Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ganske overraskende hvor langt man kan slippe en typisk asfaltsykkel på grus. Jeg kjører litt natteravn, og da blir det litt lett offroadkjøring(store gressletter med slakk motbakke, gangstier i skogen, forbi veisperringer, opp og ned i grøfter), samt mye grus. Er spennende og gøy å pushe grensene litt!

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

FredrikE24 skrev: 06 mai 2018, 15:59 Det er ganske overraskende hvor langt man kan slippe en typisk asfaltsykkel på grus. Jeg kjører litt natteravn, og da blir det litt lett offroadkjøring(store gressletter med slakk motbakke, gangstier i skogen, forbi veisperringer, opp og ned i grøfter), samt mye grus. Er spennende og gøy å pushe grensene litt!
Absolutt!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

I dag føler jeg gårsdagens tur i kroppen kan jeg si... Trenger nok flere slike turer for å komme meg iform litt :P

Så i dag tok jeg meg en roligere tur i 'nærområdet'. Surret runt litt på veiene ned mot Ås, Drøbak og Son. Tok av en eller annen grunn turen om Hvitsten på vei tilbake :roll
Siste biten før Oslo tok jeg via Svartskog og Ingierstrand, og for å veie opp for avsaknaden av bilder fra igår, stoppet jeg og tok noen i dag ;)

Bilde

Bilde


Ser at jeg må gå igjennom tidligere innlegg og oppdatere bildelinkene, da det virker som at postimage.com endret på dem... :sk?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

I dag tok jeg turen over Bjørkelangen og Skotterud til Austmarka og ned igjen, via litt forskjellige veier. Det var jo fantastisk vær i dag, og man må jo passe på å nyte en slik dag på tur ;)

Hadde ikke noe mål eller spesifikk rute i tanke når jeg kjørte avgårde. Tenkte at jeg kjører mot Bjørkelangen, så får jeg se hvor jeg ender opp til slutt. Det ble altså Austmarka.

Etter Bjørkelangen svingte jeg inn på en liten, svingete asfaltvei og fikk etterhvert se dette skiltet:
IMG_20180510_133422.jpg
Var litt uvant å se skilt rettet spesifikt mot motorsyklister, men syntes det var greit - kan jo ikke si at jeg sett slik skilting før.
Etter å ha passert en strekning med hull fyllt med noen blanding av grus, småstein og asfaltrester ble veien bedre igjen. Før asfalten brått tok slutt. Her var det grusvei med skikkelig mye løs grus og stein i veien. Aha, så det var hva skiltet egentlig varslet... :roll
IMG_20180510_134713.jpg
Litt mere vanskelig vei enn det jeg pleier å kjøre med Yamaha'n min, men det gikk helt fint. Tankene vandret dog til hvor greit det hadde vært å ha en ADV i slike tilfeller, og hvis jeg kanskje skulle sette enda litt mere grusvennlige dekk på sykkelen min enn det jeg først tenkt meg. Det er jo gøy, tross alt!

Kom meg ut på 21, og fortsatte mot Skotterud, og så 202 mot Austmarka. Der veien går som nærmest svenskegrensen, tok jeg faktisk en avstikker over, bare for å si at jeg vært i Sverige :P
Ved Austmarka svingte jeg siden av på Fv345, og da sulten begynt å gjøre seg til kjenne, passet jeg på å spise lunchpakken min ved Øyungen.

Bilde

Etterpå kjørte jeg nedover mot Skotterud, og så 21 og 170 over Bjørkelangen og tilbake. Utenom noen skikkelig trege bilister (langt-under-fartsgrensen trege), som jeg endte bak ved noen svingete partier, så var turen utrolig flott. Rukket til og med hjem rett før sola gjemte seg bak skyene :sunny:


Og så noen bilder da ;)

Bilde

Bilde

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av xyvind »

Fine bilder og kul bike! :prf

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Utrolig flotte bilder!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

xyvind skrev: 10 mai 2018, 22:43 Fine bilder og kul bike! :prf
Stian87 skrev: 11 mai 2018, 06:35 Utrolig flotte bilder!
Takker! :D
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Har vært ute å kjørt en del, men ikke rukket å dele noen bilder av turene mine før nå. Prioriterer å være ute i solen før å sitte inne foran PC'n, tross alt ;)
Men, nå har jeg fått gått igjennom bildene, og har noen minutter til overs - og grunn er at jeg ikke la ut på tur etter jobb i dag, da jeg måtte hjem for å pakke veskene mine. Drar litt tidlig fra jobb for å kjøre sørover til Sverige imorgen, og håper å få en langhelg med noen gode grusturer med Honda'n min :twothumbs:

Men, til de turene jeg hatt...

Lørdag
Lørdag tenkte jeg å prøve noen nye veier, og har hørt gode ting om veiene langs Drammensfjorden og deromkring. Kjørte av E18 rett etter Sandvika, og tok noen mindre veier mot Drammen, for å så kjøre langs med vestsiden av Drammensfjorden og opp til Sande og så tilbake til Drammen. Deretter kjørte jeg østsiden ned og langs med Oslofjorden opp. Flotte omgivelser, men mye trafikk i området og klarte aldrig helt finne flyten. Vinden var litt kjølig også (jeg blir lett frossen...), men det var ingen dårlig tur. Stoppet for pause ved Hernes, for å varme meg i solen, hvilket var et nokså hyggelig sted :)

Bilde
Bilde


Søndag
Så var det søndag, og en helt annen tur! Kjørte østover, både på kjente og ukjente veier, og krysset grensen til Sverige.
Denne turen fikk jeg en helt annen flyt på. Helt klart både veier og omgivelser som passet meg langt bedre :D Koste meg på svingete veier, og kjørte periodvis med litt forhøyd puls på grusveiene da jeg hadde noe høyere fart inn i svingene enn hva dekkene mine klarer... Men alt gikk fint og jeg hadde det gøy :thumleft

Bilde
Bilde

Når jeg kom til Skillingsfors i Värmland, tok jeg pause for å nyte omgivelsene. Her møtte jeg også en pratglad gammel dame ute på spasertur, og hun syntes absolutt jeg burde skaffe meg hytte i Skillingsmarka; "Nesten alle som bor her har sjøutsikt!". Ja, det kan jeg tenke meg, utrolig flott natur. :)

Bilde

Ikke langt derifra, ble det grusvei tilbake over grensen. Litt mer autostrada-grusvei enn den tidligere, men på den norske siden tror jeg veien satte rekord i antall hull på minst mulig yte... Tror jeg hørte sykkelen min puste ut når jeg endelig nådde asfalt igjen :roll

Bilde


Mandag
Igår hadde jeg hjemmekontor, da det ble montert sprinklersystem i leiligheten min (ikke akkurat en pen jobb som er gjort, men det er utleier sitt problem...). Når jobben var gjort og det fortsatt var noen timer igjen av arbeidsdagen, ble det utrolig vanskelig å sitte inne... Men jeg klarte det, og belønnet meg selv med en godtur i ettermiddagssola :sunny:
Turen endte opp med å gå over Skrukkelia, altså 180 fra Hurdal til Lygna. Husket at AJ nevnte at den var grei å kjøre etter vinteren. Fantastisk å få kjørt den veien før sau-invasjonen begynner!
Var ikke planert noen stopp langs med veien, men varmen hadde gjort meg tørst, og det ble en vannpause ved Skrukkelisjøen. Da ble det selvfølgelig tatt noen bilder også ;)

Bilde
Bilde

Imorgen går turen som nevnt til Sverige. Håper på en langhelg med strålende sol! :sunny:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Fine bilder :thumleft Kult at du drar asfaltspiseren ut på grustur :D

Den veien ved drammen du kjørte på lørdag. Hvilke veier var det du kjørte da?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Morhidin
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2017, 14:34
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XCA 2017

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Morhidin »

Det så ut som noen fine grusveier jeg veldig gjerne skulle vært innom:D

Hva slags taske har du bak på setet?

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Stian87 skrev: 16 mai 2018, 07:39 Fine bilder :thumleft Kult at du drar asfaltspiseren ut på grustur :D

Den veien ved drammen du kjørte på lørdag. Hvilke veier var det du kjørte da?
Sykkelen min er nok ikke like begeistret dessverre :P

Kjørte i hovedsak på 319, 313, Grimsrudveien og 281. Fortsatte opp langs kysten og 165, før jeg kjørte på E18 rett før Sandvika mener jeg.


Morhidin skrev: 16 mai 2018, 10:05 Det så ut som noen fine grusveier jeg veldig gjerne skulle vært innom:D

Hva slags taske har du bak på setet?
Det finnes mange flotte grusveier østover, litt grenseslalom er ikke umulig ;)

Det er faktisk en Legend tank bag fra SW-Motech, denne, der jeg festet strppene i bakramma. Likte ikke hvordan de lå imot tanken, og den passer fint som tail bag :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Så, medans Norge forberedet seg pån17.mai feiring, drog jeg ut av landet. Tok meg fri på fredag for å nyte en langhelg i Sverige, forhåpentligvis inkludert noen flotte grusturer med Honda'n :twothumbs:

Planen var til å begynne med å kjøre ned 17.mai, men værmeldingen skapte en viss uro, og jeg valgte i stedet å dra tidlig fra jobb å onsdagen, da høysommer-været fortsatt var til stede. Deilig å kunne kjøre uten å måtte tenke på ekstra bekledning under kjøredressen, selv om jeg bannet litt over å ha valgt skinndressen før jeg kom meg ut av Oslo.

Begynte med å ta E18 nedover, for å spare litt tid, og kjørte etterhvert av mot Rakkestad. Der ble det stopp for å fylle på med energi både på sykkelen og meg. En is i sola var obligatorisk en dag som denne!
Satt der og syntes at det var overraskende få motorsyklister til stede, kun jeg og to til, men så var det jo fortsatt i arbeidstida til de fleste. Den ene av de to ander motorsyklistene var en dame på vei til Kiel fergen i Gøteborg. Hun hadde suttit fast i trafikken i Sarpsborg og var egentlig forsinket. Vi hadde en hyggelig prat før hun fartet videre for å rekke båten. Dette var andre gang vi var flere damer enn menn på samme sted, som kjørte motorsykkel :thumleft

Så kjørte også jeg videre, mot Halden og den blågrønne veien.
I svingene langs med Iddefjorden roet jeg med ned litt, er jo en perfekt strekning for å fokusere litt på svingteknikk (noe jeg føler jeg trenger å øve meg på litt ekstra). Krysset etterhvert grensen, og tok meg en litt lengre pause ved Bullaren. Følte jeg måtte lufte meg litt, til og med kjørestøvlene åkte av :roll
LRM_EXPORT_20180517_141131.jpg
LRM_EXPORT_20180517_141946.jpg
LRM_EXPORT_20180517_141725-01.jpeg
Etter å ha tømt vannflasken min kjørte jeg siste etappen mot Uddevalla. Både jeg og sykkelen var dekket med moste insekter når vi kom frem, men for en fantastisk tur!

Kan si at når jeg stod opp i dag, og følte den betraktelig lavere temperaturen ute, ble jeg glad jeg valgte å kjøre en dag tidligere :thumleft

Gratulerer med dagen, folkens! ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Etter en langhelg med fokus på grusvei, må jeg si det føles i kroppen min! Skal prøve å få postet bilder og referat fra turene her etterhvert som jeg fått sett igjennom bildene. Har kun fått gått igjennom fredagens bilder, så begynner vel der :)

Fredagen begynte egentlig ganske trist, med å gå i begravelse, så for å lufte hode litt tok jeg meg en tur rundt kjente veier i nærområdet.

Bilde

Ved en av de mange sjøene møtte jeg et gammelt par fra området. De viste seg å kjenne til tidligere eier av huset til foreldrene mine, og flere av naboene deromkring. Syntes det var fascinerende å høre dem liste opp alle navnene på eiendommene der jeg vokset opp. Etter en hyggelig prat drog de videre, og jeg gjorde det samme - etter å ha tatt noen flere bilder :roll

Bilde

Bilde

Hadde egentlig ikke noen planer på hvor jeg skulle, kjørte rundt litt på slump og endte opp på noen blindveier, før jeg vendte hjem i tide for middag. Det var jentekveld med bestevenninnen min planert etterpå, så måtte jo passe på å ikke bli altfor sen ;)

Bilde

Bilde

Flere bilder fra resten av helgen vil komme etterhvert :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Lørdag fartet jeg rundt på Kynnefjäll. Flott natur og morsomme grusveier, med noen svingete asfaltveier innimellom :twothumbs:
Har ikke så fryktelig mye å fortelle om turen, annet enn at det var varmt og deilig i solen, og at jeg tror det er på tide å finne meg noe bedre utstyr å ha som reserv i Sverige enn den klamme Course dressen jeg har :roll

Ja, og at det ene blinklyset mitt trenger en ny skrue etter denne turen :P
Bilde

Bilde


Tok meg en lunsjpause ved Kynne älv, og ble der passert av et par på vær sin motorsykkel. Han på en cruiser, og hun på hva jeg tror var en Honda, men kan ha vært noe annet. Vanlig nakensykkel var det, og like 'uegnet' på grus som cruiseren. Godt å se at det ikke bare er meg og min XSR som gir oss ut på upassende veier :thumleft

Bilde

På vei tilbake ble det et kort fotostopp et sted som dere nok husker flere bilder fra. Vet ikke hvorfor, men føler meg nesten nødt å ta bilder akkurat der vær gang jeg kjører forbi... :roll
Bilde
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Skogstrollet skrev: 23 mai 2018, 22:22 Lørdag fartet jeg rundt på Kynnefjäll. Flott natur og morsomme grusveier, med noen svingete asfaltveier innimellom :twothumb:
På Kynnefjäll har vi vært :D !
Fin tur i 2015:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=276564#p276564
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar