Etter å ha brukt utallige timer som "gjest" er det vel på tide å introdusere meg. Halv tysk - halvt trønder - det gir en merkelig men helt ok mix! Runda 40 i fjor, så en kunne fort ha trodd at dette er førtiårskrisa og drømmen om å realisere seg, men tror jeg er langt over den for lengst.
Tok lappen som 19 åring, mot foreldres vilje. Eldre bror prøvde seg på å få ta mopedlappen - han fikk heller en tur på Sunnaas for å hilse på andre som hadde skada seg på tohjuling. Med en far som er pensjonert skadekirurg har det vært mer en nok formaninger om å frivillig bli donor for å si det sånn. Samtidig har det egentlig vært greit, det ga forståelsen av at dette ikke er noe en kødder med og gjorde at jeg venta noen år på "modning" før jeg begynte å kjøre selv (selv om lappen var på plass).
For å ikke ta livet av meg med en gang (visste med meg selv at jeg hadde for mye fart i ræva til å begrense meg) så falt valget først på en Suzuki GN125, en meget pen og hel lettsykkel med en idiotisk feil som gjorde at den sperra på 70kmt. Den stod hos en forhandler i 2 måneder for feilsøking uten at det resulterte i annet enn en feit regning. Solgt og oppgradert til denne:
Kjøpt av en hyggelig kar i Ski/Akershus. Ved prøvekjøring stussa jeg på at den gikk som ett uvær (hadde jo ingenting å sammenligne med), og at det blåste friskt rundt øra med 100 på nåla. Det var først etter prøvekjøringa jeg fant ut at sykkelen var importert og speedometeret stod i miles :) Sykkelen ga meg flere fine turer og fungerte smertefritt de årene jeg hadde den, men ergonomien fungerte smått dårlig for en litt røslig kar på 1.80. Etter en tur fra Østlandet til Trollrally (som for øvrig ikke falt i smak for to ferske syklister) og tilbake måtte jeg brekke meg sjøl av sykkelen i garasjen. Den fikk da vike plass for denne:
Fantastisk sykkel som hadde levd sitt liv i ett butikkvindu i Tyskland til jeg fikk lagt mine klamme hender på den. Dette var første sykkelen jeg var i bakken med (kickstart med sykkelen i gir - gikk seff i bakken og ble liggende med beinet under sykkelen. Og hva gjør en først? Sjekker om noen så det - ikke? Ahh - da er det å lirke seg løs og komme seg vekk før noen kommer....

(Ny eier ringte meg 4 dager etter kjøp - han var storfornøyd med kjøpet men sykkelen var allerede stjålet fra den låste garasjen hans

Dette var drømmen og hadde alt! Elska den fra første stund! Farge (Copper red), ergonomi, drag, lyd - absolutt alle boxer ble tikka av her. Er også den sykkelen jeg har kjørt lengst med - og som også ble årsaken til at jeg solgte. Vi var en gjeng som dro på Europatur sammen. Fra Oslo til Italia og tilbake på 10 dager - og da innom en haug med fjellpass og land på veien. Fantastisk tur men alt for lange etapper, og med influensa halve turen ble sykkelen parkert i garasjen ved hjemkomst og livet kom i veien. Ble da solgt til fordel for lykken i mitt liv = kona!
Spol ett par år fremover, en avlegger, nytt hus, ny jobb osv. så begynner det å klø igjen... fant en annonse i Norsk Motor Veteran og heiv meg på telefon. BMW R45 med 2 eiere siden ny - første eier hadde den i 30 år - eldre dame fra Tyskland - født i 1923. Fullt servicehefte og i strøken stand. Så slik ut:
Kosa meg med denne i garasjen (endelig plass til furtebu!), kjørte den ett par turer men fikk prøve en relativt ny BMW 1200-boxersak av en kompis, og fant ut at tung veteran med 24 hester ga litt for mye mopedfølelse. Ut på Finn igjen og solgt på dagen. I villrede over hva en skulle gjøre nå, med tom garasje... så ble det impulskjøp av denne:
Ikke registrert importsykkel fra Sverige. Startet og gikk men hadde en del feil da jeg kjøpte den. Feilene har den enda, men jeg har begynt å samle deler for å prøve å få den på veien i løpet av 2017.
Da jeg var usikker på hvor lang tid prosjektet over ville ta ble det tatt inn en sykkel til i stallen. Fikk denne til en god pris og høvelig fornøyd med den:
Så - for å runde av en særs lang intro. Mål for 2017 er å faktisk få kjørt litt mer. Har sliti med en nakkeskade og diverse helseutfordringer så det har blitt få mil siste årene. For øyeblikket sykmeldt på 12 uker for å få nakken skikkelig på plass (hvilket også er litt grunnen til at jeg plutselig havna her, nydelig sted å slå ihjel tiden).
Og hva "bloggen" kommer til å inneholde? Jaggu litt usikker, men antar at jeg kommer til å bruke den som prosjekttråd for Suzukien. Samt kanskje utvide omgangskretsen med flere likesinnede "mc-huer" :)
Takk for oppmerksomheten og god kveld :)