Hvor mange KM varer en clutch?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av Kawagutten »

Elruts84 skrev: 21 jul 2018, 01:27
Kawagutten skrev: 20 jul 2018, 23:24 Er det hydraulisk clutch så kan det være at du må lufte eller bytte væske.
MT-09 mener jeg har våt clutch

Elruts
Ok da tror jeg det kan være greit å bytte wiren for kan være at strømpa gir seg og wire inni kan være dårlig den også. Hvis ikke forrige eier har slura på clutchen herfra til Italia og tilbake flere ganger hehe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av SverreOlsen »

Kjøpte en sykel som var lik, justerte clutchen waieren og den fyngerte som den skulle, var barre strammet alt for mye.

En kjenning eg kjører med, kjører mye langtur med sin bmw med sidevogn, gått 320 000 km, han kjøpte den når den vår gått 30 tusen og ikke blitt skiftet clutch i hans eie. Kjøpte en yamaha fra 94 som vår gått 14 tusen km, der var clutclammelene helt utslitt. Går på bruk og feiljustering.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av Fjeldern »

SverreOlsen skrev: 21 jul 2018, 16:17 Kjøpte en sykel som var lik, justerte clutchen waieren og den fyngerte som den skulle, var barre strammet alt for mye.

En kjenning eg kjører med, kjører mye langtur med sin bmw med sidevogn, gått 320 000 km, han kjøpte den når den vår gått 30 tusen og ikke blitt skiftet clutch i hans eie. Kjøpte en yamaha fra 94 som vår gått 14 tusen km, der var clutclammelene helt utslitt. Går på bruk og feiljustering.
Oi. Det var ekstrem forskjell også det.
Jeg regner med at det er noe justering som er feil. Fikk bare ikke prøvd ut så mye på tidspunktet.

Jeg har innbilt meg at klutsjen på en MC ikke varer like lenge som på en bil, med tanke på type bruk. Selv om bilen har mye mer som skal settes i drift.
Selv ble klutsjen på den gamle bilen min ødelagt på omtrent 240k.
Det ble jo da, under ihvertfall mitt eie, styrt litt med klutsjen. Da spesielt på vintertid. Så kan hende det påvirka.

Hoved grunnen til at jeg mener at det er usansynlig at det er klutsjen på Tracern, er jo det at den har gått ca 20k i året. Da er det langkjøring, ikke bykjøring. Mye start, stopp, krypkjøring osv vil jo slite mer.
Uansett skal det, samme hva feilen er, bli fikset før jeg tar over.''

Skal man gå ut ifra gjennomsnitt her, så varer en klutsj i mellom 60 til 200k.
En burde begynne å tenke grundig over det på alle sykler som da har passert 100?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er det å skifte clutch på en motorsykkel ganske enkelt. Langt mer omfattende på en bil.
BMW med tørrclutch er kanskje litt mer omfattende enn andre sånn sett. Skal jeg skifte clutch er det omfattende og ikke for hvem som helst å gyve løs på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 21 jul 2018, 21:20 Nå er det å skifte clutch på en motorsykkel ganske enkelt. Langt mer omfattende på en bil.
BMW med tørrclutch er kanskje litt mer omfattende enn andre sånn sett. Skal jeg skifte clutch er det omfattende og ikke for hvem som helst å gyve løs på.
Det samme gjelder Moto Guzzi. Mye jobb, har jeg hørt... I motsetning til det meste annet når det gjelder service- og reparasjoner på disse syklene.
Jeg fikk denne typiske clutch "groaningen" på min Stelvio og var redd jeg måtte bytte clutchplate.
Ulyden - groaningen - var til tider svært høylydt og ubehagelig og skyldes dårlig materialvalg på clutchplata. Likevel ble det ingen framskyndet slitasje som gjorde bytte nødvendig. Likevel veldig irriterende.
Ting som dette opplever man heldigvis ikke med en våtclutch...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av simpson »

Ved tørr clutch er det normalt veldig enkelt, på Ducati 1098 tar det bokstavelig talt 5 min.
Vet ikke hva BMW og Guzzi har som gjør at dette er omfattende?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av Jompa »

simpson skrev: 21 jul 2018, 22:54 Ved tørr clutch er det normalt veldig enkelt, på Ducati 1098 tar det bokstavelig talt 5 min.
Vet ikke hva BMW og Guzzi har som gjør at dette er omfattende?
Motor, clutchhus,gearkasse skrudd sammen etter hverandre som på en bakhjulsdrevet bil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av simpson »

Men sånn jeg forstår det er det vel samme jobben om motoren et tverrstilt eller rettstilt, ikke om det er tørr eller våt?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av Jompa »

På en tverrstilt motor sitter clutchen på den ene sida, som oftest venstre. En motor med veiva på langs som Guzzi og BMWs boksere har clutchen mellom motor og gearkasse, ego må motor og gearkasse separeres for å komme til clutchen.
Om clutchen er våt eller tørr spiller ingen rolle for jobben. Det er måten delene er skrudd sammen på som utgjør forskjellen.
Ducati har f eks tørrclutchen plassert på samme måte som de fleste andre, som har våtcluch. På sida av gearkassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av FredrikE24 »

Hos meg, så må jeg begynne bakerst, fjerne bakhjul, eksosanlegg, kardang, mellomakseltunell, bakbrems, bakdemper, fjerne midtstøtte, fjerne kåper, tank, luftfilter, gasspjeldrekke. Så må ørten ledninger kobles fra og motor på senkes ned i bakkant før girkasse kan separeres fra motorblokk. Mange timers arbeid i ren skruing. Å komme inn i clutchmaterien tar litt tid når man må jobbe seg inn bakfra :thumleft
Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av SverreOlsen »

Xj 600 som eg bytta på, ein liten time når det var første gang eg bytta clutch :D

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av cannon »

Det tyder på at kløtsjen er i ferd med å bli utslitt. På traceren bør dette være en jobb på 1-2 timer.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av simpson »

Jompa skrev: 21 jul 2018, 23:33 På en tverrstilt motor sitter clutchen på den ene sida, som oftest venstre. En motor med veiva på langs som Guzzi og BMWs boksere har clutchen mellom motor og gearkasse, ego må motor og gearkasse separeres for å komme til clutchen.
Om clutchen er våt eller tørr spiller ingen rolle for jobben. Det er måten delene er skrudd sammen på som utgjør forskjellen.
Ducati har f eks tørrclutchen plassert på samme måte som de fleste andre, som har våtcluch. På sida av gearkassa.
Tror vi prater litt om hver andre.
Det ble sagt at BMW med tørrclutch er mer omfattende å bytte, men poenget mitt er at det er samme jobben om clutchen går tørt eller i oljebad.
Men klart at rettstilt motor er mer omfattende å bytte på, det er logisk.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av Jompa »

simpson skrev: 22 jul 2018, 13:17
Jompa skrev: 21 jul 2018, 23:33 På en tverrstilt motor sitter clutchen på den ene sida, som oftest venstre. En motor med veiva på langs som Guzzi og BMWs boksere har clutchen mellom motor og gearkasse, ego må motor og gearkasse separeres for å komme til clutchen.
Om clutchen er våt eller tørr spiller ingen rolle for jobben. Det er måten delene er skrudd sammen på som utgjør forskjellen.
Ducati har f eks tørrclutchen plassert på samme måte som de fleste andre, som har våtcluch. På sida av gearkassa.
Tror vi prater litt om hver andre.
Det ble sagt at BMW med tørrclutch er mer omfattende å bytte, men poenget mitt er at det er samme jobben om clutchen går tørt eller i oljebad.
Men klart at rettstilt motor er mer omfattende å bytte på, det er logisk.
Jepp, clutchen sitter uansett med noen få skruer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Hvor mange KM varer en clutch?

Legg inn av Fjeldern »

Oppdatering på selve sykkelen: Dem har nok justert klutsjhendelen så mye ut som dem kan nå, noe som gjør den overlevbar. Tar fortsatt på veldig lite, men jeg har muligheten. Dem mener den ikke er utslitt, men mekanikerene er enig i at det var veldig lite å gå på, på sluringa.
Derfor skal dem bytte den da dem har tid senere i sommer.

Svar