Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Andremelst
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
Motorsykkelen din: ingen ennå

Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst »

Hei!
Har besluttet å starte på tung MC-lappen!
Har vokst opp i en Harley familie, men ønsker ikke det selv enda. (mest pga de Harley jeg liker er langt over hva jeg vil bruke pr. nå i pris :P)
med andre ord er alle Harley lignende honda, yamaha utelukket...

Ønsker å kunne bruke sykkelen daglig til og fra jobb, ikke en lengre tur en 3mil en vei. Men gjerne en pålitelig sykkel som bare sviver og går i mange mil! (ønsker også å bruke til langturer innimellom)

budsjettet på første sykkel tenker jeg maks 50.000 for å slippe og være livredd for å skade den, og få litt erfaring. ser mye gøy på finn til den prisen, men jeg er veldig ukjent med MC og hva som er veldig mye km...

tenker i racing eller touring/racing typen. sett litt på CBR600F, R1<-elsker dem, men gjerne ikke så lurt å kjøpe som første sykkel til daglig kjøring-? YZF1000 osv. osv. er veldig åpen for forslag! mange sykkler i den prisklassen ligger mellom 50-90k KM. er dette MYE eller er det mye sykkel igjen?

takker for all hjelp og forslag i denne labyrinten av kjekke kjøretøy :crazy:

EDIT: glemte å få med at planen er å kjøre så mye som mulig til jobb året rundt, utenom snø/is. heldige med lite av det her på vestlandet :p

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av kgjersda »

Finn deg en Yamaha FZS 600 fazer. Mange fine til rundt 30.000.
Skuddsikre motorer og de er små med god svingradius, samtidig som de passer godt til lengre turer!
Sikker på at @elruts er enig her ;)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av kjellv »

Før du kjøper en tilårskommen R-sykkel, sjekk hva forsikringer koster. Mange har fått en uventet bakoversveis når kontrakten er skrevet og man skal omregistrere.
Du kan spare mange penger på en litt mindre aggressiv sykkel, men som likevel leverer det du ber den om. Se f.eks på Yamaha sine FZ modeller, her burde du finne en del bra innenfor ditt budsjett.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg parkerer bilen totalt rett før påske, og finner fram min BMW K1200RS som da blir mitt primære kjøretøy, uansett hvor og hva jeg skal.
Kjører til og fra jobb hver dag, ca. 3 mil hver vei. Om jeg må ut noen ærender på jobb, så hiver jeg litt arbeidstøy og verktøy(anleggshjelm, vernesko, vernebukse og jakke, noe utstyr + verktøykoffert) i koffertene og legger i vei.
Min første motorsykkel, og dette gav såpass mersmak at jeg kjøpte en Jawa 350 til å vinterkjøre med.

Litt vintervedlikehold på BMWen min blir det jo, den har rusla snart 100k, og jeg er over snittet nøye på det mekaniske. Det er noe jeg legger mye tid i, og ikke minst er interessert i. I utgangspunktet er skifte av olje og filter på motor, ny olje på gir og kardang, samt sjekk av bremseklosser det som trengs.
Uansett ser jeg på modellen som svært driftsikker og robust. Den er bygget på et prinsipp fra 1983 da BMW K100 og K75 ble sluppet på markedet.
Langstilt og liggende rekkefirer, tørrclutch(med hydraulisk aktuator), separat girkasse(som på bil) og mellomaksel bak til kardangen gjennom en hul en-armet svingarm. Paralever løsningen til BMW sørger for at bakenden ikke reiser seg når man slipper løs de 131 hestekreftene.
Forstillingen er av den såkalte telelever varianten. Gaffelen er kun sleider og har ikke fjærer, da demper og fjær sitter sentrert på en nedre bærearm. Dette gjør at sykkelen er utrolig stabil, i alle hastigheter og svelger ujevnheter som bare det. Selv i fullt nedlegg og høy fart.
Under oppbremsning dykker heller ikke forstillingen på grunn av dette patentet..
Styret kan justeres med enkle grep frem og tilbake, fothvilere kan heves og senkes og det samme kan salen.
ABS-bremser er standard.

Introdusert i 1997, facelift kom i 2001 i Norge(2002 i USA). Faceliften har ny front, ABS med servo og integralbremser(koblet).
Facelift har en litt mer oppreist sittestilling, bredere speil og lavere fothvilere.
Jeg er 194 høy, lange bein. Kjører min faceliftmodell med styret helt frem på det laveste, salen på det laveste og trives med fothvilerne både i øvre og nedre posisjon.

Prisen? Den er i din favør. Disse går billig om dagen, og man kan velge og vrake på Finn.

Ta av koffertene og toppboksen og kjør for moro, ta på koffertene og toppboksen, hiv på masse bagasje og passasjer og legg ut på tur. Dette er en real turmaskin, bagasjelast merker man ikke at man har, en passasjer merkes knapt.

Kjøpte min Mai 2016 og har egentlig ikke noe behov for å skifte den ut. Klarer ikke helt å se for meg hvilken sykkel som skulle være bedre til den prisen. Særlig med tanke på effekt og brukbarhet. Kardang er for meg helt avgjørende.

Før facelift
Bilde
Facelift
Bilde


Jeg er veldig glad i BMW skal sies, både biler og motorsykler. Jeg liker måten de er skrudd sammen på, hvordan ting er dokumentert og alt mulig ekstrautstyr og dilldall som finnes. Ikke minst hvordan de er å kjøre.

Valget er ditt, men i din prisklasse så kan K1200RS være en het kandidat. Forsikringen er også rimelig.
Ta gjerne en titt innom bloggen min. Mye skruing der, men det er noe jeg liker å drive med, så jeg tar i mye rart på sykkelen, som nødvendigvis ikke hadde trengt noe oppmerksomhet på mange år.

Andremelst
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst »

Takker for gode svar så langt! Spennende MC’er jeg kan se nærmere på! :) disse hadde jeg aldri funnet frem til på egenhånd.

Jeg er nokk ganske «forfengelig» når det kommer til utseende, elsker Racing looken. Mange nyere touring sykler har klart den miksen perfekt, men de er fort utenfor min prisklasse som første sykkel. R sykkel tiltrekningen for meg er ikke for farten sin skyld, men lyd og utseende!

Sjekket pris på en 2001 R1 på meg fra Finn på skilt nr bare for å se hva det hadde vært snakk om. 4200kr for ansvar, 8200kr for del-kasko og 12000kr kasko. Hadde ikke tatt kasko på en såpass gammel sykkel uansett, så 8200 feks er ikke mer en det jeg hadde på min tung mc registrerte 450 supermotard ATV.

Så forsikring er ikke en turnoff, men med tanke på daglig kjøring er jeg fornuftig nokk til å helle mer mot en lettkjørt begynnersykkel med ABS fremfor «drømmen» :p

Ikke så verst de som dere har tipset så langt! Den siste der BMW K1200RS virker også spennende, kan være vinkel og farge som lurer litt på bildene, men synes nesten pre-facelift ser litt mer «hissig» ut utseende messig?

Alt for mye gøy/bra å velge i! Godt jeg har litt god tid før jeg får lappen BildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av niko »

Andremelst skrev: 14 jun 2018, 00:30 Takker for gode svar så langt! Spennende MC’er jeg kan se nærmere på! :) disse hadde jeg aldri funnet frem til på egenhånd.

Jeg er nokk ganske «forfengelig» når det kommer til utseende, elsker Racing looken. Mange nyere touring sykler har klart den miksen perfekt, men de er fort utenfor min prisklasse som første sykkel. R sykkel tiltrekningen for meg er ikke for farten sin skyld, men lyd og utseende!

Sjekket pris på en 2001 R1 på meg fra Finn på skilt nr bare for å se hva det hadde vært snakk om. 4200kr for ansvar, 8200kr for del-kasko og 12000kr kasko. Hadde ikke tatt kasko på en såpass gammel sykkel uansett, så 8200 feks er ikke mer en det jeg hadde på min tung mc registrerte 450 supermotard ATV.

Så forsikring er ikke en turnoff, men med tanke på daglig kjøring er jeg fornuftig nokk til å helle mer mot en lettkjørt begynnersykkel med ABS fremfor «drømmen» :p

Ikke så verst de som dere har tipset så langt! Den siste der BMW K1200RS virker også spennende, kan være vinkel og farge som lurer litt på bildene, men synes nesten pre-facelift ser litt mer «hissig» ut utseende messig?

Alt for mye gøy/bra å velge i! Godt jeg har litt god tid før jeg får lappen BildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tok lappen i fjor og kjøpte en Honda CB 500 -95 etter anbefaling fra kjørelærer. Det har vært en super førstegangssykkel for meg. Lett, lav og veldig enkel å bli venn med. Samtidig helt uten elektronikk og med en motor som du må forholde deg aktivt til. Lite bunndrag, så her må du være våken og vite hvilket gir du ligger i. Jeg begynner å få føle meg moden for en litt større sykkel nå, og lurer på å selge Hondaen om du er interessert :-)


Andremelst
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst »

Hei! Etter mye lesing, sjekking og vurdering, har jeg landet på at jeg nokk går for en ny KTM 790 Duke.. noen mener man ikke må kjøpe ny sykkel pga skader som første, men er andre som også sier at fordelen er at man har en lettkjørt sykkel, med traction controll, ABS og wheelie controll. Jeg utstyrer den eventuelt med det som finnes av «fall beskyttelse» for å minimere konsekvens av et fall.

Er dette dumt? Bør jeg revurdere? Eller er det bare å kjøre på tenker dere? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Dansekris »

Nei, det tror jeg ikke er dumt hvis du har plass i lommeboka.

De fleste velger en litt rimeligere sykke som sin første, ofte fordi man har blåst maaaange tusen på førerkort og kjøreutstyr. Selvsagt mindre surt å miste en litt eldre sykkel i bakken enn sitt nye glis, men det er ikke alle som gjør det.

Det viktigste er å kjøpe en sykkel som har råd til å kjøpe, forsikre og bruke. KTMen er veldig kul. Sprek og morsom visstnok. Kanskje ikke den mest praktiske.

Andremelst
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst »

Er litt samme jeg tenker! Sparer en del penger på utstyr og forsikring, da jeg har alt av kjøreklær etter jeg hadde en 450 supermotard ATV registrert som tung MC, får også med meg bonusen fra den på 70% på forsikringen

Virker veldig kjekk denne sykkelen, og sett sikkert 100filmer på YouTube

Brukes mest til pendling fra og til jobb på ca 3 mil 1 vei. (Ikke motorvei) og fra det jeg har sett går det fint å ta noen langturer også på denne innimellom!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Dansekris »

Hva må du ut med for en ny en?

Andremelst
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst »

135.000, men med ekstra utstyr jeg ønsker som blant annet varmeholker og fall beskyttelse ca 140k


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Eirikvestfold »

Jeg kjører en Yamaha Xj6 diversion f. Veldig bra som førstegangssykkel. R6 motor med litt mer lineært pådrag, så mer enn nok kraft de første årene uten at du «plutselig» får masse mer krefter ved et gitt turtall.

Og - siden sykkelen i utgangspunktet er nakensykkel (med kåpe) er forsikringen rimelig. Betaler vel 200,- i måneden.

Betalte 69.000,- for en 8 år gammel sykkel, men den var som ny. Får de lang mer rimelig.

Verdt en kikk.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Elruts84 »

kgjersda skrev: 13 jun 2018, 22:21 Finn deg en Yamaha FZS 600 fazer. Mange fine til rundt 30.000.
Skuddsikre motorer og de er små med god svingradius, samtidig som de passer godt til lengre turer!
Sikker på at @elruts er enig her ;)
hehehe..

Jaaaddaa :thumleft Har som nevnt en FZS 600 som har vært en utmerket sykkel for meg. Første sykkel og ikke minst en politelig sykkel..Går under Sports Touring kategorien. Drifts sikre sykler.
Det er flere i denne kategorien og prisklasse. Og MANGE har forskjellige meninger. Yamaha TDM, FAZER, FZ, og mange mange fler.
Men det beste rådet er å prøvesitte. Noen sykler bare klaffer en pang med med en gang. Og andre liker en ikke.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Murse »

Kjøpte min første MC nå, Suzuki SV650A,
Helt OK forsikring, med full kasko betaler jeg 4100 kroner i året. (KLP)

Svar