Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av niko »

Den Yamahaen din, hvor stor er den? Jeg har en Honda CB 500 og har tenkt at den er litt for liten for sånne turer. Er det bare tull? Er ganske fersk på sykkel, men god på telting.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Utrolig gøy å lese referatene dine fra tur, og ikke minst se bildene. Imponerende hvor flink du er til å beskrive turen, særlig når jeg selv antakelig hadde skrevet «jeg kjørte over hardangervidda» :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tusen takk allesammen! Er utrolig gøy med tilbakemeldingene deres :twothumbs:



niko skrev: 01 jun 2018, 23:05 Den Yamahaen din, hvor stor er den? Jeg har en Honda CB 500 og har tenkt at den er litt for liten for sånne turer. Er det bare tull? Er ganske fersk på sykkel, men god på telting.
Det er bare tull! :P
Sykkelen min er ganske så liten, så det er begrenset med hva jeg kan laste på den. Men man trenger ikke allverdens ting med seg for en tur på et par dager, så du skal ikke være redd for å prøve. Finn et pakkesystem som fungerer for din sykkel, så skal du se at det går helt fint :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

cnk
Innlegg: 19
Registrert: 12 jul 2017, 11:27
Motorsykkelen din: Street triple 675R
Sted: Jessheim

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av cnk »

Wow, utrolig flott reportasje av en fantastisk tur. Gir inspirasjon til lengre turer :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av niko »

Skogstrollet skrev: 02 jun 2018, 09:04 Tusen takk allesammen! Er utrolig gøy med tilbakemeldingene deres :twothumbs:



niko skrev: 01 jun 2018, 23:05 Den Yamahaen din, hvor stor er den? Jeg har en Honda CB 500 og har tenkt at den er litt for liten for sånne turer. Er det bare tull? Er ganske fersk på sykkel, men god på telting.
Det er bare tull! :P
Sykkelen min er ganske så liten, så det er begrenset med hva jeg kan laste på den. Men man trenger ikke allverdens ting med seg for en tur på et par dager, så du skal ikke være redd for å prøve. Finn et pakkesystem som fungerer for din sykkel, så skal du se at det går helt fint :thumleft
Supert! Akkurat det svaret jeg ville ha. :twothumbs:

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

cnk skrev: 02 jun 2018, 11:29 Wow, utrolig flott reportasje av en fantastisk tur. Gir inspirasjon til lengre turer :)
Det er bare å gi seg ut å kjøre! ;)


niko skrev: 02 jun 2018, 14:18 Supert! Akkurat det svaret jeg ville ha. :twothumbs:
Så bra :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Da har jeg endelig fått litt tid til å fortelle litt om turen min til Dalarna i Sverige: "Skogstrollet kjører grenseslalom" :P
Målet med turen var vel bare å kjøre rundt Fulufjället, egentlig ikke av noen annen grunn enn at jeg ved et eller annet tilfelle lagt merke til fjellet på kartet. Jeg hadde håpet å fått byttet dekk før turen, men det skjedde ikke (og unnvike grus av den grunn er uaktuelt!).

Begynte med den kjedelige veien mot Kongsvinger, E6 og E16. Der tok jeg et kort bensin- og sjekke-kartet-stopp, før jeg fortsatte langs med E16/200, som ble en litt mer interessant vei derifra. Det var også betydelig mindre trafikk her, veldig lite trafikk faktisk, og det var deilig!
Når jeg var nesten rett ved grensen, tok jeg av opp mot Svullrya, og der ble det turens første strekning med grusvei :twothumbs: Her var det også dags å få i meg vann, for det hadde allerede rukket å bli ordentlig varmt.

Bilde
Bilde

Rotnemovegen går sånn akkurat på grensen i området der jeg stoppet, så det kan nesten regnes som første grensekryssing ;)


Kom etterhvert ut på asfalt igjen ved Svullrya, og tok retning øst for dagens første, faktiske, grensepassering. Veien gikk langs med Røgden, og her ble det et kort grense-passerings-stopp. Uten å klare å få med grenseskiltet i bildet :roll
Bilde


Kort etter at jeg passerte grensen, svingte jeg av på neste grusvei, som strekte seg mellom Röjdåfors og Bjurberget. Oppdaget at veien var nysaltet, og ristet noe på hodet over dette. Kan jeg ikke få slippe salt på sommeren da? Javel, skjønner jo hvorfor, men uansett :sk?

Veien begynte svingete...
Bilde
Bilde

...men rettet straks ut seg i laaange rake strekninger, der det gikk mest opp og ned. Det er noe spesielt med å se til synes endeløse strekninger med grus.
Bilde

Jeg smilte stort i hjelmen min der jeg reiste meg opp i beste adventure-stil og ga litt ekstra gass. Bare sånn for følelsen sin skull.
Når jeg kom over på asfalten igjen, måtte jeg bare stoppe og se tilbake på den siste biten av veien jeg kjørt. Det var nesten så jeg snudde for å ta strekningen på nytt...
Bilde


Hva som er gøy på grus, er ikke alltid like gøy på asfalt. Värmland er bra på å lage lange strekninger som bare går rett frem, og svingene er få og myke. Og veien føltes øde. Joda, jeg møtte noen biler og en og annen MC av og til, men den meste av tiden var jeg helt alene på veien. Det var noen mil som gikk fort, og jeg kan egentlig ikke klage over det. Veien var kanskje ikke den mest morsomme å kjøre, men omgivelsene var i hvert fall greie. Det vil si: mest skog og sjø og ikke så mye annet.

Tok meg en kort spisepause ved Klarälven (Trysilelva på den norske siden), før jeg tok en avstikker mot Sysslebäck for å fylle på med bensin for sykkelen min og.

Dessverre klarte jeg ikke å få sykkelen og elva i samme bilde :sorry
Bilde
Bilde

Fortsatte så nordover, og ved Långflon ble det å kjøre inn i Norge for en stund, men det var ikke for mange kilometer. Svingte nemlig av mot Rörbäcksnäs, og kom dermed inn i Sverige igjen.
Nå begynte jeg å føle effekten av varmen, og ønsket mest å holde meg i bevegelse. Stoppet jeg begynte jeg å svette før jeg kommet av sykkelen :-)å Heldigvis er Dalarna et flott sted for å bare kjøre, og jeg gjorde ikke noen flere stopp før jeg var nesten helt framme ved Särna. Da trengte jeg en del vann og litt ekstra energi for den siste milen.

Vel framme i Särna var det ikke vanskelig å finne frem til campingplassen. Det var derimot ingen til stede i resepsjonen. Ble i stedet møtt med denne plakaten:
Bilde

"Ok" tenkte jeg, plukket ut en nøkkel til en 2-sengshytte og kjørte etter ruten tegnet på kartet som var lagt ved. Jeg var ikke alene på campingplassen, men det var ikke akkurat travelt der nå. Litt for tidlig på året ennå regner jeg med. Var uansett en koselig liten campinghytte jeg hadde valgt ut, og med sykkelen parkert like ved og utsikt over sjøen, var det slett ikke så ille :prf
Bilde

Nå var det dags å finne mat, for jeg var sulten og hadde ikke lyst på de svette restene av matpakken. Det eneste den lille byen hadde å tilby var en pizzeria, og etter en lang, varm dag var det ikke akkurat noe å innvende mot.
Etterpå gikk jeg en liten tur langs med vannet, og endte opp lengst ute på enden her, og satte meg under bjørktreet:
Bilde
Bilde

Veldig grei måte å avslutte dagen på!


Dag to om litt...
Sist redigert av Skogstrollet den 07 jun 2018, 22:59, redigert 2 ganger totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

:sunny: :rose
Ikke alltid man trenger ord for å kommentere..

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Snekker.edvin »

Fantastisk MC poesi.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Søvnen min den natten var vel ikke den beste... hytten var skikkelig varm og myggnettet til vinduet holdt ikke helt tett. Jeg ble dermed spist opp av mygg, og kunne konstant høre lyden fra dem. Nei, dette gikk ikke! Måtte til slutt lukke vinduet helt, og gikk deretter på jakt etter hvert eneste mygg jeg kunne finne i den lille hytten. Resultatet ble noen blodflekker i taket, og en herlig stillhet... Nå kunne jeg endelig sove :twothumbs:

Sov litt lengre på morgen enn jeg planert, men etter den nattlige myggjakten min var det nok like greit. Fikk spist frukost, vasket visiret på hjelmen og pakket sammen uten å måtte stresse, jeg måtte jo bare hjem til Oslo, og når jeg kom hjem var jo ikke så nøye :roll
Utførte morgenstyret mitt til lyden av andre motorsyklister som gav seg av fra campingen, inkludert tre BMW R1200GS førere. Lurte litt på om det var dem som spilt den dårlige musikken kvelden før, eller hvis det var de dere touring-førerne litt lenger opp...

Når jeg var klar for å kjøre videre, hadde resepsjonen på campingen heldigvis åpnet, så jeg kunne levere nøkkelen og betale for meg.

Tenkte litt, og bestemte meg for å ta turen til Njupeskär, der Sveriges høyeste fossefall finnes. Jeg ville jo uansett passere ikke langt unna, og en time eller to ekstra på turen er ikke så farlig.

Men først ble det fotopause, med Fulufjället i bakgrunn :)
Bilde

Veien opp til parkeringen var morsom, og det ble enda et fotostopp - med innkjøringen til parkeringen rett rundt svingen (noe jeg ikke var klar over, men oppdaget etter å ha kjørt 5 meter etter bildet ble tatt :roll )
Bilde

Fra parkeringa er det 2km å gå en vei, så her ble det byttet til joggesko. Kjørebuksene beholdt jeg på. Det var litt varmt, men det gikk.
Turen til fossefallet var flott, og det var deilig å få gå litt når jeg vet at jeg skal sitte i salen resten av dagen.

Jeg er ikke bare glad i å kjøre i naturen, jeg er også glad i å i naturen. Til og med gamle, døde og vridde treskelett blir noe spesielt.
Bilde

Selve fossefallet var flott, og det er noe imponerende over å vite at vannet begynte å grave ut berget her allerede for 900 miljoner år siden. Da var landmassen vi kaller Skandinavia ikke der den er i dag, men sør om ekvatorn. Det er lenge siden det.
Bilde

Siste biten av gangstien til fossefallet var sperret, da det var risiko for steinras etter vinteren. Angret at jeg la det andre objektivet ligge i pakkingen min, da jeg trodde at jeg ville komme nærmere, men det var uansett en flott syn.
Bilde

Utrolig flott natur i området her, og jeg har en tanke om å komme tilbake for å ta en tur oppå fjellet. Men da trenger jeg en dag eller to ekstra :)


Vel tilbake til sykkelen min, ble jeg lettet over å se at utstyret mitt fortsatt var til stede. Da jeg ikke hadde noen plass å pakke det inn, ble jakken liggende på sete, og støvlene stående ved siden. Godt å vite at det er greie folk på slike steder :thumleft

Kjørte så videre, og rundet nordsiden av fjellet for å kjøre nedover igjen på 'baksiden'. Her var det herlige vyer, om enn hompete veier i sørgelig stand. Spesielt etter å ha kjørt inn i Norge igjen... :sk?
Vel, skal det være hompete veier, skal det være grus! Så jeg svinget av mot Østby, og inn på en morsom grusvei. Ved Østby tok jeg veien mot Plassen, som også her var mestadels grus. Utrolig gøy! :twothumbs:

Jeg koste meg faktisk så mye, at jeg ikke stoppet for bilder en gang...

Når jeg kom ned på vei 26 ved Plassen, gikk retningen mot Långflon, rett over grensen til Sverige. Her er det bygget et shoppingsenter, og jeg hadde en bestilling på snus, og en på Sockerdricka. Snusen fikke jeg kjøpt, men brusen hadde de ikke...

Så dro jeg tilbake over grensen (sikkert hele 50 meter dit...), og kjørte mot Hernes. Her ble det fylt på både for meg og sykkelen, og bytt noen ord med et par tysker på hver sin BMW F650GS - den gamle med 1 sylinder. Disse var fullpakkede for en skikkelig tur, og jeg så både campingstoler og ekstra bensindunker surret fast.
Bilde

Jeg så på tiden og på kartet, tenkte "F*ck it", og bestemte meg for å ta en omvei. Kjørte så i retning Risberget og Gravberget. Mere grus! :twothumbs:

Vel, første delen var asfalt, og de var en koselig liten vei med mange svinger, om enn ikke i perfekt stand. Rett etter Gravberget går veien brått over i grus. Så brått, faktisk, at jeg mer eller mindre kjørte rett av veien... :redface
Til mitt forsvar skal jeg si, at det virkelig så ut som at veien fortsatte rett frem. Det hadde i hvert fall vært en asfaltert vei der en gang. Grusveien var også skiltet som en avfart. Men rett før jeg dundret av veien, så jeg at dette ikke var en pent asfaltert vei, men en veistrekning der man til stor del fjernet asfalten og hakket den opp. Uj...
Heldigvis har jeg kjørt nok på grus nå at dette ikke skremte meg, så noen panikkbremsing eller slikt ble det ikke. Jeg fortsatte bare rett frem, og tok det med ro. Hadde en tanke på å faktisk fortsette langs med denne veien som ikke egentlig var en vei lengre, men bestemte meg for å snu og komme meg opp på den egentlige veien igjen istedet.

Puh!

Ristet litt på hodet av meg selv, og fortsatte ferden.

Og flott var den :D
Bilde
Bilde
Bilde


Når jeg til slutt kom ut på 206, følgte jeg skiltene mot Flisa. Der tok jeg en siste pause (utenom et bensinstopp i Kongsvinger), før jeg kjørte hjemover på alvor. Nå hadde det blitt seint på ettermiddagen, og det var mange mil igjen før jeg var hjemme. Selv om det var noen andre omveier jeg hadde lyst på, skjønte jeg at jeg nok måtte styre ferden hjemover nå. Så jeg bet sammen, og kjørte de kjedelige, trafikkerte, veiene mot Oslo.

Når jeg kom hjem, så jeg at jeg hadde kjørt 44 mil denne dagen. Lørdagen hadde det blitt 38 mil. Jeg begynner å komme opp i rimelige strekninger nå! :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Atrox »

Du tar fantastiske bilder - har lurt litt på hva du bruker, men det kom vel ett hint om "objektiv" her, så mobilkamera var det i alle fall ikke :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev: 07 jun 2018, 21:56 :sunny: :rose
Ikke alltid man trenger ord for å kommentere..
Snekker.edvin skrev: 07 jun 2018, 22:32 Fantastisk MC poesi.
Tusen takk! :redface :D

Atrox skrev: 07 jun 2018, 23:25 Du tar fantastiske bilder - har lurt litt på hva du bruker, men det kom vel ett hint om "objektiv" her, så mobilkamera var det i alle fall ikke :)
Takk! :)
Jeg bruker for det meste en liten speilløs systemkamera, Sony A6000. Den er lett og kompakt, og får enkelt plass i en liten tankveske/tail bag eller på toppen av pakkingen i den ene salvesken.
Jeg har også en speilreflekskamera, Canon 60D, men den er betydelig større og tyngre, og blir dermed sjeldent brukt på tur.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

I dag fikk jeg endelig nye sko :twothumbs:

...på sykkelen altså ;)
Bilde

Ble Pirelli MT60RS, og jeg er veldig spent på hvordan de vil fungere med kjøringen min. Håper på litt bedre grep på grus, uten å miste for mye i hvordan sykkelen beter seg på asfalt. De ser faktisk bra ut på sykkelen min synes jeg, men ønsker jo at de fungerer til mer enn bare pynt :P
Er deilig med nye dekk i hvert fall. De gamle hadde begynt å få flat profil i midten, og der var bakdekkene godt nede på slitemerkene.

Og så fikk jeg ny skiltholder på kjøpet... :roll
Viste seg at den som kom med sykkelen hadde sprekker ved festene, og ville falt av når som helst. Verkstedet oppdaget dette ved en tilfeldighet, og byttet den ut med en gang. Ikke en stor greie, en liten jobb for dem, men synes det var greit at de byttet den ut i stedet for å bare si ifra at det var noe jeg måtte fikse.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Olav K »

Du skriver så fengende, og tar så bra bilder at jeg har lyst å invitere deg hit til vestlandet :thumleft
Du kunne gjort underverker med det kameraet ditt i disse omgivelsene.

Og den sykkelen din... fyyy flate den er skikkelig griselekker. Og dekkene passer utseendemessig bra til sykkelen, håper du blir fornøyd med bruken av dem også.

Håper du snart skal på tur igjen, alltid knallkjekt å lese dine historier :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Olav K skrev: 13 jun 2018, 21:45 Du skriver så fengende, og tar så bra bilder at jeg har lyst å invitere deg hit til vestlandet :thumleft
Du kunne gjort underverker med det kameraet ditt i disse omgivelsene.

Og den sykkelen din... fyyy flate den er skikkelig griselekker. Og dekkene passer utseendemessig bra til sykkelen, håper du blir fornøyd med bruken av dem også.

Håper du snart skal på tur igjen, alltid knallkjekt å lese dine historier :twothumbs:
:redface Takker :D
Vestlandet står definitivt på listen over steder som må utforskes med motorsykkelen min :thumleft

Håper på å få kjørt litt til helgen, så da skal de prøves ut på både grus og asfalt :twothumbs:
Må innrømme at jeg ikke helt vet hvis jeg vil kunne skilles fra sykkelen den dagen det er dags for ny... begynner jo å bli litt personlig, og den fungerer jo helt greit til eventyrene mine så langt!

Drar på ferie om en uke, og selv om første uken av ferien min tilbringes i Skottland uten sykkel, så har jeg et par uker etter det uten noe som helst planer. Da håper jeg innerlig at været tillater mange mil med motorsyklene mine :prf
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar