Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 23 mai 2018, 22:42
Skogstrollet skrev: 23 mai 2018, 22:22 Lørdag fartet jeg rundt på Kynnefjäll. Flott natur og morsomme grusveier, med noen svingete asfaltveier innimellom :twothumb:
På Kynnefjäll har vi vært :D !
Fin tur i 2015:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=276564#p276564
Flott sted det :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Så har vi kommet til søndagens tur. Den tok jeg i retning Kroppefjäll. Første mål med turen varen liten sjø jeg tatt en pause ved i fjor sommer.

Aner ikke hva sjøen heter, men liker stedet godt :)
Bilde

Her var det også mye liv som rørte seg, både i vannet, i luften og på land.
Bilde
Bilde

Men, det var jo motorsykkeltur jeg var ute på, ikke insekts-safari ;)
Bilde
Bilde

Etter å ha fortsatt langs veien, og kommet ut ved Ragnerudsjöns camping, snudde jeg og kjørte den samme veien ned, nesten helt til asfalten, der en annen grusvei stikker av oppover igjen. Den hadde jeg ikke kjørt før, så den måtte jeg jo prøve!

Og jeg angret ikke.

Det var en flott vei å kjøre på, spesielt når den ganska så typiske blandskogen, ofte med overvekt av bartrær, gav vike for en utrolig flott løvskog med eik og bøk. Da var jeg bare nødt til å stoppe for å beundre prakten :roll
Bilde
Bilde

Denne veien hadde også mange blindveier inn, som oftest endte i en parkering for de som ønsket å gå videre til fots. Ved en av disse blindveiene gikk det en gammel traktorsti. Den var steinete og gikk bratt oppover, før den forsvant ned i skogen på andre siden.

Queen of the hill? :P
Bilde
Bilde

Også "hovedveien" var en blindvei, og endte ved en sjø med parkering og grillplats. Perfekt for å lufte seg litt og fylle på med vann før jeg kjørte hjem igjen.
Bilde

Det var noen herlig varme dager, og den aktive gruskjøringen føltes i beina mine!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av 45316 »

Bildene dine er balsam for sjelen. Veldig bra!

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

45316 skrev: 25 mai 2018, 09:42 Bildene dine er balsam for sjelen. Veldig bra!

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Tusen takk! :redface :D


Har ikke så mye bilder fra turen hjemover på mandag dessverre. Kjørte godt på og tok noen småstopp, men ble ikke så mange bilder tatt. Var liksom ikke noen miljøer for det der jeg stoppet. Eller, joda, flotte miljøer var det, men det var vanskelig å få frem både det og sykkelen. Mange rasteplasser er kjedelige, selv om vyene er flotte :roll

Kjørte hjem via denne ruten, hvilken var over noen veier jeg ikke kjørt før.
Uddevalla - Ed er jeg godt kjent med; flotte svinger på veier som begynner å trenge en del vedlikehold. Det var nylagt grus i veikantene, som selvfølgelig blitt rikelig oppkjørt i veibanen av større fordon, spesielt i sving :sk? , og et lappeteppe av asfalt i ulike alder og farge. Det burde jeg nok tatt bilde på, for de ser ikke ut...

Ved Ed fylte jeg opp tanken, og fikk tid og beundre en KTM 1090 Adventure R. Den så helt ny ut, skinnende ren med helt ferske TKC80 dekk på. Føreren var like ren og kjøredressen hans så like ubrukt ut som sykkelen. Håper han var på vei for skitne ned både seg og sykkelen skikkelig, så den i hvert fall ser ut å bli brukt som den skal! :knegg
Neida, skal ikke fleipe for mye her, bare fordi min sykkel så ut som den vært verden rundt :P

Etter Ed kjørte jeg mot Nøssemark, fast på østsiden om sjøen Stora Le istedet for vestsiden som jeg pleier. Fant meg noen flotte veier der :thumleft
Ved Nøssemark kjørte jeg høyre og endte plutselig på en grusvei, vel - ikke noe nytt med det da... Men jeg lurer på hva føreren av den svære BMW'en (R1200GS, selvfølgelig :roll ) tenkte da han så meg og min lille XSR komme kjørende der... Han hilset glatt i hvert fall :)

Kom rundet en sving, og måtte plutselig bare stoppe. Utsikten derifra var fantastisk, med skog så langt jeg kunne se. Klarte ikke å fange det på bild, selv om jeg prøvde:
Bilde
Bilde

Det ble liksom ikke det samme...

Fortsatte langs med grusveien, til den kom ut på asfalt igjen. Dessverre varte ikke den rene asfalten lenge, da det var lagt nye tepper av oljegrus på veien. Så også her liker man lappetepper, med farlig løs grus i massevis :sk?
Følte jeg var klar for et nytt stopp, og kjørte av ved en rasteplass som hadde flott utsikt over sjøen Lelång. Dessverre er rasteplasser som disse ikke akkurat noe som inspirerer meg til å ta flotte bilder, selv om jeg definitivt likte utsikten godt.

Resten av veien avklarte jeg uten noen særlige stopp, annet enn å sjekke kartet hvis jeg ønsket å sjekke alternativer til ruten hjemover. Turen gikk egentlig altfor fort, følte jeg var hjemme for altfor tidlig! Men, sånn er det vel noen ganger :roll


Denne uken har det ikke blitt så mye kjøring, og ikke noen turer etter jobb. Ting som måtte fikses, og jeg passet også på å gi sykkelen min en vask - noe som trengtes!

Imorgen gir jeg meg av retning Hardangervidda. En slags 'Hardangervidda rundt' tur. Bestemte meg i dag, så det er ikke noe særlig godt planert sånn sett, men har ønsket å ta denne turen lenge. Ruten blir vel omtrentlig denne, og jeg har ikke planert hvor jeg skal stoppe for natten ennå. Har faktisk pakket sovepose, liggeunderlag og telt i tilfelle jeg ikke finner noen passende campinghytte for natten, men tror nok ikke det skal være så vanskelig :)

Så nå blir det å pakke ferdig og klargjøre sykkelen for helgens eventyr! :D
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Jompa »

fine bilder og fin historie, igjen.
Du er nok en ekte motorsyklist.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av niko »

Veldig moro å lese og flotte bilder. Hva slags vesker er det du har? De sitter veldig fint på sykkelen i motsetning til min toppboks.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Baffin »

Skogstrollet skrev: 25 mai 2018, 20:05


Kom rundet en sving, og måtte plutselig bare stoppe. Utsikten derifra var fantastisk, med skog så langt jeg kunne se. Klarte ikke å fange det på bild, selv om jeg prøvde:
Bilde
Bilde



Ut i fra kjøreruta di så regner jeg med at bildene er tatt i Østfold og da er det ikke rart at du ser mye skog.
Østfold er jo et viktig og produktivt skogfylke hvor ca. 45 % av landets treforedling foregår. Samla skogareal i Østfold utgjør ca. 65 % av totalarealet i Østfold og 90 % av dette er produktive skogarealer, dvs. arealer hvor det står skog i dag.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Jompa skrev: 25 mai 2018, 20:10 fine bilder og fin historie, igjen.
Du er nok en ekte motorsyklist.
Haha, takker! Å bli kalt for en ekte motorsyklist varmer ;)

niko skrev: 25 mai 2018, 21:07 Veldig moro å lese og flotte bilder. Hva slags vesker er det du har? De sitter veldig fint på sykkelen i motsetning til min toppboks.
Takk :D
Det er disse sideveskenejeg bruker: https://www.givi.co.uk/soft-bags/Saddle-Bags/EA101B
Synes de fungerer godt, og det kan være mulig å bruke dem uten ramme på noen sykler. Min er dessverre litt liten for dem egentlig, så har skaffet meg noen relativt diskrete veskeholdere for å holde de unna bakdekket mitt.
Den lille 'tail bagen' min er egentlig en tankveske fra SW-Motech sin Legend serie av produkter, der jeg satt festestroppene i bakrammen.


Baffin skrev: 25 mai 2018, 21:10 Ut i fra kjøreruta di så regner jeg med at bildene er tatt i Østfold og da er det ikke rart at du ser mye skog.
Østfold er jo et viktig og produktivt skogfylke hvor ca. 45 % av landets treforedling foregår. Samla skogareal i Østfold utgjør ca. 65 % av totalarealet i Østfold og 90 % av dette er produktive skogarealer, dvs. arealer hvor det står skog i dag.

Baffin
Nope, dette er i Dalsland, på grusveien jeg endte opp på etter å ha svingt vekk fra Nössemark. Naturen er jo omtrent densamme da :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Da er det fredag, og en ny helg. Det er planert tur for helgen, men jeg må jo skrive om forrige helgens tur før jeg drar avgårde på enda et eventyr!

Dette var nemlig den turen jeg ønsket å ta siden i fjor sommer: "Hardangervidda rundt".

Værmeldingen meldte helt nydelig vær for en slik tur, og man må jo ta sjansen da! Egentlig var det til Fulufjället jeg planert å kjøre forrige helg, men på fredagen gjorde jeg en helomvending da jeg innså at vi kanskje ikke får slikt vær noe mere i sommer...
Jeg hadde tidligere i uken kjøpt meg en sovepose, noe jeg ikke eid siden foreldrene mine kjøpte meg en når jeg var barn, og på fredagen tok jeg turen forbi butikken og kompletterte med liggeunderlag og telt. Sånn i tilfelle jeg trengte det. Hadde jo ikke planert hvor jeg skulle stoppe for natten.
Endte opp med en sovepose som var litt større enn jeg tenkt meg, men liggeunderlaget var skikkelig kompakt sammenpakket, og telte var nok det minste (og billigste...) jeg kunne finne uten å kjøpe en skikkelig dyr tarp. Det må jeg nok oppgradere etterhvert, men for nå går det helt greit.

Lørdagen våknet jeg opp litt seinere enn jeg ønsket, men kom meg avgårde inne rimelig tid uansett. Etter å ha fyllt tanken på bensinstasjon oppi gaten, kjørte jeg mot Kongsberg på motorveien. Tenkte å få unnagjort den strekningen raskest mulig, for å få bedre tid til godveiene :)
Kjørte igjennom Kongsberg og oppå vei 40 mot Geilo. Allerede nå var det godt varmt, og en vannpause var på plass. Og da knipset jeg det første bildet for dagen:
Bilde

Kjørte videre, men kom meg ikke så langt før jeg fant ut at det ikke var nok å ha tatt av meg den 'kjølende' undertrøyen jeg hadde, men ditto underbukse måtte av... Så da var det en rask stopp ved neste rasteplass for å krangle de av :roll De kjølte helt klart ikke godt nok :P
Litt bedre ble det, og jeg fortsatte, med alle ventiler åpne, mot Dagali og Geilo.

Når jeg begynte å kjøre oppover mot fjellovergangen mot Dagali, merka jeg at vinden ble betydelig kaldere. Stoppet på høyden for å innse at det var kun vinden, for solen varmet godt fortsatt. på andre siden veien stoppet det en tsjekkisk varebil som spilte Guns N' Roses på høy volum. Jøss. Riktig valg av musikk, forsåvidt, men jeg foretrukket nok å høre gjøken, som fra da av følget meg hele neste hele veien.

I Geilo ble tanken fylt opp på nytt, og jeg følte jeg selv trengte litt energi. Geilo i seg fristet ikke no særlig, så jeg fortsatte videre en bit, til Ustaoset, hvor jeg stoppet for en litt lengre pause.
Bilde
Bilde
Bilde

Fylte så vannflasken min med herlig friskt fjellvann, og kjørte videre oppover Hardangervidda. Herifra ble ting kun bedre og bedre. Gjorde ett par stopp til, med kun noen få km mellom, før jeg skjønte at hvis jeg skulle holde på sånn, ville jeg aldri komme meg over fjellet! :P
Men, et par bilder ble det uansett :roll
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ønsker egentlig at jeg gjort i hvert fall et stopp til, oppe der det fortsatt var mest hvitt, men det får vel bli neste gang :roll

Det var overraskende nok ikke så kaldt som jeg forventet der oppe på høyden, selv om det var kjølig, følte jeg ikke noe behov for å kle på meg noe ekstra. Og vyene var helt herlige :sunny:
Ikke mye vind, og kun solskinn, gjorde helt klart mye for denne strekningen, og jeg storkoste meg virkelig! Hvis det er noen som av en eller annen grunn ikke kjørt strekningen Geilo-Eidfjord, er det definitivt å anbefale :twothumbs:

På vei nedover igjen, måtte jeg bare gjøre et nytt stopp, bare for å nyte naturen rundt meg. Her ble jeg passert av et par motorsyklister utstyrt i full enduro-dress, stående oppreist på hver sin Africa Twin, i full fart nedover svingene. Jeg lurte litt på hva behovet for å stå opp på sykkelen på en jevn og fin asfaltvei var, men hilste glatt uansett :vs Det så jo ut som at de hadde det gøy da!

Bilde
Bilde

Og så var det min venn gjøken:
Bilde

Tunnelene på veien nedover mot Eidfjord var litt skumle, må jeg si; mørke, våte og kalde skruer det seg igjennom fjellet. Jeg og tunneler vil nok aldri komme særlig godt overens.
Men når tunnelene var passert, koste jeg meg på veien som slingret seg langs med fjorden. En merkelig kombinasjon av 'standard' 80-sone vei og smal svingete 50-sone vei - uansett egentlig hastighetsgrense. Så ut som det utbedret veien bitvis, men ikke i sammenhengende seksjoner. Utrolig flotte vyer var det, så det passet egentlig helt fint å ta det med ro :prf

Og så var det det dere med overnatting. Hadde sett på kartet at det ville finnes flere camping-muligheter langs fjorden, både hytter, rom og teltplass. Første plan var et eller annet sted i Kinsarvik, men etter å ha kommet dit, var det eneste jeg tenkte "I h-vete heller...". Massevis med barnefamilier, sikkert tiltrukket av Mikkelparken, gjorde stedet svært uattraktivt. Så jeg kjørte videre.
Det var ikke akkurat sent på dagen, så jeg var ikke noe særlig stresset av å finne en eventuell plass. Jeg prøver bare neste sted, tenkte jeg å kjørte videre mot Ullensvang.

Rett før jeg kom til Ullensvang, så jeg et skilt som pekte opp en liten, smal asfaltvei. Lofthus camping. Hm... hørtes jo bra ut, skiltet med både hytter og teltplass. Kjørte langs med rader og åter rader av frukttrær og kom omsider frem. En liten, koselig campingplass med fantastisk vy over fjorden.
Jeg spurte først etter en av 2-sengshyttene, men de var opptatt allesammen. De hadde 4-sengshytter ledige, men jeg syntes ikke jeg trengte fire segner alene, så jeg valgte å slå opp teltet istedet. Jeg ble fortalt hvor jeg skulle plassere meg, og kjørte dit og slo opp teltet. Slett ikke et dumt sted å telte på, tenkte jeg før jeg gav meg ut på jakt etter mat, for nå var jeg sulten!

Fikk tips om hvor jeg kunne finne spisesteder, og trasket avgårde. Gjestehuset var stengt grunnet bryllup, og det lokale bryggeriet var sportspub for kvelden, så jeg endte opp på Hotell Ullensvang, med en Erdinger og en svær burger - og flott utsikt selvfølgelig ;)
Bilde

Det tok ikke lang tid etter jeg var tilbake på campingen før tyskerne i naboteltet hilset, unnskyldte seg, og begynte å spørre om sykkelen. min. Det viste seg at selv om de ferierte på fire hjul denne gang, så var begge to også motorsyklister. Den ene av dem var åpenbart forelsket i sykkelen min, og ba om å få prøvesitte. Det gikk greit, men kjøre skulle han nok ikke da det nettopp tømt en boks rødvin :roll

Etter en hyggelig MC-prat, drog de seg unna til sitt, og jeg kunne endelig krype til kojs. Lå en stund med teltet litt åpnet, sånn akkurat at jeg kunne se ut over fjorden, før jeg lukket helt for å få sovet. En helt ok dag må jeg si :prf

Bilde

Del nummer to må komme om litt... dette ble litt lengre enn planert :redface
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Søndag morgen. Etter en natt med ikke helt god søvn (vel, fikke sove relativt greit til slutt...), våknet jeg opp til en like flott vy som jeg sovnet til dagen før:
Bilde

Tenkte at det kanskje ikke er så ille å sove i telt, og at dette nok kan gjøres også uten en tilrettelagt campingplass.
Spiste hva som blitt igjen av nistepakken min fra dagen før til frukost, og pakket tingene mine sammen - hvilket gikk overraskende lett med tanke på hvor lite van jeg er med telt, sovepose og slikt nå for tida :roll Klar for en ny dag!

Vinket glatt farvel til mine (nå betydelig mer stille) tyske naboer og fortsatte innover fjorden. I Odda fylte jeg opp tanken på nytt, og passet på å kjøpe proviant til meg selv. Litt etterpå, måtte jeg på nytt stoppe. Det var jo så flott!

Loni/Grønsdalslona
Bilde

Og kom slett ikke langt etter dette stoppet heller, før jeg det ble stopp på nytt :roll
Denne gangen var det Låtefossen som tok oppmerksomheten min. Følte meg litt som en turist når jeg manøvrerte motorsykkelen min for å unnvike å ha bobiler i bildet :redface
Bilde

Kjørte så videre, og det bar oppover igjen. Mot Røldal, Rauland og Rjukan. Og gjennom tunneler. Nei, jeg liker ikke tunneler. Jeg mister litt sansen for fart og retning i tunneler, dels grunnet dårlig lys, og dels grunnet den jevne, mørke fargen på alt i tunneler. Alt flyter liksom sammen.

Javel, mellom tunnelene var det flott i hvert fall! :thumleft
Bilde
Bilde

Og så mange tunneler var det ikke her, men det er litt lange synes jeg... Regnet ikke med at veiene forbi tunnelene var helt farbare ennå, i hvert fall ikke med min sykkel og de dekkene jeg har, så jeg bet sammen og tok det med ro. Som man bør.

Og når tunnelene vel tok slutt, kunne jeg åter fokusere på flott natur. For eksempel veien langs med Totak:
Bilde

Dette viste seg å bli siste bildet jeg tok med kameraet mitt. Ikke fordi det var siste stoppen, men ved en eller annen tidspunkt begynte jeg å føle at jeg var på vei hjemover igjen, og det hadde jeg egentlig ikke lyst med. Så når jeg stoppet ble det lagt mer tid på å bare være, enn på å ta bilder. Noen kjappe mobilbilder ble det dog ;)

Kjørte igjennom Rauland, og kom ifatt et gjeng motorsyklister på vær sin tourer. De tok det i maklig takt, hvilket egentlig var helt greit, så jeg la meg bak og nøt av turen og vyene. Til det vi ble passert av en litt mer sporty fyr, som når han kjørte forbi pekte ut noe galt med sykkelen til andremann i følget, så han og tredjemann kjørte til side for å inspisere. Førstemann kjørte videre i like maklig takt, og virket ikke altfor stresset over å ha mistet følget sitt...
Og så kom vi til en lang rak strekning, og jeg følte hornene i pannen. Jeg måtte bare åpne opp og la sykkelen min få strekke på beina litt. Jeg kjørte forbi den stakkars karen som nå ble helt alene, og økte takten. Neida, jeg kjørte ikke så fort at det var noen risiko å miste lappen eller noe, men det gikk definitivt raskere enn det dere 'straks-unner-fartsgrensa' tempoet.

Så gikk ferden nedover og til Rjukan - og der merka jeg at det blitt varmt igjen! Fylte bensin, og kjørte ut mot Tinnsjå, der det ble vann- og spisepause for meg.
Bilde

I det jeg gjorde meg klar å kjøre videre, dukket følget med de tre tourer-førerne opp. De viste seg å vare svære eldre menn, hvilket (uten å prøve gi stikk til noen eller bygge unner stereotyper ;) ) jeg følte forklarte kjørestilen jeg observert.
Tok en beslutning om å kjøre over Åtrå og Hovin, istedet for å ta vestsiden ned langs med Tinnsjå. Det viste seg å være et bra valg. Når jeg kom opp på høyden fikke jeg en fantastisk utsikt over mot Gaustatoppen! Fjellet så mye større ut fra denne siden (og det sier jeg som bodde på Gaustablikk, med flott utsikt over Gaustatoppen, i fjor sommer), men dessverre fant jeg ikke noe sted jeg kunne stoppe å ta bilder. Enten måtte jeg stoppe mitt i veien, eller så var det bare trær å se på :sk?

Så jeg fortsatte ferden.

Siste pause ble ved Sandvatn. Nå var det varmt på alvor, og jeg trengte å få i meg litt vann og ekstra energi for siste etappe hjemover. Og så prøvde jeg å ikke la turen ta slutt altfor tidlig.
Satte meg ved vannkanten, der jeg hadde flott utsikt over Blefjell, for å bare nyte (den relative) stillheten. Foruten en fyr på en rød (hva ellers? :roll ) Ducati Multistrada, så lade jeg merke til at biler meg henger var tingen her. Og det skulle visst kjøre rally. "Javel" tenkte jeg og vende meg mot vannet og fjellet på andre siden, "hvorfor haster det sånn?"

Hvorfor ikke bare beundre omgivelsene litt?
Bilde

Veien videre gikk over Jondalen til Kongsberg, og derifra ble det 'hasteveien' hjem til Oslo. Litt kjedelig, men nå var turen på en måte over, og jeg trengte egentlig å komme hjem før det ble altfor seint. En ting bemerket jeg meg dog, der jeg kjørte på motorveien: jeg måtte komme opp i nærmere 120 km/h før fartvinden begynte å kjøle merkbart. Da er det varmt.


Nå må jeg pakke for helgens tur, som denne gang faktisk går i retning Fulufjället. Får se hvis jeg faktisk ender opp der eller ikke ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av jalekss92 »

Fantastiske turskildringer og bilder, frister med samme kjørerute! :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Takk for at du deler med oss. Fantastiske bilder og veldig gode reiseskildringer. At ett og annet ord avslører at du er Svensk gjør overhode ingen ting. På en merkelig måte forsterker det bare fortellingene dine, gjør de ennå mer lesverdige.. :-k

Ha en flott tur i helga. Jeg gleder meg til neste kapittel i bloggen din :prf

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Helt enig med de andre som har kommentert her:
skikkelige fine reisebeskrivelser og flott bilder :thumleft !

Tror faktisk jeg må finne fram teltet og sette det opp på plenen for å sjekke at jeg ikke tuller og tøyser for mye for å få det opp.
TeltMCtur frister så absolutt etter å ha lest dine velskrevne reiseskildringer.
Takk for at du deler dine gode turopplevelser her inne på MCsiden.no :twothumbs: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Ketil »

Skogstrollet skrev: 01 jun 2018, 20:57 Søndag morgen. Etter en natt med ikke helt god søvn (vel, fikke sove relativt greit til slutt...), våknet jeg opp til en like flott vy som jeg sovnet til dagen før:
Bilde

Tenkte at det kanskje ikke er så ille å sove i telt, og at dette nok kan gjøres også uten en tilrettelagt campingplass.
Spiste hva som blitt igjen av nistepakken min fra dagen før til frukost, og pakket tingene mine sammen - hvilket gikk overraskende lett med tanke på hvor lite van jeg er med telt, sovepose og slikt nå for tida :roll Klar for en ny dag!

Vinket glatt farvel til mine (nå betydelig mer stille) tyske naboer og fortsatte innover fjorden. I Odda fylte jeg opp tanken på nytt, og passet på å kjøpe proviant til meg selv. Litt etterpå, måtte jeg på nytt stoppe. Det var jo så flott!

Loni/Grønsdalslona
Bilde

Og kom slett ikke langt etter dette stoppet heller, før jeg det ble stopp på nytt :roll
Denne gangen var det Låtefossen som tok oppmerksomheten min. Følte meg litt som en turist når jeg manøvrerte motorsykkelen min for å unnvike å ha bobiler i bildet :redface
Bilde

Kjørte så videre, og det bar oppover igjen. Mot Røldal, Rauland og Rjukan. Og gjennom tunneler. Nei, jeg liker ikke tunneler. Jeg mister litt sansen for fart og retning i tunneler, dels grunnet dårlig lys, og dels grunnet den jevne, mørke fargen på alt i tunneler. Alt flyter liksom sammen.

Javel, mellom tunnelene var det flott i hvert fall! :thumleft
Bilde
Bilde

Og så mange tunneler var det ikke her, men det er litt lange synes jeg... Regnet ikke med at veiene forbi tunnelene var helt farbare ennå, i hvert fall ikke med min sykkel og de dekkene jeg har, så jeg bet sammen og tok det med ro. Som man bør.

Og når tunnelene vel tok slutt, kunne jeg åter fokusere på flott natur. For eksempel veien langs med Totak:
Bilde

Dette viste seg å bli siste bildet jeg tok med kameraet mitt. Ikke fordi det var siste stoppen, men ved en eller annen tidspunkt begynte jeg å føle at jeg var på vei hjemover igjen, og det hadde jeg egentlig ikke lyst med. Så når jeg stoppet ble det lagt mer tid på å bare være, enn på å ta bilder. Noen kjappe mobilbilder ble det dog ;)

Kjørte igjennom Rauland, og kom ifatt et gjeng motorsyklister på vær sin tourer. De tok det i maklig takt, hvilket egentlig var helt greit, så jeg la meg bak og nøt av turen og vyene. Til det vi ble passert av en litt mer sporty fyr, som når han kjørte forbi pekte ut noe galt med sykkelen til andremann i følget, så han og tredjemann kjørte til side for å inspisere. Førstemann kjørte videre i like maklig takt, og virket ikke altfor stresset over å ha mistet følget sitt...
Og så kom vi til en lang rak strekning, og jeg følte hornene i pannen. Jeg måtte bare åpne opp og la sykkelen min få strekke på beina litt. Jeg kjørte forbi den stakkars karen som nå ble helt alene, og økte takten. Neida, jeg kjørte ikke så fort at det var noen risiko å miste lappen eller noe, men det gikk definitivt raskere enn det dere 'straks-unner-fartsgrensa' tempoet.

Så gikk ferden nedover og til Rjukan - og der merka jeg at det blitt varmt igjen! Fylte bensin, og kjørte ut mot Tinnsjå, der det ble vann- og spisepause for meg.
Bilde

I det jeg gjorde meg klar å kjøre videre, dukket følget med de tre tourer-førerne opp. De viste seg å vare svære eldre menn, hvilket (uten å prøve gi stikk til noen eller bygge unner stereotyper ;) ) jeg følte forklarte kjørestilen jeg observert.
Tok en beslutning om å kjøre over Åtrå og Hovin, istedet for å ta vestsiden ned langs med Tinnsjå. Det viste seg å være et bra valg. Når jeg kom opp på høyden fikke jeg en fantastisk utsikt over mot Gaustatoppen! Fjellet så mye større ut fra denne siden (og det sier jeg som bodde på Gaustablikk, med flott utsikt over Gaustatoppen, i fjor sommer), men dessverre fant jeg ikke noe sted jeg kunne stoppe å ta bilder. Enten måtte jeg stoppe mitt i veien, eller så var det bare trær å se på :sk?

Så jeg fortsatte ferden.

Siste pause ble ved Sandvatn. Nå var det varmt på alvor, og jeg trengte å få i meg litt vann og ekstra energi for siste etappe hjemover. Og så prøvde jeg å ikke la turen ta slutt altfor tidlig.
Satte meg ved vannkanten, der jeg hadde flott utsikt over Blefjell, for å bare nyte (den relative) stillheten. Foruten en fyr på en rød (hva ellers? :roll ) Ducati Multistrada, så lade jeg merke til at biler meg henger var tingen her. Og det skulle visst kjøre rally. "Javel" tenkte jeg og vende meg mot vannet og fjellet på andre siden, "hvorfor haster det sånn?"

Hvorfor ikke bare beundre omgivelsene litt?
Bilde

Veien videre gikk over Jondalen til Kongsberg, og derifra ble det 'hasteveien' hjem til Oslo. Litt kjedelig, men nå var turen på en måte over, og jeg trengte egentlig å komme hjem før det ble altfor seint. En ting bemerket jeg meg dog, der jeg kjørte på motorveien: jeg måtte komme opp i nærmere 120 km/h før fartvinden begynte å kjøle merkbart. Da er det varmt.


Nå må jeg pakke for helgens tur, som denne gang faktisk går i retning Fulufjället. Får se hvis jeg faktisk ender opp der eller ikke ;)
Tusen takk for et svært godt turreferat og flotte bilder! likte spesielt bilde av fossen med fin mc i forgrunnen, god komposisjon :thumleft

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Baffin »

Nok en gang fine bilder og referat @Skogstrollet, du er på rett spor nå!

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Svar