"Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

"Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Joffe »

Ja...jeg vet ikke om det er alderen eller sykkelen eller en kombinasjon av de to, men er det vanlig at man "må" stoppe etter et par timers kjøring? :gk
Jeg og fruen kjørte en runde på ca.3 timer i kveld og vi hadde en stopp etter 1,5 time og "måtte" stoppe igjen etter ytligere 1 time for å få igjen følsen i rompa...
Sykkelen min er ikke spesielt myk og komfortabel, spesielt ikke for hun som sitter bak, men jeg har ikke så mye å sammeligne med så; er det normalt at man blir litt nummen i baken etter 1-2 timer langs landeveien? (med mindre man har en Goldwing eller andre Stressless`er på 2 hjul kanskje)

Andre ganger sier det seg selv at det er på tide med en pause, når man begynner å se kameler langs veien :scratch
IMG_9267.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av AJ »

Selv synes jeg det er veldig greit med en beinstrekk etter fra en til en og halv times kjøring.
Men det hender ikke så rent sjelden at jeg "glemmer meg bort" og holder det gående et par-tre timer uten pause.
Kommer mye an på om jeg er skikkelig i "flytsonen" med kjøringa... ;) .

Hele poenget for meg i hvert fall, er å gjøre turen mest mulig behagelig og ikke på død og liv kjøre og kjøre til krampa tar en...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

"Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av xyvind »

Vet ikke hva som er vanlig. Det er nok veldig individuelt. Men jeg liker også å strekke litt på beina etter 1,5 time. Ganske sporty sittestilling på min S1000R, så jeg får først vondt i knærne. Men ellers sitter jeg meget godt på min sykkel. Blir aldri sliten i armer eller nakke/rygg, og det er jeg glad for. Hvilken sykkel kjører du?

Edit: Har kjørt noen turer med dama bakpå nå i sommer. Den lengste turen på vel 40 minutter, og da var hun stiv og støl og mør i skinka. Så den er ikke egnet for passasjer, S1000R.

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re:

Legg inn av Joffe »

AJ skrev: 06 jul 2018, 22:03 Selv synes jeg det er veldig greit med en beinstrekk etter fra en til en og halv times kjøring.
Men det hender ikke så rent sjelden at jeg "glemmer meg bort" og holder det gående et par-tre timer uten pause.
Kommer mye an på om jeg er skikkelig i "flytsonen" med kjøringa... ;) .

Hele poenget for meg i hvert fall, er å gjøre turen mest mulig behagelig og ikke på død og liv kjøre og kjøre til krampa tar en...
Ja, jeg merker også at dagsformen har litt å si og hvor aktivt jeg kjører. Men etter et par timer er det på tide å fylle tanken, så da får jeg uansett en liten pause :thumleft
xyvind skrev: 06 jul 2018, 22:36 Vet ikke hva som er vanlig. Det er nok veldig individuelt. Men jeg liker også å strekke litt på beina etter 1,5 time. Ganske sporty sittestilling på min S1000R, så jeg får først vondt i knærne. Men ellers sitter jeg meget godt på min sykkel. Blir aldri sliten i armer eller nakke/rygg, og det er jeg glad for. Hvilken sykkel kjører du?

Edit: Har kjørt noen turer med dama bakpå nå i sommer. Den lengste turen på vel 40 minutter, og da var hun stiv og støl og mør i skinka. Så den er ikke egnet for passasjer, S1000R.
Jeg kjører en HD Night Rod Special, vurderer å prøve en ekstra pute (Airhawk?) på salen, både til meg og fruen for å gjøre turen mer behagelig. Vi kjenner asfalten helt inn i beinmargen og fartsdumper kan jeg ikke ta over 30km/t uten å banke halebeinet opp i halsen :crazy:
IMG_2585.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Olav K »

Gå av sykkelen for å "strekke på beina" eller "hvile rumpa"?
Nai, jeg skjønner ikke hva det snakkes om. Må ha bensin hver 40.ende mil, da kan det være greit å sette føttene i bakken... :-D

Spøk tilside... er ikke så mange turene jeg har på Gullwingen, det er StorTigern som brukes mest.
Var en heller kjip sal på denne orginalt, men jeg kjøpte komfortsal fra Touratech, så nå kan det kjøres nonstop mellom bensinfyllingene. Om DET er et ønske :-D
Er vel helt legitimt å stoppe iblandt, absorbere inntrykk og generelt nyte tilværelsen :-)Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mister også litt blodomløpet i skinkene samt bjellene etter en drøy times kjøring. Nå skal jeg teste om Airhawk puta vil forlenge etappene.

Cruiseren jeg hadde var langt bedre med tanke på akkurat dette, men den var også langt dårligere andre steder. Jeg tenker uansett ikke så mye på det da jeg ikke har som mål og kjøre så langt i strekk. Er ikke noe konkurranse dette, hehe.

Så ja, jeg tror nok dette er ganske vanlig :)

AleksR6
Innlegg: 10
Registrert: 30 mar 2018, 19:16
Motorsykkelen din: Yamaha R6 2018

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av AleksR6 »

Personlig så hender det jeg må stoppe og ta en strekk i beina etter en 2-3 timer ved "aktiv" kjøring, er det en mindre putre tur så er stoppene oftere gjerne som du sier rundt 1-1,5 time :) da jeg begynner å kjenne det greit i skuldre og knær. Men her er det bare trening som må til :)
Suzuki RMZ 250 2017
Yamaha R6 2018

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av kjellv »

De første par årene jeg kjørte motorsykkel så kjørte jeg til jeg hadde "tresmak i ræva" og så stoppet jeg og kvilte på en trebenk..
Jeg er nå mer bevisst på dette og kjenner at jeg har en bedre dag og flere mil om jeg stopper et sted uten trebenker, og bare går noen runder rundt sykkelen sånn ca en gang i timen. Annenhver eller hver 3 stopp kan godt være litt lenger, et kvarters pause kanskje. Gjerne ved en bensinstasjon der jeg kan fylle termokoppen med fersk og varm kaffe.
Turen jeg har hatt denne uka har vært litt pussig forresten.. Jeg har ikke spist annet enn en solid frokost før jeg starter om morran, og neste måltid er på kvelden når jeg har gitt meg for dagen. Har i grunnen ikke vært sulten i det hele tatt om dagene. Men et par halvlitere Farris og tre store termokopper kaffe har gått med underveis.
Men jeg har vel bare hatt godt av det. Jeg lider nok ingen nød :redface

Men en ting bør du huske. Din baksetepassasjer blir mer sliten i baken enn du! Du bør ta så mye hensyn til henne som du klarer. Jeg gjorde samme feilen som du, alt for høye ambisjoner og for lange etapper (dagsetapper også) til å begynne med. Resultatet er at hun vil ikke være med lenger. Jeg har ikke hatt henne på baksetet siden August i fjor.. Hun finner alle slags unnskyldninger for å slippe. ..og det er min feil :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Bjerknez »

Det bør vel i tillegg legges til at sykkelen til kjellv nok heller ikke er den mest ubehegalige å sitte på som passasjer vil jeg tro. Prøv ø sitt bak på min en time i strekk så skal jeg love deg at du får problemer med å kjenne noe som helst fra lortefallet og ned på en god stund etterpå :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Stian87 »

Er ikkebså flink til å stoppe selv, men dette er nok noe jeg kommer til å gjøre litt oftere fremover. Men det spørs litt på hva jeg skal. Om jeg er på lengre tur kan det nok være fornuftig å stoppe litt oftere for ikke bli helt kjørt, men på kveldsturer på noen timer trenger jeg sjeldent noe særlig stopp.

Da jeg kjørte til Bergen i fjor høst hadde jeg vel rundt en halvtimes pause på 9-10 timer. Det kjentes greit i kroppen for å si det slik :roll
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Relax »

Kjører man med passasjer så er hovedoppgaven din å gjøre/kjøre mest mulig behagelig for denne ;)
Det er DA du får flest turer :) Så skjem henne bort!
Og den som er heldig å får med seg favorittpersonen sin på tur, får dobbelt glede av alt. Både under turen, men også i dagesvis før og etter....samt mange minner for livet som deles.
Guess how I know ;)

Vedr sittestilling for passasjeren så er det min erfaring at "foot peg extensions" kan gjøre mer for komforten
enn noe en pute kan gi. Sittestillingen bak er ofte litt "krampaktig" med høye knær og bare rompespissen på setet.
Dette er ikke det mest behagelige og gir lett dårlig blodsirkulasjon som gir dovne brein, fryser lettere osv.
Ved å få senket fothvilerne kommer mer av rompa, og deler av lårene, ned på setet og alt blir langt mer avslappet.
Det gir mye mer komfort og tid på veien;)

Om man eventuelt ikke kan fordra passasjeren, går man motsatt vei! ;)

(Nå er det ikke like lett å senke fothvilerne på alle sykler, I know)
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av FredrikE24 »

På tur med flere så har jeg vel funnet ut at en pause hver 10ende mil(10-12) er passe. Kjøring med folk i alle aldre og man innser at de som er litt eldre enn en selv trenger å slå lens dobbelt så ofte :scratch

Ikke minst er jeg svært glad i Soft-ice og kan fort spise tre-fire sånne ila en dag :crazy:

Man skal prate og kose seg litt sosialt på tur også ikke minst.

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: "Nei, nå må vi stoppe og strekke litt på bena..."

Legg inn av Joffe »

Takk for deres ærfaring, vi får bare fortsette å kose oss på tur og stoppe å se på sommerfugler og kameler :D
Ekstra morro når madamen vil være med, så jeg får passe på og ikke kjøre for langt om gangen :prf
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Svar