Hvordan ser din turklare MC ut? Bagasjeløsninger på MC

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Jompa »

20180619_211921_resized.jpg
Min ser akkurat likedan ut som om jeg skulle kjørt til jobb eller en ettermiddagstur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av FredrikE24 »

En helgetur ser slik ut. tre-fire skift for mye :-k Men jeg tenker nå slik at om man har plass til det, så må man tenke på alt mulig. Som voksen mann, så skal det litt til å gjøre i buksa mens man kjører, men må man så må man, hjula må rulle :crazy:
Utover det, en ytterjakke, et par joggesko, laptop, kortbukser, langbukser, noen gensere, noen skjorter :redface
Bilde 14.06.2018, 22 07 33.jpg
Bilde 14.06.2018, 22 07 51.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Bjerknez »

IMG_0478.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Olav K »

Det enkle er ofte det beste.
Bilde
10-12 klesskift, gassgrill, 3stk sixpack, overmadrass og sovepose.

Hva jeg skal ha i det øverste bagasjerommet, har jeg ikke tenkt på enda :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av AJ »

Jeg bare måtte prøve for å se hvordan det ville funke med de nye campingsengene.
Og... jada! Telt, senger, campingstoler og selvoppblåsbare puter fikk fint plass i toppboksen. Et par lette soveposer i en vanntett bag surret fast på bagasjegrinda og man er helt klart klar til å legge ut på tur for to :):
Turklar MC.JPG
Turklar MC1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Strålende fornøyd med amerikanske RevPack!

Legg inn av AJ »

Jeg vet jeg har gjort det før, men gjør det gjerne igjen; jeg er imponert over mjukbagasjeløsningen til amerikanske RevPack, innkjøpt for 10 år siden og fortsatt like god med ubetydelig slitasje. Også på de enkle, men åpenbart svært robuste integrerte reimfestene.
Reimer med fire plastklipsfestepunkter som må kryssfestes på sykkelen om bagen skal brukes på toppboksplata som i mitt tilfelle. Den kan også festes på langs over plata og passasjersalen og kan da festes under salen og strammes til.
Jeg foretrekker å bruke toppboksplata og skal med en gang innrømme at det tok sin tid før jeg fant en festeløsning som jeg ble overbevist om ville holde under selv krevende kjøreforhold med mye svinger og ujevn veibane.

Sammen med korrekt montering med reimene på sykkelen strammes de brede reimene rundt bagen etter at den er pakket slik at bagen strammes optimalt mot festeunderlaget for best mulig stabilitet.
Og ja. dette funker faktisk veldig bra og det er ingen behov for ekstra reimer rundt bagen enn de som allerede er der.
Men greit å ha med i tilfelle den integrerte festeanordningen skulle svikte, noe den aldri har gjort de gangene bagen har vært i bruk på 10 år :overtro .

Selv synes jeg RevPack ser kompakt og bra ut i forhold til mange andre bagasjeløsninger jeg så på turen. Bla. annen i forhold til denne franskmannen ved Låtefoss, som vel må ha tatt med seg en drøy smule i overkant av ting... :-k :
Turklar MC 1.JPG
RevPack to-bagløsningen på KTM'en - en stor på drøye 70 liter, mener jeg å huske og en mindre med fire festekroker som er tilpasset fire D-ringer på den store. I tillegg SW-Motech "GS" utvidbar tankveske, maks. ca.23 liter.
Turklar MC 0.JPG
Og her hva jeg fikk plass til i RevPack bagene:
Turklar MC 3.JPG
Vaude tre-mannstelt, bedre egnet for to og ypperlig for en, Desert Walker sammenleggbar campingsseng, sammenlegg bar høyrygget campingstol, sammenleggbart lerretsbord, termos, kokekar med plass til GoSystem propanbrenner, to teleskopkopper, lite multiverktøy med saks, fungerende (testet, OK) boksåpner mm., toalettmappe med microfiberhåndklær, tannbørste, osv. osv., Sea To Summit komp.bag med klær, lette tøysko, liten tretallereken, dyp liten suppetallerken, trebestikk fra Eagle, Eagle drikkebeger i tre, ditto kafekopp, MCsiden handlebag, Europris regndressen :P , førstehjelpsutstyr, Sterling tøyvask på tube osv.

Så kan mange mene at alternativet er bedre med kun tankveske, evt. liten ryggsekk, lommebok med generøse bank- og kredittkort.

Selv synes jeg er det artig å få til det jeg erfarer som gode pakkløsninger, noe altså RevPack bagene i kombo med SW-Motech tankbagen gjorde til gangs denne gangen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av Forc »

Min ser sånn ut pr nå, 1stk toppboks. (GIVI V47 Monkey System). Tror jeg må gå til innkjøp av noen sidevesker og, blir litt trangt med plass hvis jeg tar med ekstra MC-bukse f.eks (Kjører gjerne i kevlarjeans i godvær da goretexen blir litt heit i sommervarmen vi opplever nå, men vil jo gjerne ha med noe som er delvis regntett.)

Ellers kjører jeg med en sekk. Har en tankveske og som ikke er tatt i bruk pr nå.
Moto-11v2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av rolf-arne »

Hei sann--- ja har no sett igjennom hele tråden - og som noen av dere har fått med dere så er dette som så mye annet med sykkel nytt for meg - ENDA :redface

Og jeg har jo prøvd meg med henger og uten - og langt og ikke så langt på tur da.. og liker og missliker mye... blir så forbaska i tvil.

Så nå utformer det seg en ide for neste år .. en ferie tur med bare sykkel med litt mer enn minimum 140 liter pluss pakksekk. En englandstur med absolutt minimum i hvertfall uten pakksekk,

Og så kommer jeg med full opp-pakning på vestlandstur og treff og da med egen bygget henger... som akkurat nå står ute i sneen og venter på garasjeplass for å bli gjort helt ferdig.

her er noen bilder på hvordan det har sett ut:Bilde

Og når jeg har sett hva dere mer rutinerte klare dere med , så må jeg finne ut hvordan få til mindre .. dess mer jeg tenker på det så er resultatet - la det meste bli igjen hjemme. :-k men så snik jo tanken seg inn :scratch når jeg starte så er jo sykkelen , både hus og hjem og hytte :crazy: ja man kan bli sprø av mindre - en ting er nesten sikkert - legger igjen 10-15 kg med kamerautstyr hjemme og bruker heller gopro.

Og i stedet for telt så får jeg se meg om etter et par trær å henge køya opp i.

Det var som f.... her må det tenkes :scratch og ikke bare bygge og bygge :[-X - da blir det jo snart en bil ? Men æ ælske jo å bygge , så kanskje det svartens huset kan bli ferdig istedet.

Nei no får dokker ha ei god natt , jeg har nok snudd døgnet litt og må ta et tak å komme mæ i seng--- så kan dokker se på bildan litt seinar i dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av mekkern »

Her er det jeg pakket for en uke i alpene..
halvparten i toppboksen var div sikkerhetsutstyr.(reserve olje-lappesaker-verktøy-førstehjelp++)

Bilde

motorsykkel-teltturer er ok for en dag til neste i ok vær-men ikke lengre perioder.
da blir det innendørs opphold-Hytte/hotell....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av JK95 »

Bilde
Enkelt system hvor tailbag er skrudd fast i ei plate som smetter i festet til baksetet :twothumbs:

Toven

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av Toven »

JK95 skrev: 14 des 2019, 12:08 Bilde
Enkelt system hvor tailbag er skrudd fast i ei plate som smetter i festet til baksetet :twothumbs:
Er det teip jeg ser for å beskytte lakken? :buddies:

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av JK95 »

Toven skrev: 14 des 2019, 21:41
JK95 skrev: 14 des 2019, 12:08 Bilde
Enkelt system hvor tailbag er skrudd fast i ei plate som smetter i festet til baksetet :twothumbs:
Er det teip jeg ser for å beskytte lakken? :buddies:
Det er det, men en gang fikk den ligge på for lenge og tok med seg lakk :sorry Tror det er bra du ikke har fått sett den enda :knegg

Toven

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av Toven »

JK95 skrev: 15 des 2019, 13:58
Toven skrev: 14 des 2019, 21:41
JK95 skrev: 14 des 2019, 12:08
Enkelt system hvor tailbag er skrudd fast i ei plate som smetter i festet til baksetet :twothumbs:
Er det teip jeg ser for å beskytte lakken? :buddies:
Det er det, men en gang fikk den ligge på for lenge og tok med seg lakk :sorry Tror det er bra du ikke har fått sett den enda :knegg
Oi det var leit! :sorry
Bruker selv blå maskeringsteip! Ingen lakk som følger med, og ingen limrester!
Og så veldig greit å putte i bagasjen om en må 'fylle' på litt ila turen :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av AJ »

Jeg har ingenting i mot å bruke en romslig toppboks når jeg drar på MCtur.
Men det beste er å pakke det viktigste - og tyngste - i sidevesker, om de er myke eller harde.

Med mildværet vi har hatt de siste dagene måtte jeg bare prøvepakke i kveld :redface .
Med fokus på nettopp sideveskene. Og slik ble det seende ut:
Turklar 2020.JPG
Turklar 2020 2.JPG
Så hva har jeg pakket i og oppå veskene?
Fastsurret oppå er teltstengene på den ene og campingsenga på den andre. Lav vekt på begge, men får ikke plass i sideveskene pga. av noen få cm. for lang pakkstørrelse. Da er det greit med festepunkter og praktisk spennreim.

I den minste sideveska, som har måttet ofre plass til høytsittende eksospotte, har jeg fått plass til en Urberg campingstol, oppblåsbar pute og et SeaTo Summit Comfort Pluss liggeunderlag - i den orangefargede bagen. I den sorte er campingkjøkken, spisebestikk og tallerkener. Her får jeg også plass til campingsteikepanne, toalettsaker, vaskemidler, håndklær, lette sommersko og antakelig også klær.

I den største sideveska har teltet og soveposen fått plass. Her går det fint an å dytte inn flere småting, som f.eks. noen ølbokser, en vinflaske, en liten flaske 'støttedram', dekkrep.sett, litt reiseproviant, osv. osv.
Og er jeg riktig heldig får jeg også plass til det 40 cm. brede campingbordet, som er på vei fra Kina... :crazy: .

Etter dagens pakkeforsøk skal jeg fint kunne greie meg med kun sideveskene på kommende sesongs planlagte teltovernattinger.
Kan også hende jeg dropper tankveska og dytter inn en liten ryggsekk jeg kan bruke ved evt. behov underveis.

Sjekket også om teltet fikk plass i den minste sideveska. Og jada, det får plass her også slik at både denne og den andre sideveska dermed kan utnyttes enda bedre :) . Soveposen ble det faktisk også plass til! Og dermed maksimal god utnyttelse av lastekapasiteten i sideveskene.
Turklar 2020 3.JPG
Og la meg understreke at jeg slett ikke trenger å ta med campingseng etter innkjøpet av SeaToSummit underlaget. Men jeg er ganske sikker på at seng og STS madrass blir en uslåelig kombo... ;) .
Og når det er enkelt å surre senga fast oppå den ene sideveska, så hvorfor ikke ?

Artig med prøvepakking som dette :) .
Så får man se om det funker i praksis når det virkelig gjelder ;) .
Ingenting tyder på nioe annet etter testpakkingen i kveld :crazy: .

Antar det er unødvendig å nevne at jeg gleder meg til en nye sesong \:D/ !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hur ser din "turklara" MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av dypen »

Har ikke bilde av dagens oppsett som består av tankveske, stor dry-bag og alu kofferter. Legger ved illustrasjonsbilde lånt fra upshiftonline.com prosjekt bike med Rocky Mountain deler med tilsvarende oppsett så det blir litt mere å se på ;)
70410EB8-30CD-4185-B05D-2701AA0F9499.jpeg
Uten sammenligning men nesten samme oppsett som jeg hadde i 1979 på Europa tur med Honda’n. Sidevesker med pølsebagger (sovepose telt etc) på tvers bak. Gode minner :)
B9EA35D6-7254-4751-A4A1-95DAF4F67CB5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar