Norske motorsyklister, meg selv inkludert... , lider muligens av kubikksyken. Er det noen som påstår... .
Kan så være. Greit med stor sykkel og nok kubikk når man skal på tur med passasjer og bagasje. Eller lengre soloturer over lengre strekk i utlandet.
Men så er det slik at disse store kubikksyklene kanskje ikke egner seg like godt til mer kortreist MC-kjøring - til butikken og på grusveier nær der man bor.
Da foretrekker mange langt mindre sykler, som de man finner i 250/300 klassen.
Poenget med denne tråden er å få eiere av slike, eller de som sysler med tanker om å skaffe seg en, til å komme på banen og fortelle om sine erfaringer og preferanser.
Hvorfor akkurat den sykkelen og hva slags kjøring bruker du den, eller har tenkt å bruke den til?
Artig og interessant å høre nærmere om det.
Det finnes mye bra og variert i 250/300 segmentet. En av MC-gigantene, Honda, har nettopp kommet med en som får mange lovord.
Bruker den som eksempel her på hva som rører seg i 250/300 markedet og som kanskje også får erfarne MC-folk med svære maskiner i garasjen, til å vurdere en slik lettvinn sykkel i tillegg:
https://www.bikebandit.com/blog/post/th ... _Ever_Made?!
En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
Jeg slenger meg som regel på Jawa 350en om jeg skal på butikken/hente noe på posten.
Gjerne bare med hjelm på hodet. Synes det er mye enklere enn å sette seg i bilen.
Jeg har vel følelsen av å være "fengslet" når jeg setter meg i bilen nå, motorsykkel er tingen.
Noen mer moderne/sprekere(dyrere) 250-350 sykkel kunne jeg dog aldri tenkt meg å kjøpe for kortere turer. Synes BMWen jeg har klarer seg utmerket. Jeg gleder meg fært til den dagen kommer at jeg kan sette meg på BMWen igjen på saltfrie veier. Jawaen er jo ikke akkurat sprek!
Hvorfor Jawa 350? Den er mekanisk fryktelig enkel, starter uansett, trenger ikke batteri, fyller bensin og blander i olje så er den fornøyd. Ekstremt billige deler. Så veier den kun 160kg fulltanket og tyngdepunktet er lavt. Den har i tillegg alle de pakkmuligheter en stor tourer har, kofferter og bagasjebærer. Overraskende hvor mye bagasje man kan få plass til på den. Den er billig og jeg tåler å se at den ruster under vinterkjøringen.
Gjerne bare med hjelm på hodet. Synes det er mye enklere enn å sette seg i bilen.
Jeg har vel følelsen av å være "fengslet" når jeg setter meg i bilen nå, motorsykkel er tingen.
Noen mer moderne/sprekere(dyrere) 250-350 sykkel kunne jeg dog aldri tenkt meg å kjøpe for kortere turer. Synes BMWen jeg har klarer seg utmerket. Jeg gleder meg fært til den dagen kommer at jeg kan sette meg på BMWen igjen på saltfrie veier. Jawaen er jo ikke akkurat sprek!
Hvorfor Jawa 350? Den er mekanisk fryktelig enkel, starter uansett, trenger ikke batteri, fyller bensin og blander i olje så er den fornøyd. Ekstremt billige deler. Så veier den kun 160kg fulltanket og tyngdepunktet er lavt. Den har i tillegg alle de pakkmuligheter en stor tourer har, kofferter og bagasjebærer. Overraskende hvor mye bagasje man kan få plass til på den. Den er billig og jeg tåler å se at den ruster under vinterkjøringen.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
AJ skrev: ↑10 jan 2018, 19:28 Norske motorsyklister, meg selv inkludert... , lider muligens av kubikksyken. Er det noen som påstår... .
Kan så være. Greit med stor sykkel og nok kubikk når man skal på tur med passasjer og bagasje. Eller lengre soloturer over lengre strekk i utlandet.
Men så er det slik at disse store kubikksyklene kanskje ikke egner seg like godt til mer kortreist MC-kjøring - til butikken og på grusveier nær der man bor.
Da foretrekker mange langt mindre sykler, som de man finner i 250/300 klassen.
Poenget med denne tråden er å få eiere av slike, eller de som sysler med tanker om å skaffe seg en, til å komme på banen og fortelle om sine erfaringer og preferanser.
Hvorfor akkurat den sykkelen og hva slags kjøring bruker du den, eller har tenkt å bruke den til?
Artig og interessant å høre nærmere om det.
Det finnes mye bra og variert i 250/300 segmentet. En av MC-gigantene, Honda, har nettopp kommet med en som får mange lovord.
Bruker den som eksempel her på hva som rører seg i 250/300 markedet og som kanskje også får erfarne MC-folk med svære maskiner i garasjen, til å vurdere en slik lettvinn sykkel i tillegg:
https://www.bikebandit.com/blog/post/th ... _Ever_Made?!
hondacbr250rr.jpg
Kawasaki har lenge dominert dette segmentet, og fått ha markedet i fred, i USA for eksempel.
Ninja 250R har vært deres mest solgte sportssykkel, muligens deres mest solgte i det hele tatt.
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot ... class.html
Jeg kjøpte en slik i 2012, fordi jeg ville ha noe pålitelig for daglig pendling på ca 80 km totalt, utenfor vinterhalvåret.
Kjører ikke bil til jobb pga bomveger og parkeringsavgifter. Nå er 250en likevel ikke så billig i bruk som man kanskje
skulle tro, i alle fall når servicer følges opp (noe jeg har gjort). Estimerte totalkostnader: omtrent 2.85 NOK per km.
Det har ikke vært noen problemer med den. Utover dekk, kjede og drev, olje og filter og bremseklosser, har jeg skiftet
en halogenpære i frontlykta, i løpet av snart 48 000 km.
Jeg har en forkjærlighet for 80-talls japanske mc, men bruker de helst på "koseturer". For den daglige kjøringen benytter jeg
helst 250en, fordi den er så lettkjørt og morsom å ta seg fram med.
Kawasakien har også blitt benyttet for noen turer til Østersund, som ligger rundt 25 mil fra der jeg bor, samt til Hitra.
På de svingete vegene ut til Hitra er det virkelig morsomt å kjøre 250en.
Ellers kommer Kawasaki nå med både en ny 250- og en 400-utgave av baby-ninjaen.
https://www.cycleworld.com/new-2018-kaw ... mini-crown
For min del er det de gamle 900-1100 cc syklene jeg har som blir "tilleggssykler", mens 250en er den jeg foretrekker
i de fleste tilfeller.
Den beskjedne motorstyrken gjør også at det ikke er så lett å bli fristet til å kjøre altfor fort..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
Det optimale hadde vel vært en Yamaha WR450F M/hvite skilt (130kg) + en KTM 1290 Adveture S. 2018 begge 2 oppsann
450 dekker både nær kjøring å kan brukes på lengre etapper ved behov. Grus -asfalt- skauen
1290 rein fornøyelse pluss en rå tur MC
Men foreløpig får den 1090 R jeg har duge i bøtter å spann ja det er lov å drømme
450 dekker både nær kjøring å kan brukes på lengre etapper ved behov. Grus -asfalt- skauen
1290 rein fornøyelse pluss en rå tur MC
Men foreløpig får den 1090 R jeg har duge i bøtter å spann ja det er lov å drømme
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
BMW 310?
Ellers har man jo WR450F ja. En R sykkel på under 600 ccm, er ikke noe for meg. Blir bare et kjempesavn etter mer trøkk!
Ellers har man jo WR450F ja. En R sykkel på under 600 ccm, er ikke noe for meg. Blir bare et kjempesavn etter mer trøkk!
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
Det har du nok helt rett i !!
Fikk for mange år siden (ved flere anledninger) demonstrert hva en liten sykkel kan utrette.
I mine plastrakettdager på tidlig 2000-tall kjørte jeg en del turer sammen med en dame på en RVF400, små og nette båda dame og sykkel.
Når veiene begynte å bli skikkelig svingete og horna kom ut på dama, vanket det pryl, skikkelig pryl!!
Jeg var sjanseløs på min TL 1000s! Jeg ble så til de grader grusa i svingene at det rett og slett ble litt pinlig!!
Hun var den eneste jeg kan huske som virkelig kjørte fra meg på de årene jeg hadde TL'en!
Vet at hun etter RVF'en har hatt mange sykler (bla BMW GS800, Yamaha Fazer, +++), men da jeg traff henne igjen i fjor sommer kjørte hun "en halv R6" (Yamaha R3) og var veeeeldig fornøyd med den!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
Hjelper jo en del da på små sykler at man er luten å lett. Værre med meg som har bedrevet budda building i litt over 40 år. Blir for litt kjedelig med 25hk når sjåføren veier mere enn sykkelen
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: En smidig og smekker 250/300 kubikker som tilleggssykkel?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)