Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde en etterlengtet stund med «The Flying Brick» i aften :)
F6E073BB-7012-4159-AA63-B1F412F745D5.jpeg
0E7BF3FA-A58E-4409-89BA-A0D351D0226F.jpeg
6C0F215F-6707-4F3D-8A24-4B178BF5B9F3.jpeg
B257FFA2-BA20-4A1F-B4CA-9CC2EDABC2DF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Kringlebotn
Innlegg: 7
Registrert: 15 feb 2017, 12:07
Motorsykkelen din: Apostlenes hester

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Kringlebotn »

mekkern skrev: 10 feb 2018, 17:45 Litt angående ww2 sykler ,zundapp var i forkant av BMW dengang med høyere effekt og bedre sykkel.
så det var vel greit nok at russland kopierte den slappere bmw`n....

men designet til BMW ble kjørt for retten da det var snakk om at dette var en kopi...
av ABC motorcycles sitt motordesign.
https://www.motorcycleclassics.com/barb ... motorcycle
Tja, jeg kan ikke si at jeg uten videre er enig i de utsagnene du kommer med der.
Zundapp KS 750 og BMW K75 har begge etter hva jeg kan se 26 hk.
Både Zundapp og BMW ble brukt under 2. verdenskrig av det tyske militæret, og syklene er så like at jeg vil tippe at de er bestilt av militæret med de samme spesifikasjonene. Begge fabrikanter bruker sine egene motorer osv.

Hvem som lå i forkant av Zundapp og BMW har jeg ikke forutsetninger for å svare på, men å sammenligne to forholdsvis like produsenter år for år blir isolert sett uinteressant. Da utvikling gjerne skjer etappevis, hvor den ene hele tiden prøver å overgå det den andre leverer.
Ta for eksempel BMW R17 fra 1935. R17 hadde 33 hk, som etter hva jeg kan finne er mer enn det Zundapp hadde. Andre årstall kan effekten være til Zundapp sin fordel osv.

At BMW har koppiert ABC Motorcycles har jeg ingen tro på. Hva er i såfall likheten, og hva er unikt med ABC Motorcycles sin motor i forhold til boksermotoren som ble patentert av Karl Benz i 1896?
Bortsett fra at begge motorene åpenbart er boksermotorer, ser jeg ikke noen større likheter mellom ABC Motorcycles og BMW, i forhold til andre motorsykler med boksermotor på den tiden.
Motorvolum for ABC Motorcycles ligger på 400 cc, mot 500 cc hos BMW.
ABC Motorcycles har overliggende ventiler, mens BMW var sideventilert.
ABC Motorcycles har kjededrift, BMW har kardang.

Jeg har ikke til hensikt å forsvare BMW, men at Zundapp konsekvent var bedre enn BMW kjøper jeg ikke.
Det at kun et av merkene eksisterer den dag i dag treger heller ikke bety at det ene var så mye bedre enn det andre.
En ting kan vi om ikke annet være enig i, og det er at konkuranse er sunt, og til fordel for forbrukeren i det lange løp.
Helst hadde jeg sett at det fantes mer enn en Tysk motorsykkelprodusent i dag også. :)


FredrikE24: Nyvasket og blank ser det ut til. :thumleft

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av erik m »

Bittelitt krigshistorie: i motsetning til hva mange tror, var både Tyskland og Sovjet fullstendig klar over at de store slagene i WWII ville stå mellom disse to maktene. Men de gjorde begge gode miner til slett spill; Tyskland fordi de ønsket å først nøytralisere Vest-Europa som de regnet med ville falle i den planlagte Blietz-krigen, og Sovjet fordi de så sårt trengte tid til å flytte sin krigsproduksjon bak Uralfjella og forberede forsvaret mot vest. Den såkalte Molotov-Ribbentrop-pakten var like mye skuebrød som Chamberlains "Peace-in-our-time"-dokument, men som et (falsk) bevis på tysk godvilje ble produksjonslisens på R71 gitt som gave til Sovjet. Sovjet tok med glede imot, fordi de så sårt trengte en mulitfunksjonell sykkel til krigen. Mens tyskerne forlengst var i gang med i hemmelighet å masseprodusere den mer avanserte R75. Men angrepet på Sovjet kom FØR tegningene på R71 ble overlevert, selv om produksjonen var forberedt trygt bak Ural. Og DA kommer historien om hvordans Stalins agenter får tak i de fem svenske syklene - Sverige var som kjent svært vennlig innstilt til Tyskland tidlig i krigen, så dette var en "хитрость" (krigslist, dersom noen ikke er helt stø i russisk.) Etter krigen ble sykkelen modifisert og videreutvikla, både i de fabrikkene som hadde hatt krigsproduksjonen, og i flere nye. Sykkelen kom i forskjellige navn fra de forskjellige fabrikkene; Røde Stjerne var ett merkenavn rimeligvis, Ural et annet, Dnjepr ett tredje og for den Røde Arme M72. I tida da Kina og Sovjet var venner, fikk også kineserne både lisens og tegninger til SIN Røde Arme. Men sykkelen ble produsert i svært store antall også for det sivile marked i begge land, og vi har entusiaster her i landet som sverger til disse som de beste syklene for treff i minus 20 og kaldere! De kinesiske heter Chang Jiang og MC-apoteket importerer både disse og de russiske variantene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av mekkern »

Hvorfor ABC kjørte sak og hvilke kriterier som gjaldt på 20-30 tallet er det noen andre som får svare på. Men at alle produsenter titter på andre er ikke ukjent.
Hva syklene er opgitt til aner ikke jeg men de som kjørte med disse sidevognsyklene på et treff sa dette.
Jeg har ingen intresse for disse syklene utover det historiske perspektivet.
Jeg er heller ingen fanboy av noe enkeltmerke.
Alle lager noe bra og noe møkk.

Quote:
In 1912 Ronald Charteris founded the All British Engine Company in Hersham, Surrey with Granville Bradshaw as chief engineer, and later changed the name to A.B.C. Motors, Ltd. During the Great War they produced horizontally opposed twins for Sopwith, and used a development of this engine in a motorcycle in 1918, pre-empting the BMW design by several years. (Bradshaw was not amused by BMW's use of his design and took them to task in 1926. This would not be the last time BMW "acquired" a British inventor's design.)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Ser fin ut sykkelen din Fredrik. Chromeringene ble bra. Litt usikker på carbon på instrumentet. Men det er originalpolitiet i meg. :)

Hvor kjøpte du ringene? Anbefaling til GPS og feste på K1200?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Kringlebotn
Innlegg: 7
Registrert: 15 feb 2017, 12:07
Motorsykkelen din: Apostlenes hester

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Kringlebotn »

mekkern skrev: 11 feb 2018, 07:20 Hvorfor ABC kjørte sak og hvilke kriterier som gjaldt på 20-30 tallet er det noen andre som får svare på. Men at alle produsenter titter på andre er ikke ukjent.
Hva syklene er opgitt til aner ikke jeg men de som kjørte med disse sidevognsyklene på et treff sa dette.
Jeg har ingen intresse for disse syklene utover det historiske perspektivet.
Jeg er heller ingen fanboy av noe enkeltmerke.
Alle lager noe bra og noe møkk.

Quote:
In 1912 Ronald Charteris founded the All British Engine Company in Hersham, Surrey with Granville Bradshaw as chief engineer, and later changed the name to A.B.C. Motors, Ltd. During the Great War they produced horizontally opposed twins for Sopwith, and used a development of this engine in a motorcycle in 1918, pre-empting the BMW design by several years. (Bradshaw was not amused by BMW's use of his design and took them to task in 1926. This would not be the last time BMW "acquired" a British inventor's design.)
Slik jeg leser ordlyden i det sitatet mener Granville Bradshaw at konseptet til BMW er for likt sin egen motor, og ikke en direkte kopi av motoren.
Jeg skjønner godt at han ikke kom noen vei med det søksmålet.

Det er mulig de du har snakket med på treff har den tidligere R71, som er en eldre og mindre avansert enn BMW R75 og Zundapp KS 750?
R71 ble laget i både militær og sivil utgave, og hadde 22 hk.

Jeg har nå lest litt mer detaljert om utviklingen av den militære utgaven av R75 og KS 750, og syklene var som jeg antok laget på spesifikasjoner etter det tyske militærets krav. BMW og Zundapp leverte sine prototyper som ble testet grundig. Begge syklene hadde sine styrker og svakheter. BMW hadde for eksempel bedre girkasse, men Zundapp hadde to store avgjørende fordeler.
Den ene fordelen var hydraulisk bakbrems, som var en fordel i vekslende kaldt/vått vær.
Den andre, og største fordelen var diferensial på bakaksel, som fordelte kraften 70/30 mellom motorsykkel og sidevogn. Dette gav bedre stabilitet under kjøring, spesielt ved stor oppakning. Oppakningen kunne være opp til 500 kg. Ulempen med en slik diferensial var at det var dyrere å produsere, samt vanskeligere å reparere dersom noe skulle gå i stykker.

Løsningene til Zundapp ble lagt til i spesifikasjonene, og BMW måtte adoptere disse løsningene. Til tross for egene motorer, er derfor BMW R75 og Zundapp KS 750 svært like, og det var det tyske krigsmaskineriet som trakk i trådene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Sykkelen har tørket over natta, og jeg må si meg fornøyd med vasken utenpå. Den er klar for demontering nå vil jeg si :thumleft
Alle deler som skrues av, og alle deler som blir mer tilgjengelig ved vask vaskes grundig før montering.

