IronButt

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

tagesk skrev:
jhn skrev:Det finnes sikkert noen få medisinske/fysiologiske rariteter (eller hva man kan kalle det) men æ føle mæ rimelig sikker
på at du ikke finner mange innen traffiksikkerhet og/eller medisin som anbefaler 20 timers kjøring pr døgn,snarere
tvert imot
OK, du har rett dersom du formulerer det slik: Ingen er like kvikk i reaksjonen efter 20 timer som efter 20 minutter.
Så det er riktig.
Men det er bare en observasjon.

Om din konklusjon blir at derfor bør ingen kjøre i 20 timer, da tror jeg du tar feil.
For det er nemlig også korrekt at ingen er like kvikk i reaksjonen efter tre timer som efter tre minutter.
Men vi kan ikke konkludere med at ingen bør kjøre i tre timer av den grunn.

Om jeg har forstått dette riktig så mener hverken Jalmar eller jeg at din observasjon er feil.
Men vi har reservasjoner for hvilke konklusjoner du kan trekke fra observasjonen din.

Men, altså, observasjonen er trolig riktig.

[TaSK]
Det var vel en ganske riktig oppsummering av min mening også. I tillegg vil jeg legge til at ingen er like, og ingen har akkurat de samme forutsetninger. Med det mener jeg at en person kan bli farlig ukonsentrert etter 2 timer, og en annen kan holde ut lenger.

Og i denne saken, som i alle andre saker, uttaler medisinsk personell seg på svakt grunnlag. De har faktisk ikke undersøkt alle sjåfører som finnes, og kan derfor bare uttale seg generelt og gjennomsnittlig. Hvis man spør en lege eller annen medisinsk fagkyndig som også deltar i Iron Butt-kjøring, vil han eller henne kanskje ha en annen konklusjon enn en som kanskje ikke har mc-lappen en gang.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

tagesk skrev:
Jalmar skrev:Jeg har et "drømmeprosjekt" som jeg foreløpig planlegger litt på i ledige stunder. Lørenskog - Kirkenes på 36 timer. Det er ca 2250 km den ruta jeg har fundert på. Kort fortalt: Lørenskog - Torsby - over til Happaranda - opp til Neiden - og så Kirkenes.
Dersom du utsetter det til sommeren isteden for nå i januar :lol , og sørger for at du ankommer Nordkalotten om kvelden, så slipper du jo å kjøre i mørket.
Men sparer masse krefter på å kjøre mens det er lyst.

Før var det 110 km/t fra Mora helt til Gellivarre. Men det er det kanskje ikke lenger?

Har ikke du tank på størrelse med Berge Istra på Vogga di?

[TaSK]
Det blir på vårparten ett eller annet år, hvis det blir noe av. :knegg Må få det til ETTER snøen har smelta, og FØR myggen og turistene kommer. :-J

Fra Torsby og stort sett helt til Happaranda kan man jo holde god fart. I praksis viser det seg vel at hastigheten havner på noe rundt 100-110 hvis man følger trafikken.

Rekkevidden på Voyageren er ca 48 mil på den typen kjøring og veier. Så det blir ikke mange tankstopp.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Her er forresten tråden om møtet i Torino.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

Torino er flott og bra, men jeg er så sneversynt og sær at jeg holder meg i Skandinavia. :knegg

Kommer forøvrig sterkere tilbake en eller annen gang i fremtiden med Gamle, og da for å praktisere langdistanse-kjøring på dårlige veier og grus. Har vært så heldig de siste to sesongene å fått følge av Bimma på noen forsøk, og det har vært gøy. Det kan være en utfordring å finne gode ruter, men det har gått veldig greit for det meste. Rundt 40 grus-mil på en lang dag er vel så krevende som 100 asfalt-mil. Men tror dette vil ordne seg når Gamle er ferdig rigget. Kanskje jeg da bryter med min særhet og sneversynthet, og legger ut på kjøring i Russland? :scratch
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Men tror dette vil ordne seg når Gamle er ferdig rigget. Kanskje jeg da bryter med min særhet og sneversynthet, og legger ut på kjøring i Russland? :scratch
Da tror jeg du bør lese historien om the BAM road i Sibir.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt

Legg inn av jhn »

Det begynne å bli vanskelig når man skal diskutere alt i fra 2min. og opp,vær no litt rimelig.
Jalmar du har aldri hørt om et uhell i et Iron but løp pga tretthet,æ har aldri hørt om noen som ikke blir trett og mindre
observang etter 15-20 timer forholdsvis anstrengende aktivitet.Du har helt rett det e ingen som har undersøkt
alle hjerner,det e heller ingen som har undersøkt alle hjerter,nyrer,lunger osv osv men den medisinske ekspertisen
e vel ganske enige om kordan de fungerer.Om man har mc lappen eller ikke betyr mindre.
Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Man e vel også enig om at en arbeidsdag på 7 8 9 10 11 12 timer bør de fleste klare å holde konsentrasjonen på
et akseptabelt nivå,men mye over det e det de færreste som klare.Selvfølgelig e det forskjell på¨folk,men ikke
så veldig stor. Æ har hatt yrker som det har vært forholdsvis livsviktig og holde konsentrasjon oppe å vet også at
forberedelse å mye hvile e viktig.Har også kjørt både lenge og langt så æ vet ka det innebær.
Vi kan jo håpe på at det e dokker som har rett,at dokker fungere litt anderledes enn folk flest,
da e sannsynligheta større for at det går bra med dokker
No trur æ at æ stoppe :sk?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

Å kjøre uavbrutt i timevis uten stopp , har iallefall ingenting med turglede å gjøre. 8)
Men hver sin smak,sa vintapperen,drakk mens de andre sloss.. :lol
Og god tur ihvertfall :mc5
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Intruder skrev:Å kjøre uavbrutt i timevis uten stopp , har iallefall ingenting med turglede å gjøre. 8)
Kan jeg få spørre hvorfor du synes det å kjøre ikke har noe med turglede å gjøre?
Jeg trodde det nettopp var å kjøre sykkel turen handlet om.

[TaSK]

PS: Jeg er ikke ute efter å yppe til en krangel, jeg er interessert!
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

Å sitte der ør og forvirret etter å ha kjørt 15 timer,med det i bakhodet å kjøre en tur i løpet av kortest mulig tid med høyest mulig gjennomsnittsfart, hører til på ei bane,ikke dårlige landeveier der det også må tas hensyn til andre. :[-X :8-[
Men det er min mening,enhver ellers må ha sin mening for min del. ;-) ;)
tagesk : Forstår din interesse,og krangel hører ikke til her,
men vi kan diskutere så fjæra fyker !! :erte :hallo
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Intruder skrev:Å sitte der ør og forvirret etter å ha kjørt 15 timer,med det i bakhodet å kjøre en tur i løpet av kortest mulig tid med høyest mulig gjennomsnittsfart, hører til på ei bane,ikke dårlige landeveier der det også må tas hensyn til andre. :[-X :8-[
hmmmmmm. Det du skriver gir ikke så mye mening for meg.
Dersom man kjører sin motorsykkel (det vil si ikke spiser appelsiner og drikker kakao hele tiden, og heller ikke henger omkring på Shell for å se om det stopper noen fine biler for å fylle bensin (forresten - de fleste fine biler nå til dags går på diesel, men det er en annen sak)), da blir gjennomsnittsfarten høy av seg selv.
Noe av det føste man oppdager når man begynner å kjøre (i moetsetning til å spise appelsiner i skogen) er at det er stoppene som er avgjørende.

Det er liten sammenheng mellom å kjøre uten stans, og kjøre grisete. Stresset og presset ved å kjøre forbi tre hundre biler for å kunne kjøre i 83 km/t isteden for 80 km/t utgjør én time og åtte minutter på strekningen Lindesnes - Nordkapp langs E6. Dropper du tre appelsiner slipper du stresset og sparer samme tiden.
Kjøre langt handler ikke om å kjøre forbi, det handler om ikke å spise appelsiner og drikke kakao.
Problemet er at det krever en del øvelse, en del trening, og en del planlegging for å slippe å stoppe. Det høres kanskje lett ut å ikke stoppe, men det er faktisk ganske vanskelig.

Og det der med forvirret og ør, det kjøper jeg ikke i det hele tatt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gammelgutt

Re: IronButt

Legg inn av Gammelgutt »

jhn skrev:Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Jeg har papirer på at jeg er hjerneskadd. :lol

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

På det tidspunktet man blir svimmel og ør, har man kjørt for langt/lenge. Da er man ikke lenger trygg, men farlig, og burde vært i seng framfor i veibanen.

Dessverre er det slik når det snakkes om maraton-kjøring, at man blander inn historier om personer som har kjørt langt og fort, uten å se på det faktum at disse personene nødvendigvis ikke gjør dette organisert og "vanligvis". Og det er gjerne også slik at de som er imot denne typen aktivitet, er imot den på grunnlag av hva de tror maraton-kjøring går ut på.

Det er faktisk de som tror at maraton-kjøring går ut på å kjøre en lang tur. Eller en lang tur på kortest mulig tid. Og nevner man maraton-kjøring i en forsamling, så får man hører historier om folk som ha kjørt Trondheim - Oslo på 4 timer om natta med en GSX-R f.eks.

Og da er det jo ikke rart at man reagerer. For den slags aktivitet er farlig, og den har ingenting med maraton-kjøring å gjøre.

Jeg kan bare snakke for meg selv, og for meg er selve kjøreturen en test av alle forberedelsene man har vært gjennom for den aktuelle turen. Og man får bekreftelse på at man har gjort de riktige forberedelsene hvis man får gjennomført turen slik man har forutsett. Jeg pleier å avslutte en ellers normal tur med en maraton-etappe kanskje 4-5 ganger i løpet av sesongen.

Noen ganger har man klart å tilpasse kosthold, fysisk trening og søvn slik at formen er inne når siste etappe skal kjøres. Hvis da ruteplanen stemmer uten uforutsette veiarbeidsområder o.l., og sykkel og utstyr virker slik man har tenkt, kan man som regel få suksess.

Andre ganger merker man etter en stund at formen ikke er der den skal være, og da er det bare å avbryte, og ta en ekstra overnatting.

Det som er alfa og omega er at man er interessert i sin egen kropps signaler. Man må vite litt om seg selv. Overraskende mange mennesker vet ikke når de blir trøtte, og de vet heller ikke mye om kunsten å vile. For de som ER interessert i å lære mer om seg selv og sin rytme, anbefaler jeg virkelig å starte med maraton-kjøring. Man kan få seg mange positive overraskelser vedrørende sine egne grenser på den måten. ;e
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Til noe helt annet: Olje.

Min gamle BMW bruker omlag en liter olje per tusen km når jeg driver med den daglige småkjøringen.
Høres mye ut, men er faktisk innenfor det BMW sier er normalt.

På langkjøring bruker den i praksis ikke olje i det hele tatt.
Da jeg kjørte til de fem hav (tre tusen km på femti timer) brukte den mindre enn én deciliter på hele turen.
I forhold til en moderne vannkjølt motor er selv det mye, men for en luftkjølt motor med 1990-design er det veldig bra.

Konklusjonen må være: Kjøre mer - forurense mindre :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev: Det som er alfa og omega er at man er interessert i sin egen kropps signaler. Man må vite litt om seg selv. Overraskende mange mennesker vet ikke når de blir trøtte, og de vet heller ikke mye om kunsten å vile. For de som ER interessert i å lære mer om seg selv og sin rytme, anbefaler jeg virkelig å starte med maraton-kjøring. Man kan få seg mange positive overraskelser vedrørende sine egne grenser på den måten. ;e
Godt poeng det der - har ikke tenkt på det på den måten.

Men det er jo slik at de som driver med (andre former for?) ekstremsport ofte snakker nettopp om at å tøye grenser betyr å vite hvor kroppens grenser går, som derfor handler om å kjenne seg selv. Og hvis man ikke kjenner seg selv, hvordan kan man da kjenne andre?

Lærer noe nytt hver dag.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: IronButt

Legg inn av Jalmar »

tagesk skrev:Til noe helt annet: Olje.

Min gamle BMW bruker omlag en liter olje per tusen km når jeg driver med den daglige småkjøringen.
Høres mye ut, men er faktisk innenfor det BMW sier er normalt.

På langkjøring bruker den i praksis ikke olje i det hele tatt.
Da jeg kjørte til de fem hav (tre tusen km på femti timer) brukte den mindre enn én deciliter på hele turen.
I forhold til en moderne vannkjølt motor er selv det mye, men for en luftkjølt motor med 1990-design er det veldig bra.

Konklusjonen må være: Kjøre mer - forurense mindre :lol

[TaSK]
Hvis jeg skal sammenligne, så må jeg trekke fram Gamle. Han er luftavkjølt, og har 187000 km på telleren. Han bruker ca. 1/2 liter olje pr. 1000 km på småkjøring, og nesten ingenting på langkjøring. Jeg har den teorien at dette kommer av at jeg kjører mer "agressivt" når jeg kjører daglig småkjøring. Er jeg på langtur, så kjører jeg jevnt og forsøker å planlegge kjøringen slik at den blir effektiv og behagelig. På en kveldstur for å komme litt vekk fra hverdagen, blir det fler forbikjøringer og unødvendig brå aksellerasjoner.

Voyageren bruker ikke en dråpe mellom skiftene, uansett om jeg kjører sånn eller slik.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

Gammelgutt skrev:
jhn skrev:Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Jeg har papirer på at jeg er hjerneskadd. :lol
Det er du visst ikke alene om !! :lol 8)
Slike skader kan vel ikke leges heller.... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

jeg har betalt 40 såkalte dollar for å bli "Premium Member" i Iron Butt.
Det har jeg gjort for å få tilsendt deres magasin fire ganger i året.

Nummeret jeg fikk i posten i dag er 60 sider, og har artikler om hva som kreves av en tank for ekstra
drivstoff, om behov for søvn (skrevet av en lege), om ekstralys, om behovet for strøm (til lys og greier),
og så videre.

Flott blad som jeg anbefaler!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

Takk som byr,men....lykke til :thumleft :-# :notworthy:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av tagesk »

....og her kommet et bra sitat:
In the end, we cannot hope to reach our full potential until we realize that managing ourselves
and our ambitions is just as important as managing our time -- and it all begins by planning a ride that
doesn't exceed our limitations.
Nesten så jeg skulle ha sagt det selv!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

Iron Butt har noe med 24- timerskjøring å gjøre,mener det er en slags konkurranse.
Er dù interessert kan du finne ut mer på denne temasiden,skrevet av Tagesk,et medlem her, bosatt i Italia.
:mc5 :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

tagesk skrev:
jhn skrev:Joda æ har gjort lignene stunt æ også men da bør man ha mye hvile
både før og etter et slikt døgn men når han skriver pr dag så får man
inntrykk av at det e noe som skal fåregå flere dager etter hverandre
og da blir det vel noe helt annet.
Som Jalmar sa - det har med trening å gjøre. Talent og trening.

IronButt Rally, som går annenhvert år i USA, der må man kjøre ca 17.000 km på 11 dager for å fullføre.
Det er fulltegnet hver eneste gang.

Alle greier seg uten søvn én natt. Kanskje to. Men derefter er det umulig. Eller med andre ord: Skal du
kjøre 17.000 km på 11 dgaer, da går det ikke an å tømme to kopper kaffe og la være å sove. Man må ha
evne til å sove fem timer om natten og 2x30 minutter i løpet dagen og fungerer fint med det, OG ha fysisk
styrke til å kjøre motorsykkel de resterende 18 timene, OG på toppen av alt være klar i toppen for å følge


reglene, besøke de riktige stedene i riktig rekkefølge, føre loggboken, ringe inn posisjoner, et cetera, et cetera.

Evnen til å ta en "power nap" på 30 minutter to ganger i løpet av dagen, den er gull verdt i denne sammenhengen.

IronButt Rally skal kjøres i Europa for første gang i år (juli). Det er naturligvis fulltegnet.

Det er ikke slik at det man ikke skal delta i Wasaloppet eller Birkebeineren, fordi når man
går på ski, da skal man spise appelsin og drikke kakao.
Spiser man ikke appelsin og drikker kakao, da er skituren bortkastet.
Wasaloppet og "drikke kakao" er to forskjellige ting.
Men det ene er ikke bedre på noen måte enn det andre,.
Man kan nyte begge deler (men ikke samtidig).

Jeg synes det er tull å sitte på en benk i skogen når man er på motorsykkeltur. Jeg vil kjøre.
Og bensinstopp, det tar fire minutter. Henge omkring på en Shell i timesvis, det er ikke for meg.
Selv om jeg kan treffe andre som henger omkring fordi de heller ikke kjører.

Det er med langdistansekjøring som med andre fysisk krevende øvelser: Enten liker man det, eller så liker man det ikke.
Jeg liker det.
Men å delta i IronButt Rally i Europa, og kjøre 17.000 km på 11 dager, det kan jeg ikke forestille meg at jeg vil kunne greie.
Så jeg forsøker ikke engang.

[TaSK]
Her er det noe å starte med om en vil sette seg inn i temaet :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: IronButt

Legg inn av JohnnyTh »

Det var morro å forsøke. Og følte aldri det var uoverkommelig. Jeg hadde mange korte stopp nedover og brukte 19 timer og totalt 170 mil. Største problemet var litt kranglete mage som resulterte i mange toalettbesøk første 10 timene. Ved ca 120 mil hadde jeg en litt tung periode der jeg var sliten, tok en lett middag og litt lengre rast og så var det greit igjen.

Saddle Soren min er ikke godkjent og jeg har litt tvil om den blir. Ved slutten der jeg fikk vitnet glemte jeg å få en datostemplet kvitering. Siste kviteringen jeg hadde var på grensen til Ungaren og hvis jeg bruker google maps så er det en (1) killometer for kort. EN pokkers killometer! Håper de tar hensyn til at vitnet mitt er 10 mil senere.
Var fristet til å prøve på en Bun Burner -1500 miles på 36 timer- men da måtte jeg kjørt forbi Budapest og det ville jeg ikke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: IronButt

Legg inn av Jarle »

Tror også det kan være lurt å gjennomføre turen alene.
Da er det ikke noe press, man kjører når man vil, stopper når man vil og kjører i det tempoet man vil.

Første gangen jeg gjorde det gikk det greit.
Andre gangen ble jeg trøtt og la meg heller til å sove på en benk nede i Tyskland.
Verre er det jo egentlig ikke.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: IronButt

Legg inn av SuperMorten »

Planlegger en tur til Nordnorge til sommeren, og tenkte jeg skulle se hvor langt jeg kom. Har kjørt strekningen med bil mange ganger, og det raskeste jeg har kjørt er på ca 20-21 timer. Stresser ikke med kvitteringer eller noe sånt, men tar tiden sånn for min egen del bare, for å se om det er gjennomførbart. Nå kommer det også an på om, hvis det blir tur, om jeg kjører alene eller sammen med noen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: IronButt

Legg inn av JohnnyTh »

Jarle skrev:Tror også det kan være lurt å gjennomføre turen alene.
Da er det ikke noe press, man kjører når man vil, stopper når man vil og kjører i det tempoet man vil.

Første gangen jeg gjorde det gikk det greit.
Andre gangen ble jeg trøtt og la meg heller til å sove på en benk nede i Tyskland.
Verre er det jo egentlig ikke.
Enig, helt sikker på at det er lettest alene. Er jo friere til å ta pauser da.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar