Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
God kveld!
Jeg har jo en egen biker-logg, men dette er en såpass big deal for meg og tar opp veldig mye av min tid, så tenkte det var greit å dedikere en egen tråd til temaet.
Jeg føler at alt hittil har ledet opp til denne turen. Alle timene på Youtube og diverse forumer, aleineturen i Norge/Sverige (3800km) i fjor og det mye omtalte sykkelbyttet mitt.
Utgangspunktet er kveldsferga fra Larvik til Hirtshals 6. juli med en Airbnb-overnatting i en liten hytte ikke langt fra stendene på vestkysten ved Løkken i Danmark. Deretter er det Autozug fra Hamburg til Lörrach kvelden 7. juli.
Vi har i utgangspunktet tenkt å brukte 14 dager, men mulighet til å forlenge til med opptil fire dager ekstra.
Dette er det jeg vil innom. Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.
Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.
Vi kan gjøre hva pokker vi vil egentlig. Regn er jeg veldig kjent med, så det vil ikke sette en stopper. Varme over 30 grader derimot kan bli en utfordring. BMWen blir fryktelig varm i stille bykjøring og den smitter bra over på fører. Det er jeg ikke vant med fra tidligere sykler.
Her har jeg heldigvis fått mange gode råd på en erfaren ADV-fører på Youtube.
Har vi nok tid?
Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt. Mat på gassbrenner og lunsj ved å kjøpe brød og enkelt pålegg på den lokale supern. Middag ute og lage selv annenhver dag.
Jeg er i full gang med å finne og planlegge gode rutiner for camping, matlaging og pakking. Jeg kommer til å ta flere testturer så fort jeg får kjøpt telt og det nødvendige.
Gassbrenner og alt det jeg trenger til matlaging blir kjøpt på Biltema.
Jeg kommer til å ha et veldig godt organsiert system med bagasje. Bruker mye tid på å lese og høre på andres erfaringer. Igjen så er Youtube en gullgruve.
Jeg har bestilt vanntette pakkeposer som bruker samme løsning som Kriega-veskene i ulike størrelser, samt mindre beholdere for mindre ting. Alt skal organiserers i poser og små vekser/bagger. I tillegg til tre alu-kasser fra Touratech blir det en 60L vanntett pakksekk fra Biltema som stroppes fast bak på passasjersetet.
Jeg må ha med meg ekstra bensin i en eller flere små kanner (16L tank og et smått paranoid vesen er ikke verdens beste kombi). Ser det finnes flere bra løsninger på å stroppe det fast oppå eller bak sidekassene.
Videre må jeg lage et lite verktøysett med det jeg trenger. Det fulgte dessverre ikke med da jeg kjøpte sykkelen. Jeg vurderer om jeg trenger en pumpe på 12V eller om det holder med lappekit og dekkskum. Begge kjører på TL-dekk.
Det var det for denne gang. Kom gjerne med tilbakemelding på om dette er en for lang tur.
Jeg har jo en egen biker-logg, men dette er en såpass big deal for meg og tar opp veldig mye av min tid, så tenkte det var greit å dedikere en egen tråd til temaet.
Jeg føler at alt hittil har ledet opp til denne turen. Alle timene på Youtube og diverse forumer, aleineturen i Norge/Sverige (3800km) i fjor og det mye omtalte sykkelbyttet mitt.
Utgangspunktet er kveldsferga fra Larvik til Hirtshals 6. juli med en Airbnb-overnatting i en liten hytte ikke langt fra stendene på vestkysten ved Løkken i Danmark. Deretter er det Autozug fra Hamburg til Lörrach kvelden 7. juli.
Vi har i utgangspunktet tenkt å brukte 14 dager, men mulighet til å forlenge til med opptil fire dager ekstra.
Dette er det jeg vil innom. Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.
Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.
Vi kan gjøre hva pokker vi vil egentlig. Regn er jeg veldig kjent med, så det vil ikke sette en stopper. Varme over 30 grader derimot kan bli en utfordring. BMWen blir fryktelig varm i stille bykjøring og den smitter bra over på fører. Det er jeg ikke vant med fra tidligere sykler.
Her har jeg heldigvis fått mange gode råd på en erfaren ADV-fører på Youtube.
Har vi nok tid?
Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt. Mat på gassbrenner og lunsj ved å kjøpe brød og enkelt pålegg på den lokale supern. Middag ute og lage selv annenhver dag.
Jeg er i full gang med å finne og planlegge gode rutiner for camping, matlaging og pakking. Jeg kommer til å ta flere testturer så fort jeg får kjøpt telt og det nødvendige.
Gassbrenner og alt det jeg trenger til matlaging blir kjøpt på Biltema.
Jeg kommer til å ha et veldig godt organsiert system med bagasje. Bruker mye tid på å lese og høre på andres erfaringer. Igjen så er Youtube en gullgruve.
Jeg har bestilt vanntette pakkeposer som bruker samme løsning som Kriega-veskene i ulike størrelser, samt mindre beholdere for mindre ting. Alt skal organiserers i poser og små vekser/bagger. I tillegg til tre alu-kasser fra Touratech blir det en 60L vanntett pakksekk fra Biltema som stroppes fast bak på passasjersetet.
Jeg må ha med meg ekstra bensin i en eller flere små kanner (16L tank og et smått paranoid vesen er ikke verdens beste kombi). Ser det finnes flere bra løsninger på å stroppe det fast oppå eller bak sidekassene.
Videre må jeg lage et lite verktøysett med det jeg trenger. Det fulgte dessverre ikke med da jeg kjøpte sykkelen. Jeg vurderer om jeg trenger en pumpe på 12V eller om det holder med lappekit og dekkskum. Begge kjører på TL-dekk.
Det var det for denne gang. Kom gjerne med tilbakemelding på om dette er en for lang tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39860
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Spennende med første Europa-tur, helt klart :) .
Dette tror jeg dere takler veldig fint.
Ting er ikke så annerledes i Tyskland og videre nedover på kontinentet enn hva det er her i Norge.
Forholdsvis tettet mellom bensinstasjoner, så ekstra bensinkanne burde være unødvendig.
Ang. biltoget hvis det er som det gode gamle vi tok for noen år siden, så er det greit å vite på forhånd at takhøyden når man kjører ombord er lavere enn man tror. Hold hodet lavt og kjør rolig og kontrollert ombord slik at dere unngår velt. Vi opplevde at en utenom vårt reisefølge gjorde nettopp dette, veltet ved ombordkjøring.
Campingplasser er jeg ikke kjent med i det hele tatt i Europa, men vet at det finnes en god del, i hvert fall i Italia.
Villcamping i utmark som her i landet er ikke tillatt.
Artig med turplanlegging :) . Husker jeg brukte mye tid selv på dette før vår første Europatur .
Lykke til, det er bare å glede seg masse
.
Dette tror jeg dere takler veldig fint.
Ting er ikke så annerledes i Tyskland og videre nedover på kontinentet enn hva det er her i Norge.
Forholdsvis tettet mellom bensinstasjoner, så ekstra bensinkanne burde være unødvendig.
Ang. biltoget hvis det er som det gode gamle vi tok for noen år siden, så er det greit å vite på forhånd at takhøyden når man kjører ombord er lavere enn man tror. Hold hodet lavt og kjør rolig og kontrollert ombord slik at dere unngår velt. Vi opplevde at en utenom vårt reisefølge gjorde nettopp dette, veltet ved ombordkjøring.
Campingplasser er jeg ikke kjent med i det hele tatt i Europa, men vet at det finnes en god del, i hvert fall i Italia.
Villcamping i utmark som her i landet er ikke tillatt.
Artig med turplanlegging :) . Husker jeg brukte mye tid selv på dette før vår første Europatur .
Lykke til, det er bare å glede seg masse

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Har ikke så mange tips da jeg er rimelig uerfaren selv, men kan komme med ett: sjekk om du faktisk kjører slangeløst. Har drevet og siklet en del på samme modellen som du har nå, og er rimelig sikker på at de bruker slange, pga eikefelgene. Går fint an å kjøre slange i slangeløst dekk (omvendt er det heller værre med, har prøvd den selv), men da er det en del mer arbeid å tette det igjen (må ta av felg og dekk), og det er kanskje enklere å ta med ekstra slanger og bare bytte istedet for å stå der på sida av veien og lappe?
Dekkskum ville jeg ikke brukt, eneste er hvis jeg er milevis sivilisasjon og det er eneste utvei.
Biltema har patroner som de selger med lappekittet til slangeløst, men det spørs om det klarer å fylle en tom slange (er gjerne ment for å fylle opp igjen det lille du har mistet når du punkterer), men ville uansett sjekket før jeg la i vei på en slik tur.
Dekkskum ville jeg ikke brukt, eneste er hvis jeg er milevis sivilisasjon og det er eneste utvei.
Biltema har patroner som de selger med lappekittet til slangeløst, men det spørs om det klarer å fylle en tom slange (er gjerne ment for å fylle opp igjen det lille du har mistet når du punkterer), men ville uansett sjekket før jeg la i vei på en slik tur.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Hm, nå ble jeg ganske usikker. Jeg har hvert fall bestilt slangeløse Metzeler Tourance Next.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
På R1200GS er det hvertfall slik at eikene ikke sitter i midten på felgen, men på kanten. Da er det slangeløst.
Kan være lurt å ha med seg noen store lange strips, og noen dekkspaker(små) samt plastbeskyttere til felgen + ekstra slange. Om en ønsker å prøve og være selvhjulpen.
Kan være lurt å ha med seg noen store lange strips, og noen dekkspaker(små) samt plastbeskyttere til felgen + ekstra slange. Om en ønsker å prøve og være selvhjulpen.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Dette blir jeg faktisk ikke klok på.
Valg etter modellsøk, så det skal være riktig.
Can I use Tubeless Tyres on the 800GS?
Yes, Tubeless tyres (TL) are fine. So are tube-type (TT) tyres. See Chart above. But either way you will still need a tube (see rim sizes above).
That's because the wheels have spokes and air will leak out if you don't have a tube. The 1200GS has special spoke that go to the side of the wheel so their owners can use tubeless tyres - you can't on your 800GS.
Er det slangeløse dekk med egen slange i dekket?
Valg etter modellsøk, så det skal være riktig.
Can I use Tubeless Tyres on the 800GS?
Yes, Tubeless tyres (TL) are fine. So are tube-type (TT) tyres. See Chart above. But either way you will still need a tube (see rim sizes above).
That's because the wheels have spokes and air will leak out if you don't have a tube. The 1200GS has special spoke that go to the side of the wheel so their owners can use tubeless tyres - you can't on your 800GS.
Er det slangeløse dekk med egen slange i dekket?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Da er det vel slange på F800GS, Både TL og TT går fint med slange(TT må ha slange naturligvis).
Blir som å skifte dekk på en tråsykkel.
Blir som å skifte dekk på en tråsykkel.
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 apr 2018, 15:59
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Følger med på denne tråden. Har kjørt en del i de områdene med bil, men etter å ha blitt omringet av motorsykler på alle kanter der nede i fjor, ble jeg smittet av sykkelviruset, om det kan kalles dét. Har overnattet i bil i både Tyskland (på rasteplass langs autobahn - de patruljeres av eget autobahn-polizei), oppe i fjellene ved Gardasjøen i Italia (vekket av noen sykkelj*vler med gromt eksosanlegg :)) og i fjellområdene nord for Marseille, i Parc Naturel du Verdon (flotte kjørevei der, selv i bil). Det spørs om jeg rekker europatur i år, har hverken sykkel eller lappen - foreløpig. Har du sett videoene til Bjørnar Verpeide? Han tok lappen, kjøpte sykkel, og kjørte hele veien til Marokko.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Det sitter slanger på min F800, men du ser det veldig enkelt ved å kikke på ventilen.Dansekris skrev: 06 mai 2018, 22:41 Hm, nå ble jeg ganske usikker. Jeg har hvert fall bestilt slangeløse Metzeler Tourance Next.
Er det gjenger langs hele ventilen med mutter nederst inn mot felgen er det slange.
Er det gummiventil som er trukket gjennom felgen er det slangeløst.
Men det er nok slange pga eikefelgene.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Jeg hadde TL dekk på 650GSen min og forrige eier var sikker på at det ikke var slange (hvorfor jeg trodde sånn på han vet jeg ikke) men når vi skulle bytte dekk så var der slange. Det går riktig nok an å gjøre en eikefelg tett og kjøre slangeløst men krever en del jobb og er ikke så mange som gjør det.Dansekris skrev: 06 mai 2018, 23:11 Dette blir jeg faktisk ikke klok på.
Skjermbilde 2018-05-06 kl. 23.08.12.png
Valg etter modellsøk, så det skal være riktig.
Can I use Tubeless Tyres on the 800GS?
Yes, Tubeless tyres (TL) are fine. So are tube-type (TT) tyres. See Chart above. But either way you will still need a tube (see rim sizes above).
That's because the wheels have spokes and air will leak out if you don't have a tube. The 1200GS has special spoke that go to the side of the wheel so their owners can use tubeless tyres - you can't on your 800GS.
Er det slangeløse dekk med egen slange i dekket?
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Kult! Gleder meg veldig til å se spesielt de franske alpene.APettersen skrev: 07 mai 2018, 03:58 Følger med på denne tråden. Har kjørt en del i de områdene med bil, men etter å ha blitt omringet av motorsykler på alle kanter der nede i fjor, ble jeg smittet av sykkelviruset, om det kan kalles dét. Har overnattet i bil i både Tyskland (på rasteplass langs autobahn - de patruljeres av eget autobahn-polizei), oppe i fjellene ved Gardasjøen i Italia (vekket av noen sykkelj*vler med gromt eksosanlegg :)) og i fjellområdene nord for Marseille, i Parc Naturel du Verdon (flotte kjørevei der, selv i bil). Det spørs om jeg rekker europatur i år, har hverken sykkel eller lappen - foreløpig. Har du sett videoene til Bjørnar Verpeide? Han tok lappen, kjøpte sykkel, og kjørte hele veien til Marokko.
Ja, har sett den videoserien mange ganger. Verpeide jobber tvfotograf om jeg ikke tar helt feil, og det ser man i produksjonen!
Fikk mye inspirasjon derfra. Ligger veldig mange sånne serier på YT.
"Hei! Dekket er i utgangspunktet laget for tubeless, men du må bruke slange i ettersom du har eikefelg.simpson skrev: 07 mai 2018, 05:37Det sitter slanger på min F800, men du ser det veldig enkelt ved å kikke på ventilen.Dansekris skrev: 06 mai 2018, 22:41 Hm, nå ble jeg ganske usikker. Jeg har hvert fall bestilt slangeløse Metzeler Tourance Next.
Er det gjenger langs hele ventilen med mutter nederst inn mot felgen er det slange.
Er det gummiventil som er trukket gjennom felgen er det slangeløst.
Men det er nok slange pga eikefelgene.
Så fasiten er at du må ha slange i dekka. Så da anbefaler vi at du kjøper både dekk og slanger når du først nå skal skifte dekk.
Med vennlig hilsen
Speed Motorcenter AS"
Da var det oppklart hvert fall. Skjønner at jeg kan legge dekkskummet hjemme.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Ta heller med noe lappesaker og dekkspaker. Fin pauseaktivitet å lappe dekk i veikanten med sol og noe munngodt
Blir det samme som å lappe en tråsykkelslange. Uansett omtrent hva man måtte kjøre på av skruer og spiker, så kan det lappes. Sørg hvertfall for å ha med verktøy til å ta av bakhjulet og forhjulet til turen.
Har lappa en slange til en motorsykkel en gang for mange herrans år siden, og den går med samme lapp og slange enda

Blir det samme som å lappe en tråsykkelslange. Uansett omtrent hva man måtte kjøre på av skruer og spiker, så kan det lappes. Sørg hvertfall for å ha med verktøy til å ta av bakhjulet og forhjulet til turen.
Har lappa en slange til en motorsykkel en gang for mange herrans år siden, og den går med samme lapp og slange enda

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Hvor mye ga du får dekka?
Fikk pris hos min lokale forhandler på 2490 for bare bakdekket
Kan få både fram og bakdekk til den prisen på nett.
Fikk pris hos min lokale forhandler på 2490 for bare bakdekket

Kan få både fram og bakdekk til den prisen på nett.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Jeg ga 2704 kr inkl frakt. Betaler 800kr for omlegg, så sparer en del!
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Artig prosjekt.
En ting er viktig: Norge er unikt når det gjelder kortbruk. Du vil finne mange steder på turen som ikke aksepterer kort, selv i storbyer som Berlin og Hannover kan du oppleve at kun kontanter duger - jeg har selv opplevd det senest i april i år. Husk å ta med kontanter, og å ta ut når du er i nærheten av en automat som aksepterer utenlandske kort.
Jeg skal selv på en liknende tur i år. Vi vurderte toget, men fant ut at det både ble dyrere og tok lenger tid med Autozug enn å kjøre ned (Ferge til Kiel, og deretter mot Grenoble i Frankrike)
Etter 40 år med mc er det fortsatt minst en ting jeg ikke har lært meg: begrensningens kunst. Det var mange punkter på kartet ditt, det kan være verdt å kutte ut noe - det er jo ikke utenkelig at det blir flere liknende turer, alt må ikke skje på en gang.
Har du lagt inn Stelvio-passet? Det bør du, det gjør seg best fra øst mot vest.
Øst-Europa opp igjen er en god idé, både Ungarn og Tsjekkia har veldig fine motorsykkelveier. Hvis du drar gjennom Tsjekkia bør du sette Pilsner Urquell på listen - de brygger det opprinnelige Pilsner-ølet og har turer gjennom bryggeriet - med smaksprøver.
Polen, bortsett fra de sørlige delene, er ganske flatt og det er mye skog. Ikke de mest spektakulære veiene, men absolutt verdt turen. Vær obs på at det ofte ligger sand på veiene, ikke noe særlig om du må bremse brått.
God tur.
En ting er viktig: Norge er unikt når det gjelder kortbruk. Du vil finne mange steder på turen som ikke aksepterer kort, selv i storbyer som Berlin og Hannover kan du oppleve at kun kontanter duger - jeg har selv opplevd det senest i april i år. Husk å ta med kontanter, og å ta ut når du er i nærheten av en automat som aksepterer utenlandske kort.
Jeg skal selv på en liknende tur i år. Vi vurderte toget, men fant ut at det både ble dyrere og tok lenger tid med Autozug enn å kjøre ned (Ferge til Kiel, og deretter mot Grenoble i Frankrike)
Etter 40 år med mc er det fortsatt minst en ting jeg ikke har lært meg: begrensningens kunst. Det var mange punkter på kartet ditt, det kan være verdt å kutte ut noe - det er jo ikke utenkelig at det blir flere liknende turer, alt må ikke skje på en gang.
Har du lagt inn Stelvio-passet? Det bør du, det gjør seg best fra øst mot vest.
Øst-Europa opp igjen er en god idé, både Ungarn og Tsjekkia har veldig fine motorsykkelveier. Hvis du drar gjennom Tsjekkia bør du sette Pilsner Urquell på listen - de brygger det opprinnelige Pilsner-ølet og har turer gjennom bryggeriet - med smaksprøver.
Polen, bortsett fra de sørlige delene, er ganske flatt og det er mye skog. Ikke de mest spektakulære veiene, men absolutt verdt turen. Vær obs på at det ofte ligger sand på veiene, ikke noe særlig om du må bremse brått.
God tur.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Det er mitt store problem. Jeg har klemt inn ALLE de store og kjente alpepassene inkl Stelvio. Vil gjerne oppleve så mye som mulig. Vi har nesten to uker fra Grenoble til vi må være hjemme igjen, så har vel egentlig tenkt at det bør gå uten at det blir heseblesende!Joachim skrev: 07 mai 2018, 14:16 Etter 40 år med mc er det fortsatt minst en ting jeg ikke har lært meg: begrensningens kunst. Det var mange punkter på kartet ditt, det kan være verdt å kutte ut noe - det er jo ikke utenkelig at det blir flere liknende turer, alt må ikke skje på en gang.
Her er lista over alle stedene jeg vil innom:
https://goo.gl/maps/LCdV266tB4B2
Takker forøvrig for gode tips. Cash is king!
Vi fant ut at det var verdt å kjøpe den dyre billetten til toget.Vi vil komme oss ned til alpene så fort som mulig. Vi sparer oss for to overnattinger og ca 100mil, drivstoff + mat.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
NeiDansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.
Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.
Har vi nok tid?

Ville prioritert Alpene, hvis du begynner i Lörrach, ta turen helt ned til Rivieraen og opp igjen først. Du har med mange kanonpass i Frankrike men misser oss noen lengre sør, ikke minst Col de la Bonette, høyeste asfaltpass i Alpene på 2802moh.
Opp igjen og over i området rundt Andermatt, Stelvio og ikke minst...Dolomittene :-) Derfra opp via Grossglockner. Rekker du Slovenia også så er du god men kan jo bare se hva du har igjen av tid. Kjøring i Alpene er mer krevende enn i Norge, rundt 25 mil er nok for de fleste. Og på 2 uker så er det greit med et par dager hvile/buffer (vær, mekanisk...).
Fristende å få med alt men Europa er der neste år og neste år der igjen også

Kartet ditt sier jo litt om hva du har tenkt men har du er rute også? Om du vil ha innspill på rute så bidrar jeg gjerne, skal ned i Alpene for, tror jeg, 13. gang på MC så bedre kjent der enn i Norge

Synes forøvrig kort er mindre problem nå enn før men ha ALLTID med cash i back-up (til og med i Norge). Husk grønt kort og EU helskort.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Du har enten vært borti fryktelig vanskelige sykkel-dekk, eller fryktelig lette MC-dekkFredrikE24 skrev: 07 mai 2018, 12:20 Ta heller med noe lappesaker og dekkspaker. Fin pauseaktivitet å lappe dekk i veikanten med sol og noe munngodt![]()
Blir det samme som å lappe en tråsykkelslange. Uansett omtrent hva man måtte kjøre på av skruer og spiker, så kan det lappes. Sørg hvertfall for å ha med verktøy til å ta av bakhjulet og forhjulet til turen.
Har lappa en slange til en motorsykkel en gang for mange herrans år siden, og den går med samme lapp og slange enda![]()

Jeg bytta slangen på min for to uker siden og det var noe herk. Har heller aldri klart å lappen en slange skikkelig, så jeg velger å bytte slange og heller lappe på hytta/hotellrommet senere på kvelden med ett par kalde

- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Veit man hvordan man tar ut og inn slangen riktig så er det ikke så galt. Dekket trenger ikke og separeres fra felgen.
Lappe slange er ikke spesielt vanskelig. Legg slangen med hullet opp over noe smalt, toppen av et gjerde, armlene på en stol el. Puss med medfølgende sandpapir rundt hullet og hele lappens dekkeområde, ha på rikelig med vulkaniserende lim, la det sitte noen minutter(det er trikset), sett på lappen, legg på press. La tørke.
Lappe slange er ikke spesielt vanskelig. Legg slangen med hullet opp over noe smalt, toppen av et gjerde, armlene på en stol el. Puss med medfølgende sandpapir rundt hullet og hele lappens dekkeområde, ha på rikelig med vulkaniserende lim, la det sitte noen minutter(det er trikset), sett på lappen, legg på press. La tørke.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Prøver å legge om dekk selv et par ganger i året så har det litt i fingrene om skulle trenge det i felten. Men synes feil å "lure" trådstarter til å tro at enkel jobb om man ikke er vant til dette. Er definitivt ikke som å skifte på tråsykkel! Selv om har nødvendig utstyr, så betaler jeg gladelig par hundre kroner for å overlate jobben til ViaNor
Snakker da om med slange og dekklås, gatedekk er mye enklere da slipper slange/dekklås og gummien mykere (vet ikke om dekklås på GS800, kanskje ikke?).
Misforstå meg rett, gull å kunne skifte dekk og/eller slange, men ikke noe jeg anbefaler å begynne med i veikanten for første gang. Også lett å lage merker i felgen selv med kantbeskyttere (som gjør det enda vanskeligere å få løs dekk da blir trangere), det slipper man med ViaNor.
Så for all del, ta med dekkspaker og slange/lappesaker, men øv først hjemme
Og husk spanner for hjulakslingene også...
OBS! Om du skal bytte slange, er en ventilopptrekker gull verdt, som denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021505/

Misforstå meg rett, gull å kunne skifte dekk og/eller slange, men ikke noe jeg anbefaler å begynne med i veikanten for første gang. Også lett å lage merker i felgen selv med kantbeskyttere (som gjør det enda vanskeligere å få løs dekk da blir trangere), det slipper man med ViaNor.
Så for all del, ta med dekkspaker og slange/lappesaker, men øv først hjemme

OBS! Om du skal bytte slange, er en ventilopptrekker gull verdt, som denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021505/
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Nå er det ikke meningen å bagatelisere, men alternativer til å enten bytte slange langs veien, eller lappe slange er ikke så mange utenom veihjelp på et dekk med slange. Er man langt fra folk, så er det faktisk ikke så dumt å ha utstyret med seg og vite litt hvordan man gjør det. Jeg liker å være selvhjulpen.pingvin skrev: 08 mai 2018, 07:28 Prøver å legge om dekk selv et par ganger i året så har det litt i fingrene om skulle trenge det i felten. Men synes feil å "lure" trådstarter til å tro at enkel jobb om man ikke er vant til dette. Er definitivt ikke som å skifte på tråsykkel! Selv om har nødvendig utstyr, så betaler jeg gladelig par hundre kroner for å overlate jobben til ViaNorSnakker da om med slange og dekklås, gatedekk er mye enklere da slipper slange/dekklås og gummien mykere (vet ikke om dekklås på GS800, kanskje ikke?).
Misforstå meg rett, gull å kunne skifte dekk og/eller slange, men ikke noe jeg anbefaler å begynne med i veikanten for første gang. Også lett å lage merker i felgen selv med kantbeskyttere (som gjør det enda vanskeligere å få løs dekk da blir trangere), det slipper man med ViaNor.
Så for all del, ta med dekkspaker og slange/lappesaker, men øv først hjemmeOg husk spanner for hjulakslingene også...
OBS! Om du skal bytte slange, er en ventilopptrekker gull verdt, som denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021505/
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Tar gjerne innspill på ruter. Kommer til å gjøre en del research når det nærmer seg. En god del kommer også til å være åpent. Jeg har en tendens til å gjennomplanlegge alt, så vil at denne turen skal bli litt friere.pingvin skrev: 07 mai 2018, 19:36NeiDansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.
Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.
Har vi nok tid?Om du da ikke er ekstremt glad i lange dagsetapper. Det evige dilemmaet, skal man komme seg fortest mulig til der det skjer på kjipe veier eller ha mer spennende transport men på bekostning av kjøring i kremområdet.
Ville prioritert Alpene, hvis du begynner i Lörrach, ta turen helt ned til Rivieraen og opp igjen først. Du har med mange kanonpass i Frankrike men misser oss noen lengre sør, ikke minst Col de la Bonette, høyeste asfaltpass i Alpene på 2802moh.
Opp igjen og over i området rundt Andermatt, Stelvio og ikke minst...Dolomittene :-) Derfra opp via Grossglockner. Rekker du Slovenia også så er du god men kan jo bare se hva du har igjen av tid. Kjøring i Alpene er mer krevende enn i Norge, rundt 25 mil er nok for de fleste. Og på 2 uker så er det greit med et par dager hvile/buffer (vær, mekanisk...).
Fristende å få med alt men Europa er der neste år og neste år der igjen også![]()
Kartet ditt sier jo litt om hva du har tenkt men har du er rute også? Om du vil ha innspill på rute så bidrar jeg gjerne, skal ned i Alpene for, tror jeg, 13. gang på MC så bedre kjent der enn i Norge![]()
Synes forøvrig kort er mindre problem nå enn før men ha ALLTID med cash i back-up (til og med i Norge). Husk grønt kort og EU helskort.
Skal kjøpe meg en TomTom Rider 420, og den har jo en mulighet for å velge ekstra svingete og motorsykkelvennlige veier dit man skal.
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Kjenner meg igjen...men når har 1 uke å kjøre på så vil jeg ha mest mulig bra veierDansekris skrev: 23 mai 2018, 19:40Tar gjerne innspill på ruter. Kommer til å gjøre en del research når det nærmer seg. En god del kommer også til å være åpent. Jeg har en tendens til å gjennomplanlegge alt, så vil at denne turen skal bli litt friere.

Beste er kanskje om du foreslår rute og legger ut her så kan en kommentere på den. Men får jeg start/mål og antall dager hoster jeg opp ruteforslag på par timer. Er litt nerdete der, synes artig å lage ruter

Har GPS-fil med masse campingplasser (ikke lov å wild campe i Alpene). Også fil med "alle" Alpepass. Send PM om du vil ha disse.Dansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt
Sist redigert av pingvin den 25 mai 2018, 21:02, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer
Blåser liv i denne igjen!pingvin skrev: 25 mai 2018, 20:58Kjenner meg igjen...men når har 1 uke å kjøre på så vil jeg ha mest mulig bra veierDansekris skrev: 23 mai 2018, 19:40Tar gjerne innspill på ruter. Kommer til å gjøre en del research når det nærmer seg. En god del kommer også til å være åpent. Jeg har en tendens til å gjennomplanlegge alt, så vil at denne turen skal bli litt friere.![]()
Beste er kanskje om du foreslår rute og legger ut her så kan en kommentere på den. Men får jeg start/mål og antall dager hoster jeg opp ruteforslag på par timer. Er litt nerdete der, synes artig å lage ruter
Har GPS-fil med masse campingplasser (ikke lov å wild campe i Alpene). Også fil med "alle" Alpepass. Send PM om du vil ha disse.Dansekris skrev: 06 mai 2018, 21:40Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt
Avreise er førstkommende fredag ettermiddag. Mildt sagt spent. Sitter skikkelig forkjøla nå, så regner med jeg tar den kvota på forskudd.
Pingvin, du får PM. Veldig keen på GPS-filene.
Første skikkelige etappe blir fra Lörrach og ned i Frankrike. Tror vi skal ta høyde for å overnatte i Jura-området. Vi er keene på å kjøre mange "balcony roads" når vi er i området.
Planen videre derfra er ned mot Monaco for så å kjøre oppover igjen. Tar gjerne mot tips i det området!