Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

KåreDump skrev: 15 jan 2018, 12:43 Dæven!!

Det er snart bare sengklærne som passer hos meg....
Har innsett at jeg er bælfeit og må gjøre noe med det!

Går langt fra så drastisk til verks. Har bytta ut brus med Farris, og kutta alt av snop og søtsaker og prøver å holde meg i litt mer aktivitet.
:lol
Bjerknez skrev: 15 jan 2018, 12:55 Tenk deg... 2-3 måneder med hardkjør, og du er i nærheten av idealvekten. Etter dette kan man jo velge om man vil legge om kostholdet også for å holde vekten.

Ikke noe jeg anbefaler derimot. Det er skikkelig tøft og man går konstant skrubbsulten, men følelsen man har etter 2-3 måneder er ubetalelig. Når det går såpass fort så merker man også hvor mye 30-40 kg. faktisk er.

Når det blir problematisk og knyte skolissene, så har det gått for langt og det begynte egentlig og bli litt problematisk for min del... :redface
:lol

Men synes du det er så gørr å stå på kjøkkenet altså? :lol synes det er skikkelgi allright å holde på jeg, kan stå å kokkelere i timesvis, mens jeg hører på musikk. Forstår godt at du ikke har motivasjonen til å planlegge måltidene dine når du synes det å koke pulverkaffe i mikroen er mas. Mulig jeg også er litt fin på det, men synes selv hverken pulverkaffe eller mikro har noe som helst med matlaging å gjøre :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Å stå på kjøkkenet er like kjedelig som å se maling tørke. Jeg er helt grønn når det kommer til matlaging. Jeg kan så klart skjøre meg noen brødblingser og smøre på noe pålegg og tiden det tar er helt innafor. Men så hender det at kjærringa har vært så iherdig og lagt brødkniven i oppvaskmaskinen og allerede da mister jeg motet totalt. Ja, det er faktisk så ille.

For hvorfor i huleste skal en brødkniv som kun er brukt til brødskjæring vaskes tre ganger i uken??

Noen ganger har det hendt at det ikke er noe opptint brød og da blir jeg helt rådvill. Finner jeg ikke noe pizza i fryseren da, så skærer jeg meg 20-30 skiver med ost og da blir det ost til middag/frokost.

Madammen lager jo middag hver dag, men den maten ho spiser er bare sånn fedon opplegg. Maten hun spiser er så sunn at den smaker nærmest ingenting. Ho klarte kunnstykket og lage en svær pizza en lørdag for noen måneder siden som vi skulle kose oss med. Jeg var skeptisk, men lot ho holde på. Det er den første pizzaen jeg har smakt som smakte KUN blomkål!

Jeg er ikke kresen på mat når jeg kjøper den ute (en sjelden gang) og jeg kan spise det meste, men det jeg spiser må være enkelt (VELDIG enkelt) og smake noe. Det gjør heller ingenting om det koster minst mulig. Å bruke mye penger på mat føles for meg som totalt bortkastet, selv om jeg en sjelden gang kan kline til med noe mer luksuriøst.

Å sånn går no dagan... :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

For ca. tre uker siden kjøpte jeg meg en ganske dyr burger på Rema. Husker ikke hva dne het, men den var svær og ikke frossen og var tillsatt noe marinade greier. Slang den i stekepanna ved siden av en kladd med smør jeg fant og syntes det gikk vannvittig treigt, så guffa opp varmen. Det endte med en svartstekt burger som nærmest var rå inni. Kosta vel nesten 100-lappen det kjøttstykket og det smakte godt til tross for at den så litt rar ut. Men det er mye mer mat i en Grandis.

Hamburgerbrødet jeg kjøpte ved siden av var frossent så det tinte jeg i mikroen. Når jeg skulle dele brødet etterpå så knakk det i to. Var fortsatt frossent inni også. Så det gikk i søpla. Men burgeren smakte.

En grandis er bare så mye enklere... :redface

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Hahahaha det er ganske komisk :lol godt du byr på deg selv Bjerknez. Tips om du skal steke burger i panna, først høy varme (full pupp, eller nest høyest - ikke boost), 1,5 - 2 min per side så 3-4 min på medium tempratur på hver side. Tiden varierer litt etter tykkelsen. Ikke kjøp marinerte burgere. Og tin brødene.

Men med en burger er topping helt avgjørende.

Tror det er fire år siden jeg har spist frossenpizza.

Forøvrig er det svært enkelt å lage god mat som også er sunn.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KevinmsR6 »

Det og kokkelere på kjøkkenet er jo ikke annet enn kos :) lage mat uten oppskrift er jo det beste :)

Her mangler du mat glede bjerknez, og synd er det da du går glipp av gleden med og lage/spise mye god mat :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

KevinmsR6 skrev: 15 jan 2018, 19:01 Det og kokkelere på kjøkkenet er jo ikke annet enn kos :) lage mat uten oppskrift er jo det beste :)

Her mangler du mat glede bjerknez, og synd er det da du går glipp av gleden med og lage/spise mye god mat :)
Matglede?
Hadde du sett meg spise en grandis hadde du trukket tilbake den påstanden. Gliser fra øre til øre. Sikle litt kan jeg gjøre også. Bikkja tar matrestene jeg evt. Skulle forspille i prosessen :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 15 jan 2018, 17:50 Hahahaha det er ganske komisk :lol godt du byr på deg selv Bjerknez. Tips om du skal steke burger i panna, først høy varme (full pupp, eller nest høyest - ikke boost), 1,5 - 2 min per side så 3-4 min på medium tempratur på hver side. Tiden varierer litt etter tykkelsen. Ikke kjøp marinerte burgere. Og tin brødene.

jeg smakte en gang på rå kjøttdeig. Følte jeg tygde på en eller annen forrhud. Smakte på en måte...tja... ingenting, med en eim av kroppslukt?

Jeg mener kjøtt må behandles og krydres for å smake noe. Kjøtt i seg selv smaker jo ikke en dritt. Eller?

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Ronning »

Litt av et kosthold det her, både før og under slanking :) Artig lesing i alle fall.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Mye sannhet her faktisk, med en litt ironisk og humoristisk vri så klart. Jeg er ikke så sær som jeg høres ut som, selv om jeg står for mye av det som jeg skriver over.

Jeg er nok ikke noe A4 menneske som de fleste andre :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Kjøtt smaker jo kjøtt, i en burger bør kjøttet være den dominerende smaken. Du må selvfølgelig ha litt salt og pepper i den, men det er det. Det er også viktig at en burger inneholder litt fett ;) du kan smaksette totalopplevelsen med topping, som ost, sopp, bacon, salat osv osv osv osv :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Kjøtt alene smaker ingenting. Tilsetter man "topping" som du nevner så er det toppingen som smaker mest, ved siden av krydder, ost og alt det andre. Burgeren blir som en slags potet i denne sammenhengen. Jeg spiser kjøtt selv som er riktig tilberedt, men helt ærlig så ser jeg egentlig poenget med å spise kjøtt i det hele tatt. Kjøtt alene er jo ingenting spør du meg. Man kan spise et eple, en pære, en banan, noen spiser ren løk, blomkål, ananas etc. Mye av frukten vi spiser smaker faktisk langt mer enn kjøttet alene.

Derfor ser jeg ikke poenget med kjøtt i det hele tatt. Ikke poteter heller, men argumentet for poteter er jo at det er billig og at det får opp mengden.

Pepperoni og slikt smaker jo, men det er jo behandlet kjøtt. Stapper man en blomkål ned i marinade så smaker jo den noe også.

Så jo, "kjøtt" er godt, men ikke uten tilbehør. Derfor så mener jeg det må være bedre og spise tilbehøret.?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Hehe helt uenig, kjøtt har en helt klar smak av vel kjøtt :lol, akkurat som eple smaker eple. :D Toppingen på en burger er viktig, men det skal ikke overdøve smaken av kjøtt, heller akkompagnere den, det er derfor man ofte velger en del tilbehør som har såkalt umamismak, sopp, bacon, løk osv. Men det er helt sentralt at burgeren er av en viss størrelse, minimum 150 g, helst 200-225g (selve kjøttpucken). Kjøttet må være av en viss kvalitet, og det er viktig med fett, for fett gir burgeren smak. :twothumbs:

For øvrig er det mange andre årsaker til å spise kjøtt og fisk i tillegg til tilbehør, innhold av viktige næringsstoffer f.eks.

Vil for øvrig påstå at storfe kjøtt er noe av det som smakker mest innenfor kjøttriket. Du kan vel ikke mene at du ikke synes f.eks. lam ikke smaker noe?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 16 jan 2018, 11:19 Vil for øvrig påstå at storfe kjøtt er noe av det som smakker mest innenfor kjøttriket. Du kan vel ikke mene at du ikke synes f.eks. lam ikke smaker noe?
Storfe er digg!! Viltkjøtt er enda bedre!
Det beste jeg noen gang har spist er svalbardrein, ufattelig godt!

Enig med deg angående sau, enkelte lammelår og pinnekjøtt kan være skikkelig godt, men stort sett smaker sau det samme som det lukter av våte ullsokker!!

Svin er kjedelig, bortsett fra bacon! Helst bakon man har laget selv, DET ER GODT DET!!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Aldri spist hjemmelaget bacon, men det høres veldig godt ut. Enig i at svin kan være ganske dølt, kylling desto mer, her må det krydres og styres. Mindre grunn til det med smaksrikt kjøtt. Røkt rådyrhjerte f.eks. MMMMMMM
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Ribba man spiser til jul er jo full av krydder og andre ting som gir smak. Bacon er jo også kjøtt/flesk som er tilberedt og er ikke rent kjøtt i mine øyne.

Selv en blomkål kan smake godt hvis man dypper den i sjokolade.

jeg mener at RENT kjøtt ikke smaker noe som helst og for at kjøtt skal smake så må det krydres og eller tilsettes noe. Kjøttet blir derfor bare en del av maten som gir tyggemotstand og konsistens.

Som sagt, kjøp 100% rent kjøtt i butikken, sleng det i gryten i stek det uten tilbehør av noe slag og fortell meg at det smaker himmelsk. Det smaker nesten ikke en dritt.

Jeg spiser ribbe og alt det der til jul jeg og det smaker godt, men ikke fordi kjøttet i seg selv smaker. Det er helheten som gir den gode smaken og ikke den dyreste delen (kjøttet). Det beste jeg vet når det kommer til smak når det gjelder typisk julemiddag er kålrotstappa. Smaker ikke all verden ren den heller, men tilsatt muskat, litt hvit saus etc. kan jeg sitte og maule kålrotstappe i flere dager :)

Svar