Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en

Legg inn av FredrikE24 »

kjellv skrev: 12 mar 2018, 07:44 Men en ting jeg har lurt på. Hvordan takler de elektroniske demperne på S1000R for eksempel vaskebrett eller mye telehiv? Begge disse fenomen er jo litt uvanlige andre steder enn her nord, og kanskje ikke testet ut like grundig under utprøving lengre sør i Europa..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
BMW har drevet med selv-justerbare dempere i snart 40 år. Først med Nivomat, senere med ESA(2006 på K1200S/GT/R/R Sport).
Dette er et system som fungerer særs bra og har blitt utviklet gjennom bruk på veien, og utenfor veien på R1200GS.
Så litt telehiv og vaskebrett takler den helt utmerket. R1200GS har litt fjæringsvei, og kombinert med ESA, så er det som å kjøre på en sky over telehiv.. Helt utrolig faktisk..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Ja, å sammenligne BMW sine dempere med de på MT09 blir rått parti. Det er en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte S1000R. Når jeg setter den i feks. "soft modus" så er den veldig myk, men skulle jeg bråbremse etc. så kjenner jeg den uansett "strammer" seg opp. Et ganske fantastisk system.

Det er nok andre racing oppsatte sykler med bedre dempere enn dette også, men å sammenligne disse demperne med det meste annet som blir solgt er nesten ikke mulig. Av de syklene jeg har kjørt så langt har jeg alltid vært kritisk til demperne. Kan være kun fordi jeg er godt vant.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

I racing så blir vel som regel demperne statisk satt opp for den aktuelle bane/vei som kjøres og har i og for seg en fordel der.
BMW sitt system er mer laget for å tilpasse seg utifra hva som foregår kontinuerlig. Det er laget for en normal motorsykkelfører som gjerne er kjøreglad, slik de fleste BMW-eiere i stor grad er.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 mar 2018, 15:17 Det er laget for en normal motorsykkelfører som gjerne er kjøreglad, slik de fleste BMW-eiere i stor grad er.
Ja, for de som kjører Yamaha er nok ikke like fornøyde på tur :lol :knegg :-# :x

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Haha, ikke like fornøyde nei, det vil hvertfall jeg si som BMW-fanboy!

Er ikke til å stikke under en stol at det er nokså mange BMWer som kjøres langt på relativt kort tid :)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Er det noen som har erfaring med Suzuki GSX S1000? Fordelen her er vel at den er forholdsvis stor, både sykkel og motor. Samtidig er jeg redd den kanskje er litt kjedelig. Gjennomsnittlig på alt, om dere skjønner.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

L M skrev: 12 mar 2018, 17:55 Er det noen som har erfaring med Suzuki GSX S1000? Fordelen her er vel at den er forholdsvis stor, både sykkel og motor. Samtidig er jeg redd den kanskje er litt kjedelig. Gjennomsnittlig på alt, om dere skjønner.
Kjedelig med 150hk med kanskje tidenes beste motor (gamle GSXR1000 K5 motoren retunet så vidt vet)? Tror ikke det :prf

Kommentar til myke/stive fjærer. Hadde 990 Superduke R i sin tid, fikk mye juling for at for stiv i pressen (i motsetning til vanlig Superduke). Men jeg synes var kjempefin, også på norske veier (så lenge ikke for jævlig, tross alt ikke GS). Til en dag leste gruppe test med 3 sykler og 3 førere. 2 ment som vanlig Superduke R for stiv, sistemann synes helt topp. Forklaringen var at de 2 var småspretter på rundt 70kg, han siste var borti 90kg...som meg.

Som andre påpekt, føles sykkelen for myk så enkelt/rimelig å skifte fjærer (dog, overlatt jobben til fagfolk for min del, kombinert med demper service, da er jobben gratis).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

L M skrev: 12 mar 2018, 17:55 Er det noen som har erfaring med Suzuki GSX S1000? Fordelen her er vel at den er forholdsvis stor, både sykkel og motor. Samtidig er jeg redd den kanskje er litt kjedelig. Gjennomsnittlig på alt, om dere skjønner.
Jeg prøvekjørte denne for et drøyt år siden på Leeres prøvekjøringsdager. Jeg ble ikke spesielt imponert for å si det pent. Mye er personlige preferanser, men jeg synes den virket litt «plastikk» og i tillegg lugget den veldig. Altså veldig ujevn på gassen. Motormessig var den bra, men når man kommer fra S1000R så ble den bare litt «kjip»

Den jeg kjørte var av fargen som jeg vil kalle «baby blå». Ikke noe jeg fikk reisning av...

Jeg ville nok valgt veldig mye annet isteden for denne. Til og med en MT09.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av hakhap »

Jeg synes ikke GSX S1000 er noe dårlig men klart sammenlignet med Aprilia Tuono, som jeg kjører blir det ikke helt detsamme men med det sagt synes jeg det var en flott sykkel med mer en nok krefter for norskeveier og jeg er sikker på at det er et veldig godt kjøp.

Jeg testet 2016 modellen i august 2015. Det som var av minus var en veldig snatchy gassresponse fra null til lite gass og det at jeg ikke helt liker R4 da :D
Syntes ikke den føltes noe plastikk mer enn andre sykler og jeg satt veldig godt på den, og jeg er av litt større størrelse ;)

lagde en liten video av turen

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av BAJAZZ »

L M skrev: 08 mar 2018, 17:29 Hei!

Tok lappen i fjor, og kjørte en Hornet 2012 forrige sesong. Nå ønsker jeg å oppgradere, og ønsker litt tips og råd.

Jeg er omtrent 1.90 høy, og vekta viser i overkant av 100. Sånn sett er vel kanskje cruiser eller tourer det beste, men jeg er ufattelig svak for naked-sjangeren, og ønsker nok en slik. Jeg har sett på MT09, men jeg ser at flere klager over myke / dårlige dempere, og sånn sett bør jeg kanskje gå for den nye MT09 SP som kommer ferdig oppgradert med Ohlins.
Andre sykler jeg vurderer er Z1000 og Speed Triple.

Jeg kjørte ganske mye i fjor, og brukte sykkelen til og fra jobb hver dag, uansett vær. Så den må være forholdsvis komfortabel. Når det er sagt har det gått helt greit med den lille Horneten også, så jeg er kanskje ikke veldig kravstor på akkurat dette.

Budsjettet er på rundt 160k. Ønsker å kjøpe en sykkel som holder meg i mange år fremover, jeg er ikke av typen som bytter hverken mobil eller bil hvert år. Tips og tanker mottas med masser av takk! :)
Har du vurdert denne? Superkomfortabel, rask, sterk, og RÅÅÅ lyd! Ellers er lillebroren(SHIVER 900) også en leken sykkel. Men med størrelsen din er nok Capo Nord 1200 mer ideelt. Denne får du for kr 160.000 på bruktmarkedet, med få km på telleren. Her er det mye og bra sykkel for penga. Ble testvinner i sports tourer klassen i 2015....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Har nok landet på sjangeren nå, tror jeg. Blir nakensykkel, så kan jeg heller bytte til tourer når jeg blir enda litt eldre.
Jeg tror videre jeg har landet på enten KTM 790 eller Yamaha MT09 SP. Servicekostnader og forsikring er høyere på KTMen, men så er også sykkelen ca. 20k billigere - så her går det omtrent opp i opp totalt sett. Jeg er skikkelig usikker, og skriver et lite resonnement i et håp om at jeg kan få feedback fra dere. I den forbindelse vil jeg også takke dere alle for gode tips! Som så mange andre slike tråder, ender trådstarter med å gå for det han nevner i førsteinnlegget. Det betyr allikevel ikke at jeg har ignorert alle råd, og jeg har helt klart fått gode innspill til neste sykkel!

Uansett; resonnement!

KTMen er smalere og mindre fysisk, men har en mye større utstyrspakke montert, og mange har så langt latt seg imponere av smidigheten.
MT09 har nok en bedre sittestilling for meg, men har mindre utstyr og er mindre smidig, samt har litt dårligere dempere foran. Kanskje har den også mindre potensiale enn KTMen i forhold til bruksområde?
Sykkelen skal jo brukes primært til pendling. Jeg liker å kjøre svinger, og kunne tenke meg å bli en bedre fører, prøve meg på banedager osv., men faktum er at sykkelen blir brukt på ganske rette, kjedelige veier 75% av tiden. Trenger jeg alle modusene og hjelpemidlene til KTMen? Kanskje er det nettopp dette som gjør at jeg føler meg mer komfortabel med å kjøre på bane, eller aktivt på svingete veier?

Jeg er også fornøyd med Horneten. Det er allikevel noen minuser ved den som kanskje kan hjelpe meg (les: dere) til å fatte en avgjørelse:

1. Den er fysisk liten.
2. Den krever mye turtall for å gå. Jeg må gire mye, veldig lite bunndrag. (Maks torq. på 10500, rødlinje på 13 tror jeg)
3. Den føles tam. Den funker, men gir sjelden en "wow"-følelse hos meg.
4. Kjenner det i bak og rygg ved kjøring over en time. Denne plager meg minimalt, og er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå.
5. Dama liker ikke passasjersetet, nærmere bestemt sittestillingen. Hun er forholdsvis høy, og føler hun må lene seg veldig forover for å rekke ned til håndtak.

Sånn. Da vet dere hvordan jeg ligger an. Jeg er veldig klar for å starte sesongen på ny sykkel, og kommer til å prøvekjøre begge modellene før den endelige avgjørelsen fattes. Samtidig er jeg såpass ny at jeg ikke stoler helt på meg selv i forhold til å avgjøre, basert på 30 minutt-ish på hver sykkel, hvilke jeg skal velge. Nettopp derfor involverer jeg dere, og igjen: tusen takk for alle råd og innspill så langt! :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av AJ »

@L M:
Nye KTM 790 er utvilsomt en spennende sykkel. Jeg synes i hvert fall det ;) .
Men en ting skal man ha i bakhodet når det gjelder denne i forhold til MT-09, nemlig det at 790 er en såkalt MK1 sykkel.
Dvs. førsteårsproduksjon, med de mulige svakheter dette innebærer.
Onde tunger påstår gjerne at førsteårsmodeller som dette er betaversjoner hvor eierne er forsøkskaniner for å oppdage feil og produksjonssvakheter...
Dermed ikke sagt at KTM er "verstinger" når det gjelder mulig feil og svakheter på førsteårsversjoner av nye modeller.
Selv opplevde jeg ingen av det jeg vil kalle førsteårsproblemer på min 2015 mod. KTM 1290 SA.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor ikke Triumph Speed Triple R 1050?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103484928
https://www.youtube.com/watch?v=XKLcmXdielE
Lyden av en Triumph tresylindra motor på skikkelig turtall er jo bare helt rått :crazy:
Jeg synes ikke disse kjøremodusene og greier er så fryktelig viktig, har man ABS, så er man godt skodd mener nå jeg :-k
Triple R har jo dette, og den har Öhlins :)
Jeg er litt svak for den gamle Daytona 955i :redface

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Ikke bare er den godt over budsjett, den er også nesten dobbelt så dyr å forsikre. :p
Sendte melding på en - 13 Speed Triple for noen dager siden, ikke fått svar enda.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av KevinmsR6 »

L M skrev: 15 mar 2018, 22:48 Ikke bare er den godt over budsjett, den er også nesten dobbelt så dyr å forsikre. :p
Sendte melding på en - 13 Speed Triple for noen dager siden, ikke fått svar enda.
Hva med mt 10?:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Svar