Clamp-on speil for tykke bar ends?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Nå trenger jeg litt tips og ideer folkens...

Jeg mottok hendelbeskyttene til XSR'en, og ved montering oppdaget jeg at mine flotte speil ikke passer til dimensjonen på endene på disse :sorry
De er nemlig veldig tykke, målte 32mm og det er en god bit større enn hva speilene er gjorde for.

Liker egentlig de speilene veldig godt, og har lyst med noe liknende. I verste fall må jeg gå tilbake til et par antenne-speil, men det har jeg svært lite lyst til... Problemet er at de største clamp-on bar end speilene jeg finner er for 30mm, akkurat for små.

Så, noen her som har tips/triks hvordan jeg kan løse dette. Bruke en lengre skrue i festet og sette noe med passende dimensjon imellom? Noen speil som passer i størrelsen? Ev. tips på antenne-speil som vil se greie ut?

Virker uansett som at jeg enten må ta de av til jeg finner noe, eller bruke speilene fra Honda'n i mellomtiden :sk?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av mekkern »

:scratch Bilde? Litt lettere å se løsning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Ja, bilder kan nok hjelpe :D

Vet ikke om det er tydelig på bildene, men enden er en egen del, og kan kanskje byttes ut mot noe smalere.
IMG_20180712_174733-01.jpeg
IMG_20180712_174814-01.jpeg
IMG_20180712_175132-01.jpeg
Dette er de speilene jeg brukt til nå, ikke noe stor mulighet for å ekspandere akkurat...
IMG_20180712_175008-01.jpeg
Har også disse liggende. De går å skru løs fra inserten de sitter i, men er også for smale for endene. Mulig man kan feste de i selve hendelbeskyttene på noe vis, men tviler på at det blir en god løsning...
IMG_20180712_175210-01.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av kjellv »

Ikke mulig å bruke speilene fra siste bilde akkurat slik det er i stedet for alt på utsiden av handlebaren fra første bilde?

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Kanskje? 🤔

Festet til hendelbeskyttene er gjengede og skrues inn på lik måte som de originale endene (til venstre). De speilene du viser til er ekspansjons fester. De vil ikke ødelegge gjengene på innsiden av styret da?
Er også redd for at det da sperrer for gassrullen, da det ikke er noe som sørger for at den får fri gang.
IMG_20180712_184244-01.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Nvm, tror jeg klarte å løse det, i hver fall midlertidig. Ikke pent, men det funker nok.

Selve ringene til de reservespeilene med bolt og skrue fra hendelbeskyttene. Eller var det slik du kanskje mente, kjellv? :)
IMG_20180712_185714-01.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av kjellv »

Skogstrollet skrev: 12 jul 2018, 18:59 Nvm, tror jeg klarte å løse det, i hver fall midlertidig. Ikke pent, men det funker nok.

Selve ringene til de reservespeilene med bolt og skrue fra hendelbeskyttene. Eller var det slik du kanskje mente, kjellv? :)

IMG_20180712_185714-01.jpeg
Ja, det var noe slikt jeg tenkte. Men at den originale styrevekten er skrudd fast tenkte jeg ikke på. Jeg vil tro det fungerer veldig bra så lenge det sitter fast. Løsner det så røyner det nok hardt på gjengene innvendig i styret, men så lenge det sitter fast går det bra.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Da fikk jeg det til, men må bytte skruene (den man ser stikker ut litt i bildet i mitt forrige innlegg), men rett dimensjon og type er visstnok vanskelig å finne uten å måtte kjøpe industri-mengder :sk?
Er en M10 jeg trenger, men med annet hode enn den som sitter i nå. De som kom med reservespeilene ble for lange.

Er en skrue av denne typen jeg trenger, tror 20mm lang skal være nok.Gjerne i sort, men ikke absolutt nødvendig.
DIN 7991.png
Er det noe som et verksted/forhandler muligens kan hjelpe med, hvis jeg ikke finner et sted som selger slike i litt mindre mengder?

Og så må jeg si at de gamle speilene mine blir montert igjen når jeg kommer hjem til Oslo. Trenger ekstraringene som man har imellom speilene og styre-endene, da disse visstnok var for smale for de jeg hadde på de gamle endene :roll
IMG_20180712_212934-01.jpeg
Disse er vel ment å sitte under styrene, men jeg liker ikke å ha de så lavt :P

Jeg brukte altså ikke ekspander-boltene, men de som kom med hendelbeskyttene og som skrues fast slik de originale endene gjør. Var kun selve ringen som selve speilet er festet i jeg brukte :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av kjellv »

Disse skruene er nok standard vare hos jernvareforretningene. Men prøv om du kan få tak i syrefaste. Ikke pent når disse ruster..
Jeg fant den i nettbutikken til Wurth. De har den sikkert hos en Wurth butikk i Oslo også, men hvor du finner slikt i Sverige det vet ikke jeg. Men det skulle ikke overraske meg om du allerede har funnet denn løsningen også. Du imponerer hver gang med dine evner å finne løsningene selv :prf https://nettbutikk.wuerth.no/festemidle ... -senk-hode

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Nei, noen rust ønsker jeg ikke! Skal passe veldig godt på å ikke kjøpe noen ubehandled :thumleft

Finner ikke den sorte i svensk butikk, men er ikke noen krise. Ferien min er slutt nå, så jeg drar tilbake til Oslo i helgen. Ser ut som at de har den på butikken sin på Ryen - men jeg er veldig spent på hvis jeg får lov å kjøpe lavere mengde enn en pakke på 100st :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Baffin »

Skogstrollet skrev: 13 jul 2018, 09:13 Nei, noen rust ønsker jeg ikke! Skal passe veldig godt på å ikke kjøpe noen ubehandled :thumleft

Finner ikke den sorte i svensk butikk, men er ikke noen krise. Ferien min er slutt nå, så jeg drar tilbake til Oslo i helgen. Ser ut som at de har den på butikken sin på Ryen - men jeg er veldig spent på hvis jeg får lov å kjøpe lavere mengde enn en pakke på 100st :roll
Butikker som selger båtutstyr har stort sett slike skruer i syrefast, og da i små pk.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av Skogstrollet »

Takker for tips :)

Fant det jeg trengte på Bauhaus på Torp. Viste seg det var M8 og ikke M10 jeg trengte, og M8 er betydelig lettere å få tak i i den lengden jeg trengte.
Så på skruene og syntes M10 var litt vel tykk, så jeg tok opp movilen for å dobbeltsjekke - joda, M8 var det... Vet ikke hvor jeg fikk 10 ifra 🤔

Riktig nok ikke sorte, men det er ingen krise ;)
IMG_20180713_152603-01.jpeg
30mm A4 gjorde 'susen', 20mm hadde nok vært litt korte :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Clamp-on speil for tykke bar ends?

Legg inn av FredrikE24 »

Bauhaus er helt rå når det kommer til slikt.. De har absolutt alt mulig, i løsvekt. Skulle man trenge et nytt do-lokk er det en hel vegg av dem, ikke bare et par forskjellige..

Svar