Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Spørsmål til de rutinerte mekkerne her:
Min GSXR750 2009 (reg. 2011) mod. har gått 23 000 km. Når er det (reelt og ikke kun hva man finner av "ekspertråd" fra unge mopedister via Google :)) på tide å bytte olje?
Og er det noen som har link til en god gjør-det-selv beskrivelse eller kan gi en oppskrift som er forståelig for en enkel sjel?
Jeg mekker det aller meste selv, men har aldri demontert en gaffel og har dessverre ingen som kan holde meg i handa mens jeg ødelegger sykkelen...
Min GSXR750 2009 (reg. 2011) mod. har gått 23 000 km. Når er det (reelt og ikke kun hva man finner av "ekspertråd" fra unge mopedister via Google :)) på tide å bytte olje?
Og er det noen som har link til en god gjør-det-selv beskrivelse eller kan gi en oppskrift som er forståelig for en enkel sjel?
Jeg mekker det aller meste selv, men har aldri demontert en gaffel og har dessverre ingen som kan holde meg i handa mens jeg ødelegger sykkelen...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39734
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Står det ingenting i brukermanualen om dette?
Selv kan jeg ikke huske om dette har vært et av servicepunktene på de syklene jeg har eid hvor TDM 900'en var den med høyest kjørelengde, tett opp mot 60K, da jeg byttet den inn.
På to av syklene har jeg imidlertid vært nødt til å bytte gaffelolje pga. lekkasje... Og det overlot jeg til verkstedet.
Men jeg vil tro at gaffelolje bør og skal byttes jevnlig på samme måte som motor og kardangolje. Hvor ofte har jeg derimot ikke peiling på.
Selv kan jeg ikke huske om dette har vært et av servicepunktene på de syklene jeg har eid hvor TDM 900'en var den med høyest kjørelengde, tett opp mot 60K, da jeg byttet den inn.
På to av syklene har jeg imidlertid vært nødt til å bytte gaffelolje pga. lekkasje... Og det overlot jeg til verkstedet.
Men jeg vil tro at gaffelolje bør og skal byttes jevnlig på samme måte som motor og kardangolje. Hvor ofte har jeg derimot ikke peiling på.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5012
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
I korte drag så dreier det seg om følgende:
Finn ut antall ml med olje som skal i hvert bein
Finn en pipe som passer i toppen av gaffelbeina, om det er justerbare dempere så må du finne litt mer ut av hvordan det hele sitter sammen, men neppe noe problem.
Skru av forhjul ved å ta ut hjulbolten.
Dreneringsboltene sitter som regel skrudd oppi gaffelbeinet og hjulbolten må derfor ut. Sikkert torx eller umbrako.
Tøm beina, skru inn dreneringsboltene igjen med riktig moment, fyll riktig mengde i hvert bein.
Ferdig.
Finn ut antall ml med olje som skal i hvert bein
Finn en pipe som passer i toppen av gaffelbeina, om det er justerbare dempere så må du finne litt mer ut av hvordan det hele sitter sammen, men neppe noe problem.
Skru av forhjul ved å ta ut hjulbolten.
Dreneringsboltene sitter som regel skrudd oppi gaffelbeinet og hjulbolten må derfor ut. Sikkert torx eller umbrako.
Tøm beina, skru inn dreneringsboltene igjen med riktig moment, fyll riktig mengde i hvert bein.
Ferdig.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Du finner sikkert owners manual og service manual på nettet. Der fremgår det når olje skal skiftes og hvordan.
Jeg anbefaler sterkt å gjøre rent innvendig i gaffelbeina, og å skifte simmer-ringer i samme slengen. Forstillingen bør skrus sammen med korrekt moment på det meste av bolter, særlig de som klemmer rundt gaffelbein.
Ingen fare å gjøre dette selv når du er vant til å skru. Følg oppskrift i servicemanual så går det helt fint. Skaff deler på forhånd, så får du gjort jobben på en kveld.
Her er en bra instruksjon. Gaffelbein må ut og tømmes ovenfra. Husk at all gammel "dritt" ligger i bunn av gaffelbeina, og det er der oljeventiler/shims også sitter. Dritten må ut hvis et oljeskift skal ha særlig mening.
Du trenger noe spesverktøy, men det er stort sett enkelt å lage selv. Det som brukes i denne filen er unødvendig komplisert. Jeg har laget mitt av et par trepinner og noen små skruer.
https://www.youtube.com/watch?v=TwuOKB9hVy4
Jeg anbefaler sterkt å gjøre rent innvendig i gaffelbeina, og å skifte simmer-ringer i samme slengen. Forstillingen bør skrus sammen med korrekt moment på det meste av bolter, særlig de som klemmer rundt gaffelbein.
Ingen fare å gjøre dette selv når du er vant til å skru. Følg oppskrift i servicemanual så går det helt fint. Skaff deler på forhånd, så får du gjort jobben på en kveld.
Her er en bra instruksjon. Gaffelbein må ut og tømmes ovenfra. Husk at all gammel "dritt" ligger i bunn av gaffelbeina, og det er der oljeventiler/shims også sitter. Dritten må ut hvis et oljeskift skal ha særlig mening.
Du trenger noe spesverktøy, men det er stort sett enkelt å lage selv. Det som brukes i denne filen er unødvendig komplisert. Jeg har laget mitt av et par trepinner og noen små skruer.
https://www.youtube.com/watch?v=TwuOKB9hVy4
Sist redigert av cannon den 20 apr 2018, 22:57, redigert 1 gang totalt.
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Kikket i manualen og den er "sånn passe" forståelig. Står ikke et pip om intervall.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Jeg ville nok kjørt med det ut sesongen og tatt en gaffeljobb etter vinterparkering.vim skrev: 20 apr 2018, 22:48 Kikket i manualen og den er "sånn passe" forståelig. Står ikke et pip om intervall.
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Normalt skal gaffelolje skiftes hvert 2 eller 3 år eller etter ett visst antall km.
På din gixxer er det hvert 2 år eller hver 12000km.
Mange synder nok her, jeg også
Service manual: http://www.djsreview.com/gsxr/manuals/s ... _K8-K9.pdf
http://www.gixxer.com/forums/137-08-10- ... hange.html
Finnes mange videoer på YouTube.
Du kan fint kjøre ut denne sesongen og bytte til vinteren.
På din gixxer er det hvert 2 år eller hver 12000km.
Mange synder nok her, jeg også

Service manual: http://www.djsreview.com/gsxr/manuals/s ... _K8-K9.pdf
http://www.gixxer.com/forums/137-08-10- ... hange.html
Finnes mange videoer på YouTube.
Du kan fint kjøre ut denne sesongen og bytte til vinteren.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Hvis du er i tvil om når oljen ble bytta sist, skal du bare få det gjort så fort som mulig. Gaffeolje suger til seg mye vann av en eller annen grunn.
Jeg har byttet flere ganger de siste årene, og hver gang har oljen som ble tappet ut vært hvit og gulaktig suppe.
Jeg har byttet flere ganger de siste årene, og hver gang har oljen som ble tappet ut vært hvit og gulaktig suppe.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
I servicetabellen for V-Strom står det bare "inspect" om fjæringskomponentene foran og bak. På min DL650K5 byttet jeg "fordi jeg hadde lyst" når den hadde gått ca 50' km. Det var på høy tid, det som ble tømt ut var en rød/hvit gugge, så her var det mye vann i oljen...
Måtte bytte på nytt igjen når jeg skulle selge den fordi da røk (selfølgelig) tetningsringene
Har også byttet på en Honda 500 og en Yamaha FJ1100 - begge er helt greie å ha med å gjøre. Følg manualen og ta deg god tid. Jeg har ennå ikke byttet på en såkalt opp-ned gaffel, men den tiden kommer nok.
Men; du trenger et "spesialverktøy" for å få de nye tetningsringene ned og på riktig plass. Til Hondaen så passet det med et pvc-rør fra den Blå butikken - innerdiameteren på pvc-røret var akkurat 1mm større enn ytterdiameteren på innerrørene på gaffelen. Når jeg senere gikk løs på Yamahaen og V-Strom'en så splittet jeg pvc-røret på langs, så utgifter til "spesialverktøy" har vært minimal så langt
Har du verkstedmanualen til sykkelen din?
- gå på, du lærer en masse
Lykke til
Måtte bytte på nytt igjen når jeg skulle selge den fordi da røk (selfølgelig) tetningsringene

Har også byttet på en Honda 500 og en Yamaha FJ1100 - begge er helt greie å ha med å gjøre. Følg manualen og ta deg god tid. Jeg har ennå ikke byttet på en såkalt opp-ned gaffel, men den tiden kommer nok.
Men; du trenger et "spesialverktøy" for å få de nye tetningsringene ned og på riktig plass. Til Hondaen så passet det med et pvc-rør fra den Blå butikken - innerdiameteren på pvc-røret var akkurat 1mm større enn ytterdiameteren på innerrørene på gaffelen. Når jeg senere gikk løs på Yamahaen og V-Strom'en så splittet jeg pvc-røret på langs, så utgifter til "spesialverktøy" har vært minimal så langt
Har du verkstedmanualen til sykkelen din?
- gå på, du lærer en masse
Lykke til

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Det som skives her om spesverktøy stemmer ikke for opp/ned-gaffel. Se youtube video jeg linket til lengre opp.E-strom skrev: 21 apr 2018, 21:24 I servicetabellen for V-Strom står det bare "inspect" om fjæringskomponentene foran og bak. På min DL650K5 byttet jeg "fordi jeg hadde lyst" når den hadde gått ca 50' km. Det var på høy tid, det som ble tømt ut var en rød/hvit gugge, så her var det mye vann i oljen...
Måtte bytte på nytt igjen når jeg skulle selge den fordi da røk (selfølgelig) tetningsringene![]()
Har også byttet på en Honda 500 og en Yamaha FJ1100 - begge er helt greie å ha med å gjøre. Følg manualen og ta deg god tid. Jeg har ennå ikke byttet på en såkalt opp-ned gaffel, men den tiden kommer nok.
Men; du trenger et "spesialverktøy" for å få de nye tetningsringene ned og på riktig plass. Til Hondaen så passet det med et pvc-rør fra den Blå butikken - innerdiameteren på pvc-røret var akkurat 1mm større enn ytterdiameteren på innerrørene på gaffelen. Når jeg senere gikk løs på Yamahaen og V-Strom'en så splittet jeg pvc-røret på langs, så utgifter til "spesialverktøy" har vært minimal så langt
Har du verkstedmanualen til sykkelen din?
- gå på, du lærer en masse
Lykke til![]()
Trådstarter trenger et verktøy som komprimerer fjæra før gaffeltopp kan fjernes.
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Takker folkens!
Ser enkelt ut å skifte olje og litt mer plunder og spesialverktøy for å skifte teningsringer etc. - men fortsatt laseggjørlig.
Blir nok vinterkos dette ja :)
Ser enkelt ut å skifte olje og litt mer plunder og spesialverktøy for å skifte teningsringer etc. - men fortsatt laseggjørlig.
Blir nok vinterkos dette ja :)
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Bare for å forvirre folk enda mer så er det ikke slik på alle opp-ned gafler. Vi brukte god gammeldags "handamakt" til å komprimere fjøra, og stakk en fastnøkkel inn i "mutteren" på toppen av fjørguiden for å holde fjøra der. Vi banket simmeringen på plass, hadde ikke klart å gjøre det på noen annen måte siden foringene måtte på plass før simmeringen, og simmeringen hadde blitt ødelagt hadde vi prøvd å dytte demperbeinet gjennom den.cannon skrev: 21 apr 2018, 21:56 Det som skives her om spesverktøy stemmer ikke for opp/ned-gaffel. Se youtube video jeg linket til lengre opp.
Trådstarter trenger et verktøy som komprimerer fjæra før gaffeltopp kan fjernes.
Her er GSX-Ren dog veldig annerledes og det ser ut til at du har rett når det gjelder hva trådstarter må gjør.
Og mesteparten av tiden betrakter jeg Dave Moss omtrent som en gud, men i dette tilfellet så er videoen ganske mangelfull (fordi det er en trailer for å selge den egentlige videoen, ikke at jeg klager, Dave er verdt pengene og han skal jo tjene til livets opphold han også), mens denne ser ut til å vise prosessen bedre:
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Viste seg enklere enn fryktet :)
Og det var visst på tide, etter fargen å dømme (null poeng for å gjette hva som er ny og gammel olje)...
Og det var visst på tide, etter fargen å dømme (null poeng for å gjette hva som er ny og gammel olje)...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Du skiftett kun olje og ikke simringer, hvordan gjorde du det? :-) demonterte du gaffelbena eller imenst dem var på sykkelen?vim skrev: 28 apr 2018, 19:27 Viste seg enklere enn fryktet :)
Og det var visst på tide, etter fargen å dømme (null poeng for å gjette hva som er ny og gammel olje)...
Har levert inn gaffelben for skifte av simring før men aldri byttet olje....
Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?
Byttet ingenting, siden det ikke er noen lekkasje - bare olje.
Demontert bena (av med forskjerm, forhjul, calipere, løsne øvre og nedre styrekrone + håndtakene), åpnet demperen og tømte ut olje, lukket og pumpet, tømte på nytt (4 ganger). Fylte deretter samme mengde olje på og remonterte alt.
Jeg spanderte 45 kroner på å laste ned denne videoen, som beskriver hele prosessen genialt enkelt (dette er bare en teaser da): https://www.youtube.com/watch?v=yKlieU2Ls4Y
Tok to timer, kun fordi jeg var overforsiktig første gang :)
Demontert bena (av med forskjerm, forhjul, calipere, løsne øvre og nedre styrekrone + håndtakene), åpnet demperen og tømte ut olje, lukket og pumpet, tømte på nytt (4 ganger). Fylte deretter samme mengde olje på og remonterte alt.
Jeg spanderte 45 kroner på å laste ned denne videoen, som beskriver hele prosessen genialt enkelt (dette er bare en teaser da): https://www.youtube.com/watch?v=yKlieU2Ls4Y
Tok to timer, kun fordi jeg var overforsiktig første gang :)