaffelen syntes jeg også ble litt mye.
Løsningen landet i fanget mitt for 5 dager siden, på lille nyttårsaften. Finn.no sendte meg varsel, å jeg ringte selgeren å avtalte henting.
Da ble det roadtrip (Det var mye enklere å overtale kjæresten til å bli med om jeg sa roadtrip enn "9 timer i bil èn vei for å hente deler til motorsykkelen) til Porsgrunn med retur samme dag. å utbytte;
Suzuki GSXR 2013 mod framgaffel og svingarm. MED FELG OG BREMSER ?? Ja.
Så da var det å gå tilbake et par steg, uten at dette plager meg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Dette ser kjempebra ut. Vet du hva som må til for å få gsx-delene til å passe?
Selv bygger jeg en CX500. Ambisjonsnivået er langt lavere enn ditt :)
Selv bygger jeg en CX500. Ambisjonsnivået er langt lavere enn ditt :)
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Hei og takk for det!
Byttingen av fremgaffel gikk lettere enn forventet, å jeg skal prøve å beskrive den her;
1. topp Ytre diameter 47 mm
2. Bunn ytre diameter 55 mm
3. Topplager (32005 25x47x15 57C06) Bunnlager (32006 30x55x17 57C08)
4. Byttet ut det orginale styrelageret til dette i rustfritt. Dette var nok det vanskeligste, da lageret må presses på.
Jeg kjølte ned styre-stem'n og varmet opp lageret, å brukte en stor nok pipe for å presse det på.
Lagerene kjøpte jeg på en lokal forretning som spesialiserer seg innen lager og transmissjon ( Rotek AS ). De kan også bestilles fra nett.
Anbefaler å se om du finner din egen sykkel og ønsket donor-gaffel på www.allballsracing.com/index.php/forkconversion
Her kan du finne hvilke lager du trenger for å montere donorgaffelen på din egen styrekrone. OBS. De tar ikke høyde for lengden på styre stem'n på donorgaffelen. På GSXR gaffelen jeg skaffet passet lengden på denne perfekt til styrekronen på rammen.
1. Det krevde litt innsats å få fjernet det gamle lageret fra styrekronen.
2. Løsningen ble å bruke en fastnøkkel for å få tak på oversiden av lageret.
3. Ferdig montert.
4. Mock-up med GSXR svingarm. Ser ut til at det skal gå fint, med litt flytting av festepunkt.
Håper dette svaret var godt nok ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Takk:) Nyttig info. Følger med på fortsettelsen.