Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av FredrikE24 »

Gåent styrelager er ikke til å spøke med. Jeg hadde ikke turt å kjøre med det..

Har du sjekka om det har vært slakk i det tidligere? Feks. Ved sykkelkjøp?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av AJ »

Ooops... :eh
Enig med FredrikE24. Det ville nok jeg også betenkt meg veldig på å gjøre. Eller fortsette å gjøre, som i ditt tilfelle, Dansekris.

Jeg hadde styrelagerproblem på Guzzien hvor det hadde trengt inn vann i et altfor dårlig smurt lager fra fabrikken.
Dette gjorde at det ble korrosjon og lageret begynte å gå tregt slik at (selvfølgelig...) også styringen ble treg på en måte som gjorde at jeg virkelig begynte å lure på hva som var feil.
Vanskelig å svinge på et visst styreutslag med plutselig motstand noe man merket spesielt i rundkjøring.
Heldigvis fikk jeg fikset det rimelig kjapt og absolutt på tide, iflg. mekanikeren som gjorde jobben.

Har du en klar mistanke om at det er noe feil med styrelageret så du få byttet dette så fort som fy :gk !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av kjellv »

Farlig dette Kristoffer! Et alt tyder på at dette er i fred med å gi seg av en eller annen grunn, mest sannsynlig manglende smøring/vedlikehold. Faren er at når det gir seg, nært forestående er jeg redd, så kan det låse seg..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

Update nr 2 fra turen.

Vi har kjørt og svetta i Frankrike og et par svippturer innon Sveits siden søndag morgen. Har fått kjørt noen virkelige fine fjellpass. I morgen legger vi ruta opp mot Col de l'Iseran (Europas høyeste asfalterte vei på 2764 moh) og deretter inn i Italia.

Har kjørt rundt 150 mil sålangt.

Vi er lei av franskmenn som ikke skjønner et kvekk engelsk og temperaturer på godt over 30 grader. Det er rett og slett for varmt i lavlandet.

Akkurat nå er vi i Grenoble. Vi har leid oss inn på en AirBnb for å slappe av og vaske litt klær. I går hadde vi nesten 10 timer på sykkelen i 30+ grader. Jeg har ikke lette nok kjøreklær til at det er behagelig. Vi er i tillegg veldig solbrente på armer/nakke etter en tur rundt i byen på jakt etter verksteder i bare tskjorte og skjorts.

Når det gjelder problemer med styrelageret så er det herved avkreftet. Var innom en BMW-forhandler her i Grenoble som fikk tre mekanikere til å sjekke slakk og dødgang. De mente rett og slett at det var lastinga som var problemet. De fant ikke noe feil med lageret. Kombinasjonen 21" forhjul på tynne dekk, bensintanken bak, tre fulle alukasser og en stappfull pakksekk på 60L stroppa fast på passasjerstedet gjør nok at den blir for baktung.

Jeg har dog kjørt det sykkelen og fører klarer på smale franske fjellveier. Det går greit selv om sykkelen ikke oppfører seg som jeg er vant til at den gjør.

TomTom´en fungerer som den skal, gitt at man ikkr prøver seg på "plan a thrill"-funksjonen, for den fungerer IKKE! Totalt ubrukelig. Har aldri kjørt så mye feil som når den fikk bestemme veien.

Hadde kjøpt en GoPro Hero 4 Black i forkant av turen. Den har jeg ikke klart å få liv i enda.

Blitt lite bilder så langt, men er her et lite utvalg:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Baffin »

Svett og kos dere videre, ser ut som en flott tur.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av FredrikE24 »

Ser ut som en fantastisk tur så langt!

Fortell gjerne litt om prosessen rundt booking av tog og tiden frem til pålasting, er dette rett frem? Bare å dukke opp på stasjonen og kjøre den ombord i vogna?

Godt å høre at det ikke var styrelageret!

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Skogstrollet »

Herlig! Skjønner absolutt at fjellpassen frister når temperaturen klatrer oppover. Nyt turen videre 🙂
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

Baffin skrev: 10 jul 2018, 19:03 Svett og kos dere videre, ser ut som en flott tur.

Baffin
Takk for det! :D
FredrikE24 skrev: 10 jul 2018, 19:04 Ser ut som en fantastisk tur så langt!

Fortell gjerne litt om prosessen rundt booking av tog og tiden frem til pålasting, er dette rett frem? Bare å dukke opp på stasjonen og kjøre den ombord i vogna?

Godt å høre at det ikke var styrelageret!
Vi booka i mars/april. Det var en ganske omfattende prosess med registrering av kjøretøy med vekt/lengde/høyde. Deretter måtte jeg kjøre en bankoverføring for å betale for billettene. Fikk så en bekreftelse på at alt var OK og en uke før avreise fikk jeg reisedokumentene.

Vi ankom stasjonen i Hamburd Altona to timer før avreise og en time før pålasting. Stod først i kø for å få stempla billettene. Deretter kjørte vi opp mot perrongen som vist på bildet over. Deretter var det bare å vente til det var vår tur. Det kom folk fra togselskapet for å feste stropper på alle syklene som stod i køa. Så var det å kjøre ombord. Det var latterlig lavt i vogna. Veldig vanskelig å manøvrere med hodet bøyd lavere enn tankveska.

Alt av ikke-fastmontert bagasje måtte tas av og bæres inn i kupéen. Vi måtte dele sovekupé med et eldre ektepar fra Sveits. Det gikk forsåvidt greit. Toget hadde ganske sliten standard, men ikke altfor ille. Vi spiste og drakk det vi hadde råd til (hadde begrensa med cash) og gikk til sengs. Ekteparet hadde selvfølgelig alt lagt seg da vi kom tilbake, så det ble mildt sagt både knotete og komisk da vi skulle ordne oss for kvelden.

Morgenen etter fikk vi en liten frokostboks og en kopp kaffe på lugaren.
Det tok vel neste 40 min fra ankomst til vi fikk gå ombord i lastevogna. Da var det å kjøre av med hodet like bøyd.

Det var en veldig dyr opplevelse, men det var skikkelig deilig å slippe og kjøre de milene og samtidig ikke kaste bort tiden ettersom vi kjørte på natta.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av AJ »

Flotte bilder :thumleft .

Godt det ikke var styrelageret :-)å .
Men at sykkelen lett kan oppføre seg annerledes som fullrigget er du ikke alene om å erfare. Med noen år på baken som MCist så blir man absolutt mer bevisst på dette ;) .

Når det gjelder biltoget så husker jeg fortsatt godt hvordan det var å kjøre ombord. Akkurat da var jeg faktisk redd for at det kunne gå gæernt om en skulle komme i skade for å holde hodet litt for høyt hevet mens balansekjøringen fram til fortøyningsplassen foregikk...
Var også en som veltet idet han skulle kjøre ombord i toget. Ingen hyggelig start på togturen, vil jeg tro, selv om det så ut som at hverken mann enn maskin tok synlig skade av hendelsen.

Regner med du sitter igjen med mange inntrykk så langt fra en tur som absolutt ser vellykket ut.
Gleder meg til å lese mer etter hvert og ikke minst se flere flotte bilder :) .

God tur videre :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 10 jul 2018, 20:00 Godt det ikke var styrelageret :-)å .
Men at sykkelen lett kan oppføre seg annerledes som fullrigget er du ikke alene om å erfare. Med noen år på baken som MCist så blir man absolutt mer bevisst på dette ;) .
Ja, det er helt klart, og det har jeg selvsagt opplevd både med og uten passasjer, men dette her var i en helt annen liga, så ille at jeg var helt sikker på at noe var galt.

Å føle at sykkelen er ustabil og vinglete er ikke noe jeg har opplevd før med mye bagasje og passasjer. Særlig ikke på denne måten. På det verste var det som om sykkelen lå i en konstant wobble. Vanskelig å forklare, men bimmern er noe av det mest stabile jeg har kjørt, så man kan si at det var veldig lett å kjenne forskjell.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Tore L »

Bra å høre at alt er bra med bimmen og at dere har det bra så langt, ser jo ut fra bildene at dere ikke har mye høyde til rådighet på den godsvogna :)
Kjør forsiktig og ha en fortsatt fin tur :biker:
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

Update nr 3:

Dagen i dag har vært så bra at jeg knapt kan tro det.

Strålende sol og lite trafikk. Kjørt Col de l'Iseran og Col de Petit Saint-Bernard. Det har vært så flott!

Kjørt denne ruta
Bilde

Fikk filma en del, men dette var det jeg klarte å få ut i kveld på campingplassen.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Fsva »

Fine bilder, og videosnutt. Det er ikke bare Norge som har fine fjell, ser jeg :D

Så har jeg et spørsmål jeg lurte på om du kunne svare på.
Jeg har brukt masterlenke med klips på kjedet mitt, men ser at det har falt av en gang i løpet av den siste uken. Jeg har ny masterlenke liggende, men ikke verktøy. Så leste jeg at du nylig har handlet kjedeverktøy fra Biltema. Var det grei kvalitet? Jeg har 525-kjede (samme som på BMW-en din?) og masterlenken jeg har i garasjen er av den typen som allerede har en skål/grop/uthuling som skal presses utover.
Vil Biltema-verktøyet gjøre susen tror du? :)

Edit, vedlagt bilde :redface : Jeg vil nødig kjøre veldig lenge rundt sånn her https://c2.staticflickr.com/2/1782/4267 ... bf185d.jpg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av FredrikE24 »

Hvordan har klipset på kjedelåsen falt av egentlig? Montert feil vei? Har aldri mista kjedelåsen selv, så synes det er underlig når andre gjør det.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Fsva »

FredrikE24 skrev: 13 jul 2018, 21:27 Hvordan har klipset på kjedelåsen falt av egentlig? Montert feil vei? Har aldri mista kjedelåsen selv, så synes det er underlig når andre gjør det.
Nei, det satt ikke feil vei. Men det satt litt løst forrige gang jeg renset kjede. Mulig jeg har greid å dra det delvis av når jeg tørket av overflødig olje dagen etter rens og smøring. Og så har det hoppet av i fart :-k

Svar