IronButt

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av Bimma »

fireman skrev:Hehe, har også vært ute på grusveier med sykler som ikke akkurat ble bygget med det for øye! Verste turen var nok på en lokal grusvei i vårløsningen med en GoldWing 1500. :-)
Synes jeg ser det for meg ja. :lol


På Sverigeturen med Jalmar i 2008, tilbakela vi den første delen av turen på grus på norsk side. Men hadde det enda vært grus...sukk... Det var bløtt, sugende, sleipt underlag, og dekkene lette febrisk etter noen gruskorn å få feste på...men dengang ei :sk? . Men det endte heldigvis bra den gangen også :-)å . Og da vi nådde fram til tørr rullegrus på svensk side, var alt bare fryd og gammen.... Vi hadde en fin dagsetappe i Dalarna den dagen...! :prf (selv om hverken Voyageren eller BMW'n er bygget med tanke på slik kjøring.... :knegg )
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

fireman skrev:Hehe, har også vært ute på grusveier med sykler som ikke akkurat ble bygget med det for øye! Verste turen var nok på en lokal grusvei i vårløsningen med en GoldWing 1500. :-)
Voyageren kan nok bli litt i tyngste laget for grus. I hvert fall når han er pakka for langtur. Men når man forsøker å henge på Bimma, nytter det ikke å henge seg opp i slike bagateller. :knegg Det værste er egentlig å kjøre forbi på grus syns jeg. Sykkelen blir veldig levende ute i rullegrusen på sidene av veien, men man våkner jo av den slags. :janikk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av Bimma »

Jalmar skrev: Det værste er egentlig å kjøre forbi på grus syns jeg. Sykkelen blir veldig levende ute i rullegrusen på sidene av veien, men man våkner jo av den slags. :janikk
Og det er jo uansett tryggere enn å ligge i 70 på E6 med fare for å sovne.... :knegg
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

Bimma skrev: Og det er jo uansett tryggere enn å ligge i 70 på E6 med fare for å sovne.... :knegg
Hvordan kan du vite det? :scratch Har du noen gang ligget i 70 på E6? :knegg
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av Bimma »

Jalmar skrev:
Bimma skrev: Og det er jo uansett tryggere enn å ligge i 70 på E6 med fare for å sovne.... :knegg
Hvordan kan du vite det? :scratch Har du noen gang ligget i 70 på E6? :knegg
Det klarer jeg ikke å huske...... :-k
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt

Legg inn av jhn »

Det e vel ikke snakk om å springe rundt i skogen å leite etter benka eller
trave rundt på shell i timesvis heller,mitt poeng e at hvis du skal kjøre
1600km pr dag flere dager etter hverandre på normale veia så må du nødvendigvis kjøre ganske mye fortere enn "anbefalt" eller så blir det
veldig lite søvn.
For min del e det veldig uinteressant å presse så mange km som mulig
inni et døgn

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt

Legg inn av jhn »

Foresten Jalmar hvis du kjører i 24 timer kun for å teste det så utsetter du både dæ sjøl og andre for unødig fare,du prater jo som en erfaren
traffikant så det forundre mæ litt at du ikke forstår det.
Det e vel ingen som har tenkt om så bare litt på traffiksikkerhet som
e uenig i det.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev: Eller kjøre på kosetur og sitte noen timer på en benk i skogen en ettermiddag, og kjøre 1600 km på neste lørdag.
Yepp, lørdager er bra dager, for det er mindre trafikk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: IronButt

Legg inn av mekkern »

24 timer EN gang med god planlegging er ikke problem-men hvis en skal ta flere dager med maratonetapper må det gå utover konsentrasjonen... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

jhn skrev:Foresten Jalmar hvis du kjører i 24 timer kun for å teste det så utsetter du både dæ sjøl og andre for unødig fare.....
Hvordan vet du det?

Dersom du ikke vet det, men bare tror det, da burde du kanskje skrive noe slikt som "....er du sikker på at du ikke utsetter både deg selv....."

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:24 timer EN gang med god planlegging er ikke problem-men hvis en skal ta flere dager med maratonetapper må det gå utover konsentrasjonen... :-k
De fleste greier seg fint med seks timer søvn. Nore særlig mindre enn seks timer er det
nesten ingen som kan leve med. Det er foresten noe man kan lære seg (å sove mindre - finne sin nedre grense).

Med litt trening kan de fleste greie seg fint med fem timer om natten + 2x30 minutter (eller kanskje 3x30) i løpet av dagen.
Ikke bare én natt, men lenge.

Er du da i god fysisk form, har en sykkel som passer deg perfekt, og vet hvor du skal, da rekker du å kjøre veldig langt hver eneste dag.
Også i Norge.

Desverre har jeg sluttet å røyke, men det gjør at jeg kan kjøre mer sykkel. Trenger ikke sitte på en benk ti minutter i timen.
Så noen fordeler har det å slutte å røyke, selv om det ikke virker slik.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt

Legg inn av jhn »

Vet å vet..æ har ikke sjøl gjort noen vitenskapelig undersøkelse på det men æ trudde det va allmen kjent at
etter mange timer så får man nedsatt konsentrasjonsevne.Det e vel en grunn til at det finnes kjøre og hviletidsbestemmelser fo yrkessjåfører.Det e mulig æ kunne formulert mæ annerledes så neste innlegg kan æ sende dæ først for korrekturlesning

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: IronButt

Legg inn av FJZZR »

jhn skrev:Vet å vet..æ har ikke sjøl gjort noen vitenskapelig undersøkelse på det men æ trudde det va allmen kjent at
etter mange timer så får man nedsatt konsentrasjonsevne.Det e vel en grunn til at det finnes kjøre og hviletidsbestemmelser fo yrkessjåfører.Det e mulig æ kunne formulert mæ annerledes så neste innlegg kan æ sende dæ først for korrekturlesning
Visst er det gjort videnskapelige undersøkelser.
Det er også dette som ligger til grunn for kjøre og hviltids bestemmelser for yrkes sjåfører.
NAF, statens vegvesen, ssb m.fl kan sikkert framskaffe materiale hvis du er interessert.

Omhandler ikke mc, men det forteller likevel en del om hvilken virkning det å kjøre (for) langt har på oss.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt

Legg inn av jhn »

Æ har ikke behov for dokumentasjon på det her,æ føle mæ ganske sikker på sammenhengen mellom konsentrasjonsevne og hvile.Noe sier mæ at det ikke vil gjøre noen forskjell for Iron butt folket heller,men det hadde sikkert ikke skadet heller

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: IronButt

Legg inn av Onsløv »

Jeg har vært våken i 40 timer, og kjørt hjem etterpå. Det var som om å kjøre i drøm.
Jeg vil ikke påstå at jeg er vant til å kjøre langt. Selv om jeg ikke har så mange av de lange turene, så blir det noen av de. Vi velger som regel bur når vi skal kjøre lange distanser, og jeg føler at jeg behersker 10 timers kjøretur i bil, men ikke flere dager etterhverandre.

Men man kjenner vel sine egne grenser, og stopper når man føler at man må. Bedre med et stopp for mye, enn et for lite.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar