Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Hjertelig takk dere! :redface


Skal prøve å få skrevet noen ord om tirsdagens tur :) Man kan nesten kalle den for 'Sightseeing i nærområdet', selv om det ikke akkurat var noen store attraksjoner jeg besøkte :roll

Begynte med å kjøre ut av Uddevalla og mot Øresjø, der jeg vet det finnes noen grusveier jeg ikke hadde prøvd ennå, og veien dit er svingete og gøy. Grusveien begynte tidligere enn jeg trodde, og jeg klarte dermed og bomme på valg av retning når veien delte seg. Var egentlig ikke så ille forsåvidt, for det var en nydelig vei jeg havnet på. Snudde uansett når jeg skjønte at feilen, og måtte dermed kjøre forbi den samme vakre sjøen på den nydelige lille veien på nytt ;)

Bilde
Bilde

Kom meg så opp på riktig vei, og hadde det altfor gøy på den krokete grusveien - det er så lett å kjøre så fort... Mer enn en gang måtte jeg minne meg selv på at hvis jeg fikk møte i neste sving, så var utsikten svært dårlig hvis jeg hold denne farten :knegg
Med det kan jeg jo si at jeg fortsatt er svært godt fornøyd med dekkvalget mitt, nå er jeg nesten raskere med Yamaha'n enn med Honda'n på vanlige grusveier :twothumbs:

Etter hvert overgikk grusen til asfaltert vei igjen, og jeg kjørte videre i jakt på koselige veier med mange svinger. Styrte ferden mot et sted ved navn Åsmule, da jeg husker å ha vært helt begeistret i den smale lille asfaltveien når jeg oppdaget den i fjor sommer. Den var like nydelig i år, med unntak fra noen partier der det var kjørt opp en god del grus i svingene.

Rett etter jeg passert det lille stedet ved navn Åsmule, fikk jeg se et skilt som sa 'Fornborg'. Hm... kan jo kanskje være interessant? Så jeg svingte av og kjørte opp bakken, der man måtte parkere og gå til den resterende biten til fots.
Bilde

Skiltet som stod der stien begynte, varslet om at dette nok ikke var et noe særlig besøkt sted.
Bilde

Tenkte at jeg nok lar kameraet ligge, og tok med meg lunsjpakken min istedet. Følgte stien oppover, og den så faktisk mere brukt ut enn hva skiltet ga inntrykk av. Den korte klatringen opp berget i varmen viste seg å være verdt det, for her hadde man utsikt over Ørsjøn (ikke den samme sjøen som Øresjø...) og landskapet på andre siden. Utrolig flott set for å spise lunsj :thumleft
Bilde

Selv om jeg ikke kunne se noen spor av en borg her, kan jeg godt tenke meg at stedet ble brukt for slikt i forna tider. Det lå høyt i landskapet, og den ene siden var en bratt bergvegg. Og så var der denne formasjonen:
Bilde
Bilde

Ønsket alt at jeg hadde tatt med meg kameraet opp... :roll


Sjekket så kartet, og bestemte meg for å fortsette denne veien videre, da den vekket nysgjerrigheten min. Og så tok den meg litt nærmere Ed, der jeg tenkte at et stopp for å fylle bensin passet godt. Det ble en glad overraskelse da det viste seg at også denne veien gikk over til grusvei rimelig raskt :twothumbs:

Jeg er ikke så spesielt glad i de større riksveiene, men akkurat denne gangen var det litt deilig med ekstra fartvind. Det var også mange veteranbiler som var ute i finværet, og jeg møtte ved en tidspunkt en hel rekke med forskjellige gamle biler som var ute å kjørte sammen. Jeg er generelt ikke noen bilfantast, men velholdte gamle biler kan jeg absolutt like :twothumbs:

Fikk fylt opp med bensin i Ed, og fortsatte videre åt vest. Tenkte ta veien over Fløtemarka, enda en koselig liten grusvei som jeg oppdaget i fjor sommer. Den fortsatt like herlig :D
Bilde

Derifra fortsatte jeg ned langs østsiden om Bullaren. Også her fikk jeg se en forminnes-skilt, denne gangen stod det Olsborg. "Hvorfor ikke" tenkte jeg, og svingte av i retning enda noen gamle steiner :roll
Husket feilen forrige gang, og tok derfor med meg kameraet. Når jeg kom frem, viste det seg at det ikke bare vært en gammel borg der, det var også en 'dommerring'.
Bilde

Med andre ord: enda en samling steiner ;)
Bilde

Selv om jeg vet at det ikke er noe spektakulære ting sånn sett, disse gamle sporene av de som levd her for lenge siden, er jeg uansett fascinert. Det er en grunn til at jeg prøvde meg som arkeolog en gang for mange år siden :P

Så var det Olsborg, som ikke var mer enn et hull i marken, oppe på høyden. Historien kring den er litt interessant dog.
Bilde

Også her hadde jeg fin utsikt over en sjø, denne gang var det Bullaren. Her var det dessverre mye tred som hindret meg fra å få noen særlige gode bilder :sorry
Bilde

Viste seg at jeg strengt tatt ikke trengt å ta med meg kameraet denne gangen :roll

Tok en skikkelig 'om-seg-og-kring-seg' rute hjem. Ned mot Svarteborg, så opp via Kärnsjön mot Hedekas, og så ned mot Munkedal for å kjøre opp mot Valbo-Ryr - før jeg tok veien over Herrestadsfjællet.
Bilde

En utrolig god dag på to hjul, men mange forskjellige typer veier, noe jeg liker svært godt. Variasjon på veiene gjør det ekstra morsomt å kjøre! :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Hadde egentlig tenkt å legge opp en samling bilder fra ferien min. Både fra Skottland og et par av turene jeg ikke fortalt så mye om ennå. Men, igår hadde jeg en fantastisk kveldstur etter jobb (selvfølgelig uten kamera :roll ), langs med grusveien igjennom Gran Almenning.
Til tross for at det ikke akkurat er første gang jeg kjører i området der, har jeg ikke forvillet meg inn på denne grusveien før. Det er definitivt noe jeg ønsker å gjøre igjen!

Bilde

Bilde


Hva er då så spesielt med denne veien? Er jo ku og sau i veien som overalt for øvrig... men her er det også hester. Og, som gammel hestjente oppvokst med disse fantastiske dyrene, klarte jeg jo ikke å la være å stoppe for å hilse vær gang jeg så hester ved veikanten...

Bilde

Bilde


Det er flotte miljøer i området her, og jeg var ikke alene om å trekke meg opp i skogsområdene i sommervarmen. Kjørte til 'andre enden' av veien, og snudde for å kjøre tilbake. Hadde slett ikke fått nok ennå :P

Så kjørte jeg forbi et gammelt seter, med en hel flokk hester. Der stoppet jeg, og ble en lang stund. Disse var ikke de redde, nervøse hestene mange har et bilde av. Disse er rolige, trygge og fryktelig nysgjerrige dyr. Ble umiddelbart fokus for de fleste hestene i flokken, med Knoll og Tott i front ;)

Bilde
Bilde

Shetlandsponnier er nydelige små varelser, fulle av attityd og mot!


Når de små 'shettisarna' ikke viste noen redsel for hverken meg eller sykkelen, turte resten av flokken og komme helt frem.

Bilde
Bilde

Bilde

Mens jeg stod der og koste med hestene, kom det en fyr med hestetransport; "Her kommer det enda en!" fortalte han, og viste ikke noen tegn på å ha noe emot at jeg oppholdt meg midt i flokken hans.

Den nye hesten så relativt ung ut, og hadde et blått øyne - og selvfølgelig skulle hele gruppen frem å hilse på den nye medlemmen (lengst til høyre i bildet).
Bilde

Det virker som at han var kjent fra før, for det ble ikke noe særlig bråk. Bare litt 'smågnabb' og usikkerhet fra nykomlingen på hva som nå gjaldt.
Jeg holdt meg litt på avstand uansett, det er tross alt store dyr og det er lett å komme imellom ved uhell. Når flokken roet seg ned, satte jeg meg ned på en stubbe og bare observerte. Eller, det var hva jeg tenkt i hvert fall, men hadde straks flere hester rundt meg, og det var visstnok kø bak, for når en hest var fornøyd med oppmerksomheten, kom neste for å undersøke nærmere.

Bilde

Som sagt, nysgjerrige dyr :)


Etterhvert begynte de å bevege seg nedover veien, og snart var det kun bjellen til ledermerren som hørtes forsvinne bortover. Dags for meg å kjøre hjemover, med andre ord.

Føre jeg forlatte grusveien, måtte jeg bare stoppe på et sted til. Ved stranda på den nordre siden om Våja. Hadde jeg hatt badeklær, hadde jeg nok tatt meg en svømmetur :)

Bilde
Bilde


Neste gang jeg kjører denne veien, skal jeg ta med kameraet. Både grunnet vyene og mine nye, fyrbente venner ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Flotte bilder fra et flott område rett i min bakgård.
Har kjørt her mange ganger selv med ulike sykler.
Kjørte selv forbi Skjerva (Oppdalslinna) i samme område på vei til Maura i dag
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 20 jul 2018, 20:36 Flotte bilder fra et flott område rett i min bakgård.
Har kjørt her mange ganger selv med ulike sykler.
Kjørte selv forbi Skjerva (Oppdalslinna) i samme område på vei til Maura i dag
Ja, du bor definitivt med flotte omgivelser!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Jompa »

Det ser ut til at du har godt lag med dyr
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Bjerknez »

Flotte bilder :)

Er det bare meg som hadde strammet kaviarkrysset litt ekstra med så mange hester rundt sykkelen? :-# :x

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Flotte bilder :)

Er det bare meg som hadde strammet kaviarkrysset litt ekstra med så mange hester rundt sykkelen? :-# :x
Hester er ålreite dyr Ove. De som frivillig kommer til deg er nysgjerrige og tillitsfulle. De vil neppe gjøre deg noe. De som ikke kommer til deg kan du bare la være i fred Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 20 jul 2018, 23:32
Bjerknez skrev:Flotte bilder :)

Er det bare meg som hadde strammet kaviarkrysset litt ekstra med så mange hester rundt sykkelen? :-# :x
Hester er ålreite dyr Ove. De som frivillig kommer til deg er nysgjerrige og tillitsfulle. De vil neppe gjøre deg noe. De som ikke kommer til deg kan du bare la være i fred Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Hoho! Det ble kveldens latter. Lærte et nytt ord gjorde jeg og, forutsatt at jeg har foretatt en riktig tolkning ..
Bortsett fra det, så var det som vanlig en fin og leseverdig rapport fra Skogstrollet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 20 jul 2018, 23:32
Bjerknez skrev:Flotte bilder :)

Er det bare meg som hadde strammet kaviarkrysset litt ekstra med så mange hester rundt sykkelen? :-# :x
Hester er ålreite dyr Ove. De som frivillig kommer til deg er nysgjerrige og tillitsfulle. De vil neppe gjøre deg noe. De som ikke kommer til deg kan du bare la være i fred Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ingen dyr (eller mennesker) er i mine øyne født onde, men i mitt hode så har ikke hester den materialistiske forståelsen som vi mer overfladiske mennesker har. En hest på 500 kg. Som dulter borti sykkelen for å «leke» litt eller evt. Fordi den klør ett sted vil gjøre stor skade, selv om det ikke er ondsinnet.

Jeg har nemlig en veldog ivrig Golden Retriver på 40 kg, som ikke hadde krummet et eneste hår på hodet ditt, men en dag for to år siden så veltet den en ganske så dyr og stor høytaler i stuen ved et uhell.

Jeg tror nok ikke at en hest tenker at denne sykkelen likte jeg ikke. Den ødelegger jeg. :roll

Jeg har også tidligere nærmest blitt angrepet av en sau på finnmarksvidda langs veien. Først ble den innpåsliten og ville ikke flytte seg. Jeg prøvde og lirke meg pent forbi med leiebilen og plutselig snudde den seg rundt og stanget et grei bulk i fremskjermen. Mulig denne var litt provosert og ville vise hvem som var sjefen, men uansett sø ville jeg vertfall ikke stoppet opp i en flokk med større dyr med en motorsykkel.

Dyr er instinkter og uansett grunn så kan dem ødelegge mye, selv om dem ikke ønsker deg dit peppern gror. Tror jeg.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Selvfølgelig er det alltid en risiko. Denne gjengen med hester var veldig rolige, og unntatt noen av de, var det ikke så mange av dem som interesserte seg for sykkelen. Hadde de vært mer urolige eller lekne/livlige, hadde jeg nok holdt meg litt lengre unna :)

Holdt uansett et godt øyne på hva som skjedde, men at noen av dem fikk ideen om å bruke sykkelen min for å klø seg tror jeg ikke hadde skjedd. Alle de trærne og byggningene var nog bedre egnet og allerede godt beprøvde :P

Man skal aldri si aldri, forsåvidt, og det er ikke alle flokker - vare seg det er hester eller andre dyr - jeg hadde turt å oppholde meg midt i på den måten. Jeg er faktisk langt mer forsiktig når det gjelder naboens hester, for de to er langt mer rastløse dyr.

Med det sagt, så har jeg både blitt sparket og bitt av hester, og jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger de stakkars tærne mine har blitt trampet på :roll Man lærer gjennom misstak ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Etter en tur på litt over 40 mil igår, har jeg idag valgt å ta ting med ro. Ble en 'brunch' med nybakte scones og te, mens jeg gikk igjennom bildene fra igår. Ble ikke så mange bilder med tanke på lengden på turen, men det var kanskje like greit med tanke på at jeg fortsatt har godt om bilder - både med og uten motorsykler - som jeg ikke rukket gå igjennom ennå :roll

Planen med turen var å teste den dere grusveien mellom Svullrya og Namnå, som jeg ikke fikk kjørt ved forrige forsøk grunnet regn. Denne gangen så det ikke akkurat ut som noen stor risiko for vann fra ovan, så tenkte at det nok kunne bli en grei tur :thumleft

Styrte først ferden over Bjørkelangen og den lille perlen av en vei Fv235/Fv322.
Bilde
Bilde


Kjørte så over Skotterud til Magnor, fylte bensin, og tok så 202 mot Austmarka. Været var egentlig veldig bra. Solen var varm, men vinden sval og det var behagelig å kjøre; hverken for varmt eller kaldt :prf
Ved Austmarka fortsatte jeg via E16 mot grensa, og rett før svingte jeg inn på grusveien som går opp om Svullrya. Denne veien kjørte jeg på turen opp til Särna i mai, så den visste jeg var en god grusvei å kjøre :)

Like etter jeg kommet inn på veien, stoppet jeg for å spise litt av nistepakken min. Samme sted som jeg stoppet sist jeg var forbi her - like ved vannkanten til Ingervadsjøen og omtrent rett på svenskegrensen.
Bilde

Jeg var ikke alene som motorsyklist ute på grustur, og når jeg satt der kjørte det først forbi et par på en KTM Adventure, som ruste motoren en par ganger til hilsen. Like etterpå kjørte det forbi en fyr på en eldre adventure av noe slag, tror det var en gammel Tenere, men kan ha vært en Transalp eller Africa Twin modell eldre - litt vanskelig å se forskjell på de syklene i farta :P

Nå hadde det begynt å bli varmere, så åpnet ventilene på jakken før jeg kjørte videre. Følte jeg kom frem ved Svullrya langt raskere enn jeg burde :P
Tok en kjapp stopp på parkeringa utenfor Finnskogen Kro og Motell for å sjekke hvilken vei det var jeg skulle ta nå. Utenfor stod flere svære Harley-Davidson sykler, og eierne begynte å komme ut for å fortsette ferden sin når jeg kjørte avgårde. Vi hilset i det jeg svingte inn på Rotnebergsvegen og styrte ferden opp Rotnedalen.

Der klarte jeg på første forsøk å kjøre feil. Eller, kom meg en godt bit oppover, og jeg var på riktig vei - til å begynne med. Men grusveiene her var i beste fall 'skogsbilvei' og derifra gikk de hele skalaen mot 'traktorsti'. Utrolig gøye å kjøre på, selv om jeg ikke er overbevisst over at sykkelen min var enig :knegg
Skjønte at jeg kjørt feil vei i et kryss et sted, når jeg ikke kom lengre da begge veivalgene foran meg var sperrede med lukket bom. Javel, da kjører vi tilbake en bit da... Fant så riktig vei, og skjønte at jeg forbisett den som mulig rute - det var ikke mye mer enn en steinete sti som stakk av ned i skogen.

Men flott var den! Den ledde ned mot en liten trebru over Rotna, kalt Storbersbrua. Vet ikke helt hvis jeg er enig i navnet... :roll :P
Bilde
Bilde

Flott var det i hvert fall :)
Bilde


Ikke fordi jeg egentlig trodde at det skulle skje, men tenkte at det var dumt å stå på brua i tilfelle det kom noen som ville forbi, så jeg kjørte videre noen meter og stoppet ved veikanten. Nå hadde det blitt ordentlig varmt og jeg var tørst, så en vannpause var på plass.

Og et par bilder til da...
Bilde
Bilde

Denne veien var en utrolig morsom og variert vei, med mange sideveier jeg gjerne hadde utforsket nærmere. Det får bli neste gang, for her skal jeg kjøre igjen! :twothumbs:


Når jeg kom ut ved Namnå, tok jeg veien via Kirkenær over mot Risberget, og deretter opp langs Hukusjøen og så Solør-Odalsvegen over til Knapper. Etter å nettopp ha kjørt den lille koselige veien mellom Svullrya og Namnå, var denne svære tofelts-grusveien lite inspirerende i sammenligning. Humper, hull og spor i veien var liksom ikke like gøye som de svære steinene og gropene, og mer en irritasjon :roll
Det var mange side- og blindveier her også, og det hadde sikkert vært koselig å kjøre inn på noen av de, spesielt da jeg igjen begynte å bli litt sulten og trengte et godt sted å stoppe for en pause. Angrer litt at jeg ikke fulgte noen av skiltene til et seter, stue eller tjern.

Istedet ble det å stoppe i skyggen ved et kryss, for å sjekke at jeg var på riktig vei og spise litt nøtter for ekstra energi, før jeg fortsatte videre. Også her var det sau og ku på veien - men jeg så ikke noen frittgående hester :roll

Bilde


Fra Knapper kjørte jeg over til Sand, der jeg fylte tanken på nytt i tilfelle jeg kom på 'villovägar' på vei hjem (noe som viste seg å være lurt...), før jeg tok 181 over via Gullverket til Eidsvoll. Derifra begynte jeg å kjøre ned mot Vormsund, men veien var altfor rak og kjedelig, så jeg tok av mot Nord-Kisa.
Deretter surret jeg rundt i alle mulige retninger, selv om jeg prøvde og styre ferden mot Oslo. Jeg nektet å gi meg ut på E16 og E6, så jeg surret rundt på småveiene en god stund, og begynte å bli skikkelig sulten. Kom til slutt ut ved 120 fra Kjerstadsletta, og der stoppet jeg endelig for å spise det siste av nistepakken. Ikke fordi det var et hyggelig sted å stoppe, men for at jeg trengte energi for de siste milene hjem.

Så da ble det 120 ned til Skedsmokorset, der jeg tok av mot Slattum og tok Hadelandsveien mot Gjelleråsen for å unnvike tunnelen. Å ta siste biten på Rv4 var helt akseptabelt nå :P

Sykkelen min ser nå ut som om det vært med på et ørken-race, og kjedet jeg vasket og smurt fredag kveld trenger nå å bil vasket og smurt på nytt :roll
Bilde
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Nomade »

Skogstrollet skrev: 20 jul 2018, 20:15 Hadde egentlig tenkt å legge opp en samling bilder fra ferien min. Både fra Skottland og et par av turene jeg ikke fortalt så mye om ennå. Men, igår hadde jeg en fantastisk kveldstur etter jobb (selvfølgelig uten kamera :roll ), langs med grusveien igjennom Gran Almenning.
Til tross for at det ikke akkurat er første gang jeg kjører i området der, har jeg ikke forvillet meg inn på denne grusveien før. Det er definitivt noe jeg ønsker å gjøre igjen!

Bilde

Bilde
Har du en Google maps link til denne veien? 😎

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Nomade skrev: 22 jul 2018, 19:58
Skogstrollet skrev: 20 jul 2018, 20:15 Hadde egentlig tenkt å legge opp en samling bilder fra ferien min. Både fra Skottland og et par av turene jeg ikke fortalt så mye om ennå. Men, igår hadde jeg en fantastisk kveldstur etter jobb (selvfølgelig uten kamera :roll ), langs med grusveien igjennom Gran Almenning.
Til tross for at det ikke akkurat er første gang jeg kjører i området der, har jeg ikke forvillet meg inn på denne grusveien før. Det er definitivt noe jeg ønsker å gjøre igjen!

Bilde

Bilde
Har du en Google maps link til denne veien? 😎
Yep, her har du den :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Det var en stund siden jeg skrev noe her, og jeg har ikke vært så særlig aktiv her i det siste. Jeg har vært ute på turer, både etter jobb og i helgene. Jeg har ikke hatt kameraet med meg så ofte, og når jeg hatt den har den ikke vært like flitigt brukt som tidligere. Noen ganger er det greit å bare kjøre, og nyte der man er når man er der. Noen bilder har det blitt, men mest med mobilen.
Kveldene har ikke helt rukket til for å gå igjennom hva som er blitt tatt av bilder med kameraet (de å sitte inne når sola skinner ute er jeg ikke noe god på). Både fordi jeg vært ute på nye turer, og for at jeg har gått inn i litt av en 'gaming-modus' igjen - jo, ja... jeg er litt av en gamer-jente, selv om det ikke er så mange spill jeg spiller nå for tiden :redface

Men, tenkte å dele noen av de bildene jeg har tilgjengelige nå. De fleste er mobilbilder, så kvaliteten kanskje ikke er den beste, men det får gå :P


Jeg besøkte mine venner hestene på nytt...
Bilde

...og kjørte på steder som burde være vanskeligere med XSR'en min :roll
Bilde


Jeg har funnet noen nye grusveier, der jeg endte opp med å kjøre langt fortere enn man burde :sorry
Bilde
Bilde

Og jeg fikk testet min hengekøye i nydelige miljøer. Herlig måte å slappe av etter jobb, spesielt med tanke på de varme dagene som vært nå i sommer.
Bilde
Bilde


Jeg har rukket å kjøre til Sverige...
Bilde

...der jeg tok meg en tur med Honda'n...
Bilde
Bilde
Bilde

...etter å ha gitt XSR'en en ordentlig vask - hvilket trengtes, sårt.


Jeg liker kveldsturene mine etter jobb. Denne sommeren har vi vært utrolig heldige med været (nei, jeg har ikke hatt noen større problemer med varmen :P ), og det er først denne uken jeg egentlig har vært litt kald mot sluttet av turen. Dags å finne frem allværsdressen min, for nå er det mer standard norsk sommer... :roll

Bilde

Jeg har to favorittveier å kjøre etter jobb, og jeg kombinerte dem igår; Hurdal - Lygna - Oppdalslinna/Gammle Hadelandsveg. Jeg liker området der godt, og velger så langt det går å kjøre småveiene mellom Lygna og Oppdalslinna i stedet for Rv4 (som jeg er dønn lei av...).
Bilde
Bilde
Bilde

Jeg har kjørt der så mye i sommer at jeg skammer meg litt for å ikke ha varslet AJ om at jeg tar turen nær hjemmet hans noen av gangene... :sorry



Jeg har også vært i tankeboksen en god del denne sesongen. I hovedsak fordi jeg ser behovet for en litt annen type sykkel etterhvert. Jeg har nevnt det før tror jeg, men det største problemet mitt er at jeg ikke klarer å kvitte meg med XSR'en min. Jeg elsker den virkelig, og jeg har lyst på å beholde den så lenge som overhodet mulig - det er i hvert fall slik jeg føler det nå :roll
I begynnelsen var det en tanke om noe mere ADV-vennlig motorsykkel, med litt bedre pakkmuligheter og som klarer de små skogsveiene jeg kjører bedre. Det virker derimot som at jeg klart å få moren min interessert for å bli med på turer.

Jeg og moren min har i noen år nå hatt en "tradisjon" der vi tar en vandretur sammen. Det begynte med et (ikke helt vellykket) forsøk på å gå Besseggen i Jotunheimen, via enda en tur i Jotunheimen, til Abisko i Sverige, til Dolomittene, Telemark/Hardangervidda og i år Skottland. Tanken på hvor deilig turen blitt hvis vi kjørt med egen tidsplan på MC begynte etter jeg tok lappen, og har nå 'urartat' til å vurdere en sidevognsmotorsykkel... :O

Jeg gikk kanskje litt fort frem her...

Jeg har alltid hatt sansen for Husqvarna 701 Enduro, men da jeg har Honda'n min ser jeg egentlig at det er et litt dumt valg, sånn sett. Jeg har også en forelskelse i Honda sin gjenopplivelse av Africa Twin :yeyeye , men skal jeg få råd med den må jeg selge begge syklene mine, og det gjør rett og slett altfor vondt. CRF'en er grei nok, jeg får kanskje ikke så veldig mye for den, men jeg hadde ikke hatt noen store problemer å kvitte meg med den hvis jeg vet at det resulterer i en grei grus-sykkel uansett. XSR'en min er det verre med...
Så var det da tanken på å ha med passasjerer og pakking for to... Moren min blir 70 neste år, så en Africa Twin kan bli litt vanskelig å komme seg på og av på for henne, den er jo ganske så høy for passasjerer. Jeg har vurdert en tredje sykkel, og hva det måtte kunne være. En litt eldre versjon av Suzuki V-Strom 1000 har vært i tanken min, likeså BMW R1100R/R1150R eller til og med en cruiser av noe slag :O

I hovedsak er det passasjererkomfort jeg er opptatt av, og det hadde vært gøy hvis faren min som passert 80 kunne bli med på en liten tur eller to i tillegg... Derav ble tanken på en motorsykkel med sidevogn født. Problemet er vel at det ikke akkurat er mange av dem, og jeg er ikke interessert i en Gold Wing eller svær BMW tourer med sidevogn som sammen ser større ut enn en bil!
Jeg har sansen for Ural, men en nyere slik koster... nesten 160 000 svenske kroner (finnes ikke noen norsk importør...) for modellen jeg kunne tenkt meg. Det er for mye for en tredje motorsykkel - og sidevogn er ikke noe jeg skal ha på hovedsykkelen min!

Så her får jeg prøve å finne muligheter, f.eks. kjøpe en billigere sykkel, sidevogn, og finne noen som kan bygge om (=styr med godkjenning), eller smøre meg med litt ekstra tålmodighet og vente på at det dukker opp en god rimelig deal på finn.no
Det beste hadde jo helt klart vært en med godkjenning for 3 pers, da kan jeg ta begge foreldrene mine på tur :twothumbs:


Så... eh... ja... Drømmer, ønsker og realitet spiller ikke alltid godt sammen :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Skogstrollet skrev: 10 aug 2018, 23:27 Jeg har kjørt der så mye i sommer at jeg skammer meg litt for å ikke ha varslet AJ om at jeg tar turen nær hjemmet hans noen av gangene... :sorry
Ser du har vært i Oppdalslinna igjen og tatt noen riktig fine bilder fra Skjerva... :)
Skulle vært hyggelig å hilse på deg, ja.
Sender deg gjerne tlf.nr. mitt til deg på PM sånn at du kan varsle om du er i området. Har jeg mulighet hiver jeg med på KTM'en og møter deg.
Hadde vært trivelig det :thumleft .
Kan være at jeg kan vise deg noen veier her i området du ikke kjørt også?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar