Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Det er vår. Eller, er det? Solen varmer godt, og været i helga har definitivt vært vårvær, men når jeg ser på værmeldinga for påskeuken, så virker det som at vinteren fortsatt holder grep. Ikke noe kjørevær akkurat, nei… :sk?

Hadde når jeg satte unna syklene for vinteren et håp om å kunne kjøre hjem Yamaha’n til påske, men alt ettersom påsken nærmet seg skjønte jeg at det nok ikke ville være mulig. Ser ikke ut til å bli mulig for en tur med Honda’n en gang, da det mest sannsynlig fortsatt vil være en god del is i skyggepartiene på veiene deromkring.

Men, det betyr at jeg bare fortsetter å drømme da…

Har i stort sett bestemt meg for at XSR’en skal bli en scrambler. Etter å ha sett litt på bildene jeg tok forrige sesong, så er jeg derimot ikke så sikker på at den blir rød lengre - den skogsgrønne fargen gjør seg jo fryktelig godt i skogen…

Ikke sant?
Bilde

Er heller ikke så sikker på hvis det blir Akra-anlegg, eller noe annet. Synes prisen på de er litt i stiveste laget, men har ikke funnet så mange andre (lovlige) alternativer ennå. I hovedsak vil jeg bli kvitt den stygge ‘klumpen’ under sykkelen, men bedre lyd og litt mindre vekt er jo ikke å forakte det heller ;)
Når det gjelder dekk, så ser det ut til å bli Pirelli MT60RS når det blir dags å bytte. Hvis noen har erfaringer med disse dekkene, så fortell gjerne!
Dekkene virker i hvert fall å passe en scrambler godt, og gi litt bedre grep på grus uten å miste for mye på asfalten.

Tror også jeg funnet et par hendelbeskyttere som jeg kan bruke mine bar-end speil sammen med, men skal ikke se bort ifra at jeg prøver å finne meg et par stilige ‘antenne-speil’ uansett - får da håpe at det finnes speil jeg synes passer :P
Det blir også nytt sete, de scrambler-liknende flat seat fra Yamaha. Prøvesatt en XSR700 med det setet på MC messen i Göteborg, og det var betydelig mere komfortabelt enn standardsetet.
I tillegg blir det motordeksel, kortere brems og clutch hendler og en litt mer robust belly pan.

Har også fungert på å skaffe noe litt bedre i bagasje-vei. Ønsker ikke å ha noen svære bagasjeholdere som stikker ut for mye, men virker som at Hepco&Becker sin C-Bow holdere kan være et greit alternativ. Ser dog ut som at jeg må bestille fra tyskland :roll
Blir sikkert andre småting å fikse etterhvert, i tillegg til det jeg nevnt her og i tidligere innlegg. Skal se hvis jeg kan komme igang med å bestille noe av delene over påske. Hadde jo vært greit å fått bagasjeløsning på plass før jeg kjører hjem sykkelen (forhåpentligvis) i april en gang :)

Det blir i hvert fall en god start på sesongen med XSR'en når jeg skal kjøre den hjem: fra Uddevalla i Sverige til Oslo. Den turen kommer nok til å føles! :P


Tankene om en tredje sykkel er der fortsatt, men jeg endrer litt mening om hva det skal være for sykkel, og hvis jeg kanskje skal la være helt, spare opp et år eller to og bytte XSR'en i noe større, mer ADV-egnet.
Hadde jeg eid leiligheten min, hadde det vært enkelt - da hadde jeg hatt råd nå - men ettersom jeg fortsatt leier så burde jeg jo være fornuftig og spare opp nok til å kunne kjøpe, ikke sant? :roll Da blir valgene litt færre, selv om jeg selger XSR'en.

Honda'n min vil jeg uansett ikke selge, da den - som jeg sikkert nevnt før - ikke koster meg noe særlig å eie. Og det er en moro sykkel, selv om den veier omtrent like mye som den betydelig mer kraftfulle Husqvarna 701 Enduro (min "hemmelige" forelskelse...).
Men Honda'n passer godt for å trille rundt på skogsveiene, og med få grep kan den nok også bli en flott sykkel for flerdagersturer og litt mer aggressiv kjøring :twothumbs:
Bilde

Vi får se hva som skjer. Det finns mange motorsykler, og det er jo ikke mulig å få alle man ønsker seg! Det finns veldig flotte brukte sykle, og det er flere spennende nye på gang. Jeg har fortsatt øynene åpne for hva som blir av de endelige produksjonsversjonene av KTM 790 Adventure og Yamaha T7, og så har jeg hørt rykter om at Honda kanskje kommer med en ny ADV/dualsport i stil med gamle Dominator.

Nå kan man jo ikke konstant vente på det nye som kommer, for det kommer alltid noe nytt, men en sesong til på XSR'en min blir det nok uansett! :thumleft

Og så må jeg til sist bare beklage at jeg gjenbruker bilder her. Begynner på bli vanskelig å holde styr på hva jeg postet fra før, og jeg har jo ikke noen nye ennå... :redface
Sist redigert av Skogstrollet den 06 mai 2018, 00:18, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Veldig enig, den grønne fargen gjør seg innmari bra på skogsbildene dine. Behold den fargen :thumleft
At du gjenbruker bilder gjør ingen ting, du er en dyktig fotograf og bildene dine tåler godt å bli sett flere ganger :prf

Det skal bli spennende å se hva du får til. XSRen din er allerede en "one of a kind" med det du har gjort med den så langt, det skal bli veldig spennende å se hva mer du får til. Ideene dine er gode!

Jeg gleder meg til oppdateringer :yeyeye

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Synes grønnfargen er herlig til den sykkelen. Tror forsåvidt rødt også kunne vært kult, men kan sikkert være lurt å bestemme seg når man er ferdig med de øvrige modifiseringene.

Og kjøp leilighet om du kan, med alle skattefradragene er det dn svært lønnsom investering
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Bjerknez »

Den grønne fargen er så absolutt ikke ille, men personlig ville jeg valgt den blå/grå. Jeg er enig i at rød blir litt for mye "her kommer jeg". Ducati kler rødt, men det er en sykkel i en helt annen liga når det kommer til design i mine øyne, uten at jeg sier at XSR'en er noen stygg sykkel. Jeg kunne godt kjørt rundt på en XSR900 selv.

Jeg prøvekjørte en XSR900 selv for en stund tilbake og det var en sykkel som imponerte meg litt. Den er ikke best på noe, men den er javnt over bra på alt. En prisgunstig og flott sykkel. Jeg ville valgt denne over MT09 når som helst.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev: 25 mar 2018, 22:47 Veldig enig, den grønne fargen gjør seg innmari bra på skogsbildene dine. Behold den fargen :thumleft
At du gjenbruker bilder gjør ingen ting, du er en dyktig fotograf og bildene dine tåler godt å bli sett flere ganger :prf

Det skal bli spennende å se hva du får til. XSRen din er allerede en "one of a kind" med det du har gjort med den så langt, det skal bli veldig spennende å se hva mer du får til. Ideene dine er gode!

Jeg gleder meg til oppdateringer :yeyeye
Hehe, det er bra at dere ikke er lei av å se samme bilder på nytt ;)

Fikk høre når jeg bestilt de dere skjermene, at jeg var den eneste som etterspurt de fra forhandleren. Betyr ikke at jeg er den eneste som har det her i landet, men de er nok ikke så vanlige nei.
Nå blir det mest sannsynlig å bytte de ut, og er på jakt etter gode alternativer. Har funnet noen forskjermer som virker greie, men når det kommer til belly-pan, så er alternativene svært få...


Stian87 skrev: 26 mar 2018, 07:39 Synes grønnfargen er herlig til den sykkelen. Tror forsåvidt rødt også kunne vært kult, men kan sikkert være lurt å bestemme seg når man er ferdig med de øvrige modifiseringene.

Og kjøp leilighet om du kan, med alle skattefradragene er det dn svært lønnsom investering
Ja, med wrapping/foliering er det nok ganske enkelt å endre farge og, men det er noe med en grønn 'skogsmaskin' :roll

Skal prøve å få spart opp litt mere bare, har egentlig ikke nok til en grei egenandel ennå, spesielt ikke for å kjøpe i Oslo - uansett hvor :sk?

Bjerknez skrev: 27 mar 2018, 06:28 Den grønne fargen er så absolutt ikke ille, men personlig ville jeg valgt den blå/grå. Jeg er enig i at rød blir litt for mye "her kommer jeg". Ducati kler rødt, men det er en sykkel i en helt annen liga når det kommer til design i mine øyne, uten at jeg sier at XSR'en er noen stygg sykkel. Jeg kunne godt kjørt rundt på en XSR900 selv.

Jeg prøvekjørte en XSR900 selv for en stund tilbake og det var en sykkel som imponerte meg litt. Den er ikke best på noe, men den er javnt over bra på alt. En prisgunstig og flott sykkel. Jeg ville valgt denne over MT09 når som helst.
Jeg er faktisk veldig glad i rødt, men kan faktisk synes 'Ducati-rødt' kan bli litt mye og litt for lyst rødt. Og grå er nok den mest kjedelige fargen man kan ha på en sykkel - i hvert fall uten noen detaljer i annen farge :P Men selvfølgelig er det ingen regler uten unntak ;)

XSR900 ser egentlig litt bedre ut enn XSR700, skal jeg innrømme. Litt mere enhetlige farger og ikke så mange forskjellige nyanser på gang som med XSR700. Men jeg er godt fornøyd med min 'lille' versjon uansett, og salhøyden var litt på grensen for meg på XSR900.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Da begynner MC sesongen komme igang :D
Forrige helg fikk jeg luftet begge syklene mine for første gang i år, og det var deilig!

Først ut ble Honda'n, og en "stille" grustur, oppå Herrestadsfjället.

Bilde
Bilde

Det var ikke så mye vårfarger ennå, og isen lå fortsatt på sjøene - men man kunde se hvordan den smeltet i sola :sunny:
Utrolig digg!

Hadde også et uventet møte med en fyr som vært litt ivrig på gassen i vårsolen:
IMG_20180414_131820.jpg
Han hadde visstnok kommet over på midten av veien, og den vårmyke grusveien styrte sykkelen hans rett ut i svingen - og der endte han pent opp i gjørmehullet til grøft og kunne ikke komme seg opp igjen for egen maskin. Jeg spurte om jeg skulle prøve å hjelpe han opp, men han hadde visstnok ringt etter broren sin som skulle komme med bilen, og syntes det var unødvendig at jeg skulle tråkke ned i gjørmen jeg og :roll
Medans vi stod der å snakket, stoppet det en kar med en varebil (han gjorde en klassisk 'double-take' når han så oss der med den ene sykkelen stående i grøfta). Han hadde tau i bilen, og sykkelen ble dratt opp uten problemer. Alt endte godt med andre ord :thumleft

Etter en lang pratstund, kjørte vi videre åt var sitt hold, og jeg tok 'runden' min uten noen større uhell enn å få en tropp med militærer å skvette litt når jeg sladdet nedoverover en bakke på den nypreparerte grusveien. Heldigvis smilte tropplederen og hilste glatt med hånda, men jeg tok det litt roligere nedover bakken - ønsket jo ikke å ende opp i grøfta jeg og :P


Søndagen ble det Yamaha'n som fikk komme ut å strekke på beina, men da jeg bare ønsket å kjøre, og ikke hadde lyst å legge tid på å feste noen vesker, så ble heller ikke kameraet tatt med. Ikke noe særlig med bilder fra den turen med andre ord :sorry


Men! Igår så kjørte jeg endelig Yamaha'n fra Uddevalla til Oslo (og har dermed begynt sesongen på allvor!) :D
Fantastisk vær og mange sykler ute på veiene. Helt nydelig dag for å få kjørt hjem sykkelen. Endte faktisk opp med noen omveier og ekstrarunder, da jeg ikke ønsket å komme hjem for fort... :knegg

En god bit av første strekning endte jeg opp med å kjøre bak tre Harley's. Så digg ut å være ute å cruise på den måten, og jeg bestemte meg for å ikke stresse forbi, men legge meg bak og ta det med ro. Det var er jo tross alt i begynnelsen av sesongen, og man burde jo ta det pent i begynnelsen :roll
Karen som lå rett foran meg så dessverre ikke ut å ha det like koselig, virket ikke som at ergonomien på cruiseren hans passet helt for han. Han satte ned beina og nesten slepet dem i bakken bitvis, og sluppet styret for å skake liv i armene stadig vekk. Kanskje disse cruiser-syklene ikke er så behagelige som de ser ut? :-k

Første stopp ble mitt faste rasteplass ved Bullaren - kun for at jeg synes det er et pent sted å stoppe, og ikke fordi jeg egentlig trengte pause :roll
Bilde

Første 'omveien' min (ikke så mye omvei som alternativt valg av vei, kanskje) var å kjøre Aspedamveien i stedet for å holde meg på 22. Helt greit valg må jeg si :thumleft
Fortsatte 22 mot Rakkestad, der jeg tok stopp nummer to. Ble sittandes å snakke først med et par svenske karer som var ute å luftet ADV-syklene sine, og etterpå med en norsk ADV-eier (det ER mange ADV-sykler på veiene :P ), som var uheldig å miste den nykjøpte kaffen sin da vinden fikk tak halsvarmeren min og sendte den rett over bordet og veltet kaffen hans :sorry :redface

Fra Rakkestad hadde jeg egentlig ikke noe annet veivalg enn att jeg IKKE skulle kjøre 22 videre (har kjørt den veien så mye at jeg begynner å gå lei, tror jeg...). Satte istedet kurs mot Askim, og deretter var det litt frem og tilbake og rundt på veiene deromkring. Kjørte først opp 115, men snudde ved Skjønhaug, da jeg jo bestemt meg for å ikke kjøre 22 :roll Tok så å svingte inn på Solbergfossveien, og endte til slutt ved Ytre Enebakk, og derifra gikk turen mer målrettet mot Oslo.

Da jeg kom hjem så hadde jeg nok brukt rundt 6 timer på denne turen (inkludert pauser), og med været som var kan jeg absolutt ikke klage. Nå håper jeg bare at sommer kommer raskt, for jeg har mange nye veier jeg ønsker å utforske! :twothumbs:

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Olav K »

Den XSR'en din er er helt NYDELIG, syns jeg.
Og du tar så bra bilder... gleder meg til sesongen tar av. Håper du kjører mye og deler det med oss :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av APettersen »

Flotte bilder, helt enig! Her leses det til teoriprøve. Og det ble innkjøpt mc-hjelm i går, med tråsykkel som fremkomstmiddel. Den punkterte, selvsagt.. :twothumbs:
[attachment=0]IMG_20180423_041724.jpg[/attachment)]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Olav K skrev: 22 apr 2018, 21:30 Den XSR'en din er er helt NYDELIG, syns jeg.
Og du tar så bra bilder... gleder meg til sesongen tar av. Håper du kjører mye og deler det med oss :-)
Takker! :D
Håper også jeg får kjørt mye i år - har en ønske om å ta flere helge-/langhelgsturer denne sesongen :twothumbs:


APettersen skrev: 23 apr 2018, 04:19 Flotte bilder, helt enig! Her leses det til teoriprøve. Og det ble innkjøpt mc-hjelm i går, med tråsykkel som fremkomstmiddel. Den punkterte, selvsagt.. :twothumbs:
[attachment=0]IMG_20180423_041724.jpg[/attachment)]
Takk!
Og lykke till med prøven :thumleft Mye mere morsomt med MC enn (punktert) tråsykkel :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

I dag tror jeg at jeg kjørte i feil retning. Bestemte meg for å ta en tur, og valget gikk på å kjøre nordover. Tok 4 ut av Oslo, fylte tanken og kjørte av 4 ved Gjelleråsen. På veien så jeg mørke skyer i omtrent den retningen jeg var på vei, ikke noe bra følelse... Det kom noen dråper på visiret i det jeg kjørte gjennom Slattum, men de opphørte når jeg svingte av mot Skedsmokorset.

Svinget nordover på 120 derifra, og i alle retninger var det mørke skyer. Bitvis kom det noen dråper, men truffet ikke ordentlig regn før jeg passert Åsgreina og svingt vestover på Gamle Hadelandsveg. Den veien var ikke noe moro å kjøre...
Sykt mye sand på veien, etter at snø og is smelt bort, og etterlatt seg hva som føltes en grusvei. Hvor hva asfalten? Måtte ha lav fart og holde meg i de noenlunde sandfrie sporene bilene laget. Denne veien blir nok ikke kjørt igjen på en god stund... :sk?

Man merker at store deler av veien holder på kulda godt, da det var massevis av snø igjen i veikantene. Å kjøre inn i skyggen i skogen mellom snøhaugene i regn, det føltes milt sagt i fingrene!
Stoppet ved Stråtjern for å varme hendene, før jeg tok turen tilbake - samme vei. Mulig det hadde vært bedre å fortsatt ned Oppdalslinna og kommet frem ved Roa, men de så ut som at det var noen mørke skyer den veien, og nå som sola hadde kommet frem igjen, ønsket jeg ikke å ta noen sjanser :P

En regnvåt og møkkete sykkel, men sola kom frem!
Bilde

Ikke bare jeg som liker å stoppe her. Denne fyren kom ut av bilen med campingstolen sin så fort de verste av regnet var over :roll
Bilde

Så nydelig ut, så (meg og) sykkelen min måtte prøve detsamme ;)
Bilde

Turen var selvfølgelig ikke bare vond og kald. Ikke noe regn på veien tilbake, og solen varmer godt! :sunny:
Nå har jeg en møkkete sykkel, som kun fikk seg en rask vask med hageslangen når jeg kom hjem. Nå må jeg finne tid til en litt mer ordentlig vask... :roll

Bilde
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Ved en passende anledning må du gjerne gi beskjed på forhånd når du tar en Hadelandstur slik at jeg kan møte deg og vise deg noen morsomme MCvennlige veier her i området.
Ta gjerne med noen kjørekompiser :thumleft !

Er for øvrig veldig enig meg deg angående veien fra Nannestad/Maura ti Roa. Overraskende mye grus på Akershussiden. Kjørte der i går og alle grusen gjorde ikke dette til noen særlig god kjøreopplevelse, nei... :[-( .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 29 apr 2018, 20:44 Ved en passende anledning må du gjerne gi beskjed på forhånd når du tar en Hadelandstur slik at jeg kan møte deg og vise deg noen morsomme MCvennlige veier her i området.
Ta gjerne med noen kjørekompiser :thumleft !

Er for øvrig veldig enig meg deg angående veien fra Nannestad/Maura ti Roa. Overraskende mye grus på Akershussiden. Kjørte der i går og alle grusen gjorde ikke dette til noen særlig god kjøreopplevelse, nei... :[-( .
Mindre grus på Opplandssiden? Kanskje gjorde feil som tok samme vei tilbake da :P

Skal prøve å få sagt ifra når jeg kjører i den retningen, nye veier er alltid morsomt :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Idag har jeg hatt det gøy. Utrolig gøy.

Jeg har kjørt på grus med XSR'en min (i seg ikke uvanlig), i en hastighet jeg aldri trodde jeg turte med den sykkelen. Jeg har også hatt et tempo på svingete asfaltvei som er uvanlig for meg.

Årsak? Jeg hadde "personlig guide" på turen min idag.

Det begynte i går kveld, etter at jeg klaget over sand og grus i veibanen, og spurte en kompis om han hadde noen tips på flotte veier, alternativt advarsel om noen man burde unnvike. Han kalte meg pingle, og spurte i neste melding hvis jeg ønsket å bli med på grustur. Selvfølgelig tok jeg utfordringen. Grusvei har aldri stoppet meg, selv på XSR'en min :P

Han ble litt bekymret når han skjønte hva for dekk jeg hadde, og når vi i dag møtte opp for å dra på tur, så han på dekkene mine, og lade om turen litt. Grusveien vi skulle kjøre på var forhåpentligvis litt tørrere enn den han først hadde tenkt seg.

Nå skal det kanskje nevnes, at fyren det er snakk om kjører en BMW R1200GS, med full utstyrspakke og 80/20 dekk.

Så, ut av Oslo bar det. Tok E6 til Skedsmokorset, der vi fylte opp syklene før vi kjørte videre på 120 mot Maura, og siden opp langs med Hurdalssjøen. Vi fortsatte nordover, og svingte etterhvert inn på Steinsjøvegen, som går over i grus- og bomvei. Og her er dagens eneste bilde tatt. Beklager det :sorry
IMG_20180505_144137.jpg
Her begynte turen på alvor! "Hvis jeg kjører ifra deg, må du bare stoppe, så kommer jeg tilbake." Så bar det av langs med grusveien.

Må si at veien slett ikke var så ille, hardpakket og med ganske godt grep, selv for mine 100/0 dekk :roll Men det var hull og homper overalt, noen steder skikkelig svære hull. Det var også partier med mere løst grus og en god del større stein. Og veien var fortsatt noe vårmyk. Men jeg klarte og holde følge, selv om det for det meste gikk i hastigheter som passet Honda'n min langt bedre! Tror jeg bunnet dempene ved mer enn ett tilfelle :redface

Men så gøy det var! Og jeg klarte å holde følge med den svære ADV'en :P

Etter å ha kjørt runt på grusveiene der en stund, tok sulten overtak og vi kjørte mot Gjøvik i jakt på noe å spise. Det ble noe så enkelt som burger på McDonalds, spist ute i sola :sunny:

Deretter fortsatte vi på 33 mot Dokka, og så tok vi 245 på vestsiden om Randsfjorden nedover. Må si at til å være relativt nyasfaltert vei, så var den ikke i noen særlig god stand etter vinteren dessverre. Selv om den forsatt er bedre enn den var før, så er det allerede dannet sprekker, hull og massevis av telehiv. Skikkelig dårlig grunnarbeid synes jeg :sk?

Uansett, så var det svinger å kose seg i der, og jeg skjønte raskt fordelen med å ha noen med litt mere erfaring kjørende foran. Man klarer å holde farta oppe på en helt annen måte enn når man kjører alene. Det gikk opp for meg at jeg kjørte betydelig fortere en jeg pleier, uten å føle at jeg kjørte over egen evne på noen som helst måte. Det var en deilig følelse det :twothumbs:

Vi noterte, når vi kom ned til Jevnaker, at veien langs med Randsfjorden er lang :knegg

Så var det dags å fylle tanken igjen, før vi styrte hjemover. Vi tok Hadelandsveien og så Åsaveien (utrolig koselig vei som 'avslutting' på en slik tur), før vi kjørte på E16 og over Sollihøgda tilbake mot Oslo. Alt i alt en utrolig flott tur, på en utrolig flott dag!

Tror turen rundet 35 mil, og jeg kan jo si at jeg er fryktelig glad for den nye salen min. Den fikk seg en skikkelig test idag, og bestod med glans :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Jompa »

Jeg var med på en grustur for noen år siden i lag med tre hardkokte ADV-kjørere.
Det var i ovekant spennende de første kilomtrene, men etter noen liter med svette begynte jeg å slippe skuldrene litt ned.
Artig å ha vært med på, men ikke fristende å gjenta med asfaltlokomotivet mitt.

Hvordan fungerer det nye setet ditt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Jompa skrev: 06 mai 2018, 10:47 Jeg var med på en grustur for noen år siden i lag med tre hardkokte ADV-kjørere.
Det var i ovekant spennende de første kilomtrene, men etter noen liter med svette begynte jeg å slippe skuldrene litt ned.
Artig å ha vært med på, men ikke fristende å gjenta med asfaltlokomotivet mitt.

Hvordan fungerer det nye setet ditt ?
Må innrømme at dette gav mersmak :crazy:
Det fikk meg også å fundere på å finne ut hva det kan koste å bytte ut dempene mine... :roll

Er ikke noe spesielt med det nye setet egentlig, det er fra Yamaha sin katalog or egentlig kun for styling. Det som er godt med det er derimot at det er mykere enn det originale som kom med sykkelen, og det var definitivt et pluss på turen igår. Det er også annet materiale, som man ikke sklir så lett på, hvilket hjelper det og :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar