Første sykkel - hjelp?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SSunny
Innlegg: 3
Registrert: 23 jul 2018, 13:30
Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Sted: Oslo

Første sykkel - hjelp?

Legg inn av SSunny »

Hei alle! Er helt fersk på siden her og har nettopp tatt lappen, så håper jeg kan få litt tips til valg av sykkel.

De jeg har tittet mest på er MT07, MT09, og 790DUKE. Brukte en MT07 på kjøreskolen, så har fått testet både eldre og nye modeller av den.
MT09 og 790DUKE havner jo i samme prisklasse, men er de verdt det ekstra pris-spranget opp fra MT07?
Vil gjerne ikke bruke så alt for mye penger i første omgang heller, men rundt en 150k skal jeg klare greit. Frister veldig med en sportsmodell, men tenker også det kanskje er lurt å vente til jeg har kjørt litt mer og har mulighet til å legge litt mer penger i det. Tenker da også forsikringer osv. (eller finnes de noen sportsmodeller der ute som jeg ikke vet om i min prisklasse?)

Har tittet en del på Finn, og synes ikke prisforskjellen på ny og gammel er så stor på de over. I alle fall om det skal være i rimelig avstand fra Oslo (med mindre jeg går for en sykkel fra 2008 eller tidligere), men er litt skeptisk til å ta en eldre sykkel da dette blir min første og jeg har veldig lite peiling på alt det tekniske. Og når det er sagt: hva i all verden av utstyr osv burde jeg legge til på sykkelen? Ser at det er mange forskjellige tilleggsvalg når jeg går inn på selgersider på nettet :O

Skal selvfølgelig ut og prøvekjøre de forskjellige først, men alt av tips og erfaringer dere måtte ha tar jeg gjerne imot.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

790 duke vet jeg ikke mye om, men har kjørt MT07 og MT09. Hovedforskjellen på disse er motoren og den er hanske stor. Du betaler vel stort sett ekstra for vesentlig mer krefter. Samt utseendet ellers, men det er smak og behag.

Personlig ville jeg glatt gitt noen tusen ekstra for MT09 hvis motor er litt over middels viktig.

Sportsmodellen ville jeg først og fremst kjøpt grunnet dempere og gjennkjøpsverdi. Lettere å selge sportsmodellen. For sykkelen kommer du ikke til å beholde livet ut. Det er vanlig at man trolig bytter allerede etter det første året når man har bygget seg erfaringer og evt. Funnet svakheter man ikke liker etc.

Kvalitetsmessig er Yamaha helt i toppen og det finnes mange verksteder som kan hjelpe deg. Ikke direkte «spennende» sykler som oser opplevd kvalitet, men rent teknisk fungerer dem bra tror jeg og dem er lette og omsette. :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 15:40 Ikke direkte «spennende» sykler som oser opplevd kvalitet, men rent teknisk fungerer dem bra tror jeg og dem er lette og omsette. :)
](*,)

Da var det påan igjen fra Mr BMW!

La lommeboka få bestemme. MT 09 er nok dyrere å forsikre. Den er relativt sprek og drar lett på bakhjulet. Kanskje ikke en helt optimal førstegangssykkel, men kjenner du det krible i magen for den modellen skal det nok gå bra!

MT 07 er en langt mer populær sykkel. Rimeligere og lettere for en nybegynner. Låter veldig fint om du setter på et effektanlegg.

Hvis du har 150K å bruke ville jeg tatt en titt på Triumph sin Street Triple. Mange mener at det er den beste nakensykkelen som er laget.
Med såpass mye penger som du har er valgmulighetene mange. De fleste jeg kjenner har hatt godt under halvparten i budsjett for sin første sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 23 jul 2018, 16:18
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 15:40 Ikke direkte «spennende» sykler som oser opplevd kvalitet, men rent teknisk fungerer dem bra tror jeg og dem er lette og omsette. :)
](*,)

Da var det påan igjen fra Mr BMW!

La lommeboka få bestemme. MT 09 er nok dyrere å forsikre. Den er relativt sprek og drar lett på bakhjulet. Kanskje ikke en helt optimal førstegangssykkel, men kjenner du det krible i magen for den modellen skal det nok gå bra!

MT 07 er en langt mer populær sykkel. Rimeligere og lettere for en nybegynner. Låter veldig fint om du setter på et effektanlegg.

Hvis du har 150K å bruke ville jeg tatt en titt på Triumph sin Street Triple. Mange mener at det er den beste nakensykkelen som er laget.
Med såpass mye penger som du har er valgmulighetene mange. De fleste jeg kjenner har hatt godt under halvparten i budsjett for sin første sykkel.
Mener du jeg skal lyve og si at MT09 er en sykkel som for meg virket påkostet? Eller evt. La vær å si noe som jeg mener er negativt om sykkelen i det hele tatt, for å blidgjøre TS?

Hvor skal da dette forumet enda hvis man skal snakke flott om alt og la vær og nevne det man mener er negativt?

Jeg har kommet med både godord og ikke fult så gode ord om modellene her. Dette er dog mine meninger og ikke noen fasit. Det regner jeg med de fleste skjønner. Så for det være opp til andre og fortelle SIN mening, og så får TS til syvende og sist gjøre seg opp en mening ut fra hva han har lest.

Jeg er derimot enig med deg angående Street Triple. Uten tvil. Men det var nå i utgangspunktet ikke disse syklene han hadde i kikkerten.

SSunny
Innlegg: 3
Registrert: 23 jul 2018, 13:30
Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av SSunny »

Dansekris skrev: 23 jul 2018, 16:18 Hvis du har 150K å bruke ville jeg tatt en titt på Triumph sin Street Triple. Mange mener at det er den beste nakensykkelen som er laget.
Med såpass mye penger som du har er valgmulighetene mange. De fleste jeg kjenner har hatt godt under halvparten i budsjett for sin første sykkel.
Ideelt sett ønsker jeg jo å bruke langt mindre. Begynte på med utgangspunkt på max 50k, men så fort at det ikke var mange nyere sykler ute for det. Så budsjettet har sakte men sikkert strukket seg oppover mens jeg har lett :O

Street Triple har jeg ikke vært borti, men etter en kjapp titt på nettet ser jeg at den må vurderes ja. Så takk for tipset!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Street Triple RS er en meget oppegående sykkel ja. Jeg har eid den gamle modellen og jeg kan bare snakke varmt om den. En lettkjørt og "svingvillig" sykkel på heftig lyd og fin motor. Det nye TFT displayet gjør at slike som meg blir litt forelsket også... Utseende ellers er jo en smaksak, men personlig digger jeg den.

MT09 har i mine øyne litt vassere motor (Vertfall i forhold til den gamle Street Triple R) men det er i mine øyne det eneste stedet MT09 "vinner". Der også salgstallene så klart. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av kjellv »

Diskusjoner omkring for og i mot diverse sykler og modeller gjentar seg med jevne mellomrom. Det koker i grunnen ned til at du må kjøpe det som passer deg selv best. Du skal ta mange hensyn ved ditt valg, og det er opp til deg selv hvilke kriterier som veier tyngst for deg.
Du skal ta hensyn til hva som tiltaler deg mest, hva du tror du selv vil trives best med, at sittestillingen passer din kropp, hva som passer best til det du skal bruke den til, forhandlernettverket, annenhåndsverdi, pris og forsikringskostnader og sikkert en masse annet.

Det er i hvert fall ingen tvil om at Yamaha sine MT-07 og MT-09 har vært suksessmodeller i flere år, og fortsatt kommer til å være det noen år til. Grunnen er ganske enkel, du får enormt mye motorsykkel for pengene.

Legger ved et bilde som kom sendt på e-post fra importøren i slutten av forrige uke.
winner.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av FredrikE24 »

Opplevelsen av MT07/MT09 gjenspeiles litt av prisen. Jeg synes de er kjipe. Prøvde en MT09 for to år siden. Motoren er finfin, lite å si på den. Dempinga var litt svampete(SP modellen har blitt strukket opp på det området har jeg skjønt) og bremsene helt OK. Men godfølelsen fikk jeg ikke, og bensintanken er for liten. Ikke den beste å sitte lenge på.
Igjen, den er billig, og man får utrolig mye sprek sykkel for penga. Det er et absolutt godt kjøp.
Har Yamaha gjort noe med alt bråket i fra kjedegangen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 jul 2018, 18:53 Opplevelsen av MT07/MT09 gjenspeiles litt av prisen. Jeg synes de er kjipe. Prøvde en MT09 for to år siden. Motoren er finfin, lite å si på den. Dempinga var litt svampete(SP modellen har blitt strukket opp på det området har jeg skjønt) og bremsene helt OK. Men godfølelsen fikk jeg ikke, og bensintanken er for liten. Ikke den beste å sitte lenge på.
Igjen, den er billig, og man får utrolig mye sprek sykkel for penga. Det er et absolutt godt kjøp.
Har Yamaha gjort noe med alt bråket i fra kjedegangen?
Jeg sitter med samme erfaringen, selv om det skal sies at jeg ikke har kjørt den nyeste MT09. Gode sykler til gode priser. Litt som en Toyota. Men noe «luksus» får man ikke selvsagt. Da føler jeg man får langt mer ved å velge feks. Street Triple RS.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av AJ »

@SSunny:
MT-modellene er fine og rimelige sykler. Ingen særlig tvil om det. Ikke uten grunn at disse modellene selger bra.

Men hva med å kikke nærmere på nye KTM 790 Duke. Prisen på disse er under 150K, som jeg forstår er øvre grense du har satt.
790'en er liten og nett og utvilsomt en sprek kjøremaskin. Det tør jeg påstå selv om jeg ikke har kjørt den selv.
Den eneste lille betenkeligheten jeg har med denne modellen er at modellen er såkalt MK1. Dvs. førsteårs produksjon av en helt ny modell, som kan vise seg å ha en del småfeil, som gjerne rettes på i MK2 versjonen.
Selv var jeg heldig med min MK1 KTM SuperAdventure 1290 i 2015. Lite tull, kun bagateller som ikke hadde noe å si for kjøringen. Alt dekket på garantien.

Så det er dermed ikke sagt at alle MK1 modeller fra KTM eller andre MCprodusenter har "beta" feil, som fikses når andreårs produksjonen settes i gang...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 16:43
Dansekris skrev: 23 jul 2018, 16:18
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 15:40 Ikke direkte «spennende» sykler som oser opplevd kvalitet, men rent teknisk fungerer dem bra tror jeg og dem er lette og omsette. :)
](*,)

Da var det påan igjen fra Mr BMW!

La lommeboka få bestemme. MT 09 er nok dyrere å forsikre. Den er relativt sprek og drar lett på bakhjulet. Kanskje ikke en helt optimal førstegangssykkel, men kjenner du det krible i magen for den modellen skal det nok gå bra!

MT 07 er en langt mer populær sykkel. Rimeligere og lettere for en nybegynner. Låter veldig fint om du setter på et effektanlegg.

Hvis du har 150K å bruke ville jeg tatt en titt på Triumph sin Street Triple. Mange mener at det er den beste nakensykkelen som er laget.
Med såpass mye penger som du har er valgmulighetene mange. De fleste jeg kjenner har hatt godt under halvparten i budsjett for sin første sykkel.
Mener du jeg skal lyve og si at MT09 er en sykkel som for meg virket påkostet? Eller evt. La vær å si noe som jeg mener er negativt om sykkelen i det hele tatt, for å blidgjøre TS?

