Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 jan 2018, 17:44
Stian87 skrev: 22 jan 2018, 16:20 Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
Det er faktisk ikke mulig! Det som har størst betydning for smaken er hvordan dyret har levd og hva det har spist. Det står det ingen ting om på pakken du kjøper.
Det vil si at man da aldri vet om man har kjøpt kvalitetskjøtt?

Så du mener du kan smake forskjell på kjøtt I en blindtest fra to dyr med ulik «oppvekst» altså? Det hadde i såfall imponert meg stort og jeg vil gjerne smake disse to kjøttstykkene selv, side om side. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 23 jan 2018, 03:38
kjellv skrev: 22 jan 2018, 17:44
Stian87 skrev: 22 jan 2018, 16:20 Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
Det er faktisk ikke mulig! Det som har størst betydning for smaken er hvordan dyret har levd og hva det har spist. Det står det ingen ting om på pakken du kjøper.
Det vil si at man da aldri vet om man har kjøpt kvalitetskjøtt?

Så du mener du kan smake forskjell på kjøtt I en blindtest fra to dyr med ulik «oppvekst» altså? Det hadde i såfall imponert meg stort og jeg vil gjerne smake disse to kjøttstykkene selv, side om side. :)
Jeg tror det er vanskelig å si med sikkerhet hva som betyr mest. Om dyret har hatt det bra, og hva det har spist har noe betydning. Men alder, rase, kjønn, betyr vel så mye. Forøvrig vil jeg nok mene at hva du spiser, altså hvilken del av dyret betyr mest.

Det stemmer det bjerknez. Som KåreDump skriver, norsk storfe er bingo, det er til dels fra to familier etter hva jeg har forstått, det er til dels ku, okse og kalv, og det er til dels forskjellig alder. Dette fremgår ikke av pakken. Det betyr at du kan kjøpe to stk kjøtt fra samme produsent som liggee ved siden av hverandre i butikken. Den ene god kvalitet, den andre dritt. Dette vil du kjenne forskjellen på, både i tekstur og smak. Krydder og saus bidrar til å redusere forskjellen, men den blir ikke borte
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Jompa »

Det har mye å si hva dyret har spist, svin fores f eks mest med kraftfor dvs korn.
Jeg har hørt at griser som beiter i skog får en helt annen smak, nærmest som villsvin. Har desverre ikke fått smakt kjøtt fra gris som har gått på naturlig beite.
For endel år siden brukte finenderne mye fiskemel som kyllinfor, og det kjøttet smakte fælt.
Kjøtt fra dyr som er stresset blir også dårlig, får samme b i smak som rein og elgokse i paringstida, så dyrevelferd har absolutt noe å si for kjøttkvaliteten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 23 jan 2018, 23:05 Det har mye å si hva dyret har spist, svin fores f eks mest med kraftfor dvs korn.
Jeg har hørt at griser som beiter i skog får en helt annen smak, nærmest som villsvin. Har desverre ikke fått smakt kjøtt fra gris som har gått på naturlig beite.
For endel år siden brukte finenderne mye fiskemel som kyllinfor, og det kjøttet smakte fælt.
Kjøtt fra dyr som er stresset blir også dårlig, får samme b i smak som rein og elgokse i paringstida, så dyrevelferd har absolutt noe å si for kjøttkvaliteten.
Merker stor forskjell også på sauekjøtt. De fleste sau og lam blir slaktet nesten med det samme de kommer hjem etter å ha gått på fjellbeite og har levd på kun det de finner der og liker best. Sau som har gått i inngjerdet dyrka mark smaker helt annerledes.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror også at kjøttkvaliteten på sau med «god oppvekst» kontra en med «dårlig oppvekst» vil ha forskjeller i kjøttkvalliteten. Det finner man vel informasjon om mange steder også.

Men at man kan bastant med 100% sikkerhet kan si etter å ha spist noen biter «dette kjøttet var fra en sau som har gått inngjerdet og beitet» tror jeg ikke noe på. Kanskje en proff kokk, men at vanlige mennesker kan konkludere med dette tviler jeg sterkt på.

Mye kan vel forøvrig også skjules/frembringes i tilberedningen?

Det hadde vært utrolig gøy og testet dette i praksis. Tar du utfordringen kjellv, til sommeren? :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Jeg tror også at kjøttkvaliteten på sau med «god oppvekst» kontra en med «dårlig oppvekst» vil ha forskjeller i kjøttkvalliteten. Det finner man vel informasjon om mange steder også.

Men at man kan bastant med 100% sikkerhet kan si etter å ha spist noen biter «dette kjøttet var fra en sau som har gått inngjerdet og beitet» tror jeg ikke noe på. Kanskje en proff kokk, men at vanlige mennesker kan konkludere med dette tviler jeg sterkt på.

Mye kan vel forøvrig også skjules/frembringes i tilberedningen?

Det hadde vært utrolig gøy og testet dette i praksis. Tar du utfordringen kjellv, til sommeren? :)
Den største utfordringen blir å få tak i kjøtt fra sau som har gått på innmarksbeite, det er slett ikke sikkert jeg klarer..
Vi er så langt fra ulvesonen her hos oss at her går all sau på fjellet om sommeren. Men vi får se, kommer jeg over et koppelam eller noe annet så tar jeg utfordringen Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Å kjøttet skal så klart tilberedes av tredjemann og man skal ha bind for øynene :)

Jeg er klar. Jeg er vertfall ganske sikker på at ikke JEG klarer å smake forskjell, så jeg får stole på flaksen. Kan godt være jeg smaler en viss forskjell, men hva som er dte dyre og det billige kjøttet klarer jeg nok ikke fastslå :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 23 jan 2018, 23:05 Det har mye å si hva dyret har spist, svin fores f eks mest med kraftfor dvs korn.
Jeg har hørt at griser som beiter i skog får en helt annen smak, nærmest som villsvin. Har desverre ikke fått smakt kjøtt fra gris som har gått på naturlig beite.
For endel år siden brukte finenderne mye fiskemel som kyllinfor, og det kjøttet smakte fælt.
Kjøtt fra dyr som er stresset blir også dårlig, får samme b i smak som rein og elgokse i paringstida, så dyrevelferd har absolutt noe å si for kjøttkvaliteten.
100% Enig!!

Har dessverre vært med på jakt der elg ble skadeskutt, med påfølgende ettersøk... Mye stress og smerte på dyret den siste timen før vi fikk has på det. Smakte ikke toppers av det slaktet nei!
Når man driver og surrer med elgslakt lærer man ganske mye om lagring/modning av kjøtt!
At kjøttet får henge korrekt antall døgngrader

Svin er vel det som lettest tar smak av maten den sipiser?
Jobba på et hotell i min ungdom (80-90-tallet), og da fikk vi inn svinekjøtt som hadde vært foret på fiskemel. Både lukta og smakte sild av skinka!!
Tror det gikk 200kg skinke rett i kompostkverna!

Er vel med kjøtt som med frukt og grønt? Det som får vokse i normalt tempo, med rett fór smaker best!
Tenker da for eksempel på "fabrikkylling" vs saktevoksende, og vassne, kunstgjødsel-pakka ny-poteter fra Hellas vs Norske ny-poteter.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering...

Nå har det gått ganske nøyaktig tre uker og jeg har nå gått ned 12 kg. Innen tre måneder vil jeg nok klare 30 kg. og vel så det. Men jeg har bestemt meg for at 30 kg. for holde for denne gang. Da veier jeg 88 kg. og det må være innafor hos en som har rundet 40 år og er 1.82 høy.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Rune75 »

Du er veldig opptatt av vekta Bjerknez men det som hadde vært veldig interessant å vite var hvordan forholdet mellom muskler og fett (fettprosenten) var i kroppen din etter en sånn fangeleir kur. Jaja jeg vet at du ikke gjør dette for helsa men av ren forfengelighet men når du blogger om det så er det vel for å få tilbakemeldinger/oppmerksomhet.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Rune75 skrev: 31 jan 2018, 10:48 Du er veldig opptatt av vekta Bjerknez men det som hadde vært veldig interessant å vite var hvordan forholdet mellom muskler og fett (fettprosenten) var i kroppen din etter en sånn fangeleir kur. Jaja jeg vet at du ikke gjør dette for helsa men av ren forfengelighet men når du blogger om det så er det vel for å få tilbakemeldinger/oppmerksomhet.
Fettprosent og forhold mellom muskler og fett har alt å si!
Vekta påvirkes av alt for mange faktorer.

BMI kan dere i alle fall ta rennfart og drite i!!
På mitt magreste (som voksen) har jeg vært 97kg, og da var den 194 cm lange kroppen min egentlig for tynn!
Hadde veldig lav fettprosent men BMI tilsa at jeg var overvektig og i risikosonen for å få fedmerelaterte sykdommer!!
En kompis av meg med laaaangt høyere fettprosent var derimot undervektig i følge BMI-skalaen....

Jævla sprøyt hele greia!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

KåreDump skrev: 31 jan 2018, 11:29 Fettprosent og forhold mellom muskler og fett har alt å si!
Vekta påvirkes av alt for mange faktorer.

BMI kan dere i alle fall ta rennfart og drite i!!
På mitt magreste (som voksen) har jeg vært 97kg, og da var den 194 cm lange kroppen min egentlig for tynn!
Hadde veldig lav fettprosent men BMI tilsa at jeg var overvektig og i risikosonen for å få fedmerelaterte sykdommer!!
En kompis av meg med laaaangt høyere fettprosent var derimot undervektig i følge BMI-skalaen....

Jævla sprøyt hele greia!!
Hehe joa BMI er piss, men det kan jo gi en indikasjon om forholdet vekt/høyde. De fleste vil jeg tro har en formening om de er tjukke eller veltrente. Så om du har lav BMI, men er en kule bør man kanskje ikke tenke så mye på det 😂
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Dessuten er alt under 100kg femi!! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av overlay »

Jeg passer alltid på å spesifisere at min BMI kommer av trening, ikke overspising når jeg signerer livsforsikringer :roll

Svar