Hei!
Jeg bestod oppkjøring for et par uker siden, og nå er det på tide med sykkel!
Har sett meg litt rundt i prissjiktet 30000-50000,- og fant denne:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=122336131
Er 1500000 km for mye på denne sykkelen? Hvor lenge kan jeg forvente at motoren varer? Hva bør jeg være ekstra nøye med å sjekke hvis jeg tar en prøvetur?
I følge annonsen er den godt tatt vare på av forrige eier og service er tatt hos Monster Bike i Drammen.
Siden det er lørdag kveld har jeg ikke fått kontaktet forhandleren for å stille flere spørsmål.
På forhånd, takk for svar.
VFR 800 med 150000 KM?
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Honda er jo generelt gode sykler og VFR er jo en kjenning gjennom mange år.
Men vil tro at du vil finne maaaange gode sykler som er gått under 1/3 av det VFRen her er gått. T.feks min egen FZS 600 Yamaha. Som var gått 32.000 da jeg kjøpte den. Den er også en 1998 model. Og er nå gått i overkant av 50.000km.
Har du prøvesittet sykler? For å finne en som passer akkurat deg?
Elruts
Men vil tro at du vil finne maaaange gode sykler som er gått under 1/3 av det VFRen her er gått. T.feks min egen FZS 600 Yamaha. Som var gått 32.000 da jeg kjøpte den. Den er også en 1998 model. Og er nå gått i overkant av 50.000km.
Har du prøvesittet sykler? For å finne en som passer akkurat deg?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
Re: VFR 800 med 150000 KM?
På såpass mange km er disse lager og forringer enten byttet eller slakke:
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.
De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.
De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Takk for svar! Jeg skal se og prøvekjøre den i morgen, i følge forhandler går den som en klokke, så hvis det er sant blir det muligens et kjøp. Den har også full servicehistorikk, som lover godt.
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Unnskyld hvis jeg sier noe feil her men 98 mod vfr har ikke v-tec. Dermed er ventilsjekk på denne mindre omfattende enn fra 2003(?) og oppover.ZZR-Erling skrev: ↑08 jul 2018, 06:20 På såpass mange km er disse lager og forringer enten byttet eller slakke:
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.
De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Jeg hadde en vfr 98 modell. Kjøpte den som første sykkel. Men etter et par lengre turer fortalte nakken meg at det her går ikke lenger. Skal du prøvekjøre så kjør lenge. Bortsett fra det er vfr en kanon god sykkel. Det som er oppgava di nå er å finne en sykkel som passer deg. Du bør prøvekjøre mange, prøvesitting er jo greit men det gir deg ikke mye svar på hvordan det er over lengre tid. Lykke til
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Sted: Trondheim
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Sitter i skrivende stund med en demontert VFR 800fi 2001mod. Hadde gått 120.000 når jeg kjøpte den, på 140.000 smalt det og vips så ble det plutselig mye arbeid. Nå har jeg riktignok vært uheldig med sykkelen(dårlig vedlikehold fra tidligere eiere).
Sjekk bremser,foringer, dempere, kulelager etc.
Kan fort finne prutegrunnlag her.
Sjekk bremser,foringer, dempere, kulelager etc.
Kan fort finne prutegrunnlag her.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Det viktige å tenke på når det kommer til kilometer, er at man må regne med å holde sykkelen løpende vedlikeholdt. Om du ikke finnes fnugg av skrukyndig, så hadde jeg nok valgt noe annet. Sykkelen min runder 100k i år tenker jeg, og har siden jeg kjøpte den for drøyt 50k siden tatt tak i mye som må skiftes ut på en brukt motorsykkel. Styrelageret på VFR har jeg inntrykk av at er et typisk slitasjepunkt.
Bremseslanger må skiftes, bremseskivetykkelse på sjekkes, er det lekkasjer noe sted? Svingarmsforingene i orden? Kjede og drev?
Du kan regne med at du må overhale gaflene foran og skifte demper bak..
Brått så har det blitt noen påkostninger, vil det være bedre å finne noe som ikke har gått så langt?
Bremseslanger må skiftes, bremseskivetykkelse på sjekkes, er det lekkasjer noe sted? Svingarmsforingene i orden? Kjede og drev?
Du kan regne med at du må overhale gaflene foran og skifte demper bak..
Brått så har det blitt noen påkostninger, vil det være bedre å finne noe som ikke har gått så langt?
Re: VFR 800 med 150000 KM?
Tror det er liten forskjell.Jajo82 skrev: ↑09 jul 2018, 19:50Unnskyld hvis jeg sier noe feil her men 98 mod vfr har ikke v-tec. Dermed er ventilsjekk på denne mindre omfattende enn fra 2003(?) og oppover.ZZR-Erling skrev: ↑08 jul 2018, 06:20 På såpass mange km er disse lager og forringer enten byttet eller slakke:
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.
De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.