Kjør forsiktig og ha en fortsatt fin tur

Nei, det satt ikke feil vei. Men det satt litt løst forrige gang jeg renset kjede. Mulig jeg har greid å dra det delvis av når jeg tørket av overflødig olje dagen etter rens og smøring. Og så har det hoppet av i fartFredrikE24 skrev: 13 jul 2018, 21:27 Hvordan har klipset på kjedelåsen falt av egentlig? Montert feil vei? Har aldri mista kjedelåsen selv, så synes det er underlig når andre gjør det.
Tror ikke jeg skjønte helt hva du skulle gjøre. Skal ikke masterlenken presses inn og så utvide pinnenen for å låse?Fsva skrev: 13 jul 2018, 20:58 Fine bilder, og videosnutt. Det er ikke bare Norge som har fine fjell, ser jeg![]()
Så har jeg et spørsmål jeg lurte på om du kunne svare på.
Jeg har brukt masterlenke med klips på kjedet mitt, men ser at det har falt av en gang i løpet av den siste uken. Jeg har ny masterlenke liggende, men ikke verktøy. Så leste jeg at du nylig har handlet kjedeverktøy fra Biltema. Var det grei kvalitet? Jeg har 525-kjede (samme som på BMW-en din?) og masterlenken jeg har i garasjen er av den typen som allerede har en skål/grop/uthuling som skal presses utover.
Vil Biltema-verktøyet gjøre susen tror du? :)
Edit, vedlagt bilde: Jeg vil nødig kjøre veldig lenge rundt sånn her https://c2.staticflickr.com/2/1782/4267 ... bf185d.jpg
Det har gått fint. Ingen problemer! Har ekstralys, 12v + usb og GPS på batteriet og ikke opplevd å ikke få start eller antydning til lite strøm.simpson skrev: 21 jul 2018, 23:19 Hvordan går det med koblinga av GPS?
Hvis du koblet rett på batteriet, har du hatt problemer?
Sett den på midtstøtta, om du ikke har noen som kan presse den ned bak kan du sette en trepinne eller lignende under motorbeskyttelse så du får frigjort framhjul. Snurr rundt. Ikke unormalt at det subber litt når man snurrer rundt, men der skal ikke gå tungt rundt.Dansekris skrev:Jeg syns det er viktig å dele når ting ikke går helt veien også!
Det ordner seg alltid, og det gjorde det i dag også. Ble sittende på huk i gata mi mens det pissregna i dag også. Jeg fant frem hammeren og en liten torx-trekker og fikk til slutt låsepinnen inn på begge kalipperne. Fant en bitteliten spiker som jeg dytta inn og låste av der jeg mangla splint.
Men, etter å ha kjørt 3-4 km til jobb etter jeg fikk klossene på plass kjente jeg at skivene var glovarme. Brant meg på den høyre.
Er dette normalt fordi klossene ikke har forma seg etter skiva ennå, eller er stemplene for treige? Kjente ikke på en sånn varme før jeg bytta.
Hjulet sitter bom fast. Får snurret med makt.Epylypzon skrev: 08 aug 2018, 11:01Sett den på midtstøtta, om du ikke har noen som kan presse den ned bak kan du sette en trepinne eller lignende under motorbeskyttelse så du får frigjort framhjul. Snurr rundt. Ikke unormalt at det subber litt når man snurrer rundt, men der skal ikke gå tungt rundt.Dansekris skrev:Jeg syns det er viktig å dele når ting ikke går helt veien også!
Det ordner seg alltid, og det gjorde det i dag også. Ble sittende på huk i gata mi mens det pissregna i dag også. Jeg fant frem hammeren og en liten torx-trekker og fikk til slutt låsepinnen inn på begge kalipperne. Fant en bitteliten spiker som jeg dytta inn og låste av der jeg mangla splint.
Men, etter å ha kjørt 3-4 km til jobb etter jeg fikk klossene på plass kjente jeg at skivene var glovarme. Brant meg på den høyre.
Er dette normalt fordi klossene ikke har forma seg etter skiva ennå, eller er stemplene for treige? Kjente ikke på en sånn varme før jeg bytta.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Høres ut som stemplene sitter for godt og må rengjøres/smøres opp samt skifte pakninger..Dansekris skrev: 08 aug 2018, 13:37
Hjulet sitter bom fast. Får snurret med makt.
Hva er fremgangsmåte da? Av med klossene, ut med stemplene og full rengjøring?
Ikke bra...Dansekris skrev: 08 aug 2018, 13:37
Har ikke sjekket, men hadde sykkelen på service for 5000km siden der det ble bytta bremsevæske. Da skal det ha vært godt med belegg igjen.lamoi skrev: 08 aug 2018, 14:25 Sjekket at du ikke har for mye bremsevæske? Du bør ikke etterfylle bremsevæske når klossene er slitt (med mindre du kommer under minste nivå).
Smurte et tynt lag med kobberpasta på baksiden av klossene.AJ skrev: 08 aug 2018, 14:43Ikke bra...Dansekris skrev: 08 aug 2018, 13:37
Husket du å smøre baksiden på bremseklossene med alu.fett, evt. kobberfett om sykkelen har støpejernskalipere? Men det har nok ikke bimmeren din. På den sitter det helt sikkert kalipere i aluminium.
Uten smøring av bremesklosser er risken stor for at disse setter seg fast og kan føre til nettopp du du nå opplever.
Jeg er på ingen måte noen mekaniker, så hvis jeg tar veldig feil i min analyse, håper jeg folk med god fagkunnskap melder seg på og korrigerer.
Kan nevne at jeg har byttet bremseklosser kun en gang på en sykkel jeg eide i sin tid, Yamaha TDM 900, hvor alt gikk som smurt etter byttet. Den gang smurte jeg på en passe mengde alu.fett på baksiden av klossene slik at disse ikke "brant" seg fast som følge av varmeutviklingen.
Kanskje ikke så dumtDansekris skrev: 08 aug 2018, 13:37Hjulet sitter bom fast. Får snurret med makt.Epylypzon skrev: 08 aug 2018, 11:01Sett den på midtstøtta, om du ikke har noen som kan presse den ned bak kan du sette en trepinne eller lignende under motorbeskyttelse så du får frigjort framhjul. Snurr rundt. Ikke unormalt at det subber litt når man snurrer rundt, men der skal ikke gå tungt rundt.Dansekris skrev:Jeg syns det er viktig å dele når ting ikke går helt veien også!
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Tja, når du spør på den måten så kan jeg ikke si at jeg er 100% sikker, men låsepinnene er satt inn akkurat slik som de var før jeg begynte. Eneste er at jeg kanskje ikke har fått låsepinnen helt inn i kalipperen, men jeg fikk den hvert fall så langt inn igjen at hullet til låsesplinten kom frem.FredrikE24 skrev: 09 aug 2018, 13:16 Høres veldig rart ut at bremsene blir liggende på. Med mindre sykkelen har blitt badet i en elv kan jeg ikke skjønne at stemplene ikke returnerer.
Sikker på at låsepinnen(e) er satt inn slik at klossene ikke drar skjevt og ikke fjærer tilbake?