Igjen, dere er jammen gode å hahaakeik skrev: ↑10 aug 2018, 08:44 Kanskje du finner noen tips her:
http://www.tdm-yamaha.890m.com/index.php
http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php
Service manual:
Se kapittel 9, Troubleshooting.
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamah ... 20rv96.pdf
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamah ... 20rv99.pdf
Varm sykkel i rushet
Re: Varm sykkel i rushet
Re: Varm sykkel i rushet
Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
Re: Varm sykkel i rushet
Veit ikke eksakt, men leste nettopp på en av linkene fra haakeik at topp-pakningen kan ryke . Skal ta meg en sjekk og en forsiktig kjøretur når det slutter å regne. Redd den gikk skikkelig varm.
Re: Varm sykkel i rushet
Ikke for å skremme deg, men det der høres ikke bra/rett ut!
Hadde en TL 1000s som ble veldig varm/kokte under køkjøring, burde nok vært mer oppmerksom på at de kunne være et varsel om andre feil, den spytta noen uker senere det fremste stempelet ut gjennom blokka.....
Har stått og stampa i stillestående kø på Autobahn i over 40 grader med en (luftkjølt) Harley uten nevneverdige problem, så 30 grader burde være 'a piece of cake' for en vannavkjølt motor!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.
Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg kan finne på å sku på det i tuneller, da det syns jeg bedre og det er ikke missvisende for biler forran. Hvis jeg blinker til én side kan jo det tolkes forran at de kan bytte felt uten tenke noe videre på det. Jeg har mang en gang kjørt forbi onkel blå med varselblink på =) Med varselblink mener jeg da selvfølgelig at blinklys står på på begge sider, ikke noe greier jeg har satt på sykkelen.AJ skrev: ↑10 aug 2018, 12:20
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.
Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
Sist redigert av fjs den 10 aug 2018, 12:38, redigert 1 gang totalt.
Re: Varm sykkel i rushet
Enig. Jeg har en litt uggen følelse jeg også. Stoler ikke på sykkelen, merker jeg. Må få tatt en grundig sjekk på den.KåreDump skrev: ↑10 aug 2018, 12:07Ikke for å skremme deg, men det der høres ikke bra/rett ut!
Hadde en TL 1000s som ble veldig varm/kokte under køkjøring, burde nok vært mer oppmerksom på at de kunne være et varsel om andre feil, den spytta noen uker senere det fremste stempelet ut gjennom blokka.....
Har stått og stampa i stillestående kø på Autobahn i over 40 grader med en (luftkjølt) Harley uten nevneverdige problem, så 30 grader burde være 'a piece of cake' for en vannavkjølt motor!!
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg gjør også dette når jeg lanesplitter i kø. Ser mange bruker blinklys, men det er ganske misvisende. Varselblinken er for å vise at her kommer jeg. Hvis onkel blå begynner å reagere på sånt tror jeg de har fått besøk av tante rød....fjs skrev: ↑10 aug 2018, 12:32Jeg kan finne på å sku på det i tuneller, da det syns jeg bedre og det er ikke missvisende for biler forran. Hvis jeg blinker til én side kan jo det tolkes forran at de kan bytte felt uten tenke noe videre på det. Jeg har mang en gang kjørt forbi onkel blå med varselblink på =) Med varselblink mener jeg da selvfølgelig at blinklys står på på begge sider, ikke noe greier jeg har satt på sykkelen.AJ skrev: ↑10 aug 2018, 12:20
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.
Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg bare kjører, kan ikke si jeg ser at de med varselblinkere kommer enklere fram.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg kommer helt klart aldri til å bruke nødblinkeren på sykkelen ved lanesplittingkjøring.
Andre i trafikken har en klar oppfatning av hva disse lysene skal brukes til og det å bruke de som en slags hjelp for å forsere en kø er ikke blant dem.
Jeg tror denslags bruk bare irriterer en del andre trafikanter unødig.
Samme med de motorsyklistene som nærmest demonstrativt forserer køen ved å kjøre over heltrukket enkel og dobbelt gul sperrelinje.
Jeg har også ved selvsyn sett motorsyklister legge seg over i godt markerte sykkelfelt for å bruke disse til å komme seg fram i køen.
Må si jeg ikke synes noe særlig om slik atferd.
Andre i trafikken har en klar oppfatning av hva disse lysene skal brukes til og det å bruke de som en slags hjelp for å forsere en kø er ikke blant dem.
Jeg tror denslags bruk bare irriterer en del andre trafikanter unødig.
Samme med de motorsyklistene som nærmest demonstrativt forserer køen ved å kjøre over heltrukket enkel og dobbelt gul sperrelinje.
Jeg har også ved selvsyn sett motorsyklister legge seg over i godt markerte sykkelfelt for å bruke disse til å komme seg fram i køen.
Må si jeg ikke synes noe særlig om slik atferd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Sted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
Re: Varm sykkel i rushet
Nei, heldigvis ikke skjært seg men ganske nær er jeg redd. Den var nesten tom for olje. Flaut å innrømme, men jeg blei tatt fullstendig på senga av forbruket. Sjekka for tre uker siden og da var nivået midt mellom strekene. Kjørt omtrent hundre mil etter det, og tenkte ikke på at det allerede kunne være tomt. Fylte halvannen liter i dag. Lot den gå seg skikkelig varm på tomgang og sjekka at termostaten slo inn og kjølevifta virka. Motoren går pent, jeg klarer ikke å høre noe som tyder på skade i hvert fall. Har ikke vært ute og kjørt, grisevær i Oslo. Tar en forsiktig tur i morgen. Har bestilt stell og omsorg hos HS mc i Ås om ei uke. Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?erik m skrev: ↑10 aug 2018, 21:36 Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Varm sykkel i rushet
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel