Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Hentet hjem BMWen i dag, omsider.

Hadde bestilt et modelltilpassa batteri hos XLmoto som selger fikk sendt hjem til seg. Det viste seg å ikke passe helt, så det var ergelig. Fikk det ned der det skulle være, men fikk ikke klikket det på plass.
30725329_10216577646140119_4750444557651410944_n.jpg
Det ble en morsom tur hjem fra Kongsberg med fint vær. Girkasse og bremser var i en annen liga enn det jeg er vant med!

Mine umiddelbare tanker:
- Har for alvor fått kjenne på den voldsomme turbulensen som alle F800 GS-eiere snakker om. Her skal det bestilles formstøpte propper pronto!
- HerreGUD så dum den blinklys-ordningen er med en knapp på hver side. Det kommer til å ta litt tid å bli vant til.
- Det skal bli en kamp å lirke denne inn og ut av portrommet i bygården der jeg bor :lol
- Jeg kjenner at det skal bli null problem å tilbakelegge maaaange mil i salen.

I morgen installerer jeg en Boosterplug. Den er ganske twitchy på lavt turtall. Særlig når jeg må hanskes med det dumme blinklyset samtidig. Regner med at pluggen løser noe av det problemet. Må på Biltema og handle inn nytt verktøy. Her er det Torx som gjelder!

Leovince-potta mi kan nok hentes i Strømstad helgen om to uker. Neste uke kommer de nye Metzeler Tourence NEXT-dekkene mine til Mr Pitlane.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av FredrikE24 »

BMW blinkers er så mye bedre enn normale :D
Har normale på Jawa'n og er det noe jeg savner når jeg kjører den, så er det en knapp på hver side :P

En vanesak sikkert, men for meg, så liker jeg BMWs variant bedre :) Å rusle rundt på høygir gjennom rundkjøringer med kun en lanke på styret og kan blinke seg gjennom med bare høyrehånda. Tomlene er klare for å bare trykke på knappene når som helst :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 18 apr 2018, 21:51 BMW blinkers er så mye bedre enn normale :D
Har normale på Jawa'n og er det noe jeg savner når jeg kjører den, så er det en knapp på hver side :P

En vanesak sikkert, men for meg, så liker jeg BMWs variant bedre :) Å rusle rundt på høygir gjennom rundkjøringer med kun en lanke på styret og kan blinke seg gjennom med bare høyrehånda. Tomlene er klare for å bare trykke på knappene når som helst :)
Hadde bare nullstillingknappen vært på venstre side. Har blitt et par komiske tilfeller allerede der jeg gir bånn spiker i et forsøk på å skru av blinklyset ut av runderkjøringer :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo laget slik at tommeltrykk frem er blinklys høyre, tommeltrykk/rykk oppover er kansellering. Tommelen ligger jo bare der og hviler hele tida?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 19 apr 2018, 12:37 Er jo laget slik at tommeltrykk frem er blinklys høyre, tommeltrykk/rykk oppover er kansellering. Tommelen ligger jo bare der og hviler hele tida?
Jeg skjønner hvordan det er tenkt, men jeg bare får det ikke til å funke sånn umiddelbart. Jeg holder nok ganske langt ut på rulla, så det føles ikke ut som en naturlig bevegelse samtidig som man kontrollerer gassen.

Har ikke BMW gått bort fra det nå?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Stian87 »

Dansekris skrev: 19 apr 2018, 14:12
FredrikE24 skrev: 19 apr 2018, 12:37 Er jo laget slik at tommeltrykk frem er blinklys høyre, tommeltrykk/rykk oppover er kansellering. Tommelen ligger jo bare der og hviler hele tida?
Jeg skjønner hvordan det er tenkt, men jeg bare får det ikke til å funke sånn umiddelbart. Jeg holder nok ganske langt ut på rulla, så det føles ikke ut som en naturlig bevegelse samtidig som man kontrollerer gassen.

Har ikke BMW gått bort fra det nå?
Tror det, hverken min eller de andre bimmerne jeg har prøvd har denne løsningen.

Gratulerer med henting av bimmern! Og velkommen i klubben!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av FredrikE24 »

Dansekris skrev: 19 apr 2018, 14:12 Har ikke BMW gått bort fra det nå?
Jo, dessverre :crazy: :crazy:

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

I dag er jeg litt sutrete, hehe.

Overgangen til GSen har ikke gått så knirkefritt som jeg hadde håpet og det tar vekk mye av gleden ved å ha ny motorsykkel. Tenkte det var greit å lufte dette. Det er sjeldent man snakker om de potensielt negative sidene av å bytte motorsykkel!

Gassresponsen er en helt annen. På lavt turtall i 2. og 3. gir er den helt jævlig! Jeg har ikke vært borti makan til rykk og napp (selv med Boosterplug). Dette i kombinasjon med blinklys-oppsettet gjør at særlig rundkjøringer er stress. Kjedet er slakt, kanskje det vil hjelpe litt med korrekt slakk?

Tanken er bitteliten, kun 16L! Kjørecomputeren klarer ikke å beregne hvor mange km jeg har igjen og bensinmåleren er ikke til å stole på. Dette er visst svært vanlig for F800 GS-eiere. Jeg må kjøre på triptelleren.

Turbulensen og vindstøyen er drepen! Jeg sliter i utgangspunktet mye med tinnitus, så hvis jeg ikke klarer å bli kvitt det verste må jeg vurdere å selge.

Moteren er ganske daff. Pluss for bra trøkk på lavt turtall. Det blir lite giring når man først kommer seg over 60-70km/t. For meg som er vant til at det SCHMELLER på 7-8k rpm er det ganske kjedelig når det motsatte skjer her og den bare flater ut.

I marsfart på motorveien med 4-5000 rpm vibrerer det såpass mye at jeg blir nummen i beina.

Selv med mine 184cm står jeg på tærne i lyskryss. Den er såpass tung og høy at jeg ikke enda føler at det er jeg som bestemmer, men det kommer seg vel.

Dette er mine tanker på en dårlig dag! Forhåptenligvis klarer jeg å snu hodet og igjen få glede av å kjøre rundt på et nytt glis. Nye dekk og slipon hjelper nok!

Bilde
Ikke rart det tar litt tid å venne seg til den doningen der!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av AJ »

Tenkte jeg skulle nevne "sjekk kjedeslakken" da jeg leste om "rykk og napp". Ikke uvanlig, nemlig, at feil slakk kan gi mer rykk og napp enn normalt. Likevel er nok det normale at tosylindrede motorer som både du og jeg har på syklene våre, er rykkete i lav fart.
På mange sykler skyldes dette også "grovmasket" programmering i ECU. Som sannsynligvis heller ikke Boosterplug greier å kompensere.

Jeg vet at KTM har anstrengt seg litt ekstra for å gjøre ECUprogrammeringen best mulig på sine V-motorer, ganske sikkert også den nye 790 to-i-rekkemotoren. Disse funker faktisk ganske bra, selv om heller ikke de er rykkfrie.

Når det gjelder turbulens og vindstøy vil du neppe finne en optimal løsning på dette. En løsning som jeg personlig har minst tro på er så høy vindskjerm som jeg ser du har på sykkelen din. Er man først på størrelsesgaleien hva vindskjermer må man få en skjerm som er så høy at du vil se gjennom den, og ikke over den. Dvs. en frontrute... Og det vil du ikke ;) .
Derfor anbefaler jeg deg å skaffe deg en brukt, gjerne original, vindskjerm og ta sikte på å kappe lengden på tiol du finner en lengde som gir så bra resultatet som du kan leve med. Helt kvitt vindsusen blir du aldri siden kantene på skjermen lager støy og treffer deg som fører fordi du sitter for langt unna skjermen. Et helt vanlig problem med disse adventuresyklene. Mer framoverbøyd kjørestilling og kortere avstand til skjermkantene som altså skaper støy av vinden den møter, gjør at mye av denne støyen havner utenfor der du sitter i en slags luftlomme.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Viffern94 »

Jeg holdt på å kaste traceren etter de første ukene grunnet vindstøy. Justerte opp; ille. Justerte ned; værre.
Så tok jeg av skjermen i forbindelse med montering av GPS-feste; tok en tur bare for å teste. Der ble det så å si helt stille! Da ble kort skjerm anskaffet å problemet løst👍

Er også litt irritert over rykk og napp i lav hastighet, generelt vibrasjoner og slikt. Overgangen fra 4 til 2 sylindere var hardt😅 Det går seg til over tid😊
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av FredrikE24 »

Det var ærlig oppsummert av hvordan ADV-livet foreløpig har vært! Tror nok det blir en vane, men jeg tror nok ikke jeg vil trives på en sånn på mange å 20 år :-k Heldigvis har jeg Jawa'n til litt utenfor alfarvei-kjøring.
Tenkte meg en tur til Trontoppen nå i år med Jawan, ta en liten campingtur med telt, sovepose, stormkjøkken og en sixpack :prf

Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Har troa på at korrekt slakk hjelper noe!

Når det gjelder turbulens så har jeg googlet herfra til månen, på stort sett alle BMW-forumer som finnes. Der er alle hvert fall enige i at den lave originale vindskjermen er den som skaper desidert mest støy.

Jeg fikk med en lav originalskjerm og en litt høyere MRA-skjerm med en ekstra spoiler lik den jeg har montert i dag. Tidligere eier mente at den som står på nå var den som bråkte minst. Nå skal det sies at jeg ikke har testa den lille ekstraskjermen som vises på bildet skikkelig. Men ut i fra den lille turen jeg hadde på ring 3 i dag så kan det tyde på at den faktisk gjør noe av jobben.

Skal kjøre til Strømstad i morgen og hente LeoVince-potta, så får brukte litt tid på å stille den inn skikkelig. Jeg har egentlig ikke noe i mot støy, men jeg merker at jeg får fysisk vondt i ørene og tinnitusen blir bare sterkere og sterkere.

Samtidig så elsker jeg alu-boksene fra Touratech, den ER jo god å kjøre, bremsene er skikkelig bra og med skikkelig lyd og nye dekk (har en date med Mr Pitlane på søndag) så snur nok trenden! Jeg har budsjettert med sånne følelser, så det går nok bra! Øvelse gjør mester! :thumleft

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Jajo82 »

Dansekris skrev: 25 apr 2018, 16:19 I dag er jeg litt sutrete, hehe.

Overgangen til GSen har ikke gått så knirkefritt som jeg hadde håpet og det tar vekk mye av gleden ved å ha ny motorsykkel. Tenkte det var greit å lufte dette. Det er sjeldent man snakker om de potensielt negative sidene av å bytte motorsykkel!

Gassresponsen er en helt annen. På lavt turtall i 2. og 3. gir er den helt jævlig! Jeg har ikke vært borti makan til rykk og napp (selv med Boosterplug). Dette i kombinasjon med blinklys-oppsettet gjør at særlig rundkjøringer er stress. Kjedet er slakt, kanskje det vil hjelpe litt med korrekt slakk?

Tanken er bitteliten, kun 16L! Kjørecomputeren klarer ikke å beregne hvor mange km jeg har igjen og bensinmåleren er ikke til å stole på. Dette er visst svært vanlig for F800 GS-eiere. Jeg må kjøre på triptelleren.

Turbulensen og vindstøyen er drepen! Jeg sliter i utgangspunktet mye med tinnitus, så hvis jeg ikke klarer å bli kvitt det verste må jeg vurdere å selge.

Moteren er ganske daff. Pluss for bra trøkk på lavt turtall. Det blir lite giring når man først kommer seg over 60-70km/t. For meg som er vant til at det SCHMELLER på 7-8k rpm er det ganske kjedelig når det motsatte skjer her og den bare flater ut.

I marsfart på motorveien med 4-5000 rpm vibrerer det såpass mye at jeg blir nummen i beina.

Selv med mine 184cm står jeg på tærne i lyskryss. Den er såpass tung og høy at jeg ikke enda føler at det er jeg som bestemmer, men det kommer seg vel.

Dette er mine tanker på en dårlig dag! Forhåptenligvis klarer jeg å snu hodet og igjen få glede av å kjøre rundt på et nytt glis. Nye dekk og slipon hjelper nok!

Bilde
Ikke rart det tar litt tid å venne seg til den doningen der!
Mindre kåpeglass hjelper nok. Mulig at du kan montere fothvilere med gummi på( hvis ikke godt grep ved stående kjøring er viktig) bruker du øreplugger? Jeg bruker det konstant🙈😂 at den er høy og tung er en vanesak. Flott sykkel du har fått deg😊👍

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Jajo82 »

Jajo82 skrev: 25 apr 2018, 21:36
Dansekris skrev: 25 apr 2018, 16:19 I dag er jeg litt sutrete, hehe.

Overgangen til GSen har ikke gått så knirkefritt som jeg hadde håpet og det tar vekk mye av gleden ved å ha ny motorsykkel. Tenkte det var greit å lufte dette. Det er sjeldent man snakker om de potensielt negative sidene av å bytte motorsykkel!

Gassresponsen er en helt annen. På lavt turtall i 2. og 3. gir er den helt jævlig! Jeg har ikke vært borti makan til rykk og napp (selv med Boosterplug). Dette i kombinasjon med blinklys-oppsettet gjør at særlig rundkjøringer er stress. Kjedet er slakt, kanskje det vil hjelpe litt med korrekt slakk?

Tanken er bitteliten, kun 16L! Kjørecomputeren klarer ikke å beregne hvor mange km jeg har igjen og bensinmåleren er ikke til å stole på. Dette er visst svært vanlig for F800 GS-eiere. Jeg må kjøre på triptelleren.

Turbulensen og vindstøyen er drepen! Jeg sliter i utgangspunktet mye med tinnitus, så hvis jeg ikke klarer å bli kvitt det verste må jeg vurdere å selge.

Moteren er ganske daff. Pluss for bra trøkk på lavt turtall. Det blir lite giring når man først kommer seg over 60-70km/t. For meg som er vant til at det SCHMELLER på 7-8k rpm er det ganske kjedelig når det motsatte skjer her og den bare flater ut.

I marsfart på motorveien med 4-5000 rpm vibrerer det såpass mye at jeg blir nummen i beina.

Selv med mine 184cm står jeg på tærne i lyskryss. Den er såpass tung og høy at jeg ikke enda føler at det er jeg som bestemmer, men det kommer seg vel.

Dette er mine tanker på en dårlig dag! Forhåptenligvis klarer jeg å snu hodet og igjen få glede av å kjøre rundt på et nytt glis. Nye dekk og slipon hjelper nok!

Bilde
Ikke rart det tar litt tid å venne seg til den doningen der!
Mindre kåpeglass hjelper nok. Mulig at du kan montere fothvilere med gummi på( hvis ikke godt grep ved stående kjøring er viktig)for å redusere vibrasjoner i beina. Bruker du øreplugger? Jeg bruker det konstant🙈😂 at den er høy og tung er en vanesak. Flott sykkel du har fått deg😊👍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av AJ »

Har du flere skjermer ville jeg brukt den ene til eksperimentere meg fram. Dvs. kappe ned på lengden til lavest mulig - lavere enn den lave originalskjermen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar