Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

God kveld!

Jeg har jo en egen biker-logg, men dette er en såpass big deal for meg og tar opp veldig mye av min tid, så tenkte det var greit å dedikere en egen tråd til temaet.

Jeg føler at alt hittil har ledet opp til denne turen. Alle timene på Youtube og diverse forumer, aleineturen i Norge/Sverige (3800km) i fjor og det mye omtalte sykkelbyttet mitt.

Utgangspunktet er kveldsferga fra Larvik til Hirtshals 6. juli med en Airbnb-overnatting i en liten hytte ikke langt fra stendene på vestkysten ved Løkken i Danmark. Deretter er det Autozug fra Hamburg til Lörrach kvelden 7. juli.
Vi har i utgangspunktet tenkt å brukte 14 dager, men mulighet til å forlenge til med opptil fire dager ekstra.

Dette er det jeg vil innom.
Skjermbilde 2018-05-06 kl. 21.05.51.png
Denne lista dekker alle de beste alpepassene, alle de store kjente og flere små. Ørneredet må selvsagt også besøkes i samme slengen.
Vi kjører fra Lörrach og ned til sørøst-Frankrike og tar fatt på alpene i den retningen.

Tvisten her er at jeg veldig gjerne vil kjøre en melkerute gjennom øst-Europa på vei hjem med ferge fra Gdansk-Stockholm. Tenker å kjøre til Slovenia fra Østerrike og deretter Ungarn, Romania, Ukraina og så Polen.

Vi kan gjøre hva pokker vi vil egentlig. Regn er jeg veldig kjent med, så det vil ikke sette en stopper. Varme over 30 grader derimot kan bli en utfordring. BMWen blir fryktelig varm i stille bykjøring og den smitter bra over på fører. Det er jeg ikke vant med fra tidligere sykler.
Her har jeg heldigvis fått mange gode råd på en erfaren ADV-fører på Youtube.

Har vi nok tid?

Min kamerat er fortsatt student, så det må gjøres ganske rimelig. Billigste rom eller Airbnb som mulig ved dårlig vær og ellers telt. Mat på gassbrenner og lunsj ved å kjøpe brød og enkelt pålegg på den lokale supern. Middag ute og lage selv annenhver dag.
Jeg er i full gang med å finne og planlegge gode rutiner for camping, matlaging og pakking. Jeg kommer til å ta flere testturer så fort jeg får kjøpt telt og det nødvendige.
Gassbrenner og alt det jeg trenger til matlaging blir kjøpt på Biltema.

Jeg kommer til å ha et veldig godt organsiert system med bagasje. Bruker mye tid på å lese og høre på andres erfaringer. Igjen så er Youtube en gullgruve.
Jeg har bestilt vanntette pakkeposer som bruker samme løsning som Kriega-veskene i ulike størrelser, samt mindre beholdere for mindre ting. Alt skal organiserers i poser og små vekser/bagger. I tillegg til tre alu-kasser fra Touratech blir det en 60L vanntett pakksekk fra Biltema som stroppes fast bak på passasjersetet.
Jeg må ha med meg ekstra bensin i en eller flere små kanner (16L tank og et smått paranoid vesen er ikke verdens beste kombi). Ser det finnes flere bra løsninger på å stroppe det fast oppå eller bak sidekassene.

Videre må jeg lage et lite verktøysett med det jeg trenger. Det fulgte dessverre ikke med da jeg kjøpte sykkelen. Jeg vurderer om jeg trenger en pumpe på 12V eller om det holder med lappekit og dekkskum. Begge kjører på TL-dekk.

Det var det for denne gang. Kom gjerne med tilbakemelding på om dette er en for lang tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av AJ »

Spennende med første Europa-tur, helt klart :) .

Dette tror jeg dere takler veldig fint.
Ting er ikke så annerledes i Tyskland og videre nedover på kontinentet enn hva det er her i Norge.
Forholdsvis tettet mellom bensinstasjoner, så ekstra bensinkanne burde være unødvendig.

Ang. biltoget hvis det er som det gode gamle vi tok for noen år siden, så er det greit å vite på forhånd at takhøyden når man kjører ombord er lavere enn man tror. Hold hodet lavt og kjør rolig og kontrollert ombord slik at dere unngår velt. Vi opplevde at en utenom vårt reisefølge gjorde nettopp dette, veltet ved ombordkjøring.

Campingplasser er jeg ikke kjent med i det hele tatt i Europa, men vet at det finnes en god del, i hvert fall i Italia.
Villcamping i utmark som her i landet er ikke tillatt.

