Musikk på øret?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

Kjører du med musikk/underholdning/podcast eller lignende på øret?

Nei
11
20%
Ja
39
71%
Kun for mobil/GPS og kommunikasjon med andre førere
5
9%
 
Stemmer totalt: 55

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 07 aug 2018, 07:26 Har ikke vurdert et sekund, at å høre på musikk eller radio gjør meg mer trafikkfarlig eller mer utsatt for fare.
Hører alltid på musikk eller radio når jeg kjører, det er som å kjøre bil synes jeg. En del av opplevelsen.
Hva andre måtte ha av preferanser er egentlig revnende likegyldig, dette synes jeg blir det samme som å diskutere musikksmak :-D
Trenger ingen annen musikk enn den klokkerene og pulserende lyden fra en perfeksjonert rekkefirer fra Tyskland. Jeg skjønner dog godt hvorfor enkelte sverger til musikk i steden... :knegg

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Musikk på øret?

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 07 aug 2018, 08:12
Olav K skrev: 07 aug 2018, 07:26 Har ikke vurdert et sekund, at å høre på musikk eller radio gjør meg mer trafikkfarlig eller mer utsatt for fare.
Hører alltid på musikk eller radio når jeg kjører, det er som å kjøre bil synes jeg. En del av opplevelsen.
Hva andre måtte ha av preferanser er egentlig revnende likegyldig, dette synes jeg blir det samme som å diskutere musikksmak :-D
Trenger ingen annen musikk enn den klokkerene og pulserende lyden fra en perfeksjonert rekkefirer fra Tyskland. Jeg skjønner dog godt hvorfor enkelte sverger til musikk i steden... :knegg
Finnesjo ikke noe mer døvt lydbilde enn en L4 på "normalt" turtall - kanskje med unntak av EL .. :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: 07 aug 2018, 08:31
Bjerknez skrev: 07 aug 2018, 08:12
Olav K skrev: 07 aug 2018, 07:26 Har ikke vurdert et sekund, at å høre på musikk eller radio gjør meg mer trafikkfarlig eller mer utsatt for fare.
Hører alltid på musikk eller radio når jeg kjører, det er som å kjøre bil synes jeg. En del av opplevelsen.
Hva andre måtte ha av preferanser er egentlig revnende likegyldig, dette synes jeg blir det samme som å diskutere musikksmak :-D
Trenger ingen annen musikk enn den klokkerene og pulserende lyden fra en perfeksjonert rekkefirer fra Tyskland. Jeg skjønner dog godt hvorfor enkelte sverger til musikk i steden... :knegg
Finnesjo ikke noe mer døvt lydbilde enn en L4 på "normalt" turtall - kanskje med unntak av EL .. :-k
Når man cruiser av gårde på "normalt" turtall så foretrekker jeg nok også "stillheten" en firer gir meg. Jeg husker jeg kjørte cruiseren jeg hadde første året. Heftig lyd, men når jeg kom frem så hørte jeg lyden i flere dager etterpå. Ganske intenst.

En trippel har egentlig begge deler og man skal slett ikke se bort fra at det blir en tresylindret ved neste korsvei... ;)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Musikk på øret?

Legg inn av L M »

Til tross for at jeg er godt fornøyd med lyden i min Striple, kjører jeg med musikk via intercomen ca. 90% av tiden. Nå skal det også sies at jeg kjører mye i høyere hastigheter, og at valget da står mellom konstant vindsus eller musikk. Da går jeg for sistnevnte. Kan heller ikke se at dette tar fokuset vekk fra kjøringen, selv om jeg innrømmer at jeg skrur musikken av når jeg køsniker - da kanskje mest fordi farten er såpass lav at jeg hører trafikken. Også er det noe med psyken tror jeg, for jeg skrur også av musikken i bilen hvis jeg nærmer meg stedet jeg leter etter, om dere skjønner hva jeg mener. "Nå må jeg konsentrere meg, så da skrur jeg av musikken." Henger jo ikke helt på greip.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Stian87 »

Synes det gir mening L M, mindre problematisk med musikk på motorvei og kjente oversiktlige strekninger enn f.eks. køkjøring i by. Jeg skrur ikke musikken av i slike tilfeller selv, men tuner den automatisk ut når jeg konsentrerer meg. Bruker som regel ikke musikk når jeg kjører ukjente og svingete veier, får ikke med meg så mye av musikken heller da.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

BjarteM
Innlegg: 24
Registrert: 01 mai 2018, 21:37
Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114

Re: Musikk på øret?

Legg inn av BjarteM »

Dere som ikke har på musikk/radio/lydbok i hjelmen, hører dere på slikt i bilen?
Hva er egentlig forskjellen? For meg er det ingen forskjell.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Rune75 »

BjarteM skrev: 07 aug 2018, 16:05 Dere som ikke har på musikk/radio/lydbok i hjelmen, hører dere på slikt i bilen?
Hva er egentlig forskjellen? For meg er det ingen forskjell.
Frister vel mindre å kræsje med motorsykkel enn ned bil da.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av AJ »

BjarteM skrev: 07 aug 2018, 16:05 Dere som ikke har på musikk/radio/lydbok i hjelmen, hører dere på slikt i bilen?
Hva er egentlig forskjellen? For meg er det ingen forskjell.
For min del handler det først og fremst om lydgjengivelsen. Da jeg var yngre syntes jeg det var stas i noen år å ha musikken rett i øret, alt fra avanserte Stax hodetelefoner til ulike typer proppehøytalere til å putte i ørene. Kom liksom veldig tett på musikken.
Men for meg ble det aldri det samme som å få musikken på foretrukket avstand servert fra to solide gode gammeldagse høyttalere.
Derfor ble det mindre og mindre spilling av musikk i bil, selv om den kommer ut av åtte høyttalere og en basskasse...

Lydbøker hører jeg ikke på. Kan vel si det sånn at jeg ble ferdig med det å bli lest for som barn... :P :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar