VFR 750 eller TDM 850/900

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

VFR 750 eller TDM 850/900

Legg inn av Maschev »

God dag!

Tok tunglappen for to år siden og har siden den tid saumfart diverse fora etter tips og anbefalinger for hva slags sykkel som skal bli min første tungsykkel. Som tittelen kanskje røper så har jeg vel egentlig landet på to ulike sykler som det står i mellom. Skal nevnes at det har vært en god del andre sykler som har vært gode kandidater, spesielt SV650 som jeg inntil nylig hadde som en av hovedkandidatene.

Grunnen til at jeg valgte akkurat disse to syklene er bruksområde og budsjett. Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 40.000,- på sykkel, samt at målet mitt er å få dratt på turer med sykkelen. Jobber skift så har en god del fritid som jeg gjerne vil bruke til noe fornuftig:D

VFR 750 og TDM 850 der altså. Grunnen for denne tråden er vel egentlig for å høre om hva folk her inne anbefaler av disse to i forhold til langturer etc. Så ja, dette er nok enda en "Ny Sykkel" tråd :)
Kan nevne at jeg er rundt 185 høy så sittestilling vil jo være en faktor.

Vil også benytte anledningen til å si at denne siden har vært til stor hjelp i å avgjøre at det er en tursykkel jeg vil ha. Lest mye av de ulike loggene her inne og har vel blitt ganske inspirert der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VFR 750 eller TDM 850/900

Legg inn av Bjerknez »

Hva som fungerer best på langtur kommer helt ann på hvordan du liker å sitte å sykkelen og hvor mye du skal ha med deg av bagasje etc. TDM850 er vel i utgangspunktet mer tur orientert med større mulighet for bagasje etc vil jeg tro. VFR 750 ser i mine øyne ut som en mer sports tourer. Altså en mer sportslig tursykkel som har en mer fremoverlent sittestilling.

Langt kan man kjøre på hvilken som helst sykkel, så det kommer litt ann på hvordan du ser for deg sittestillingen. Sånn med en gang så vil nok en mer oppreist sittestilling føles mer behagelig.

Angående kvalitet på syklene overlater jeg til andre og svare på. Men Honda og Yamaha er vel i mine øyne et ganske skuddsikkert valg, hvis du finner noen som er godt vedlikeholdt.

SV650 er forøvrig en relativt artig sykkel i billigsegmentet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VFR 750 eller TDM 850/900

Legg inn av AJ »

Heisan Maschev! Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs
Hyggelig at fant fram hit og heiv deg uti det, først som sist :) .

Interessante alternativer du har landet på. Ikke minst motormessig. Ganske ulike konfiguasjoner hvor mange vil hente fram lovordene om Hondas V4, som har vist seg å være en storsuksess i lang tid. Honda VFR 800 anses jo fortsatt av mange som en av verdens aller beste motorsykler.
Selv har jeg ingen erfaring med verken den eller forløperen, VFR 750.
Derimot har jeg fire års erfaring og snaue 60 000 km med Yamaha TDM 900, 2006 mod. Min første tung MC etter 14 års pause da jeg tok opp igjen MCinteressen for fullt høsten 2006.

Jeg var storfornøyd med TDM'en og hadde strengt tatt bare en utfordring med turbulens. Prøvde mange forskjellige vindskjermer uten at dette hjalp noe særlig. Fant til slutt ut at lavest mulig skjerm ga best resultat.
Ellers opplevde jeg TDM'en som veldig behagelig å kjøre. God sal og god oppreist kjørestilling. Tross sine beskjedne 86 HK opplevde jeg den tosylindrede rekkemotoren som både kjapp og sterk med ideell momentkurve for norske forhold (opp stigninger og ut av kurver).
TDM'en, som jeg altså hadde i fire sesonger, ble også mye brukt til lengre turer her i landet og i Sverige, med kona som passasjer og full bagasjeromsutrustning.
Opplevde aldri noen ubehagelig situasjoner som f.eks. ustabilitet i høy eller lav fart, men merket noen ganger at bakdemperen ikke var god nok på kjøring over lenger tid på ujevn vei når sykkelen var turrigget.
Bensinforbruket var lavt, ingen bruk av motorolje mellom skiftintervallene og originalt kjede og drev holdt faktisk i nesten 50K. Egentlig ganske imponerende!

Jeg vet at mange TDM 900'er har gått langt og problemfritt og du skal være spesielt uheldig om du kommer over et "ihjelkjørt" eksemplar.
Bunnsolid sykkel med karakter er min erfaring.

Blir spennende å følge med på hva du ender opp med :) .

Har du noe spesielt du lurer på ang. TDM 900 er det bare å spørre og jeg vil svare så langt jeg kan.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: VFR 750 eller TDM 850/900

Legg inn av Maschev »

AJ skrev: 16 apr 2018, 15:51 Heisan Maschev! Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs
Hyggelig at fant fram hit og heiv deg uti det, først som sist :) .

Interessante alternativer du har landet på. Ikke minst motormessig. Ganske ulike konfiguasjoner hvor mange vil hente fram lovordene om Hondas V4, som har vist seg å være en storsuksess i lang tid. Honda VFR 800 anses jo fortsatt av mange som en av verdens aller beste motorsykler.
Selv har jeg ingen erfaring med verken den eller forløperen, VFR 750.
Derimot har jeg fire års erfaring og snaue 60 000 km med Yamaha TDM 900, 2006 mod. Min første tung MC etter 14 års pause da jeg tok opp igjen MCinteressen for fullt høsten 2006.

Jeg var storfornøyd med TDM'en og hadde strengt tatt bare en utfordring med turbulens. Prøvde mange forskjellige vindskjermer uten at dette hjalp noe særlig. Fant til slutt ut at lavest mulig skjerm ga best resultat.
Ellers opplevde jeg TDM'en som veldig behagelig å kjøre. God sal og god oppreist kjørestilling. Tross sine beskjedne 86 HK opplevde jeg den tosylindrede rekkemotoren som både kjapp og sterk med ideell momentkurve for norske forhold (opp stigninger og ut av kurver).
TDM'en, som jeg altså hadde i fire sesonger, ble også mye brukt til lengre turer her i landet og i Sverige, med kona som passasjer og full bagasjeromsutrustning.
Opplevde aldri noen ubehagelig situasjoner som f.eks. ustabilitet i høy eller lav fart, men merket noen ganger at bakdemperen ikke var god nok på kjøring over lenger tid på ujevn vei når sykkelen var turrigget.
Bensinforbruket var lavt, ingen bruk av motorolje mellom skiftintervallene og originalt kjede og drev holdt faktisk i nesten 50K. Egentlig ganske imponerende!

Jeg vet at mange TDM 900'er har gått langt og problemfritt og du skal være spesielt uheldig om du kommer over et "ihjelkjørt" eksemplar.
Bunnsolid sykkel med karakter er min erfaring.

Blir spennende å følge med på hva du ender opp med :) .

Har du noe spesielt du lurer på ang. TDM 900 er det bare å spørre og jeg vil svare så langt jeg kan.
Takker for svar fra begge.

Jeg har lite erfaring med sportstourere slik som VFR750 er, men kjørte BMW GS 800 når jeg tok lappen så har jo en viss anelse om hvordan det er å sitte på en slik type sykkel. Antar at det er sånn nogenlunde likt som på TDM. Det viktigste er jo at sykkelen er bra til lengre turer noe det virker som begge er. Skal gi tilbakemelding på hva jeg ender opp med :thumleft

Svar