Fjerne skraper i kåpe etter velt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
sayonara
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2018, 01:39
Motorsykkelen din: Varadero

Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av sayonara »

Hei, var så uheldig at jeg klarte å miste sykkelen i bakken når jeg sto i ro idag, fikk et område med skraper på størrelse med en 5 kroning i kåpen (plastikk), hvordan kan jeg fjerne/dekke til disse best mulig uten å kjøpe ny kåpe eller relakkere kåpen.

Glossy Hvit farge

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Bjerknez »

"Skraper" i kåpen regner jeg med går gjennom klarlakken/lakken så og polere bort dette er nok umulig. Du vil så klart få det bedre med polering/rubbing da man fjerner det værste og "runder" av de skarpe kantene, men man får det nok aldri helt bort.

Med vannsliping vil man få det enda litt bedre, men helt bra vil det aldri bli hvis ripene går gjennom lakken.

Å pusse ned samt finne riktig lakkode og lakkere er nok det beste. Skal du ha det perfekt så må du nok dra til et lakkeringsverksted.

Men et bilde sier mer enn tusen ord, så vis meg gjerne et bilde av skaden du snakker om. :)

sayonara
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2018, 01:39
Motorsykkelen din: Varadero

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av sayonara »

Bjerknez skrev: 22 jun 2018, 03:54 "Skraper" i kåpen regner jeg med går gjennom klarlakken/lakken så og polere bort dette er nok umulig. Du vil så klart få det bedre med polering/rubbing da man fjerner det værste og "runder" av de skarpe kantene, men man får det nok aldri helt bort.

Med vannsliping vil man få det enda litt bedre, men helt bra vil det aldri bli hvis ripene går gjennom lakken.

Å pusse ned samt finne riktig lakkode og lakkere er nok det beste. Skal du ha det perfekt så må du nok dra til et lakkeringsverksted.

Men et bilde sier mer enn tusen ord, så vis meg gjerne et bilde av skaden du snakker om. :)
IMG_1396.JPG
Når jeg fører neglen over kjenner jeg den "tar" i noen av skrapene, så det betyr vel at det er gått gjennom lakken.

Sprayet på litt cockpit rens og gnikket, det gjorde at de ikke var like synlige, spesielt fra avstand.
Men er usikker om det er verdt pengene for å få fikset en slik ubetydelig skade på verksted, med tanke på at det er en sykkel til knappe 40 tusen. Vil nok heller prøve dekke til mest mulig, med polering/rubbing, skal ta en titt på det med vannsliping også
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Bjerknez »

Bor du i nærheten av Fredrikstad, så ta turen hjem til meg. Jeg har alt som trengs for vannsliping/rubbing. Du får nok bort mye, men får det aldri 100%.

Med "cockpitrens" så fjerner du evt. bare skitt fra ripene og det var vel nettopp det du gjorde og som ga deg et synlig bedre resultat. Med rubbing så "sliper" du overflaten og jevner fysisk ut.

Jeg vil annta at ut fra bildet så vil forbedringen med rubbing bli rundt 30-40%. Man får trolig bort det meste av det sorte så langt dette ikke er selve grunningen.

Stikk en tur innom hvis du er i nærheten så skal jeg se på det, hvis du ikke har utstyret selv :)

sayonara
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2018, 01:39
Motorsykkelen din: Varadero

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av sayonara »

Bjerknez skrev: 22 jun 2018, 04:59 Bor du i nærheten av Fredrikstad, så ta turen hjem til meg. Jeg har alt som trengs for vannsliping/rubbing. Du får nok bort mye, men får det aldri 100%.

Med "cockpitrens" så fjerner du evt. bare skitt fra ripene og det var vel nettopp det du gjorde og som ga deg et synlig bedre resultat. Med rubbing så "sliper" du overflaten og jevner fysisk ut.

Jeg vil annta at ut fra bildet så vil forbedringen med rubbing bli rundt 30-40%. Man får trolig bort det meste av det sorte så langt dette ikke er selve grunningen.

Stikk en tur innom hvis du er i nærheten så skal jeg se på det, hvis du ikke har utstyret selv :)
Bor desverre gansk langt fra Fredrikstad, så det blir nok uaktuelt, men ellers takk for tilbudet.
Skal se om jeg kan få til noe her i nærheten, tusen takk for tips og hjelp!

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Rune75 »

Finn et passende klistremerke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 22 jun 2018, 09:27 Finn et passende klistremerke.
:lol

Case closed!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av AJ »

Hva med dette?
https://bilpleiekongen.no/produkt/turtl ... epair-kit/

Har selv prøvd Autoglym Paint Renovator på bilen med fra godt til brukbart resultat:
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 22 jun 2018, 09:47
Rune75 skrev: 22 jun 2018, 09:27 Finn et passende klistremerke.
:lol

Case closed!
Tenkte det ville være smertefullt å høre ja. https://www.biltema.no/bil---mc/styling ... 2000034959

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 22 jun 2018, 10:13
Bjerknez skrev: 22 jun 2018, 09:47
Rune75 skrev: 22 jun 2018, 09:27 Finn et passende klistremerke.
:lol

Case closed!
Tenkte det ville være smertefullt å høre ja. https://www.biltema.no/bil---mc/styling ... 2000034959
Er det ikke slike alle kidsa kjører rundt med?

Bilde
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Bjerknez »

Denne tror jeg passer helt perfekt over skaden:

Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av gsx750_80 »

sayonara skrev: 22 jun 2018, 04:20
Bjerknez skrev: 22 jun 2018, 03:54 "Skraper" i kåpen regner jeg med går gjennom klarlakken/lakken så og polere bort dette er nok umulig. Du vil så klart få det bedre med polering/rubbing da man fjerner det værste og "runder" av de skarpe kantene, men man får det nok aldri helt bort.

Med vannsliping vil man få det enda litt bedre, men helt bra vil det aldri bli hvis ripene går gjennom lakken.

Å pusse ned samt finne riktig lakkode og lakkere er nok det beste. Skal du ha det perfekt så må du nok dra til et lakkeringsverksted.

Men et bilde sier mer enn tusen ord, så vis meg gjerne et bilde av skaden du snakker om. :)
IMG_1396.JPG

Når jeg fører neglen over kjenner jeg den "tar" i noen av skrapene, så det betyr vel at det er gått gjennom lakken.

Sprayet på litt cockpit rens og gnikket, det gjorde at de ikke var like synlige, spesielt fra avstand.
Men er usikker om det er verdt pengene for å få fikset en slik ubetydelig skade på verksted, med tanke på at det er en sykkel til knappe 40 tusen. Vil nok heller prøve dekke til mest mulig, med polering/rubbing, skal ta en titt på det med vannsliping også
Flere bekjente, og jeg selv, har vært svært godt fornøyde med oppretting og lakkering utført av et firma på Stjørdal, både hva angår kvalitet, og ikke minst pris. Dersom trøndelag er innefor rekkevidde, ville jeg vurdere å lete opp Stjørdal billakkering a/s på Facebook , feks.
En bekjent fikk nylig rettet opp og lakkert skader på en sølvfarget Yaris. Jeg så bilen etter reparasjon, og var ikke i stand til å se at det
hadde eksistert noen skade i det aktuelle området. Anbefales.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av gsx750_80 »

sayonara skrev: 22 jun 2018, 04:20
Bjerknez skrev: 22 jun 2018, 03:54 "Skraper" i kåpen regner jeg med går gjennom klarlakken/lakken så og polere bort dette er nok umulig. Du vil så klart få det bedre med polering/rubbing da man fjerner det værste og "runder" av de skarpe kantene, men man får det nok aldri helt bort.

Med vannsliping vil man få det enda litt bedre, men helt bra vil det aldri bli hvis ripene går gjennom lakken.

Å pusse ned samt finne riktig lakkode og lakkere er nok det beste. Skal du ha det perfekt så må du nok dra til et lakkeringsverksted.

Men et bilde sier mer enn tusen ord, så vis meg gjerne et bilde av skaden du snakker om. :)
IMG_1396.JPG

Når jeg fører neglen over kjenner jeg den "tar" i noen av skrapene, så det betyr vel at det er gått gjennom lakken.

Sprayet på litt cockpit rens og gnikket, det gjorde at de ikke var like synlige, spesielt fra avstand.
Men er usikker om det er verdt pengene for å få fikset en slik ubetydelig skade på verksted, med tanke på at det er en sykkel til knappe 40 tusen. Vil nok heller prøve dekke til mest mulig, med polering/rubbing, skal ta en titt på det med vannsliping også
Flere bekjente, og jeg selv, har vært svært godt fornøyde med oppretting og lakkering utført av et firma på Stjørdal, både hva angår kvalitet, og ikke minst pris. Dersom trøndelag er innefor rekkevidde, ville jeg vurdere å lete opp Stjørdal billakkering a/s på Facebook , feks.
En bekjent fikk nylig rettet opp og lakkert skader på en sølvfarget Yaris. Jeg så bilen etter reparasjon, og var ikke i stand til å se at det
hadde eksistert noen skade i det aktuelle området. Anbefales.
mvh

-gsx750_80

sayonara
Innlegg: 4
Registrert: 22 jun 2018, 01:39
Motorsykkelen din: Varadero

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av sayonara »

AJ skrev: 22 jun 2018, 09:49 Hva med dette?
https://bilpleiekongen.no/produkt/turtl ... epair-kit/

Har selv prøvd Autoglym Paint Renovator på bilen med fra godt til brukbart resultat:
Bilde
Takk for tips, skal se litt rundt hva jeg finner :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjerne skraper i kåpe etter velt

Legg inn av Bjerknez »

Den paint renovatoren der kan du glemme. Spar pengene og kjøp heller skikkelig rubbing og en god maskin :)

Svar