Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

En indrefilet er atskillig mindre smaksrik enn en bogsteik.
Indrefileten er derimot som regel mye mørere enn en bog, men smakløs syns jeg slett ikke den er!

Mye av smaken i et stekt kjøttstykke kommer dessuten fra Maillardreaksjonen

Freser du en bogsteik raskt i steikepanna, vakumpakker den og hiver den i et vannbad på 65 grader og lar den ligge der 10-15 timer, vil den få omtrent samme mørhet/konsistens som pulled pork og smake utrolig mye bedre enn en indrefilet! :-)

Blomkål med sjokolade..... pju!! :[-X
Nei takke meg til et godt kjøttstykke!! :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å oppsummere.

Jeg liker også en skikkelig burger laget på riktig måte. Men å si at selve hamburgeren er det som setter smak når resten av burgeren bader i dressing, ost, alskens krydder og diverse grønnsaker og sylteagurk etc. blir feil i mine øyne. Hamburgeren i seg selv smaker ikke såpass at den overdøver alle de andre smakene inkludert krydderet.

Så man sier jo gjerne ofte at "burgern var god", men det som egentlig var godt var tilbehøret. Kjøttet alene gir liksom bare mer mende og jeg tror de fleste opplever kjøttet som hovedbestanddelen i måltidet, selv om det egentlig ikke er det, smaksmessig.

Jeg liker også ØL pølse, Mår pølse, en god ribbe og alt det der, men det er ikke kjøttet i seg selv som gir smaken, det er helheten og mest tilbehøret :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Prøv og spis en pære, ananas, gulrot etc. med bind for øynene. Selv jeg vil kjenne forskjell og navngi hva det er jeg spiser. Men prøv det samme med forskjellig typer kjøtt (rent kjøtt uten tilsetninger) og definer smakene på samme måte :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Jeg har ikke store problemer med å kjenne forskjell på storfe, svin, sau, og kyllingkjøtt, men klarer ikke nødvendigvis å kjenne forskjell på hvor på dyret kjøttet stammer fra og hvilken rase det er. Og MYE endrer seg etter hvordan kjøttet er modnet og tilberedt, og det vil uten tvil være mye lettere å skille de om man i tillegg får med en del av fettet!
Så på en måte er vi enige her, det reneste kjøttet er det minst smaksrike.

Klarer meg ikke så veldig mye bedre med epler eller poteter heller, kan vel klare å skille grønne og røde epler (og selvfølgelig poteter fra epler!!), men klarer neppe å skille Pink Lady fra Ambrosia og Beate fra Asterix....

En burger med dårlig kjøtt, eller dårlig tilberedt kjøtt blir etter min mening aldri bra uansett hvor mye godt tilbehør du har, men jeg forstår godt hvor du vil!
En burger blir heller aldri en god burger uten det rette tilbehøret! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 16 jan 2018, 14:06 En burger blir heller aldri en god burger uten det rette tilbehøret! :-)
Takk! :thumleft :prf

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Hehe det kan vi være enige om, men tilbehøret alene har etter mitt syn liten verdi uten kjøttet. Og ved f.eks krydder som salt så fremhever det smakene i kjøttet eller hva nå du bruker det på. Kjøttstykket skal ikke smake salt. Millardeffkten har mye å si her. Og jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å skille forskjellige typer kjøtt med bind for øynene. Sågar skulle jrg nok fint klart å skille kjøtt fra kyllinnglår fra brystkjøttet
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av AJ »

Sjelden jeg spiser kylling og sau/lam, men desto mer rødt kjøtt; biff, burger og bacon og bruker alltid noen sitrondråper på kjøttet under stekning for å fram den riktig gode smaken :yeyeye .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 16 jan 2018, 14:56 Hehe det kan vi være enige om, men tilbehøret alene har etter mitt syn liten verdi uten kjøttet. Og ved f.eks krydder som salt så fremhever det smakene i kjøttet eller hva nå du bruker det på. Kjøttstykket skal ikke smake salt. Millardeffkten har mye å si her. Og jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å skille forskjellige typer kjøtt med bind for øynene. Sågar skulle jrg nok fint klart å skille kjøtt fra kyllinnglår fra brystkjøttet
Men tilbehøret alene smaker mer enn kjøttet. Om man vil spise smakløst kjøtt eller tilbehør som smaker for være opp til hver enkelt :thumleft

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 jan 2018, 15:25
Men tilbehøret alene smaker mer enn kjøttet. Om man vil spise smakløst kjøtt eller tilbehør som smaker for være opp til hver enkelt :thumleft

Må være noe muffens med smakssansen din. Røyker du ? Jeg lurer også litt på åssen du kan sammenligne noe smaksmessig med å tygge på en forhud ! Du har vel ikke tygd på en forhud noen gang ? Jeg håper ikke det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Les det jeg skriver så forstår du sikkert sammenhengen i det jeg prøver og formidle. Noe Kåredump forsto.

Regner med du så ironien med tanke på forhuden.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 jan 2018, 16:38 Les det jeg skriver så forstår du sikkert sammenhengen i det jeg prøver og formidle. Noe Kåredump forsto.

Regner med du så ironien med tanke på forhuden.
Har lest alt du har skrevet, derfor jeg mener det må være noe muffens med smakssansen din.

For å være en person som anser mat som et nødvendig onde så har du ganske sterke og mange meninger om mat, selv om du prøver å tøyse det litt bort.

Ja jeg forstod at du tøyset ang forhuden, akkurat sånn som jeg gjorde.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 15 jan 2018, 20:46 Mye sannhet her faktisk, med en litt ironisk og humoristisk vri så klart. Jeg er ikke så sær som jeg høres ut som, selv om jeg står for mye av det som jeg skriver over.

Jeg er nok ikke noe A4 menneske som de fleste andre :)
Mere A5 ? ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 16 jan 2018, 18:29
Bjerknez skrev: 16 jan 2018, 16:38 Les det jeg skriver så forstår du sikkert sammenhengen i det jeg prøver og formidle. Noe Kåredump forsto.

Regner med du så ironien med tanke på forhuden.
Har lest alt du har skrevet, derfor jeg mener det må være noe muffens med smakssansen din.

For å være en person som anser mat som et nødvendig onde så har du ganske sterke og mange meninger om mat, selv om du prøver å tøyse det litt bort.

Ja jeg forstod at du tøyset ang forhuden, akkurat sånn som jeg gjorde.
Så det du mener er at hvis jeg synes rent kjøtt uten tilbehør er smakløst så er det noe galt med sansene mine?

Ja siden mat er for meg mer eller mindre et nødvendig onde, så liker jeg en sjelden gang og lese om folk som snakker om kjøtt som om det skulle vært gullbarrer.

Jeg spiser kjøtt selv som er tilberedt riktig, men det går mest på vane. Når jeg spiser en såkalt hamburger med respekt for seg selv så er det først og fremst osten, sylteagurkene, dressingen og løken jeg kjenner mest smak av.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 16 jan 2018, 21:41
Bjerknez skrev: 15 jan 2018, 20:46 Mye sannhet her faktisk, med en litt ironisk og humoristisk vri så klart. Jeg er ikke så sær som jeg høres ut som, selv om jeg står for mye av det som jeg skriver over.

Jeg er nok ikke noe A4 menneske som de fleste andre :)
Mere A5 ? ;-)
Vet ikke om det er det heller :lol

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 jan 2018, 23:01
Så det du mener er at hvis jeg synes rent kjøtt uten tilbehør er smakløst så er det noe galt med sansene mine?
Ja.

Svar