Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Hadde en liten luftetur idag. Fremdeles mye smeltevann i veien som gjør ting litt lunefullt.
Er ganske rart hvor vandt man blir med hestekrefter. Blir like overrasket over hvor sprek sykkelen er hver vår.
Er ganske rart hvor vandt man blir med hestekrefter. Blir like overrasket over hvor sprek sykkelen er hver vår.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Første tur på jobb denne våren, så da ble Jawa'n og BMWen igjen forent.
Jawa'n har stått på jobben siste uka grunnet girkassa har gått i knas, mengder av spon i olja og ting er særs uggent inni der tror jeg. Clutchautomat-akselen og diverse har brukket tvers av, så nå blir det å få den hjem i helga og ta ut motoren og pelle i biter for overhaling. Stakkars Jawan har fått gå hele vinteren igjennom uten et feilslag, noe som er en stor forbedring sett i forhold til mine fem første dager som eier av den da den stoppa og funka temmelig dritt da den ble brukt til jobb. Denne Jawaen har rusla lenger enn de fleste andre, så at motoren må opp for sjekk er nok ikke så rart når vi snakker om spett- og sleggepresisjon på delene
Jawa'n har stått på jobben siste uka grunnet girkassa har gått i knas, mengder av spon i olja og ting er særs uggent inni der tror jeg. Clutchautomat-akselen og diverse har brukket tvers av, så nå blir det å få den hjem i helga og ta ut motoren og pelle i biter for overhaling. Stakkars Jawan har fått gå hele vinteren igjennom uten et feilslag, noe som er en stor forbedring sett i forhold til mine fem første dager som eier av den da den stoppa og funka temmelig dritt da den ble brukt til jobb. Denne Jawaen har rusla lenger enn de fleste andre, så at motoren må opp for sjekk er nok ikke så rart når vi snakker om spett- og sleggepresisjon på delene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Hentet Jawan hjem idag på tilhenger. Girkassa er virkelig knas
Den var helt sykt møkkete.. Så etter først to runder med avfetting, så to runder STERKE runder med såpe(typ slik såpe som spiser opp huden på fingrene dine) før nok en runde avfetting før en avsluttende runde såpe, så ble det nogenlunde ren.
Jeg ser jo at ACF50 har reddet den fra den verste rusta! Starta jo vinteren uten, og det gikk utover felger og eiker og div chrome.
Etter å ha dusjet den i ACF50 uten å tørke av overskytende, så virker det som om det ikke har rustet stort mer ila. vintern
Så kan vel si at ACF50 funker! Må imidlertid bruke mye avfetting for å få det av
Den var helt sykt møkkete.. Så etter først to runder med avfetting, så to runder STERKE runder med såpe(typ slik såpe som spiser opp huden på fingrene dine) før nok en runde avfetting før en avsluttende runde såpe, så ble det nogenlunde ren.
Jeg ser jo at ACF50 har reddet den fra den verste rusta! Starta jo vinteren uten, og det gikk utover felger og eiker og div chrome.
Etter å ha dusjet den i ACF50 uten å tørke av overskytende, så virker det som om det ikke har rustet stort mer ila. vintern
Så kan vel si at ACF50 funker! Må imidlertid bruke mye avfetting for å få det av
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Nedplukking av Jawa-motor på gang!
Det tok bare et par timer å få motoren ut av ramma. Så bare det ut for en vask, så ble motoren strippet ned.
Eneste som gjenstår er selve kløyvinga :)
Det tok bare et par timer å få motoren ut av ramma. Så bare det ut for en vask, så ble motoren strippet ned.
Eneste som gjenstår er selve kløyvinga :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37972
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ser ingen grunn til å legge skjul på at jeg er imponert over der som bare skrider til verket og kløyver en motor, slik du gjør FredrikE24 !
Dette ække tull - jeg mener det virkelig!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Hehe, jo takk for det AJ :)
Nå er dette en særs enkel motor egentlig. Totakt, i tillegg må jeg si at den er genialt enkelt konstruert. Hyttemopeden, en Suzuki TSX, motoren i den kløyvet man på skrivebordspulten på gutterommet en gang i tiden, og det var noe helt annet. Den var det mye mer greier i!
Jeg tenkte jeg skulle lage en bildeserie under montering, så skal man se at det ikke er rare greiene inni denne 350 kubikks motoren på 23hk
Dette var uansett en søndagssyssel, da en kollega kom innom i 14-tida igår med sin VFR800 Vtec.
Vi skifta til nye Metzeler Roadtec 01 forran og bak(stripsmetoden), tok vårvedlikeholdet og fiksa bremsene.
Det hadde vært lekkasje på mastersylinderen som sitter på venste kalipper forran(integralbremsen som drar på bakbrems ved bruk av frambrems). Så satt inn noen nye deler der og luftet og skiftet all bremsevæske i systemet
Fikk denne snappen av han idag, ser ut som han har kost seg idag! :)
Nå er dette en særs enkel motor egentlig. Totakt, i tillegg må jeg si at den er genialt enkelt konstruert. Hyttemopeden, en Suzuki TSX, motoren i den kløyvet man på skrivebordspulten på gutterommet en gang i tiden, og det var noe helt annet. Den var det mye mer greier i!
Jeg tenkte jeg skulle lage en bildeserie under montering, så skal man se at det ikke er rare greiene inni denne 350 kubikks motoren på 23hk
Dette var uansett en søndagssyssel, da en kollega kom innom i 14-tida igår med sin VFR800 Vtec.
Vi skifta til nye Metzeler Roadtec 01 forran og bak(stripsmetoden), tok vårvedlikeholdet og fiksa bremsene.
Det hadde vært lekkasje på mastersylinderen som sitter på venste kalipper forran(integralbremsen som drar på bakbrems ved bruk av frambrems). Så satt inn noen nye deler der og luftet og skiftet all bremsevæske i systemet
Fikk denne snappen av han idag, ser ut som han har kost seg idag! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Delt blokka og handlet alle slitedeler, noen girkassedeler og ikke minst ny veiv(!) den gamle var utrolig slitt! Denne motoren har nok godt utrolig langt, sylindrene er boret en gang tidligere og.
Blir vel noen fler bilder etterhvert :)Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Imponerende, synes jeg!
Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er noe sannhet i utsagnet: Dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg helt sikkert til :)Skogstrollet skrev: ↑27 apr 2018, 22:02 Imponerende, synes jeg!
Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
Det motsatte er å overbevise seg sjøl om at det klarer man ikke. Verkstedhåndbok, Google, godt verktøy, god tid, struktur og orden når du plukker ting fra hverandre, slik at man får det tilbake i riktig rekkefølge på riktig sted, det er egentlig alt man trenger som utgangspunkt
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jo, ja... selvfølgelig...TGR skrev: ↑27 apr 2018, 22:07Det er noe sannhet i utsagnet: Dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg helt sikkert til :)Skogstrollet skrev: ↑27 apr 2018, 22:02 Imponerende, synes jeg!
Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
Det motsatte er å overbevise seg sjøl om at det klarer man ikke. Verkstedhåndbok, Google, godt verktøy, god tid, struktur og orden når du plukker ting fra hverandre, slik at man får det tilbake i riktig rekkefølge på riktig sted, det er egentlig alt man trenger som utgangspunkt
Orden og struktur kan jeg, tror nok det er en eller annen terskel man må over for å tørre ta tak i slike litt større prosjekt. En dag kanskje...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Punkt 1, er at man trenger et sted å stå og fikle med slikt. Nytter ikke å måtte rydde bort alt etter en økt.
Videre må man ha plass til å pelle det i biter, systematisere delene, og ha muligheten til ta det meget med ro.
Jeg har fått mange tips fra Rudolf Saxegaard, et Jawa-unikum i Norge som også sitter på et enormt delelager til Jawa. Var hos han og handlet alle delene. Ellers er ting ganske selvforklarende :) Det finnes en Tsjekkisk verkstedhåndbok, men den har jeg ikke, dårlig med info på nett og Youtube på akkurat denne motoren også, så her må man gå litt på erfaring og sunn fornuft tror jeg
Man må ha litt ymse verktøy, men det må man bare kjøpe inn etterhvert som man trenger det.
Bruker en del piper og gamle lagre og lagerskåler til å banke ut gamle lager etc. Slikt må man bare samle på når man skrur, man får alltid bruk for det :)
Det viktigste er vel å ha en innstilling som sier at man skal klare det Jeg er sikker på at alle får det til bare man prøver hardt nok, og vil nok.
Videre må man ha plass til å pelle det i biter, systematisere delene, og ha muligheten til ta det meget med ro.
Jeg har fått mange tips fra Rudolf Saxegaard, et Jawa-unikum i Norge som også sitter på et enormt delelager til Jawa. Var hos han og handlet alle delene. Ellers er ting ganske selvforklarende :) Det finnes en Tsjekkisk verkstedhåndbok, men den har jeg ikke, dårlig med info på nett og Youtube på akkurat denne motoren også, så her må man gå litt på erfaring og sunn fornuft tror jeg
Man må ha litt ymse verktøy, men det må man bare kjøpe inn etterhvert som man trenger det.
Bruker en del piper og gamle lagre og lagerskåler til å banke ut gamle lager etc. Slikt må man bare samle på når man skrur, man får alltid bruk for det :)
Det viktigste er vel å ha en innstilling som sier at man skal klare det Jeg er sikker på at alle får det til bare man prøver hardt nok, og vil nok.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Litt videre idag.
Ting må tenkes igjennom når dette skal sammen. Blokker skal vaskes, ny veiv skal settes sammen, lagre skal inn, ting skal inn i rekkefølge, noe skal i frysern andre ting skal i steikovnen..
Dagen startet litt trått da jeg til min store forskrekkelse fant et hull i blokka som ikke skal være der
Saken er at forrige eier har på et tidspunkt skrudd inn en for lang skrue for å feste venstre sidedeksel.
Dette har ført til at det har gått hull.. Men etter å ha tenkt litt, så kom jeg opp med en OK løsning uten behov for å skifte blokk.
Jeg tok en bolt, filte denne spiss og kappet den så det bare var noen få gjenger.
Skar et spor slik at jeg kunne skru den inn i hullet.
Filte den så kortere i den spisse enden, så den ble buttere og buttere.
Etter litt filing og masse prøving ble jeg etterhvert fornøyd Så var all vask og greier klart og hullet i blokka var fiksa etter å ha fylt tomrommet med epoxy og skrudd skruen inn og fjernet overskytende. Mens dette fikk herde i fred, så var det tid for en opprydning, vask av arbeidsbenk og alt verktøy. En nullstilling. Veiva ble etterhvert funnet frem fra posen sin, og aluminiumsblokka som skal skrus fast mellom skinkene på veiva ble tatt ut av posen sin, delt i to for montering på vei. Denne skal isolere mellom sylindrene i blokka. Slik at venstre og høyre sylinder har sitt eget veivhus på en måte. Litt mer fikling og den er på plass. Skruer tightet til med Loctite. Så var neste steg å finne frem noen nye lager, disse skal settes på veiva før veiva tres nedpå venstre blokkside.
For å lette prosessen ble veiva i god tid lagt i frysern. Lagrene fikk ligge i ovnen på 95 grader. Veiva kom ut av frysern og lagrene sklei lett nedpå veiva på begge sider.
Da lagrene ble tatt ut av ovnen ble venstre blokkside lagt i steikovnen. Denne skal varmes opp til 100 grader.
Veiva med lagrene ble igjen lagt i frysern. Blokkdelen ble liggende i 40 minutter.
Så ble veiva klaska nedi venstre blokkside med et smell.
Noen timer senere, og girkasse, girskiftemekanisme og veiv satt på plass.
Ting må tenkes igjennom når dette skal sammen. Blokker skal vaskes, ny veiv skal settes sammen, lagre skal inn, ting skal inn i rekkefølge, noe skal i frysern andre ting skal i steikovnen..
Dagen startet litt trått da jeg til min store forskrekkelse fant et hull i blokka som ikke skal være der
Saken er at forrige eier har på et tidspunkt skrudd inn en for lang skrue for å feste venstre sidedeksel.
Dette har ført til at det har gått hull.. Men etter å ha tenkt litt, så kom jeg opp med en OK løsning uten behov for å skifte blokk.
Jeg tok en bolt, filte denne spiss og kappet den så det bare var noen få gjenger.
Skar et spor slik at jeg kunne skru den inn i hullet.
Filte den så kortere i den spisse enden, så den ble buttere og buttere.
Etter litt filing og masse prøving ble jeg etterhvert fornøyd Så var all vask og greier klart og hullet i blokka var fiksa etter å ha fylt tomrommet med epoxy og skrudd skruen inn og fjernet overskytende. Mens dette fikk herde i fred, så var det tid for en opprydning, vask av arbeidsbenk og alt verktøy. En nullstilling. Veiva ble etterhvert funnet frem fra posen sin, og aluminiumsblokka som skal skrus fast mellom skinkene på veiva ble tatt ut av posen sin, delt i to for montering på vei. Denne skal isolere mellom sylindrene i blokka. Slik at venstre og høyre sylinder har sitt eget veivhus på en måte. Litt mer fikling og den er på plass. Skruer tightet til med Loctite. Så var neste steg å finne frem noen nye lager, disse skal settes på veiva før veiva tres nedpå venstre blokkside.
For å lette prosessen ble veiva i god tid lagt i frysern. Lagrene fikk ligge i ovnen på 95 grader. Veiva kom ut av frysern og lagrene sklei lett nedpå veiva på begge sider.
Da lagrene ble tatt ut av ovnen ble venstre blokkside lagt i steikovnen. Denne skal varmes opp til 100 grader.
Veiva med lagrene ble igjen lagt i frysern. Blokkdelen ble liggende i 40 minutter.
Så ble veiva klaska nedi venstre blokkside med et smell.
Noen timer senere, og girkasse, girskiftemekanisme og veiv satt på plass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Herlig dokumentasjon :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23065
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Haha, noen klyver motorer, mens andre sliter med å bytte lyspære :)
Imponerende at noen har slik pågangsmot og kunnskap rundt det å skru. Skulle ønske jeg kunne litt mer selv. Jeg liker og skru litt og jeg er flink til å få det fra hverandre, men det skal sammen igjen så stopper det opp, hehe.
Skrudde i filler den gamle switun sykkelen til bestemora mi for ett par år siden og planen var og pusse og lakke samt bygge den opp mer eller mindre på nytt med nye deler der det trengtes etc. Den ligger fortsatt i en eske i kjelleren og til uka havner den på fyllinga :)
Imponerende at noen har slik pågangsmot og kunnskap rundt det å skru. Skulle ønske jeg kunne litt mer selv. Jeg liker og skru litt og jeg er flink til å få det fra hverandre, men det skal sammen igjen så stopper det opp, hehe.
Skrudde i filler den gamle switun sykkelen til bestemora mi for ett par år siden og planen var og pusse og lakke samt bygge den opp mer eller mindre på nytt med nye deler der det trengtes etc. Den ligger fortsatt i en eske i kjelleren og til uka havner den på fyllinga :)
-
- Innlegg: 7614
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Hva var feil i gearkassa?
Den mitterste opplagringa på veiva har alltid vært svakheten på disse motorene forresten.
Hadde oppe motoren på XL600R i vinter pga glapp på 3 gear under hard last.
Drivedoggen på 4 gearet var skikkelig slitt.
så jeg fikk tak i et nytt drev, for jeg ville ikke slipe bort så mye at det ble bra pga settherdingen går ikke dypt nok.
men det nye drevet undercuttet jeg 3 grader sammen med 3 geardrevet.
Den mitterste opplagringa på veiva har alltid vært svakheten på disse motorene forresten.
Hadde oppe motoren på XL600R i vinter pga glapp på 3 gear under hard last.
Drivedoggen på 4 gearet var skikkelig slitt.
så jeg fikk tak i et nytt drev, for jeg ville ikke slipe bort så mye at det ble bra pga settherdingen går ikke dypt nok.
men det nye drevet undercuttet jeg 3 grader sammen med 3 geardrevet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后