Dansekris - Ny sykkel
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Jepp, ellers hadde jeg aldri fått inn igjen låsepinnen.
Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.
KawaKjetil skrev: 09 aug 2018, 21:27 Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.

Hamring høres ikke helt bra ut!
"Do the right thing"
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Lykke til med å prøve å presse dem ut eller inn uten å banke.Relax skrev:KawaKjetil skrev: 09 aug 2018, 21:27 Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.![]()
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Bremseklossene skal gli lett på pinnen. Men pinnen skal ikke gli lett inn i kalipper.Epylypzon skrev:Lykke til med å prøve å presse dem ut eller inn uten å banke.Relax skrev:KawaKjetil skrev: 09 aug 2018, 21:27 Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.![]()
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Hadde jeg hatt riktig verktøy hadde jeg nok sluppet all hamringa, men låsepinnen har en stopper/mottaker i den ene enden som man ALDRI verden får pressa inn uten å banke den på plass.
Det finnes garantert et verktøy som ligner på en syl eller noe sånt (vet ikke helt hva det heter) som har riktig dimmensjon, men det er ingen tvil om at det må bankes.
Hva heter dette verktøyet?
https://youtu.be/17oO6Xp5ej0?t=12
Det finnes garantert et verktøy som ligner på en syl eller noe sånt (vet ikke helt hva det heter) som har riktig dimmensjon, men det er ingen tvil om at det må bankes.
Hva heter dette verktøyet?
https://youtu.be/17oO6Xp5ej0?t=12
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Det heter dor, evt. Drivdor. Kjekt å ha når man driver med bremser. Koster ikke stort for et sett med slike på Biltema.
Man sparer seg for mye hæssel om man gjør de nødvendige innkjøpene før man går løs på en planlagt jobb.
Har pinner med spennstift selv bak på min sykkel, og helt vanlig på særlig tyske biler med ATE-kalippere uten klave.
Man sparer seg for mye hæssel om man gjør de nødvendige innkjøpene før man går løs på en planlagt jobb.
Har pinner med spennstift selv bak på min sykkel, og helt vanlig på særlig tyske biler med ATE-kalippere uten klave.
Prøv å løsne litt på boltene som fester kalliperen, trykk inn bremsen noen turer. Hold bremsen inne med et spennbånd eller lignende. Skru till festeboltene igjen.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Så lenge bremseklossene ligger konstant mot skiver som her, så er det noe som ikke er som det skal. Banking eller ei!Epylypzon skrev: 09 aug 2018, 23:50Bremseklossene skal gli lett på pinnen. Men pinnen skal ikke gli lett inn i kalipper.Epylypzon skrev:Lykke til med å prøve å presse dem ut eller inn uten å banke.Relax skrev:KawaKjetil skrev: 09 aug 2018, 21:27 Skiftet også til Brembo klosser på min GSA for noen år siden etter knappe 50 tusen km. Hadde blitt skeptisk hvis jeg måtte slå noe inn. Alt skal gli lett.![]()
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Det var ikke noe dorFredrikE24 skrev: 10 aug 2018, 00:46 Det heter dor, evt. Drivdor. Kjekt å ha når man driver med bremser. Koster ikke stort for et sett med slike på Biltema.

Men et dor er veldig kjekt å ha

Sist redigert av haakeik den 10 aug 2018, 12:41, redigert 1 gang totalt.
Takk for svar! Får stikke innom BT etterpå å kjøpe en pakke med dor.
Men, se på denne videoen igjen.
Spol til 1:10 ut i videoen. Jeg opplevde ikke at jeg hadde den bevegeligheten i kalipperen som han viser her. Man ser at han dytter den frem og tilbake. Det klarte ikke jeg.
https://www.youtube.com/watch?v=17oO6Xp5ej0&t=56s
Jeg hadde samme problemet da jeg ikke fikk på bakdekket etter jeg hadde kjede og drev. Det var da kalipperen bak som stod for langt ut til venstre (sett bakfra) sånn at glippe mellom klossene ble for trangt for at skiva fikk plass.
Sykkelen har gått 60K, så noe slitasje og dritt må man vel regne med at kommer på disse delene.
Men, se på denne videoen igjen.
Spol til 1:10 ut i videoen. Jeg opplevde ikke at jeg hadde den bevegeligheten i kalipperen som han viser her. Man ser at han dytter den frem og tilbake. Det klarte ikke jeg.
https://www.youtube.com/watch?v=17oO6Xp5ej0&t=56s
Jeg hadde samme problemet da jeg ikke fikk på bakdekket etter jeg hadde kjede og drev. Det var da kalipperen bak som stod for langt ut til venstre (sett bakfra) sånn at glippe mellom klossene ble for trangt for at skiva fikk plass.
Sykkelen har gått 60K, så noe slitasje og dritt må man vel regne med at kommer på disse delene.
Den bevegelsen i videoen må du ha. Da slår klossene tilbake etter bremsing pga skivene har et lite kast som gjør at de glir tilbake fra skiven (håper jeg ordla meg riktig og forståelig her)
Bolten innafor gummimansjettene har jeg brukt å smøre med kobberfett da den er god resistent mot vanninntrenging.
Bolten innafor gummimansjettene har jeg brukt å smøre med kobberfett da den er god resistent mot vanninntrenging.
Skjønner.KawaKjetil skrev: 10 aug 2018, 12:44 Den bevegelsen i videoen må du ha. Da slår klossene tilbake etter bremsing pga skivene har et lite kast som gjør at de glir tilbake fra skiven (håper jeg ordla meg riktig og forståelig her)
Har vært bortreist siden dette oppstod, så har ikke fått anledning til å prøve tipsene som har kommet.
Blir en runde med drivdor, gummihammer, kobberpasta og bremserens i morgen, så får vi se.
En lystig update på bremseproblemet:
Jeg ble kontaktet av en veldig trivelig kar jeg hadde fått hjelp av tidligere som hadde sett at jeg hadde problemer med bremsene her inne.
Kort fortalt, jeg heiv på de gamle klossene og kjørte opp til han tidligere i dag. Som nevnt over hadde jeg en mistanke om at treghet i glideboltene var årsaken til at klossene lå så tett på skivene.
Mistanken viste seg å stemme. Glideboltene på høyre kalipper satt helt bom fast. Etter flere timer med banking, jekking, varmepistol og WD-40 løsna bolten. Da hadde vi tatt av hele kalipperen. Bolten var helt fastrusta, men pakninga var fin, så det var litt merkelig. Det var ikke noe fett på bolten i det hele tatt. Vi fikk pussa vekk rusten på bolt og kalipper, samt smørt opp sånn at det skulle gli som det skal.
I samme slengen ble stemplene rengjort. Mye møkk der og.
Venstre side var ikke så ille, men det ble smurt opp og rensa der og. Nå er begge kalipperne overhalt og forbremsen lufta med nye bremseklosser. Du verden som bremsene biter nå! Nå er det kun en finger som gjelder.
Klossene subber fortsatt litt, men ikke mer enn de andre sykkelene jeg har eid har gjort, så tenker at det er innenfor normalen.
Dette var faktisk andre gang en vilt fremmed mann har brukt mange timer av sin fritid for å hjelpe meg. I fjor fikk jeg reparert speilet jeg knakk dagen før jeg skulle på langtur og nå dette. Jeg er evig takknemlig!
Jeg ble kontaktet av en veldig trivelig kar jeg hadde fått hjelp av tidligere som hadde sett at jeg hadde problemer med bremsene her inne.
Kort fortalt, jeg heiv på de gamle klossene og kjørte opp til han tidligere i dag. Som nevnt over hadde jeg en mistanke om at treghet i glideboltene var årsaken til at klossene lå så tett på skivene.
Mistanken viste seg å stemme. Glideboltene på høyre kalipper satt helt bom fast. Etter flere timer med banking, jekking, varmepistol og WD-40 løsna bolten. Da hadde vi tatt av hele kalipperen. Bolten var helt fastrusta, men pakninga var fin, så det var litt merkelig. Det var ikke noe fett på bolten i det hele tatt. Vi fikk pussa vekk rusten på bolt og kalipper, samt smørt opp sånn at det skulle gli som det skal.
I samme slengen ble stemplene rengjort. Mye møkk der og.
Venstre side var ikke så ille, men det ble smurt opp og rensa der og. Nå er begge kalipperne overhalt og forbremsen lufta med nye bremseklosser. Du verden som bremsene biter nå! Nå er det kun en finger som gjelder.
Klossene subber fortsatt litt, men ikke mer enn de andre sykkelene jeg har eid har gjort, så tenker at det er innenfor normalen.
Dette var faktisk andre gang en vilt fremmed mann har brukt mange timer av sin fritid for å hjelpe meg. I fjor fikk jeg reparert speilet jeg knakk dagen før jeg skulle på langtur og nå dette. Jeg er evig takknemlig!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Godt at problemet endelig ser ut til å være løstDansekris skrev: 11 aug 2018, 18:24 En lystig update på bremseproblemet:

Og ekstra artig, synes jeg, at folk som både er registrerte brukere og andre som ikke er det, leser her inne og tar kontakt for å hjelpe til.
Da synes jeg forumet har oppnådd mye av hensikten med sin eksistens :) .

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Kjekt å høre at det ordnet seg, og ikke minst at folk er hjelpsomme overfor en de ikke kjenner 
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
- Skogstrollet
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Utrolig hyggelig å kunne få hjelp på en slik måte, ja 

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Bytta du mansjetter på stemplene?
Hvis det var drit og rust på stemplene må mansjettene være defekte.
Hvis de var hele, kan forrige eier bytte kun mansjetter uten å ha hatt ute stempler og gjort rent.
Som regel er bremser ganske kurante å overhale, kun få bevegelige deler.
Hvis de var hele, kan forrige eier bytte kun mansjetter uten å ha hatt ute stempler og gjort rent.
Nei, vi byttet ingen pakninger eller mansjetter. Litt usikker på hva du mener med mansjetter. Tenker du på mansjettene rundt glidebolten eller pakningene/ringene rundt to de stemplene i kalipperen?simpson skrev: 11 aug 2018, 19:46 Bytta du mansjetter på stemplene?
Begge deler ble vurdert som intakte uten synlige tegn på slitasje. Mistanken gikk heller til høytrykkspyling av forrige eier.
Var uansett veldig nyttig å se kalipperen i deler. Nå har jeg veldig klart for meg hvordan det hele henger sammen.
Jeg merker at jeg sliter med å forstå en del begreper utelukkende fordi jeg ikke vet hva de ulike delene heter på fagspråket, vet hva delene gjør og hvordan de ser ut, men ikke hva det kalles.

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Kalippere med glidebolter er noe dritt.. Visste ikke at BMW valgte en slik løsning på disse.. Har hatt mine runder med fastrustne glidebolter oppgjennom.. 

Det sitter mansjetter både rundt stemplene og rundt bolten som kaliperen glir på.Dansekris skrev: 12 aug 2018, 00:06Nei, vi byttet ingen pakninger eller mansjetter. Litt usikker på hva du mener med mansjetter. Tenker du på mansjettene rundt glidebolten eller pakningene/ringene rundt to de stemplene i kalipperen?simpson skrev: 11 aug 2018, 19:46 Bytta du mansjetter på stemplene?
Begge deler ble vurdert som intakte uten synlige tegn på slitasje. Mistanken gikk heller til høytrykkspyling av forrige eier.
Var uansett veldig nyttig å se kalipperen i deler. Nå har jeg veldig klart for meg hvordan det hele henger sammen.
Jeg merker at jeg sliter med å forstå en del begreper utelukkende fordi jeg ikke vet hva de ulike delene heter på fagspråket, vet hva delene gjør og hvordan de ser ut, men ikke hva det kalles.![]()
Hvis disse er defekte vil vann og dritt komme inn og det vil sette seg.
Ja, da er jeg med. Mansjetten rundt glidebolten ble grundig inspisert grundig og den så helt fin ut. Får evt bytte ut ved neste anledning. Skal uansett følge med på bevegeligheten fremover og være forsiktig med mye vann rett på kalipperen.simpson skrev: 12 aug 2018, 12:38Det sitter mansjetter både rundt stemplene og rundt bolten som kaliperen glir på.Dansekris skrev: 12 aug 2018, 00:06Nei, vi byttet ingen pakninger eller mansjetter. Litt usikker på hva du mener med mansjetter. Tenker du på mansjettene rundt glidebolten eller pakningene/ringene rundt to de stemplene i kalipperen?simpson skrev: 11 aug 2018, 19:46 Bytta du mansjetter på stemplene?
Jeg merker at jeg sliter med å forstå en del begreper utelukkende fordi jeg ikke vet hva de ulike delene heter på fagspråket, vet hva delene gjør og hvordan de ser ut, men ikke hva det kalles.![]()
Hvis disse er defekte vil vann og dritt komme inn og det vil sette seg.
Subber klossene i hos deg?
Ja de ligger inntil men ikke mer enn normalt.¨
Det er ikke noen form for retur på klosser, bare at trykket blir borte så klossene vil dermed stort sett ligge i kontakt med skiva.
Det er ikke noen form for retur på klosser, bare at trykket blir borte så klossene vil dermed stort sett ligge i kontakt med skiva.
Jeg har for tiden ikke bakbrems.

Skulle teste bakbremsen her når jeg kjørte fra jobb. Trykka ned hendelen og den bare fortsatte...

Skulle teste bakbremsen her når jeg kjørte fra jobb. Trykka ned hendelen og den bare fortsatte...