Jeg la på et lag hardvoks for å beskytte lakken, til tross for biltema-produkt må jeg si at det er en av de bedre hardvoksene jeg har brukt. Vi får se hvor lenge den faktisk holder seg på lakken.
Høyre kåpe ser jo ikke uten grunnet hele fire stillevelter i sykkelens liv, så der må noe gjøres.

Så må jeg får skryte av AutoGlym Bumper-care. Kjøpte den flaska i 2008, det er 10 år siden og den har jeg brukt på en haug av biler og motorsykler.. Så den er drøy, i tillegg at den forvandler grå plast til å bli svart og fin, vask etter vask. Avfetting tåler den imidlertid ikke. Så hver gang jeg avfetter sykkelen så må det på et nytt lag.
Så fikk jeg tak i en flett ny K1200GT vindskjerm til en billig penge, så den ble prøvemontert. Blir spennende å se hvordan jeg liker den. Originalvindskjermen er egentlig passelig den altså :prf
Bilde 11.02.2018, 16 41 02.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 48 35.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 48 41.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 48 47.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 48 55.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 49 03.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 49 20.jpg
Bilde 11.02.2018, 16 49 40.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Esveen skrev: 11 feb 2018, 08:06 Ser fin ut sykkelen din Fredrik. Chromeringene ble bra. Litt usikker på carbon på instrumentet. Men det er originalpolitiet i meg. :)

Hvor kjøpte du ringene? Anbefaling til GPS og feste på K1200?
Jeg liker chromeringene, og tror carbonen ser mye bedre ut Irl enn det bildene tilsier, jeg synes det faktisk fornyer utseende en hel del :thumleft

Ringene mener jeg at jeg kjøpte hos Hornig i Deutchland.
Når det gjelder GPS-festet, så er det laget for Garmin-GPS-braketter. Jeg undersøkte en hel masse ulike varianter og var skikkelig nære ved å bestille et CNC-dreiet feste av en amerikaner som påstår han var grisebillig i forhold til originalfester. Det var han dog ikke når det gjelder BMW. BMW overrasker alltid med ganske billige deler vil jeg påstå.
Så dette er faktisk et originalt K1200RS/K1200GT feste som jeg bestilte hos Koed. Kommer som et komplett retrofit-kit.
Delenummer: 71607683660
BMW-navigator-K1200RS.PNG
navi_holdersetB-23217.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Fått satt K1200RSen oppå bordet for å fjerne alle kåper og deksler. Så har man fjernet luftfilterboksen og diverse for å sjekke tilstandene. Ser bra ut, og nå kommer jeg til bensinslangene som går oppå motoren og til tankens høyre side.
Jeg tok av belgen mellom kardang og svingarm, og konstatert høyst sansynlig en utett pinjong-tetning(inngående aksel på kardangen). Det er forsvinnende lite lekkasje egentlig, men har hatt mistanke. Kardangen skal opp for lagerskifte uansett, men hadde et håp om å ikke trenge å røre pinjongen egentlig da det er ekstremt viktig at man har de rette tolleransene under montering(pinjongdrevet og kronhjulet må matche, dvs. gå inn i hverandre riktig). Jeg skal lese meg opp på temaet, så får vi se om det blir skifte av tetningen, eller om det utsettes et år, lekkasjen er ikke stor overhodet.

Planen min er egentlig som følger:
-Skifte olje på motor og gir
-Legge opp spenning til GPS
-Ekstralys
-Kardang-fix(det er litt slakke i den)
-Nye para-lever "pivot bearings", dvs. "hengslingen" på kardangen
-Nye bensinslanger(de er råtne inni faktisk.. :redface )
-Overhale styredemper
-Sjekke at spjeldrekka har det fint, smøre gasswire og sjekke slakke
-Rask flush av bremsesystemet(både hjulkretser og kontrollkretser).
-Skifte bremseklosser bak(skal si den spiser disse.. Bytta vel sist for 20 000km siden, enda jeg aldri bruker pedalen)

Så dukker det sikkert opp litt mer etterhvert :)
Bilde 24.02.2018, 18 32 01.jpg
Bilde 24.02.2018, 20 14 15.jpg
Bilde 24.02.2018, 20 14 26.jpg
Bilde 24.02.2018, 20 14 37.jpg
Bilde 24.02.2018, 20 14 46.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Flattop »

FredrikE24 skrev: 25 feb 2018, 17:51 Jeg skal lese meg opp på temaet, så får vi se om det blir skifte av tetningen, eller om det utsettes et år, lekkasjen er ikke stor overhodet.

Min LT har hatt denne lekkasjen i flere år nå. Fikk forsøkt reparert dette en gang på et verksted, men det gikk bare kort tid før lekkasjen var tilbake. Det er så minimalt som kommer ut at jeg hadde nøyd meg med å vaske vekk sølet som kommer ut fra mansjetten, og sjekket oljemengden en sjelden gang.

Planen min er egentlig som følger:
-Overhale styredemper
-Rask flush av bremsesystemet(både hjulkretser og kontrollkretser).

regner med at du har god kontroll på arbeidsoppgavene dine, men på denne Youtube-kanalen er det mange triks å hente. og det er mange likheter mellom LT og med RS: illinoisBMWriders

-Skifte bremseklosser bak(skal si den spiser disse.. Bytta vel sist for 20 000km siden, enda jeg aldri bruker pedalen)

Merkelig, men du har vel muligens linkede ABS-bremser og da får du jo en viss bremsehjelp bak selvom du (som jeg) ikke bruker fotbremsen i det hele tatt

Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Blitt nedplukking altså?

Mener du bytta styredemper? Husker jeg så feil? Tenkte også å overhale styredemper etterhvert. Hvordan sitter din styredemper mot gaffelbrua? Min er skikkelig løs i opphenget/festet.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, denne lekkasjen er visst ikke så uvanlig. Om jeg skal sette mål på det, så er det nok en litt stor teskje som ligger i mansjetten og vaker, og det må man vel kanskje regne med. På en bil sildrer det jo også ut litt over tid, men blåser jo av.
IllnoisBMWriders har jeg sett mye på, mange gode videoer :)
Ja er nok derfor, jeg vet at bakbremsen aktiveres flittig.

Ja, nedplukking er greit, så kan man få vaska litt skikkelig rundtom når alle oljer etc. er skiftet :) Er jo egentlig veldig fort gjort..
Når det gjelder styredemper, så kan jeg ikke si at jeg var fornøyd med Hyperpro-demperen. Den var knallbra som styredemper, men den tålte rett og slett ikke kjøringen min og festet knakk tvers av og bolten gjennom brua røyk :-k Igrunn ganske flaks at styredempern ikke falt ut av festet sitt i fart og låste styringen... :O På grunn av dette så skrudde jeg over den originale. Et mye bedre design..!
Når det gjelder slakken på gaffelbrua, så er den helt innenfor, da det er støpt inn en kule i gaffelkula :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde en liten økt igår. Skifte av oljer og av med bremseskiva bak.

Av med lokket under bunnpanna etter å ha tappet ut olja, så på med filterverktøyet og skru ut filteret
Service-01.jpg
Nytt filter, fylt med ny olje :thumleft
Service-02.jpg
Lokk og skruer, tørket av og vasket bort skitt
Service-03.jpg
Inn med nytt filter, tightes til 10NM
Service-04.jpg
Ny O-ring og alu-pakning
Service-05.jpg
Bunnplugg klar med ny pakning
Service-06.jpg
Fram med Clymer-manualen for å finne momentene :prf
Service-07.jpg
Service-08.jpg
Det tightes til
Service-09.jpg
Service-10.jpg
Service-11.jpg
Litt olje på O-ringen så blir det tett og fint.
Service-12.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

På med 3,5L BMW Advantec Pro 15W-50
Service-13.jpg
Det er dags for skifte av girolje, ut med fyllepluggen!
Service-14.jpg
Ut med bunnpluggen for avtapning
Service-15.jpg
Sjekk av spon, ikke så verst denne gangen og olja har fin farge.
Den var svart første gang jeg skiftet :crazy:
Service-16.jpg
Nå ble det bedre!
Service-17.jpg
Påfyll av Castrol 75W-90 Longlifte, Hypoid GL5
Service-18.jpg
Oppvarming av festebolter for bremseskive. Festet med loctite, så her må det varmes :thumleft
Service-19.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Tappa kardangen for olje og skrudde den ut.
Festa med tre innfestninger, den ene er Paralever-armen på undersiden, de to andre er to store Umbrako-pinner som er skrudd inn i svingarmen hvor pinnene ligger ann mot et nålelager på hver side. Pinnen på utsiden av armen er festet med et fast moment, den indre er justerbar, så denne sitter det kontramutter på. Disse pinnene er loctitet originalt og MÅ varmes ellers risikerer man å dra i filler gjengene i svingarmen(alu).

Fortsatte så med å fjerne spjeldrekka og da fulgte veivhusventilasjonsslangen med ut. Det er denne jeg skal skifte, og som på ESveen sin sykkel var min likedan. Helt råttent og oljeklin overalt!
Når det var ute kom jeg enkelt til bensinslangene.
På Fredag begynner man med fix og montering av dette og med nye o-ringer på dysene(de var helt ferdig..) før man på Lørdag planlegger å plukke kardangen i biter.

Svar