Heisann,
Søkte litt, men fant ikke noen tråd her som dekket denne litt snodige problemstillingen.
Jeg kjøpte nylig en Yamaha 2004 Fz6n som i og for seg har fungert helt fint. Det jeg stusset litt på i annonsen på finn var at den var avertert som en Fzs600, forrige modell. 2004 var første året FZ6n var på markedet. Hos vegvesenet så er den registrert med riktig rammenr og riktig effekt til den nye modellen, men med gammelt modellnavn.
Jeg veit jo hvilken modell jeg skal bestille deler til og bortsett fra å spesifisere det til eventuelle verksteder over telefon ved prisforespørsler på servicer så ser jeg ikke helt hvor dette skal bli noe problem. Feil verdisetting ved utbetaling fra forsikringselvskap ved ulykker kanskje?
Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
Tror det i alle fall er viktig å snakke med forsikringsselskapet slik at de får det riktig hos seg. Min MT-07 står av en eller annen grunn registrert som "35kW" hos If men det er fulleffekt og har aldri vært A2. De skrev inn dette som tekst i forsikringspapirene og da er det greit.
- Supradog
- Innlegg: 100
- Registrert: 28 jan 2014, 09:10
- Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550
Re: Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
Snakket med forsikringsselvskapet mitt (gjensidige) og de henta bare modellinfo fra vegvesenet og kunne ikke da endre modellnavn. Så er da spørsmålet om vegvesenet vil ha besigtigelse på den for å endre på dette, eller om de kan bare se på rammenummeret. Rammenummeret som den er registrert med har jo selvsagt typen, RJ074. Får ringe å høre.
EDIT:
Fikk etter litt kø på telefonen (de har faktisk tilbakeringing nå) tak i teknisk på vegvesenet. Det var litt vanskelig å få ut av fyren om det faktisk hadde noe å si. Han mumla noe om "når den blir eldre"? Uansett så var den registrert av yamaha selv i norge, da før endelig typegodkjenning av nye modellen var klar.
Så hvis man har lyst til å endre på det så måtte jeg få yamaha(?) til å endre på dette med typegodkjenningspapirer etc.
Tror ikke det blir noe mer aksjon på dette prosjektet. ringer til forsikringen og får de til å legge notat på det i sine systemer.
EDIT:
Fikk etter litt kø på telefonen (de har faktisk tilbakeringing nå) tak i teknisk på vegvesenet. Det var litt vanskelig å få ut av fyren om det faktisk hadde noe å si. Han mumla noe om "når den blir eldre"? Uansett så var den registrert av yamaha selv i norge, da før endelig typegodkjenning av nye modellen var klar.
Så hvis man har lyst til å endre på det så måtte jeg få yamaha(?) til å endre på dette med typegodkjenningspapirer etc.
Tror ikke det blir noe mer aksjon på dette prosjektet. ringer til forsikringen og får de til å legge notat på det i sine systemer.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
Jeg har det på "nyeste" sykkelen min, står 35kW bak den, selv om det ikke finnes en offisiell 35kW versjon av sykkelen, og den har 51kWtormodg skrev: 09 mai 2018, 10:13 Tror det i alle fall er viktig å snakke med forsikringsselskapet slik at de får det riktig hos seg. Min MT-07 står av en eller annen grunn registrert som "35kW" hos If men det er fulleffekt og har aldri vært A2. De skrev inn dette som tekst i forsikringspapirene og da er det greit.

Allikevel var det ingen forskjell på en tung motorsykkel og en mellomtung versjon av samme sykkelen (gamle sykkelen) for If.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
Stemmer nok det. Etter at forsikringen min ble oppdatert i fjor, sto det plutselig at det var en XSR700 Anniversary på 35kW. Tok en samtale med dem, og de sa at det var grunnet lik forsikring uansett effekt. Så de slo sammen produktene uten å rydde i navnene visstnokLarsE skrev: 10 mai 2018, 00:15Jeg har det på "nyeste" sykkelen min, står 35kW bak den, selv om det ikke finnes en offisiell 35kW versjon av sykkelen, og den har 51kWtormodg skrev: 09 mai 2018, 10:13 Tror det i alle fall er viktig å snakke med forsikringsselskapet slik at de får det riktig hos seg. Min MT-07 står av en eller annen grunn registrert som "35kW" hos If men det er fulleffekt og har aldri vært A2. De skrev inn dette som tekst i forsikringspapirene og da er det greit.![]()
Allikevel var det ingen forskjell på en tung motorsykkel og en mellomtung versjon av samme sykkelen (gamle sykkelen) for If.

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
OK, da finnes det i alle fall en forklaring. De var ikke i stand å formidle det til meg i fjor sommer, da lot de heller som om de ga meg en «rabatt»...uten å dokumentere det på noe vis.Skogstrollet skrev: 10 mai 2018, 00:48 Tok en samtale med dem, og de sa at det var grunnet lik forsikring uansett effekt. Så de slo sammen produktene uten å rydde i navnene visstnok![]()
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sykkel registrert som feil modell men riktig effekt, noen konsekvenser?
Veldig merkelig..
Jeg fikk regnr. av Supradog og har sjekket sykkelen i Yamahas individregister, det er uten tvil en FZ6-N 2004, altså ny type og skal blant annet ha eksosanlegget oppunder salen. I kjøretøyregisteret er den registrert som en FZS600, altså en eldre sykkel med halvkåpe (S) I 2004 ble jo registreringsdokumentene lagt inn manuelt hos SVV, ikke som i dag da dokumentene kommer elektronisk. Siden dette er første år med denne modellen kan det fort ha blitt lagt inn feil betegnelse manuelt av en ivrig ansatt som trodde han visste betegnelsen på en Fazer 600.
Jeg tror ellers ikke dette har noen som helst betydning, annet enn at det medfører litt ekstra arbeid for Supradog med å forklare dette i annonsen når han skal selge sykkelen igjen..

Jeg fikk regnr. av Supradog og har sjekket sykkelen i Yamahas individregister, det er uten tvil en FZ6-N 2004, altså ny type og skal blant annet ha eksosanlegget oppunder salen. I kjøretøyregisteret er den registrert som en FZS600, altså en eldre sykkel med halvkåpe (S) I 2004 ble jo registreringsdokumentene lagt inn manuelt hos SVV, ikke som i dag da dokumentene kommer elektronisk. Siden dette er første år med denne modellen kan det fort ha blitt lagt inn feil betegnelse manuelt av en ivrig ansatt som trodde han visste betegnelsen på en Fazer 600.
Jeg tror ellers ikke dette har noen som helst betydning, annet enn at det medfører litt ekstra arbeid for Supradog med å forklare dette i annonsen når han skal selge sykkelen igjen..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.