Det er mulig dette er besvart før, men som fersking her så fant jeg ikke frem!
Jeg holder nå på å ta MC-lappen og ser for meg å kjøpe en tung sykkel når jeg kan kjøre sammen med en ledsager.
Når jeg titter på fine sykler på Finn så ser jeg at det kan være ulike hk på samme modell. For eksempel kan en 800ccm ha enten 60 HK eller 40HK. Dette skyldes vel en nedtrimming av sykkelen for å få den ned i "lett tung" klassen?
Er det vanskelig/kostbart å få denne oppgradert senere?
Eller fra et annet ståsted:
Min datter er 21 og har gått med tanken om å ta MC-lappen. Hvis jeg kjøper en 60HK og ønsker å nedtrimme sykkelen slik at hun også kan kjøre denne....
Vil dette være vanskelig / kostbart?
Petter 8-)
Nedtrimming av tung til mellomtung
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Nedtrimming av tung til mellomtung
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Det finnes ingen faste priser på dette, og vil nok variere litt etter hvilken sykkel det er.
Nedtrimmingssett finnes å få kjøpt til veldig mange sykler. Dette skal monteres på sykkelen og plomberes. Så må du ha dokumentasjon på at det er montert korrekt og plombert slik det skal. Når alt dette er gjort må du bestille time hos en SVV trafikkstasjon for framvisning.
Du må samarbeide med er godkjent mc verksted i hele prosessen. Start med det. Dette verkstedet skal dokumentere at alt er gjort riktig.
Skulle jeg gjette så tror jeg du skal gå ut fra en samlet pris på +/- 5000
Nedtrimmingssett finnes å få kjøpt til veldig mange sykler. Dette skal monteres på sykkelen og plomberes. Så må du ha dokumentasjon på at det er montert korrekt og plombert slik det skal. Når alt dette er gjort må du bestille time hos en SVV trafikkstasjon for framvisning.
Du må samarbeide med er godkjent mc verksted i hele prosessen. Start med det. Dette verkstedet skal dokumentere at alt er gjort riktig.
Skulle jeg gjette så tror jeg du skal gå ut fra en samlet pris på +/- 5000
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Hei Petter
Takk for du bruker MC siden.
Kjempe bra tanke på å kjøpe en "multisykkel" for deg og din datter. Mellomtunge sykler er jo ofte sykler som er helt like tung sykler men bare med mindre effekt.
Min egen sykkel er en 600ccm sykkel (Tung sykkel) men denne finnes det mange som går på veiene som registrert mellomtung.
Hvis du vet sånn noenlunde hvilken sykkel du skal ha kan du være heldig og finne registrerte mellomtunge sykler på finn som du ikke trenger å tenke på å trimme ned. Her er det litt opp til deg selv.
En tanke kan jo være at når dere begge er ferdig med MC lappen og har blitt tryggere står en heeelt annen sykkel som førstevalg. Så kanskje en enkel start sykkel kan være greit og begynne med.
Skal du kjøpe ny får du kjøpt sykler ferdig registrert i A2
Kilde vegvesen.no:
Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.
Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først.
Håper du får svar på det du lurer på.
Elruts
Takk for du bruker MC siden.
Kjempe bra tanke på å kjøpe en "multisykkel" for deg og din datter. Mellomtunge sykler er jo ofte sykler som er helt like tung sykler men bare med mindre effekt.
Min egen sykkel er en 600ccm sykkel (Tung sykkel) men denne finnes det mange som går på veiene som registrert mellomtung.
Hvis du vet sånn noenlunde hvilken sykkel du skal ha kan du være heldig og finne registrerte mellomtunge sykler på finn som du ikke trenger å tenke på å trimme ned. Her er det litt opp til deg selv.
En tanke kan jo være at når dere begge er ferdig med MC lappen og har blitt tryggere står en heeelt annen sykkel som førstevalg. Så kanskje en enkel start sykkel kan være greit og begynne med.
Skal du kjøpe ny får du kjøpt sykler ferdig registrert i A2
Kilde vegvesen.no:
Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.
Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først.
Håper du får svar på det du lurer på.
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Hei Petter!
Ser du har fått svar på det meste allerede, kan bare tilføye at "ned stryping" av tung sykkel er nokså en smal sak.. Det er noe en setter på gassviren (slik at en ikke får brukt hele registeret) altså lavere omdreininger.
Om du lurer på mer så bare kast ut !
Ser du har fått svar på det meste allerede, kan bare tilføye at "ned stryping" av tung sykkel er nokså en smal sak.. Det er noe en setter på gassviren (slik at en ikke får brukt hele registeret) altså lavere omdreininger.
Om du lurer på mer så bare kast ut !

Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Ikke lavere turtall. Du kan oppnå fullt turtall med bare litt gass.kusa skrev: 21 mar 2017, 18:52 Hei Petter!
Ser du har fått svar på det meste allerede, kan bare tilføye at "ned stryping" av tung sykkel er nokså en smal sak.. Det er noe en setter på gassviren (slik at en ikke får brukt hele registeret) altså lavere omdreininger.
Om du lurer på mer så bare kast ut !![]()
Men, det blir mindre maks bensin/luft. De færreste bruker mer enn 1/4 til 1/2 tul vanlig. Dreiemomentet blir nesten uendret, og det er det som teller.
Det er ikke alle som har så enkel struping. Noen må bytte hele "hjernen", eller annet.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Takk for hyggelige svar, Folkens!
Det er mange pene sykler der ute.
Lysten er størst til noe soft chopper liknende....
8-)
Det er mange pene sykler der ute.
Lysten er størst til noe soft chopper liknende....
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Dette betyr at en sykkel som nedtrimmes fra 200hk til 40hk er lovlig, mens en sykkel som nedtrimnes fra 60hk til 40hk er ulovlig.Elruts84 skrev: 21 mar 2017, 14:08 - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt)
Elruts
Det skal vel stå "....MED mer enn...." ?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Må ikke være mere enn 96 hk i utgangspunktet. 

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Hei, går det ann å nedtrim fra 128 hk til 34 som er lovlig A2 sykkel?
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Nei, det er ikke lov.Valentins skrev: 01 mai 2018, 13:08 Hei, går det ann å nedtrim fra 128 hk til 34 som er lovlig A2 sykkel?
Regler for A2-sykler er slik: Sykkelen kan ha maksimalt 35kW (47,5hp) og 0.2kW/kg. Hvis du ønsker å trimme ned en sykkel så kan den maksimalt ha 70kW (95hp) før nedtrimming.
Re: Nedtrimming av tung til mellomtung
Ikke nå lengre. Men du kan kjøpe en sykkel som ble strupet før 2013, da kunne man plombere så mye effekt man klarte. Man finner en sjelden gang 1000cc racing sykler som er A2registrert!Valentins skrev: 01 mai 2018, 13:08 Hei, går det ann å nedtrim fra 128 hk til 34 som er lovlig A2 sykkel?