Hvor skal da dette forumet enda hvis man skal snakke flott om alt og la vær og nevne det man mener er negativt?
Jeg bare reagerer på at en det må nevnes at disse Yamahaene ikke er "spennende nok" eller bygget i en kvalitet som gjør at man burde velge de.
TS skal kjøpe sin første sykkel og har nettopp fått lappen. Vedkommende har verken råd eller ytret ønske om å kjøpe noe mer "premium", og jeg er ikke den første til å påpeke at du sjeldent mener at det er noe annet enn BMW som leverer den kvaliteten.

Etter min mening er både MT 07 og MT 09 fantastiske sykler for en nybegynner (sikler skikkelig på en MT 09 Tracer sjæl). Er det ikke Yamaha som troner statistikken over det merket som har færrest feil?

Jeg mener bestemt at man kan få det fint med en god del eldre og billigere sykler, særlig når man skal kjøpe sin første. Nå skriver jo trådstarter at hen ideelt sett skulle brukt mye mindre penger.

Her er mine forslag til en god del mindre penger. Jeg starta selv på en naken rekkefirer på 600cc. Mange vil si at det er sykler som er kjedelige og daffe. Jeg er helt uenig. Fyttigrisen så gøy jeg hadde det på min Honda Hornet! Utvilsomt sprek nok og ganske rimelige + billige å forsikre.

Alle fra 2008 og oppover.

Kawasaki Z800
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124967015

Kawasaki Z750 R
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124961070

Honda Hornet
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124950821

Yamaha MT 07
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124892947

Suzuki GSR 750
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124547504

KTM Duke 690 R
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124285784

Yamaha FZ8-N
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=123595132

Suzuki SV650
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=123373812

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 23 jul 2018, 20:55
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 16:43
Dansekris skrev: 23 jul 2018, 16:18
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 15:40 Ikke direkte «spennende» sykler som oser opplevd kvalitet, men rent teknisk fungerer dem bra tror jeg og dem er lette og omsette. :)
](*,)

Da var det påan igjen fra Mr BMW!

La lommeboka få bestemme. MT 09 er nok dyrere å forsikre. Den er relativt sprek og drar lett på bakhjulet. Kanskje ikke en helt optimal førstegangssykkel, men kjenner du det krible i magen for den modellen skal det nok gå bra!

MT 07 er en langt mer populær sykkel. Rimeligere og lettere for en nybegynner. Låter veldig fint om du setter på et effektanlegg.

Hvis du har 150K å bruke ville jeg tatt en titt på Triumph sin Street Triple. Mange mener at det er den beste nakensykkelen som er laget.
Med såpass mye penger som du har er valgmulighetene mange. De fleste jeg kjenner har hatt godt under halvparten i budsjett for sin første sykkel.
Mener du jeg skal lyve og si at MT09 er en sykkel som for meg virket påkostet? Eller evt. La vær å si noe som jeg mener er negativt om sykkelen i det hele tatt, for å blidgjøre TS?

Hvor skal da dette forumet enda hvis man skal snakke flott om alt og la vær og nevne det man mener er negativt?
Jeg bare reagerer på at en det må nevnes at disse Yamahaene ikke er "spennende nok" eller bygget i en kvalitet som gjør at man burde velge de.
TS skal kjøpe sin første sykkel og har nettopp fått lappen. Vedkommende har verken råd eller ytret ønske om å kjøpe noe mer "premium", og jeg er ikke den første til å påpeke at du sjeldent mener at det er noe annet enn BMW som leverer den kvaliteten.

Etter min mening er både MT 07 og MT 09 fantastiske sykler for en nybegynner (sikler skikkelig på en MT 09 Tracer sjæl). Er det ikke Yamaha som troner statistikken over det merket som har færrest feil?

Jeg mener bestemt at man kan få det fint med en god del eldre og billigere sykler, særlig når man skal kjøpe sin første. Nå skriver jo trådstarter at hen ideelt sett skulle brukt mye mindre penger.

Her er mine forslag til en god del mindre penger. Jeg starta selv på en naken rekkefirer på 600cc. Mange vil si at det er sykler som er kjedelige og daffe. Jeg er helt uenig. Fyttigrisen så gøy jeg hadde det på min Honda Hornet! Utvilsomt sprek nok og ganske rimelige + billige å forsikre.

Alle fra 2008 og oppover.

Kawasaki Z800
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124967015

Kawasaki Z750 R
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124961070

Honda Hornet
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124950821

Yamaha MT 07
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124892947

Suzuki GSR 750
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124547504

KTM Duke 690 R
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124285784

Yamaha FZ8-N
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=123595132

Suzuki SV650
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=123373812
Det som er litt merkelig her er at jeg ikke har nevnt BMW med ett eneste ord. Triumph er feks. En sykkel som jeg mener fremstår med større premium feeling.

Å nei, jeg mener ikke at han bør kjøpe en S1000R. Dessuten har jeg tidligere nevnt at det dinnes BMW modeller jeg ikke er imponert over når det kommer til opplevd kvalitet.

Les det jeg skriver, og ikke det du tror jeg mener. Da blir alt mye lettere.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 21:44
Dansekris skrev: 23 jul 2018, 20:55
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 16:43
Dansekris skrev: 23 jul 2018, 16:18
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 15:40 Ikke direkte «spennende» sykler som oser opplevd kvalitet, men rent teknisk fungerer dem bra tror jeg og dem er lette og omsette. :)
](*,)

Da var det påan igjen fra Mr BMW!

La lommeboka få bestemme. MT 09 er nok dyrere å forsikre. Den er relativt sprek og drar lett på bakhjulet. Kanskje ikke en helt optimal førstegangssykkel, men kjenner du det krible i magen for den modellen skal det nok gå bra!

MT 07 er en langt mer populær sykkel. Rimeligere og lettere for en nybegynner. Låter veldig fint om du setter på et effektanlegg.

Hvis du har 150K å bruke ville jeg tatt en titt på Triumph sin Street Triple. Mange mener at det er den beste nakensykkelen som er laget.
Med såpass mye penger som du har er valgmulighetene mange. De fleste jeg kjenner har hatt godt under halvparten i budsjett for sin første sykkel.
Mener du jeg skal lyve og si at MT09 er en sykkel som for meg virket påkostet? Eller evt. La vær å si noe som jeg mener er negativt om sykkelen i det hele tatt, for å blidgjøre TS?

Hvor skal da dette forumet enda hvis man skal snakke flott om alt og la vær og nevne det man mener er negativt?
Jeg bare reagerer på at en det må nevnes at disse Yamahaene ikke er "spennende nok" eller bygget i en kvalitet som gjør at man burde velge de.
TS skal kjøpe sin første sykkel og har nettopp fått lappen. Vedkommende har verken råd eller ytret ønske om å kjøpe noe mer "premium", og jeg er ikke den første til å påpeke at du sjeldent mener at det er noe annet enn BMW som leverer den kvaliteten.

Etter min mening er både MT 07 og MT 09 fantastiske sykler for en nybegynner (sikler skikkelig på en MT 09 Tracer sjæl). Er det ikke Yamaha som troner statistikken over det merket som har færrest feil?

Jeg mener bestemt at man kan få det fint med en god del eldre og billigere sykler, særlig når man skal kjøpe sin første. Nå skriver jo trådstarter at hen ideelt sett skulle brukt mye mindre penger.

Her er mine forslag til en god del mindre penger. Jeg starta selv på en naken rekkefirer på 600cc. Mange vil si at det er sykler som er kjedelige og daffe. Jeg er helt uenig. Fyttigrisen så gøy jeg hadde det på min Honda Hornet! Utvilsomt sprek nok og ganske rimelige + billige å forsikre.

Alle fra 2008 og oppover.

Kawasaki Z800
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124967015

Kawasaki Z750 R
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124961070

Honda Hornet
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124950821

Yamaha MT 07
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124892947

Suzuki GSR 750
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124547504

KTM Duke 690 R
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124285784

Yamaha FZ8-N
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=123595132

Suzuki SV650
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=123373812
Det som er litt merkelig her er at jeg ikke har nevnt BMW med ett eneste ord. Triumph er feks. En sykkel som jeg mener fremstår med større premium feeling.

Å nei, jeg mener ikke at han bør kjøpe en S1000R. Dessuten har jeg tidligere nevnt at det dinnes BMW modeller jeg ikke er imponert over når det kommer til opplevd kvalitet.

Les det jeg skriver, og ikke det du tror jeg mener. Da blir alt mye lettere.
Jeg oppfatter det samme som dansekris. Bortsett fra at det er ikke BMW i seg selv du opphøyer men ting du har hatt. Du fremstår i måten å ordlegge deg på som at` det jeg har/ har hatt` er best. Alt annet finner du noen problemer med. Det skinner på en måte gjennom i dine innlegg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av FredrikE24 »

Kan vel være så. Jeg hadde nok valgt både Triumphen og KTMen over MT09, selv om jeg kan tenke meg at sistnevnte kan bli mer problemfri i det lange løp. MT07 er helt utelukket, gå heller opp på MT09 og få en tresylindret, det er herlig spark i den, ikke minst lyd og gange.
En kamerat av meg, som også har prøvd MT09 og som kjører Yamaha selv, synes kanskje MT09 også manglet litt totalopplevelsen. Han sa den føltes billig, noe den også er. Vi prøvde ikke sykkelen på samme tidspunkt, og hadde ikke hørt noe fra meg på forhånd.
Sier hvertfall akkurat det jeg mener.
Sist redigert av FredrikE24 den 23 jul 2018, 23:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg oppfatter det samme som dansekris. Bortsett fra at det er ikke BMW i seg selv du opphøyer men ting du har hatt. Du fremstår i måten å ordlegge deg på som at` det jeg har/ har hatt` er best. Alt annet finner du noen problemer med. Det skinner på en måte gjennom i dine innlegg.
Eller kanskje ting jeg har prøvekjørt?

Jeg har hatt Yamaha som jeg snakker litt ned om med tanke på opplevd kvalitet. Men det teller kanskje ikke?

Sykkeltypen passet meg ikke, så jeg kjøpte Street Triple R etter dette, noe jeg ikke angret på, helt til jeg prøvekjørte noe som var bedre (og dyrere).

Alle syklene jeg snakker om har jeg selv prøvekjørt og jeg mener da så klart at jeg kan få lov til å ha en mening om disse når noen spørr. Hvor alvorlig man tar disse meningene får være opp til hver enkelt. Hvis du synes Yamaha er en sykkel som oser av opplevd kvalitet så er jo det bra for deg. Da sier du det. Så får dte være opp til TS og avgjøre selv etter en evt. prøvekjøring.

Alle sykler jeg har hatt har jeg valgt av en grunn og jeg har så klart derfor mange gode argumenter for å ha valgt disse. Hvis ikke jeg hadde hatt det så hadde det jo kanskje vert litt rart?

TS spør om MT09 og da regner jeg rett og slett med han vil ha en ærlig mening fra andre som har prøvekjørt en slik og ikke en kompisgreie som bare maler alt rosenrødt. Jeg håper inderlig at ikke andre er slik mot meg vertfall. Såpass ærlige må vi vel være?

Jeg har jo vært på en del prøvekjøringer og fått testet en del sykler både hos forhandlere og på langturer. De fleste sykler har gode og negative sider.

Jeg vet ikke om du har lest turrefferatet mitt hvor jeg skriver at jeg får "blodsmak i ræva" av å kjøre BMW'en? Det er nettopp et av dens svakheter. Ikke noe krise, men ja, en svakhet.

Jeg er kanskje også mer aktiv en mange andre her inne og når poster som disse dukker opp med samme spørsmål som tidligere poster så får man ofte også de samme svarene. Noe annet vil jo bare være rart?

Svar