Artig med turplanlegging :) . Husker jeg brukte mye tid selv på dette før vår første Europatur .
Lykke til, det er bare å glede seg masse :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av LarsE »

Har ikke så mange tips da jeg er rimelig uerfaren selv, men kan komme med ett: sjekk om du faktisk kjører slangeløst. Har drevet og siklet en del på samme modellen som du har nå, og er rimelig sikker på at de bruker slange, pga eikefelgene. Går fint an å kjøre slange i slangeløst dekk (omvendt er det heller værre med, har prøvd den selv), men da er det en del mer arbeid å tette det igjen (må ta av felg og dekk), og det er kanskje enklere å ta med ekstra slanger og bare bytte istedet for å stå der på sida av veien og lappe?

Dekkskum ville jeg ikke brukt, eneste er hvis jeg er milevis sivilisasjon og det er eneste utvei.

Biltema har patroner som de selger med lappekittet til slangeløst, men det spørs om det klarer å fylle en tom slange (er gjerne ment for å fylle opp igjen det lille du har mistet når du punkterer), men ville uansett sjekket før jeg la i vei på en slik tur.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

Hm, nå ble jeg ganske usikker. Jeg har hvert fall bestilt slangeløse Metzeler Tourance Next.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av FredrikE24 »

På R1200GS er det hvertfall slik at eikene ikke sitter i midten på felgen, men på kanten. Da er det slangeløst.
Kan være lurt å ha med seg noen store lange strips, og noen dekkspaker(små) samt plastbeskyttere til felgen + ekstra slange. Om en ønsker å prøve og være selvhjulpen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

Dette blir jeg faktisk ikke klok på.
Skjermbilde 2018-05-06 kl. 23.08.12.png
Valg etter modellsøk, så det skal være riktig.

Can I use Tubeless Tyres on the 800GS?
Yes, Tubeless tyres (TL) are fine. So are tube-type (TT) tyres. See Chart above. But either way you will still need a tube (see rim sizes above).
That's because the wheels have spokes and air will leak out if you don't have a tube. The 1200GS has special spoke that go to the side of the wheel so their owners can use tubeless tyres - you can't on your 800GS.


Er det slangeløse dekk med egen slange i dekket?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av FredrikE24 »

Da er det vel slange på F800GS, Både TL og TT går fint med slange(TT må ha slange naturligvis).

Blir som å skifte dekk på en tråsykkel.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av APettersen »

Følger med på denne tråden. Har kjørt en del i de områdene med bil, men etter å ha blitt omringet av motorsykler på alle kanter der nede i fjor, ble jeg smittet av sykkelviruset, om det kan kalles dét. Har overnattet i bil i både Tyskland (på rasteplass langs autobahn - de patruljeres av eget autobahn-polizei), oppe i fjellene ved Gardasjøen i Italia (vekket av noen sykkelj*vler med gromt eksosanlegg :)) og i fjellområdene nord for Marseille, i Parc Naturel du Verdon (flotte kjørevei der, selv i bil). Det spørs om jeg rekker europatur i år, har hverken sykkel eller lappen - foreløpig. Har du sett videoene til Bjørnar Verpeide? Han tok lappen, kjøpte sykkel, og kjørte hele veien til Marokko.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av simpson »

Dansekris skrev: 06 mai 2018, 22:41 Hm, nå ble jeg ganske usikker. Jeg har hvert fall bestilt slangeløse Metzeler Tourance Next.
Det sitter slanger på min F800, men du ser det veldig enkelt ved å kikke på ventilen.
Er det gjenger langs hele ventilen med mutter nederst inn mot felgen er det slange.
Er det gummiventil som er trukket gjennom felgen er det slangeløst.
Men det er nok slange pga eikefelgene.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av LarsE »

Dansekris skrev: 06 mai 2018, 23:11 Dette blir jeg faktisk ikke klok på.

Skjermbilde 2018-05-06 kl. 23.08.12.png
Valg etter modellsøk, så det skal være riktig.

Can I use Tubeless Tyres on the 800GS?
Yes, Tubeless tyres (TL) are fine. So are tube-type (TT) tyres. See Chart above. But either way you will still need a tube (see rim sizes above).
That's because the wheels have spokes and air will leak out if you don't have a tube. The 1200GS has special spoke that go to the side of the wheel so their owners can use tubeless tyres - you can't on your 800GS.


Er det slangeløse dekk med egen slange i dekket?
Jeg hadde TL dekk på 650GSen min og forrige eier var sikker på at det ikke var slange (hvorfor jeg trodde sånn på han vet jeg ikke) men når vi skulle bytte dekk så var der slange. Det går riktig nok an å gjøre en eikefelg tett og kjøre slangeløst men krever en del jobb og er ikke så mange som gjør det.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

APettersen skrev: 07 mai 2018, 03:58 Følger med på denne tråden. Har kjørt en del i de områdene med bil, men etter å ha blitt omringet av motorsykler på alle kanter der nede i fjor, ble jeg smittet av sykkelviruset, om det kan kalles dét. Har overnattet i bil i både Tyskland (på rasteplass langs autobahn - de patruljeres av eget autobahn-polizei), oppe i fjellene ved Gardasjøen i Italia (vekket av noen sykkelj*vler med gromt eksosanlegg :)) og i fjellområdene nord for Marseille, i Parc Naturel du Verdon (flotte kjørevei der, selv i bil). Det spørs om jeg rekker europatur i år, har hverken sykkel eller lappen - foreløpig. Har du sett videoene til Bjørnar Verpeide? Han tok lappen, kjøpte sykkel, og kjørte hele veien til Marokko.
Kult! Gleder meg veldig til å se spesielt de franske alpene.

Ja, har sett den videoserien mange ganger. Verpeide jobber tvfotograf om jeg ikke tar helt feil, og det ser man i produksjonen!
Fikk mye inspirasjon derfra. Ligger veldig mange sånne serier på YT.
simpson skrev: 07 mai 2018, 05:37
Dansekris skrev: 06 mai 2018, 22:41 Hm, nå ble jeg ganske usikker. Jeg har hvert fall bestilt slangeløse Metzeler Tourance Next.
Det sitter slanger på min F800, men du ser det veldig enkelt ved å kikke på ventilen.
Er det gjenger langs hele ventilen med mutter nederst inn mot felgen er det slange.
Er det gummiventil som er trukket gjennom felgen er det slangeløst.
Men det er nok slange pga eikefelgene.
31948860_10216730649405105_2057673730062024704_n.jpg
31969847_10216730649685112_291368012970196992_n.jpg
"Hei! Dekket er i utgangspunktet laget for tubeless, men du må bruke slange i ettersom du har eikefelg.

Så fasiten er at du må ha slange i dekka. Så da anbefaler vi at du kjøper både dekk og slanger når du først nå skal skifte dekk.

Med vennlig hilsen

Speed Motorcenter AS"


Da var det oppklart hvert fall. Skjønner at jeg kan legge dekkskummet hjemme.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av FredrikE24 »

Ta heller med noe lappesaker og dekkspaker. Fin pauseaktivitet å lappe dekk i veikanten med sol og noe munngodt :D
Blir det samme som å lappe en tråsykkelslange. Uansett omtrent hva man måtte kjøre på av skruer og spiker, så kan det lappes. Sørg hvertfall for å ha med verktøy til å ta av bakhjulet og forhjulet til turen.

Har lappa en slange til en motorsykkel en gang for mange herrans år siden, og den går med samme lapp og slange enda :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av simpson »

Hvor mye ga du får dekka?
Fikk pris hos min lokale forhandler på 2490 for bare bakdekket :O
Kan få både fram og bakdekk til den prisen på nett.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Dansekris »

Jeg ga 2704 kr inkl frakt. Betaler 800kr for omlegg, så sparer en del!

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Min første Europatur - planlegging, spørsmål og oppdateringer

Legg inn av Joachim »

Artig prosjekt.
En ting er viktig: Norge er unikt når det gjelder kortbruk. Du vil finne mange steder på turen som ikke aksepterer kort, selv i storbyer som Berlin og Hannover kan du oppleve at kun kontanter duger - jeg har selv opplevd det senest i april i år. Husk å ta med kontanter, og å ta ut når du er i nærheten av en automat som aksepterer utenlandske kort.
Jeg skal selv på en liknende tur i år. Vi vurderte toget, men fant ut at det både ble dyrere og tok lenger tid med Autozug enn å kjøre ned (Ferge til Kiel, og deretter mot Grenoble i Frankrike)
Etter 40 år med mc er det fortsatt minst en ting jeg ikke har lært meg: begrensningens kunst. Det var mange punkter på kartet ditt, det kan være verdt å kutte ut noe - det er jo ikke utenkelig at det blir flere liknende turer, alt må ikke skje på en gang.
Har du lagt inn Stelvio-passet? Det bør du, det gjør seg best fra øst mot vest.
Øst-Europa opp igjen er en god idé, både Ungarn og Tsjekkia har veldig fine motorsykkelveier. Hvis du drar gjennom Tsjekkia bør du sette Pilsner Urquell på listen - de brygger det opprinnelige Pilsner-ølet og har turer gjennom bryggeriet - med smaksprøver.
Polen, bortsett fra de sørlige delene, er ganske flatt og det er mye skog. Ikke de mest spektakulære veiene, men absolutt verdt turen. Vær obs på at det ofte ligger sand på veiene, ikke noe særlig om du må bremse brått.
God tur.

Svar