CDON - retursak

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

CDON - retursak

Legg inn av L M »

Hola! Mellom titting etter ny sykkel og jobbing, blir det naturligvis også tid til litt vaskeekte "gaming"! Den siste uken har det blitt lite dessverre, da en av to RAM-brikker gikk på en smell på mandag. Sendte mail til CDON.no, hvor brikkene ble bestilt tidligere i år. Som vanlig tok det et par dager før jeg fikk det første svaret. De måtte ha serienummeret på brikken. Deretter tok det to nye dager før de ga meg beskjed om at de hadde kontaktet leverandøren, og ville ta kontakt med meg når de visste hva som skulle skje. Alt fra bestilling til denne garantisaken har vært veldig trøblete, og CDON har mistet meg som kunde for lengst. Jeg bestiller RAM fra en annen forhandler i dag, og ber om pengene tilbake fra CDON.

Nå fikk jeg endelig en mail der de forklarer at de vil sende returdokumenter til meg per post (legg til en halv uke til, minst), og at jeg må gå til anskaffelse av emballasje. I tillegg må jeg sende inne begge brikkene, selvom det kun er den ene som er defekt. De minner også på at det er JEG som har ansvaret for at pakken kommer trygt frem.
Og det er her jeg er uenig, og lurer på hva dere tenker. I forbrukerkjøpsloven står nemlig følgende:

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." - dette leser jeg som at jeg ikke bør behøve å kjøpe emballasje / skaffe emballasje. (Til info kan jeg nevne at Komplett hvertfall tidligere sendte retureske til kundene.)

Også er det punktet om at det er jeg som står ansvarlig for returen. Er det noen som vet om dette faktisk stemmer?

Og for å være føre var: Ja, jeg vet jeg er vanskelig. Det er ABSOLUTT med meningen. Og ja, jeg vet at det er veldig, veldig barnslig. Det kan jeg leve fint med. Jeg er ikke sånn til vanlig. :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: CDON - retursak

Legg inn av KåreDump »

L M skrev: 16 mar 2018, 15:21
Og for å være føre var: Ja, jeg vet jeg er vanskelig. Det er ABSOLUTT med meningen. Og ja, jeg vet at det er veldig, veldig barnslig. Det kan jeg leve fint med. Jeg er ikke sånn til vanlig. :)

Godt at noen gidder å være "barnslige" og oppdra forhandlerne!
Det trengs!!

Har også opplevd CDON som relativt trøblete mht retur av varer.

Lenge siden jeg har handlet PC-deler. Sist jeg handlet var det hos Komlett.
Der fikk jeg problemer med et skjermkort (demovare til nedsatt pris).
Komplett ryddet mesterlig opp i saken og jeg endte opp med et eskenytt kort, uten at det kostet meg et øre!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

Jepp, jeg har heller aldri hatt problemer med Komplett. Egentlig er vel CDON den eneste i bransjen jeg har hatt slike problemer med. Det er direkte provoserende at de ikke har verken chat eller telefonnummer. All mulighet for direkte kontakt er borte.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: CDON - retursak

Legg inn av Stian87 »

Hmm skal i hvertfall ikke handle hos dem. :-k

Jeg mener du skal kreve at de dekker alle utgifter i forbindelse med retur. Så det er ikke noe å gi seg på. Når det gjelder ansvar for frakten er jeg delvis enig med dem. Du har et ansvar for at du pakker tingen forsvarlig og sender det på en forsvarlig måte, men om postmannen setter seg på pakken så er ikke det ditt problem.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

Jeg er enig der. Sendte de et svar hvor jeg ba om å få en godt emballert retureske sammen med returdokumentene. Satser på at det løser seg. Jeg ser veldig mange har hatt problemer med CDON i flere måneder nå. Helt ærlig er jeg ganske sikker på at de fusker med ratingen på prisjakt.no. Skulle bare ønske man kunne bevise det.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: CDON - retursak

Legg inn av NickNei »

Har handlet en del på cdon, aldri hatt noen problemer egentlig. Men når det kommer til emballasje er det nok ikke riktig at de må sende deg det. De har alt gjort det, når de sendte deg varene. Om du velger å ta vare på det eller kaste det er opp til deg, men du må skaffe emballasje selv. Jeg jobber med det her oppimot flere produsenter og det er ulikt hvordan de løser det. For TV tilbyr de fleste å sende emballasje, dette er en ekstraservice. Det er fordi det er litt mye å kreve at de skal oppbevare så store esker da. For PC er det noen få produsenter som sender ut emballasje, merk at det er produsenten som står for det, ikke forhandler/butikk/nettbutikk.
Angående frakt er posten ansvarlig for skader så lenge pakken er forsvarlig pakket, så du er kun ansvarlig for at det er pakket skikkelig..

For minnebrikker skal de vel pakkes i antistatisk pose, mellom to små papp-plater i en boblekonvolutt holder lenge.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

Akkurat når det kommer til emballasje er jeg bombesikker i min sak om at de må stå for det, da det i henhold til forbrukerkjøpsloven ikke skal koste meg noe å få et produkt reparert. Og om jeg velger å beholde originalemballasjen er jo egentlig helt irrelevant. Jeg har returnert massevis tidligere, og har alltid funnet eller skaffet pappesker på egenhånd. Nå er litt av poenget at jeg ikke ønsker å yte ekstra service til en forhandler som i utgangspunktet ikke yter noe ekstra tilbake. Jeg har også selv jobbet i bransjen, til info.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: CDON - retursak

Legg inn av NickNei »

Skeptisk :) Men vi får se hvordan det går da.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

Mener ikke å presse på, men hvorfor er du skeptisk? Altså hvilke del av det, på en måte. Det står jo ganske tydelig i forbrukerkjøpsloven at det ikke skal koste meg penger å få et produkt reparert. Pappeske er greit nok, det kan jeg få gratis på dagligvarebutikker, og der er jeg rett som det er. Men hva med annen beskyttelse, som jeg faktisk må betale for? Alternativet er jo at jeg legger ut, og at de betaler meg tilbake.
Vil igjen påpeke at jeg ikke mener å presse, og at jeg heller ikke er ute etter å krangle. Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du mener, for i mine øyne er det litt som å si at man er skeptisk til at man ikke har lov til å kjøre fortere enn 50 i en 50-sone, om du skjønner. :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CDON - retursak

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du kjøpte produktet i en fysisk butikk så måtte du jo tatt bilen, bussen etc. Til butikken. Vile det si at du kan kreve butikken for kilometergodtgjørelsen? Siden dette ikke skal koste forbruker noe i følge det du skriver? Skal du også ta med hva kostnaden av din tid brukt på dette?

Bakdelen ved å handle på nett er at slike saker tar lenger tid grunnet postgangen, men det er jo ikke selgers feil. Hyggelig hvis dem dekker returkostnaden, men jeg hadde nok ikke kranglet med dem om dette. Å jeg kan intillegg være ganske sær til tider når det gjelder slikt :)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

Ikke skriv "i følge det du skriver". Det er ikke jeg som påstår at det ikke skal koste forbrukeren noe å rette feil. Det er forbrukerkjøpsloven som sier det. Sitatet finner du i mitt første innlegg. Hvordan man tolker der er til en viss grad opp til hver enkelt. Jeg ville aldri forsøkt meg på kilometergodgjørelse eller lignende, det blir for dumt, og tatt litt ut av proporsjoner, selv om jeg forstår at du vil få frem et poeng. Men når jeg må kjøpe noe fordi jeg skal sende noe i retur, stiller det seg annerledes. Eksempelvis kjøpte jeg en gang en sofa på Skeidar, en drøy time unna. Når sofaen begynte å sprekke opp, sa Skeidar at jeg kunne levere den på service. Da jeg ikke hadde stor nok bil, måtte de hente den. Gratis. Fordi, du gjettet det, det skal ikke koste kunden noe å reparere et ødelagt produkt.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: CDON - retursak

Legg inn av Faraday »

I tradisjon tro er CDON vanskelige på dette feltet. De har danset med forbrukerombudet en rekke ganger tidligere. Var med en anledning i 2016 gruppesøksmål mot de, da de på amatørmessig vis kansellerte en rekke bestillinger på et grafikkort som var med "feil" satt ned i pris.

Personlig handler jeg ikke noe der lengre. Da de har ved flere anledninger prestert å sende meg feil produkter.. Og er som ts poengterer; veldig vanskelig å få i tale.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CDON - retursak

Legg inn av Bjerknez »

L M skrev: 17 mar 2018, 19:25 Ikke skriv "i følge det du skriver". Det er ikke jeg som påstår at det ikke skal koste forbrukeren noe å rette feil. Det er forbrukerkjøpsloven som sier det. Sitatet finner du i mitt første innlegg. Hvordan man tolker der er til en viss grad opp til hver enkelt. Jeg ville aldri forsøkt meg på kilometergodgjørelse eller lignende, det blir for dumt, og tatt litt ut av proporsjoner, selv om jeg forstår at du vil få frem et poeng. Men når jeg må kjøpe noe fordi jeg skal sende noe i retur, stiller det seg annerledes. Eksempelvis kjøpte jeg en gang en sofa på Skeidar, en drøy time unna. Når sofaen begynte å sprekke opp, sa Skeidar at jeg kunne levere den på service. Da jeg ikke hadde stor nok bil, måtte de hente den. Gratis. Fordi, du gjettet det, det skal ikke koste kunden noe å reparere et ødelagt produkt.
Samme hvem som skriver det. Poenget mitt er det samme :thumleft

Men det vil uansett koste deg noe, selv om du hadde fått det inn i en vanlig bil. Hvor skal man dra grensen?

Dog mener jeg at det burde være en smal sak for en hvilken som helst butikk og ikke skape seg uvenner grunnet en fraktkostnad. Det er uansett lummerusk.

Men hvis forbrukerkjøpsloven mener du har krav på det så er det jo bare å sende dem en mail og opplyse dem om det?

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

Nja, du skjønner vel også at det er en vesentlig forskjell på det en tilfeldig tulling (meg) skriver på et forum, og det som står lovfestet?

Jeg forstår at poenget ditt er spørsmålet om hvor grensen går. Heldigvis er det ikke opp til meg å avgjøre. Når jeg befant meg i samme bransje var det slik at vi ordnet hele retur- og verkstedprosessen for kunden. De gangene skaden på produktet ble påvist å være påført av kunde, måtte kunden selv betale for både frakt og sjekk av produktet for å få det i retur ureparert.

Litt høyere opp i tråden skrev jeg at jeg har sendt mail til CDON og bedt om returemballasje. Jeg venter i spenning på svar, og har trua på at det ordner seg greit.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: CDON - retursak

Legg inn av Stian87 »

Da Ducatien min ble reparert trengte de reservenøkkelen for å programmere den. Den ble sendt i posten til kr 29. Jeg krevde det refundert, og fikk det. Så svaret er at alle direkte utgifter du har, har du krav på refundert. Tid er ikke en direkte utgift og heller vanskelig å prissette, du har derfor ikke krav på noe vederlag for det.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar