Som emnet tilsier handler det om ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering. Jeg antar at jeg ikke får noen fasit her, men hadde vært interessant å høre hvordan dere oppfatter situasjonen. Alt er selvfølgelig helt hypotetisk

La oss si at jeg kjører på E6, fire felt. Det er 90 sone. La oss si at vanlig marsfart for meg i denne sonen med klar bane vil være 110 km/t.
La oss da også si at det som vanlig ligger en del biler i venstre felt, fordi folk tydeligvis tror det er der man skal ligge

Hvis man skal følge trafikkreglene så skal man ligge i høyre felt, venstre felt er kun til forbikjøringen. Så jeg legger meg inn til høyre, fordi jeg ønsker en fornuftig trafikkavvikling, og fordi det er slik trafikkreglene er. Jeg gasser opp i marsfart uten å akselerere voldsomt, og kjører i høyre felt til jeg tar igjen en bil jeg vil kjøre forbi. Jeg legger meg ut i venstre felt.
La oss si at tiden jeg ligger i høyre felt kan variere, men kan være alt fra 5 sekunder til 1 minutt eller mer. Når jeg legger meg ut i venstre felt har jeg kjørt forbi (eller passert) flere biler som ligger og loker i venstre felt.
Hva tenker dere? Lovlig passering, eller ulovlig forbikjøring i høyre felt?
Jeg er klar over at man ikke har lov til å bryte fartsgrenser ved forbikjøringen, så se bort i fra det i denne sammenhengen. Både jeg i høyre og de i venstre bryter fartsgrensen.