Som nevnt her tidligere, så skilles det mellom passering og forbikjøring, der sistnevnte er en aktiv handling (filbytte). Man kan gjerne ligge i tett trafikk i fartsgrensen der alle kjørefelt er opptatt, og man blir passert og passerer andre biler hele tiden. Dette er lov. Det er ikke lov å gjøre en aktiv handling fra venstrefelt til høyrefelt for å oppnå en fordel. Da er det en ulovlig forbikjøring og ikke en lovlig passering.Sakkle skrev: 13 aug 2018, 04:56Ja. Så vidt jeg har forstått (og lest meg til) menes det meget tett trafikk (les: kø). Type stillestående til 40-50 i 80 sone osv.Stian87 skrev: 11 aug 2018, 13:12 Viser til forskriften (klippet fra foran):
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Hva dette innebærer er ikke uten videre godt å si, men jeg oppfatter ikke at det må være saktegående kø. Poenget med «kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran» treffer etter min mening ganske godt på en beskrivelse av at venstrefeltet okkuperes av sinker.
Jeg tror altså ikke du kommer unna med denne om trafikken flyter i 70-80 i en 80 sone og du skifter felt for å kjøre forbi til høyre for en sinke i venstre felt.
Hvor lenge man må "vente" i høyrefeltet før man ikke lenger definerer det som en forbikjøring på høyre side, er avhengig av dagsformen til UP'en som overvåker deg.
Hilsen en som har fått bot for forbikjøring på høyre side.