Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det er mye som skjer på jobben, og det er mye greier som skjer privat. Dette går veldig utover sykkeltid.. Sykkeltid og sykkeltid, sykkeltid har man alltids, men ikke nødvendigvis kosekjøring. Har kjørt drøyt 5000km hittil i sesongen, dessverre mest til og fra jobb, men også noen koseturer.. Bilen har jeg ikke rørt siden før påske :crazy:

Uansett, som jeg har skrevet tidligere. Jeg samler sammen det meste av deler tilgjengelig for denne, etter min mening flotte sykkelen. Ting jeg finner på nett, som var originalt ekstrautstyr, er jeg stadig på jakt etter.

Utover 4-2-1 grenrør og åpen lyddemper fra amerikanske TwoBrothers Racing, og Stage9 remapping av Motronicen(nå i V2-versjon, og den er enda bedre enn den jeg kjørte med i fjor) så har jeg følgende stæsj:

- Sidekofferter
- Original softbag
- Originalt GPS-feste med Zumo 550 GPS
- "Politibreddere" som dekker mer foran styret
- Original vindskjerm i normalhøyde
- Original vindskjerm type høy
- Vindskjerm type ekstra høy

Utover det originale har jeg Bagster tanktrekk og tankbag.

Så i forrige uke fikk jeg tak i en NOS(New Old Stock) original tankbag til sykkelen til en billig penge fra Litauen.
Bilde
Har lett etter en slik lenge, men de fleste er fra USA, og er tilhørende solbleket og stygge, til en forferdelig pris.
Utfordringen er tanken i plast og mangel på festepunkter. Bagstertrekket begynner jeg å bli litt lei av.
Så ser frem til at denne dukker opp i posten snart! :thumleft

Det er mer også!
Original toppkoffert i tillegg til softbag fikk man også til disse syklene. Toppkofferten ble også levert på F650.
Typiske Ebay-priser på slikt har vært ganske hårreisende. Mellom 2500-3000kr før frakt har vært prisene.
Litt surfing på Finn.no i forrige uke gav imidlertid resultater!
Dette bildet dukket opp da jeg scrollet meg nedover siden:
Bilde

Så var det prisen da! 250,- :yeyeye

Etter å ha holdt selger varm en liten stund og gravd litt rundt denne boksen, så fant jeg ut at det dreide seg om en F650-boks.
Mao. må jeg ha festebrakett som passer K1200RS. Det skaffet jeg meg sist jeg fant en på Ebay ifjor, da dette har vært en plan lenge dersom F650-boks skulle dukke opp.
Grunnen til den "noget" rimelige prisen var at det fulgte med en nøkkel til boksen, men den passet ikke låsene :scratch
Fint for en som er litt handy tenkte jeg og reiste naturligvis til selger i Sandefjord etter å ha vippset de 250-kronene over Søndag formiddag. Den sto på mottatt adresse, på trappa og venta på meg. Selger var en tur på sjøen :thumleft

Den ble stroppet fast på setet, og man vente så snuten hjemover! :D
Bilde
Bilde 03.06.2018, 14 45 54.jpg
Etter å ha fjernet F650-braketten møysommelig fra boksen, gikk jeg løs med bor og drill, boret de hullene som skulle til for å feste K1200RS-braketten til boksen. Braketten ble også plukket fra hverandre og forsterka i innfestningen.
Braketten satt omsider på boksen, alle skruer satt inn med loctite.

Så var det låsen. Etter å ha funnet frem dirkesettet, og 5-6 minutter med "raka" fikk jeg vridd om låsen som satt i kofferten. De er laget slik at man ikke kan fjerne sylinderen før man har vridd den om, mao. har en nøkkel som passer. Etter litt fikling kom sylinderen ut, og nøkkelen til motorsykkelen min ble puttet inn i sylinderen. Fant så fram fila, og filte ned pinnene i sylinderen.
Bilde 03.06.2018, 20 07 44.jpg
Vips, så har man nøkkel som passer :thumleft

Så ble boksen satt på sykkelen. Den er på 31 liter, og rommer Schuberten og litt til. Noe jeg virkelig har savnet! At jeg kan låse inn hjelmen og forlate resten av kjøreutstyret i sidekoffertene om jeg feks. skal et eller annet i Oslo og parkerer i sentrum.
Jeg synes den er kul, selvfølgelig ikke smellvakker, men for meg er det viktig at boksen er original og laget av BMW.
Bilde 05.06.2018, 09 03 15.jpg
Bilde 05.06.2018, 09 03 02.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Atrox »

"Raka" er undervurdert! :)
Likte Mossebildet ditt, jeg er oppvokst akkurat i venstre hjørnet av bildet, har jolla liggende i havna der enda :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Harley Davidson hadde stand på Tyrigrava idag.

Fikk prøvekjørt et knippe med HD'er. La meg bare si med en gang, at det ikke er noe for meg i det heletatt :lol
Jeg stiller meg uforstående til hvordan folk kan betale opp mot nesten 500 000kr for det greiene der.
Kjørte en speller ny Street Glide, som var den største der blant annet.

Fothviler-skrap i første sving på alle sammen, alle utenom den minste føltes veldig uhåndterlig, følte meg rett og slett dum og klønete :eh
Den minste typen, jeg aner ikke hva den het, hadde spaghetti-ramme :eh Den var temmelig blaut å ri på gjennom svingene. Var faktisk kjempenervøs og rar og kjøre.
Så vil jeg påstå at de gikk fryktelig dårlig, man hører folk argumenterer med moment og det greiene der, men det har BMWen min også, det føles ikke mindre hvertfall, bare at det faktisk begynner å sparke skikkelig når man kommer til et punkt, ikke bare bråke mer :redface
Det som overrasket meg litt var at det var lite/ingenting å hente fra 1200rpm på høyt gir, når man gav full gass. Det skjedde liksom ikkeno.
Sittestillingen på samtlige var vel OK antar jeg, brede fotbrett på flere, og girkassa lagde mye lyd, og var ikke akkurat presis, men nå var det ikke stort behov for presis giring heller..

Nei, jeg ble ikke overbevist. Så skal jeg visst ikke ha HD på mange år allikevel. Selv om jeg har hatt et godt øye til Street Glide, har liksom sett på det som HD'en jeg ville ha(om jeg skulle valgt), og var vel den av de jeg prøvde som falt best i smak. Fra 90km/t og oppover begynte den å vibrere en hel del, og fjæringen var litt som å kjøre lastebil. Litt stutt bak og blaut forran. Litt spesiell følelse når man kjørte over bru-skjøter etc. og man kjenner først fjæringen bak komprimeres og setter seg litt før den stupte litt med nesa.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2018, 23:06 Harley Davidson hadde stand på Tyrigrava idag.

Fikk prøvekjørt et knippe med HD'er. La meg bare si med en gang, at det ikke er noe for meg i det heletatt :lol
:lol H ha :lol Minner meg om min første HD-tur, i 1998. Hadde nøyaktig samme reaksjon.

Men nå har jeg vridd om hue. Har tatt inn over meg at HD ikke skal sammenlignes med andre sykler. Ikke med din K1200RS, og heller ikke med min R1200GS, eller noe annet for den saks skyld.

Jeg tenker at det er som å gå fra speedbåt til snekke. Fra moderne hightch kjøretøy, til noe skikkelig veteran-aktige greier.

Putre på tur. Kos. Kaffestopp. Snuse inn sommeren. Akkurat som om man har med en pose reker i snekka. Different story :)

Er spent på å sjekke ut teorien min ila sommeren. Og det står en R1200GS her, for sikkerhets skyld :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har vel i utgangspunktet følt meg ganske ferdig med BMWen den siste tiden. Sånn med tanke på oppgraderinger og slikt. Den kjører helt perfekt! Såfremt jeg får kjøre med Racingeksosen og mappet som sitter i Motronicen fremover, så er den sprek nok også.

Det er kun en ting, denne sykkelen trenger, og det er en omlakkering. drøye 100 000km setter sine spor i lakken. Fronten har spor av mye steinsprut, og intet mindre enn tre stillevelter over på høyresiden har satt spor.


Det er to alternativer jeg ser. Den ene litt mer enkel enn den andre :crazy:
Kjøre ned til Kroatia neste sommer, fjerne all plast, gå bort til lakkeren og få det lakkert svart(Samme farge som nå). Utover reisekost, ser jeg for meg at dette kan komme på rundt 5 laken. Da medtatt alt arbeid + lakk.
Feriere der nede en uke eller to inntil lakken har fått herdet nok/jeg har fått nok sol på kroppen :knegg

Eller få sykkelen gjort om til fargen Mandarin-Fjordgrau. En fargekombinasjon av disse to BMW-fargene. Den ene mer kjent enn den andre!
Fjordgrau var en meget populær farge på 80-tallet da BMW produserte E12, E23 og E23, senere E28, E32 og E30 :prf Dette ispedd med en kontrastfarge ved navn Mandarin, istedefor den tidligere Dakargelb(Dakargul). Dette sammensatt med et sjakkmønster, gir et stilig utrykk. Fargekomboen er sjelden, kun produsert i år 2000, og i 2001 kom faceliften. Dvs. at det ikke finnes en offesiell Mandarin/Fjordgrau-sykkel i facelift.
Så for å få realisert min "drøm" gjelder det å få tak i strøkne sidekåper i denne fargen fra en prefacelift. Så modifisere disse lett for å passe facelift. Lakkere lyktekåpa i enten Mandarin, eller Fjordgrau(jeg heller litt mot Mandarin). Sjablongen for å lakkere sjakkmønsteret gikk ut av BMW sitt sortiment ifjor, og det ble ikke til at jeg kjøpte det, hva skulle jeg med det liksom :redface Uansett, allerede ved første punkt, så virker dette umulig, men det gjelder vel å finne en defekt sykkel i utlandet. Sannsynligheten for å finne fine kåper på en ellers defekt sykkel er vel noe liten, men man vet jo aldri.

En prefacelift i fargekomboen, denne er norsk og har til og med lakkerte sidekofferter :prf
taking a rest.jpg
San Damiano7,2005.jpg
Bildene er tatt fra "K-treffen" i Italia tror jeg en gang i 2005. Blant K1200RSen dukker det opp en sykkel i facelift, med komboen jeg tenker på. Denne har Fjordgrau lyktekåpe.
San Damiano1,2005.jpg
San Damiano2,2005.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

På en annen side!

Helsvart K1200RS Facelift er ikke så galt det heller, det er veldig tidløst og stilrent :roll
Bilde 06.06.2018, 20 39 53.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Atrox »

Skulle jeg valgt - helt klart Mandarin (er en sucker for slike farger), sort er fint men kult med noe som skiller seg ut fra mengden!

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Elruts84 »

Ja det er med det å skille seg litt ut. Men sykkelen blir jo flott uansett farge vil jeg si. Det karakteristiske vil jo være der uansett farge. :D
Spørsmålet er hvor viktig det er og hvor skadet den er i lakken. :-k

Min egen er om lakkert halvveis i levetiden. Det vil si for 10 år siden på en 20 år gammel sykkel. :O

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Høyre kåpa er veldig skadet. Den er ikke pen overhodet. Så trengs en lakkering der :) Det er viktig for meg, vil jo ikke ha en stygg kåpe! :thumleft

Skal ha denne sykkelen en stund, og den er tipp topp teknisk. Nå må den også bli det estetisk.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Mandarin / shecker er jo nydelig, og sjelden. Topp opp med mandarin felger og sidevesker så har du en «one-of-a-kind» 😊👍

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

15minutters klipp fra siste tur utpå banen. Begynte å bli relativt sliten, da jeg hadde vært utpå en stund.

Dette er nest siste kvarter, av et opptak på rett over en time med bare kjøring i et, ikke noe pause :roll

På langstrekka og på vei ned i angsten bikker man rett over 200km/t, det gir et lite kick må jeg innrømme.

Sist redigert av FredrikE24 den 14 jun 2018, 20:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Dansekris »

Rått!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av xyvind »

Heftig! Kjører fra rubb og stubb
Hva skal til for å få kjøre på banen? Har en drøm..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er i regi av Sparebanken1 Forsikring. Jeg ble invitert av en kunde til å bli med(som har en egen klubb, en slags firmaklubb :thumleft ).
cannon her på forumet var en av instruktørene, kan se jeg kjøre bak han på Fireblade'n på filmen en periode i flagrende gul vest tror jeg :)
Betalte en slant penger og ble med på opplegget. Blir stadig strengere mtp. støy, jeg måtte ha originalanlegg for anledningen.

Tipper cannon har noe info om hvordan man kan bli med. Jeg har veldig lyst til å være med neste år også :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Sykkel er pakket og klar for årets firmatur. Denne gangen kjører vi en runde i Telemark. Har laget et 8-tall på tvers av Norge med Dalen i Telemark i sentrum. Kjører fra Oslo imorgen, og til Dalen(via Skien). Så en runde nordvest, nedover til Lysebotn, over Suleskardveien og tilbake til Dalen. Søndag er det hjemover over Gaustadtoppen, over Jondalen, Lampeland, Hønefoss, Jevnaker osv.

Vasket og på med politibreddingen på øvre kåpedel. Gjør underverker i sprutregn..!
Bilde 14.06.2018, 22 07 51.jpg
Bilde 14.06.2018, 22 07 33.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar