Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Frida
Innlegg: 12
Registrert: 12 mai 2018, 23:25
Motorsykkelen din: Har ikke ennå..

Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Frida »

Jeg har veldig lyst på lettsykkel, og har en del ting jeg lurer på... :

Litt info og hva jeg ønsker av en sykkel:
*Jeg er 160cm høy.
*Kommer til å kjøre litt på landevei, men for det meste på asfalt, men ikke noe på motorvei tror jeg..
*Steder jeg ofte drar til tar rundt 1t å kjøre til med bil.
*Jeg vil sitte mest mulig oppreist, eller sånn at jeg ikke blir sliten etterhvert som jeg kjører.
*Jeg vil gjerne ha et behagelig sete til både meg og evt. passasjer. Men til passajer er ikke så viktig altså:)
*Sykkelen må være lett å holde i stand, jeg har ikke så mye peiling på sånne greier..

Spørsmål:
*Har dere noen anbefalinger til en sykkel til meg? Jeg har sett på Yamaha Mt125, Yamaha YZF r125 og Aprilia RS4-125 - som jeg har lest at er gode sykler. Fortell meg gjerne litt om deres meninger om disse syklene:)

*Jeg blir 16år helt i begynnelsen av oktober, er det best å vente til våren med å ta førerkort og kjøpe sykkel, eller kan man like gjerne ta det med en gang?

*Hva er forskjellen på 2-takter og 4-takter, hva er best?

*Hvor mye koster alt sammen: førerkort, timer, utstyr, sykkel? Jeg leser gjerne om deres personlige erfaringer med det.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av kjellv »

Hei Frida, og velkommen hit
Av de syklene du nevner her er det bare MT-125 som har en god og oppreist sittestilling. Denne han du få godkjent senket inntil 6 cm. Jeg vil tro 4 cm senking holder for deg. Jeg solgte en slik til ei jente på litt under 160 i vinter, den passet godt.
Fyller du 16 i oktober så får du nok ikke førerkort i år uansett. De slutter med oppkjøring 1 oktober, og starter opp igjen i april/mai.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av AJ »

Frida skrev: 12 mai 2018, 23:58 *Hva er forskjellen på 2-takter og 4-takter, hva er best?
Heisan Frida !
Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .

Jeg trør påstå at 2-taktere er for spesielt interesserte. En 2-taktermotorsykkelmotor er enklere bygd enn enn 4-taksmotorer og i dag hvor utslipp- og støykravene stadig strammes inn, henger ikke 2-taktmotorsykler med lenger.
4-taktere er bedre på alle måter og holder seg godt lenge med jevnlig vedlikehold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 13 mai 2018, 05:31Fyller du 16 i oktober så får du nok ikke førerkort i år uansett. De slutter med oppkjøring 1 oktober, og starter opp igjen i april/mai.
Dette varierer nok rundt om i landet. På Voss hadde dem oppkjøring til rundt midten av Oktober når jeg skulle ta lett-lappen. Her gjelder det å snakke med lokale trafikkskoler. Bor du på en liten plass (som Voss) så er det også godt mulig at det er ventelister. Jeg snakket med skolen på Voss tidlig i fjor og da var de allerede begynt med lista for 2019, og de var egentlig fullbooka i år.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Jajo82 »

Begynn med kjøretimer i år. Få alt unnagjort så du bare har oppkjøring til våren. Har du noen å kjøre med så kjøp sykkel og få inn mye mengdetrening. Lykke til med lappen😊🏍

Frida
Innlegg: 12
Registrert: 12 mai 2018, 23:25
Motorsykkelen din: Har ikke ennå..

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Frida »

Tusen takk for alle svar! Skal ta en titt på alle mc'ene dere har tipset:) Jeg bor litt utenfor Oslo nedover mot Østfold, så jeg tror jeg har en del kjøreskoler å velge mellom... men jeg har ikke undersøkt det ennå.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av JK95 »

Mange anbefaler custom/chopper-stil til de som er litt korte i lortfallet, men som kjellv sier, de kan tilby senk til mye annen morsom mc :thumleft MT125 og Duke125 er jo oppreiste nakensykler som står sterkt i dag, med holdbare firetaktere og moderne utseende :prf
Selv hadde jeg en Hyosung GT 125 Comet/Naked, som er noe større rent fysisk, men ikke høyere sittestilling, en voksen lettmc som ofte er å finne særdeles billig. Finn ut hva du liker, øvelseskjør mye og kos deg :twothumbs:

For fem år siden gikk det ca 13,5k på lettlappen for meg, vil tro du kommer langt med 14-15 i dag.

Frida
Innlegg: 12
Registrert: 12 mai 2018, 23:25
Motorsykkelen din: Har ikke ennå..

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Frida »

Har sett i gjennom syklene nå. Jeg synes at Yamaha Mt-125 ser finest ut. Så kommer KTM 1290 SA S, Triumph Tiger 1050 SE, og tilslutt KTM Duke 125. Jeg har på en måte skjønt at sistnevnte er ganske populær, men jeg synes ikke at den ser så bra ut (design).

Hva er forskjellen på disse syklene teknisk sett, hvilken er best sånn sett? Vil man ha den nyeste modellen når man kjøper en sykkel?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Dansekris »

KTM 1290 SA S og Triumph Tiger 1050 SE er motorsykler man trenger tunglappen (A) for å kjøre. De er i tillegg altfor store for deg!

MT-125 er et godt og trygt valg for deg vil jeg tro.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av kjellv »

Frida skrev: 13 mai 2018, 18:12 Har sett i gjennom syklene nå. Jeg synes at Yamaha Mt-125 ser finest ut. Så kommer KTM 1290 SA S, Triumph Tiger 1050 SE, og tilslutt KTM Duke 125. Jeg har på en måte skjønt at sistnevnte er ganske populær, men jeg synes ikke at den ser så bra ut (design).

Hva er forskjellen på disse syklene teknisk sett, hvilken er best sånn sett? Vil man ha den nyeste modellen når man kjøper en sykkel?
Av disse du nevner er det jo bare den første og den siste som er 125cc, de to i midten må du nok bare drømme om noen år til :roll
MT-125 har vært bestselger i det Norske markedet en del år. Det har vært solgt utrolig mange av dem. KTM 125 Duke er også populær, og det har vært solgt en del av den og. I år har også Honda kommet med en ny modell i denne klassen CB125R, og Suzuki GSX-S125 er også ny i år. I tillegg tror jeg Kawasaki kommer med en lignende sykkel til høsten.
Alle de jeg har nevnt her er veldig sammenlignbare og like. Kanskje avstand til nærmeste forhandler vil være viktig for deg når du skal velge?

Frida
Innlegg: 12
Registrert: 12 mai 2018, 23:25
Motorsykkelen din: Har ikke ennå..

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Frida »

Takk for svar!:) Lurte også på hvilken lapp man trenger for å kunne kjøre en Yamaha r3?

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av kjellv »

Frida skrev: 13 mai 2018, 19:02 Takk for svar!:) Lurte også på hvilken lapp man trenger for å kunne kjøre en Yamaha r3?
Klasse A2, Mellomtung. Dette førerkortet kan du ta når du har hatt førerkort A1 i to år.

Frida
Innlegg: 12
Registrert: 12 mai 2018, 23:25
Motorsykkelen din: Har ikke ennå..

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Frida »

kjellv skrev: 13 mai 2018, 19:15
Frida skrev: 13 mai 2018, 19:02 Takk for svar!:) Lurte også på hvilken lapp man trenger for å kunne kjøre en Yamaha r3?
Klasse A2, Mellomtung. Dette førerkortet kan du ta når du har hatt førerkort A1 i to år.
Ok, takk for svar :)

Frida
Innlegg: 12
Registrert: 12 mai 2018, 23:25
Motorsykkelen din: Har ikke ennå..

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Frida »

Nå har jeg sett igjennom syklene igjen:
Jeg liker Yamaha MT125, Aprilia Tuono 125 og Honda CB125R aller best. Alle ligner veldig på hverandre. Yamaha og Aprilia kan jeg se på, på Vinterbro og Honda i Sandvika. Så jeg har mulighet til å sitte på alle tre. :D

Kom gjerne med flere tips og meninger om disse syklene :twothumbs:

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Lettsykkel til lav jente + noen spørsmål

Legg inn av Jajo82 »

Min personlige!!! mening: gå for enten Yamaha eller Honda. Gode sykler , holder seg prismessig godt den dagen du skal bytte den ut. Stort utvalg av ettermarkedsutstyr. Godt utprøvde fabrikker da de selger sykler i bøtter og spann årlig

Svar