Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 24 jul 2018, 23:08
Stian87 skrev: 30 jun 2018, 12:47
AJ skrev: 30 jun 2018, 12:26
Stian87 skrev: 30 jun 2018, 11:44 Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det ikke er greit å skrive flere timer på å montere kundens deler enn der man skaffer selv, forutsatt at delene er like. Jeg sikter altså til rent timearbeid, ikke fastpris eller pakkepris.Å

Edit: det er greit at man tar en annen timepris når kunden selv skaffer delene, så lenge man er åpen om det. Det som ikke er greit er å skrive flere timer enn man bruker
Jeg vet ikke om det forekommer at verkstedet fakturerer for lengre arbeidstid enn faktisk medgått tid når rep. skjer med kundens medbrakte deler.
Men jeg har en ganske klar mistanke om det skjer og at verkstedet svært gjerne begrunner med vanskelig arbeidsforhold (fastrustede deler osv.) om det påpekes at det virket som at jobben tok unødig lang tid...
Og om det er tilfelle er det ikke annet enn svindel.
Kanskje ikke "greit" men.helt vanlig. Jeg har selv mange ganger plusset på en time og litt ekstra kjøring når kunder har kommet med uoriginale deler og vært kjempefornøyd med røverkjøpet sitt.
Nå hadde jeg da også provisjonslønn, så om noen snøt meg for litt provisjn på delene, tok jeg det igjen på arbeidet der jeg hadde dobbelt så god provisjon. Bøndene trodde uansett de hadde gjort en god handel.
Å snyte noen synes å være synonymt med å bedra, lure eller narre noen. Det er vel å snu saken på hodet å si at det er du som blir snytt, ut fra beskrivelsen over.
Dessuten tviler jeg på at ikke noen av "bøndene" kunne klokka, og ville avsløre svindelen din.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 24 jul 2018, 23:08
Stian87 skrev: 30 jun 2018, 12:47
AJ skrev: 30 jun 2018, 12:26
Stian87 skrev: 30 jun 2018, 11:44 Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det ikke er greit å skrive flere timer på å montere kundens deler enn der man skaffer selv, forutsatt at delene er like. Jeg sikter altså til rent timearbeid, ikke fastpris eller pakkepris.Å

Edit: det er greit at man tar en annen timepris når kunden selv skaffer delene, så lenge man er åpen om det. Det som ikke er greit er å skrive flere timer enn man bruker
Jeg vet ikke om det forekommer at verkstedet fakturerer for lengre arbeidstid enn faktisk medgått tid når rep. skjer med kundens medbrakte deler.
Men jeg har en ganske klar mistanke om det skjer og at verkstedet svært gjerne begrunner med vanskelig arbeidsforhold (fastrustede deler osv.) om det påpekes at det virket som at jobben tok unødig lang tid...
Og om det er tilfelle er det ikke annet enn svindel.
Kanskje ikke "greit" men.helt vanlig. Jeg har selv mange ganger plusset på en time og litt ekstra kjøring når kunder har kommet med uoriginale deler og vært kjempefornøyd med røverkjøpet sitt.
Nå hadde jeg da også provisjonslønn, så om noen snøt meg for litt provisjn på delene, tok jeg det igjen på arbeidet der jeg hadde dobbelt så god provisjon. Bøndene trodde uansett de hadde gjort en god handel.
Å snyte noen synes å være synonymt med å bedra, lure eller narre noen. Det er vel å snu saken på hodet å si at det er du som blir snytt, ut fra beskrivelsen over.
Dessuten tviler jeg på at ikke noen av "bøndene" kunne klokka, og ville avsløre svindelen din.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av AJ »

Er situasjonen slik at en mekaniker fra et verksted kommer hjem til en og gjør reparasjonen der så kan mekanikeren neppe nekte kunden å være til stede og følge med på hva vedkommende gjør.
Mens på verkstedet blir man vel i alle tilfeller nektet adgang og har dermed ikke mulighet til å følge med på hva som blir gjort - og ikke gjort - den tiden reparasjonen iflg. fakturaen varer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 25 jul 2018, 11:05 Er situasjonen slik at en mekaniker fra et verksted kommer hjem til en og gjør reparasjonen der så kan mekanikeren neppe nekte kunden å være til stede og følge med på hva vedkommende gjør.
Mens på verkstedet blir man vel i alle tilfeller nektet adgang og har dermed ikke mulighet til å følge med på hva som blir gjort - og ikke gjort - den tiden reparasjonen iflg. fakturaen varer...
Nettop derfor det er så viktig at håndverkere og andre er ærlige med tiden sin, systemet er basert på tillett. Hvis det i det hele tatt hadde vært mistanke om at f.eks. en advokat skrev mer timer enn vedkommende burde eller faktisk har brukt får det store konsekvenser. Tvert i mot er det normalt at advokater skriver færre timer enn faktisk bruk fordi man mener man ikke kan forsvare tidsbruken
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar