Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Stian87 »

Jeg var selv en ivrig bruker av Yamaha Vinterbro da det lå på Vinterbro. Enkelte pushy og irriterende ansatte, og litt vel høye priser i forhold til internett, men jeg liker nå en gang å kjøpe ting i butikk. I tillegg til litt dårlige nettsider og dårlig informasjon om åpningstider. Men det var nærme noe som var et stort pluss, og de hadde bra utvalg.

Etter at de flyttet butikken sin til Kalbakken fordi de fant ut at det var lurt å plassere seg i umiddelbar nærhet til MCoslo :scratch Har ikke vært innom den nye butikken deres for å si det sånn.

Har hos MCoslo fått utstyr billigere enn på nettbutikker, så det er fullt mulig å få til en kombinasjon av god service og gode eller konkurransedyktige priser.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg liker også å handle i fysisk butikk, men ikke så godt at jeg gir bort flere tusen kroner i året. Jeg har vel ganske romslig økonomi sånn sett, men når jeg føler jeg må gi bort penger så sier det stopp hos meg.

En hundrelapp eller to her og der er helt greit, men når feks. samme service på samme sykkel på godkjent BMW verksted koster 1000 kroner mer på det ene stedet kontra det andre, så er det noe som ikke stemmer. Den 1000-lappen ønsker jeg å bruke til mange andre ting enn å slenge i dugnadspotten til en butikk.

At andre vil slenge pengene sine i dass og tro dem kan utrette mirakler som å redde sin lokale forhandler er helt greit for meg, men det spleiselaget er ikke jeg med på vertfall :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 15:30 At andre vil slenge pengene sine i dass og tro dem kan utrette mirakler som å redde sin lokale forhandler er helt greit for meg, men det spleiselaget er ikke jeg med på vertfall :)
Det var da også en måte å se det på.. :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 09 mar 2018, 18:45
Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 15:30 At andre vil slenge pengene sine i dass og tro dem kan utrette mirakler som å redde sin lokale forhandler er helt greit for meg, men det spleiselaget er ikke jeg med på vertfall :)
Det var da også en måte å se det på.. :-k
Hørtes litt brysk ut der, men du kjenner jo meg kjellv :)

Men ja, jeg mener det. Hadde du gitt 1000 kr. Mer i lokalbutikken når du kunne kjøpt gjenstanden i en annen butikk 1000 kr. Billigere en dag du kjørte forbi?

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Grendel »

Brysk og brysk, @Bjerknez.... Det er jo en snev av sannhet også. Da er det jo ikke så galt. Det er mange faktorer som spiller inn i prisingen. Min Mazda har jeg hatt på merkeverksted i "alle mine år". Min erfaring har vært at "hvis dette er hva Mazda-utdannede teknikere og servicepersonell kan utrette, så er det ikke verd mye". Neste runde blir hos "et vanlig verksted hvor jeg har blitt anbefalt via andre". Dette verkstedet vil nok være tilstrekkelig resten av tiden jeg har bilen.

Min andre bil, Toyota'n derimot, der er konklusjonen en helt annen; "Ikke F om andre enn mitt lokale Toyota-verksted får røre den bilen". Her er de flinke og jeg kan stole på dem.

Det er veldig individuelt. Hos Toyota ser de på hva de har gjort før og kommer med anbefalinger. De vet hva de driver med. Det at jeg stoler på dem, og dermed bilen, er verd noen skarve tusenlapper. Jeg vet at jeg kan fylle bensin og kjøre.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 19:05
kjellv skrev: 09 mar 2018, 18:45
Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 15:30 At andre vil slenge pengene sine i dass og tro dem kan utrette mirakler som å redde sin lokale forhandler er helt greit for meg, men det spleiselaget er ikke jeg med på vertfall :)
Det var da også en måte å se det på.. :-k
Hørtes litt brysk ut der, men du kjenner jo meg kjellv :)

Men ja, jeg mener det. Hadde du gitt 1000 kr. Mer i lokalbutikken når du kunne kjøpt gjenstanden i en annen butikk 1000 kr. Billigere en dag du kjørte forbi?
Ikke utenkelig at jeg har gjort det, kanskje også flere ganger.
Men du glemmer et moment i saken. En forhandler har ofte en mulighet til å gi litt rabatt. Dette tilgodesees først og fremst lojale gode kunder, ikke de som konstant jakter på laveste pris. Vi vil gjerne beholde våre beste og mest lojale kunder, og yter gjerne litt ekstra for disse som over tid forholder seg lojalt til oss. I den grad det skal gis rabatter, er det nettopp disse kundene man har lyst til å tilgodese. Dette er mer vanlig enn mange er klar over.
Men kunder som tydelig gir uttrykk for at å legge igjen penger hos oss er det samme som å slenge dem i dass, de vet vi at uansett ikke kommer til å bli hverken lojale eller gode kunder. De kjøper uansett ikke noe som ikke er veldig billig, de kommer skjelden tilbake uansett. De er ofte ikke fornøyde uansett hvilke tilbud de får.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fikk vertfall ikke noe rabatt i butikken jeg snakker om. Ja, jeg spurte.

Dessuten missforsto du meg. Å legge igjen penger i en lokal butikk er ikke som å kaste penger dass. Men å legge igjen mer penger enn nødvendig er i mitt hode å kaste penger i dass. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 19:59 Jeg fikk vertfall ikke noe rabatt i butikken jeg snakker om. Ja, jeg spurte. :)
Nemlig. Kanskje du ikke oppleves som en lojal og god kunde?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 09 mar 2018, 20:17
Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 19:59 Jeg fikk vertfall ikke noe rabatt i butikken jeg snakker om. Ja, jeg spurte. :)
Nemlig. Kanskje du ikke oppleves som en lojal og god kunde?
Jeg kjøpte sykkelen der, og jeg tok førstegangsservicen der, så jeg var så absolutt en potensiell lojal kunde. Men plutselig skrudde dem opp prisene og ikke fikk jeg rabatt heller. Da takker jeg for meg :)

Jeg kunne kjøpt ett par støvler der like før sommerferien i fjor, men dem hadde ikke min størrelse. Dem kunne skaffe, men det tok en uke og støvelen kostet i tillegg ett par hundre kroner mer enn hos en annen forhandler i orådet. Som også hadde dem på lager. Så da kjøpte jeg dem der.

Mener du jeg skulle ventet på støvlene, betalt ett par hundrelapper mer og blitt våt på beina med mine gamle hele sommerferien?

Nåt utvalget er lite og prisen er høy, så sitter ikke akkurat kjøpelysten høyt hos meg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 20:43 Mener du jeg skulle ventet på støvlene, betalt ett par hundrelapper mer og blitt våt på beina med mine gamle hele sommerferien?

Nåt utvalget er lite og prisen er høy, så sitter ikke akkurat kjøpelysten høyt hos meg.
Nei, jeg mener ikke det. Har vi ikke varen så kan vi ikke forvente et salg. Slik er det bare, det vet vi forhandlere. Jeg pleier i slike situasjoner å tilby at jeg kan bestille for ham, kanskje også dekke frakt på varen og om det er mulig også rabattere varen litt selv om denne type salg ikke gir det samme rom for rabatter som en større bestilling gjør.
Dette viser litt av problemet mange av forhandlerne i stadig større grad opplever. Denne type varer selges det stadig mindre av over disk, konkurranse med nettbutikker er vi dømt til å tape. Kostnadene for en nettbutikk er langt lavere enn hos en forhandler, vareutvalget hos nettbutikkene er derfor også mye større. Forhandlere må ved alle innkjøp nøye vurdere varen og beregne hvor mye man kan tørre å kjøpe inn. Bommer man på dette vil gjerne resultatet bli at man har varene på lager i flere år før de er solgt, eller at de "gis bort" i en eller annen kampanje for å bli kvitt problemet. Det er nå kun større forhandlere med stort kundegrunnlag som klarer å ha et godt vareutvalg og fortsatt tjene penger på det.
At kjøpelysten synker i takt med vareutvalget er helt naturlig, det forstår vi. Men dessverre er det ikke så mye vi klarer å gjøre noe med. Vi må heller prøve å bli bedre på varer og tjenester vi ikke møter konkurranse fra nettbutikkene i.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Men dessverre er det ikke så mye vi klarer å gjøre noe med. Vi må heller prøve å bli bedre på varer og tjenester vi ikke møter konkurranse fra nettbutikkene i.
Nettopp. Det er akkurat det jeg mener. Hvis ikke det er liv laga så må man endre «oppskriften» og kanskje legge om kursen.

Jeg synes ikke det er min oppgave som kunde og substidiere min lokale forhandler forsi han\hun ikke klarer å følge utviklingen. Nå lever vel dere mest på annleggsmaskiner og redder dere på den måten. Det er et valg man tar. Man kan rett og slett ikke regne med at man klarer og overleve som mc forhandler alene der du holder på. Jeg tipper inntektene fra de smårike bøndene i nærområdet er med på og hole liv i skøyta?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av AJ »

Det er heldigvis mange gode eksempler på at lokale norske MC-butikker fint greier å ta opp konkurransen med eBay og andre utenlandske nettbutikker.
Av slike butikker jeg selv har handlet hos kan jeg bl.a. nevne AGMshop (Alf Graarud Motor AS), Spinnin' Wheel i Mysen og MCklær Bergen.
Kjapp leveranse og god service hos disse.
Vet selvfølgelig også om flere, som også har rimelig gode priser og gode nettløsninger og kjøpsbetingelser.

Så joda... jeg tror absolutt at norske MC-butikker og utstyrsforhandlere kan hevde seg i konkurransen. Men de som vil være med på racet må nok legge seg skikkelig i selen og vise at de kan vise til en god nettbutikk og levere på både produkt, produktbredde, pris og gode leveringsbetingelser (som f.eks. fraktfritt over en viss sum...).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 mar 2018, 23:32 Det er heldigvis mange gode eksempler på at lokale norske MC-butikker fint greier å ta opp konkurransen med eBay og andre utenlandske nettbutikker.
Av slike butikker jeg selv har handlet hos kan jeg bl.a. nevne AGMshop (Alf Graarud Motor AS), Spinnin' Wheel i Mysen og MCklær Bergen.
Kjapp leveranse og god service hos disse.
Vet selvfølgelig også om flere, som også har rimelig gode priser og gode nettløsninger og kjøpsbetingelser.

Så joda... jeg tror absolutt at norske MC-butikker og utstyrsforhandlere kan hevde seg i konkurransen. Men de som vil være med på racet må nok legge seg skikkelig i selen og vise at de kan vise til en god nettbutikk og levere på både produkt, produktbredde, pris og gode leveringsbetingelser (som f.eks. fraktfritt over en viss sum...).
Enig.

Det krever litt (tror jeg) og få til noe slikt. Noen må melde pass grunnet dårlig beliggenhet med lite kundegrunnlag, mens andre i mer tettbebygde strøk har større sjanser. Nå. Er vel ike AGM direkte liten heller. Han er vel en av de i landet som selger mest motorsykler har jeg hørt.

Jeg kjøper heller ikke bil på «Jan’s Autosalg» på jordet bak supern. Har man ikke råd til et lokale og parkere bilene i så klarer jeg ikke å ta slike firmaer seriøst. Ikke har jeg lagt merke til at det er noe spesielt billigere heller.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av LarsE »

Tror nok det kan sies at markedet er i endring, noen kommer kanskje til å gå dunken, mens andre kan blomstre. Har vært veldig fornøyd med Spinnin' wheel, og Stord Speedshop, med folk som veit hva dem snakker om og er hjelpsomme. På motsatt ende av skalaen har du forhandlere som omtrent blir sur fordi du våger å ringe og spørre om deler, eller som er så treige at det ikke er vits i å bruke dem (gikk f.eks over en uke før en forhandler klarte å sende papirer fra importøren som jeg hadde kjøpt, da lå papirene hos forhandleren allerede, og jeg ringte etter en uke og da hadde dem enda ikke sendt det)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kgjersda »

Et sted jeg ser en enorm prisforskjell på forhandlere er dekk til MC.
Sist jeg skulle handle Pilot Road til sykkelen så fikk jeg både framdekk og bakdekk til ca samme prisen, som det ville kostet for KUN bakdekket hos vår lokale forhandler.

Internettforhandler:
* Pilot Road 3 Framdekk: 1025kr
* Pilot Road 3 Bakdekk: 1300kr

Lokal forhandler
* Pilot Road 4 Bakdekk: 2500kr

Den lokale forhandleren var altså 200kr dyrere for KUN bakdekket. Og da var det også pluss 600kr for montering av dekket. Totalt 3100kr for bytte av bakdekket.

Uansett om jeg fikk 25% rabatt på dekk og arbeid så ville jeg kun ha fått byttet et bakdekk og ikke noe framdekk. :scratch
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar