De aller fleste får vel førerkortet i posten :)
Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23036
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Jepp. Man får et midlertidig kjørebevis når man består, så får man førerkortet i posten etter noen dager :)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Hehe javisst - rett i postkassen i dag. Men slik var det vel ikke i forrige årtusen?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 296
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Det var ikke jeg som postet at jeg hadde brukt 40000. :)
Men jeg brukte faktisk litt mer enn det. En av de viktigste grunnene til det var at jeg følte meg veldig utrygg på krypkjøring og valgte å ta endel dobbelttimer ekstra for å sikre at jeg sto på første oppkjøring. (Det gjorde jeg). :) Jeg øvde også på egen hånd.
Det hører kanskje med i historien at den ene kjørelæreren jeg hadde var ganske udugelig. Han fikk faktisk fyken mens jeg tok lappen. Det kostet meg nok et par timer ekstra. Men shit happens. Skolen håndterte det helt OK.
Det "komplette" kurset inneholder 10 kjøretimer. Jeg velger å tro at det er for lite for svært mange folk. Men jeg baserer det utelukkende på magefølelsen.EDIT:
Siden du linker til viser at et komplett kurs på denne kjøreskolen koster 23.200. I tillegg kommer litt småtteri som oppkjøring og andre ting som betales til Statens vegvesen. Denne kjøreskolen er i følge min kjappe sjekk 3-4.000 dyrere enn den kjøreskolen jeg brukte med dagens priser.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Tok mc lappen sommeren 1974. Kosta 700 totalt. Teorikurs, med kjøretimer og med 2 oppkjøringer. (Kjørte for fort på første oppkjøringen)
Fikk det grønne sertifikatet der stod det at ...må ikke kjøre tung MC før 18 årsdagen.......
Fikk det grønne sertifikatet der stod det at ...må ikke kjøre tung MC før 18 årsdagen.......
If it ain't broke, I'll break it.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Jeg tok Bil lappen på 80-tallet.
83 var det vel. Prisen husker jeg ikke. Det var i alle fall greit å få repetisjon og å slipe bort uvaner, og ikke minst å lære nye ting da jeg tok MC lappen i fjor. Den havnet på 30,000. Kunne nok kuttet noen av de siste timene, men det var greit å ha kontinuitet frem til oppkjøring. Heller det enn å stryke, med påfølgende karantene.
8-)
83 var det vel. Prisen husker jeg ikke. Det var i alle fall greit å få repetisjon og å slipe bort uvaner, og ikke minst å lære nye ting da jeg tok MC lappen i fjor. Den havnet på 30,000. Kunne nok kuttet noen av de siste timene, men det var greit å ha kontinuitet frem til oppkjøring. Heller det enn å stryke, med påfølgende karantene.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Da jeg fikk mitt første så var det laget hos Biltilsynet. Jeg fikk det over disken. Rosa, i laminat og DET VAR VARMT!!
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Mitt første førerkort var grønt ...
Selv om kjøreopplæringa er mere omfattende og skal være bedre i dag ser vi fortsatt veldig mye rart i trafikken. Det som er mest skremmende er sjåfører som ikke evner å holde følge med øvrig trafikk eller det skyldes at fokus er helt andre steder.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... forerkort/
Selv om kjøreopplæringa er mere omfattende og skal være bedre i dag ser vi fortsatt veldig mye rart i trafikken. Det som er mest skremmende er sjåfører som ikke evner å holde følge med øvrig trafikk eller det skyldes at fokus er helt andre steder.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... forerkort/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2