Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av evike »

Ja, jeg vet det er gammelt oppgulp for mange, men denne dukket opp på jobben hos meg i dag igjen:

Supporten: Hva kan jeg hjelp deg med?

Kunden: Jeg holder på å skrive min første mail og jeg har skrevet bokstaven a, men hva skal jeg gjøre for å få til den lille sirkelen rundt?

Supporten: Er markøren fortsatt der?

Kunden: Nei, jeg er alene her.

----------------------------------------------------------

Og neste kunde kunne ikke koble seg til nettverket.
Supporten: Er du sikker på at du har skrevet riktig passord?

Kunden: Ja, jeg så på når kollegaen min logget seg inn.

Supporten: Kan du si meg hva passordet var?

Kunden: Det var fem små stjerner.

----------------------------------------------------------

Supporten: Nå skal vi se hvordan ditt system ser ut, klikk på 'min datamaskin'

Kunden: Men hvordan skal jeg kunne gjøre det herfra?

----------------------------------------------------------

Kunden til Hewlett Packard-supporten: Min laserskriver fungerer ikke.

Supporten: Hvilken modell har du?

Kunden: Det er en Hewlett Packard.

Supporten: Jo, jeg forstår det. Er det en svarthvit skriver?

Kunden: Nei, den er beige

----------------------------------------------------------

Kunden till Tele2-supporten: Jeg har kjøpt internett og vil ha hjelp.

Supporten: Ok, hvor langt har du kommet i installasjonen?

Kunden: Jeg har pakket opp internettet fra esken

Supporten: Ok, har du koblet til alle kabler og slått på datamaskinen?

Kunden: Slått på datamaskinen? Jeg har ingen datamaskin, jag har kjøpt internett.

-----------------------------------------------------

Kunden. 'Datamaskinen henger seg opp'

Supporten 'Har du mange vinduer oppe?'

Kunden: 'Nei, men døren står litt på gløtt....
Sist redigert av AJ den 01 feb 2010, 13:34, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret "såvidt" til "såvisst"... var vel egentlig et du mente, vel? ;-) AJ
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av AJ »

Har ikke sett disse før, jeg. Og jada! jeg synes de var morsomme :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde


Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av Desmo »

Data er en forkortelse som betyr; Dobbelt Arbeid Til Alle
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Gammelgutt

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av Gammelgutt »

Desmo skrev:Data er en forkortelse som betyr; Dobbelt Arbeid Til Alle
Er det derfor det går så tregt på NAV+.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev:
Desmo skrev:Data er en forkortelse som betyr; Dobbelt Arbeid Til Alle
Er det derfor det går så tregt på NAV+.
Er vel det samme hos NAV som en del andre offentlige etater. Har vært borti politiets loggføringsystem som skal loggføre alt politiet foretar seg og må si at de som ikke har sett dette systemet slik det i hvert fall var for et par år siden, vil neppe trodd det var mulig i 2009 og 2010 - 15 år etter milepælen Windows 95 (og jada! på godt og vondt, ja!).
I systemet til politiet er selve skrive/meldingsfeltet bittelite (en brøkdel av høyden og bredden i de feltene vi har her på Forumet) uten mulighet for scrolling (man har til enhver tid kun tre-fire setninger som er synlig i skrivefeltet...) eller håndtak å dra i for å utvide feltet. Ingen andre muligheter enn stor og liten skrift og ingen mulighet for å endre skriftstørrelsen som er standard 5,5 eller no' sånt...

Politiet hadde et fint loggføringssystem som lignet litt på grensesnittet i f.eks. forum som dette, et system med potensial for god utvikling i takt med tiden.
Men dette ble droppet til fordel for egetutviklet system i forb. med OL '94 (systemet var allerede gammeldags på den tiden...). Og det er dette systemet politiet bruker enda og som de prøver så godt det lar seg gjøre å oppdatere. Men helt bra blir det nok aldri fordi plattformen er museal, dvs. mer egnet for datamuseum enn operativt virke i en så viktig virksomhet som politiet.

Er'e no' rart at bedrifter som bruker sånne program blir angrepet av trojanere som f.eks. Conflicker, som politiet enkelte steder fortsatt sliter med ettervirkningene av - måneder og år etter at noen ukrainere antakelig i kjedsomhet fant ut at de skulle se hva politiets datasystem i Norge tålte...

Tror også at NAV opererer med enkelte daterte datasystemer som egentlig ikke tåler dagens lys lenger..
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av mekkern »

Naboen har akkurat pensjonert seg fra der polizei og han har fått litt mere sjelefred så det er ikke bare datan som tynger i etaten.. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:Naboen har akkurat pensjonert seg fra der polizei og han har fått litt mere sjelefred så det er ikke bare datan som tynger i etaten.. :sk?
Antakelig ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av tagesk »

Support: OK, nå åpner du CD-skuffen og legger inn CD'en
Bruker: CD-skuffen?
Support: Trykk på den lille knappen på luken i fronten. CD-luken vil åpne seg. Der legger du inn CD'en.
Bruker: Ah - du mener kaffekoppholderen?

======

Og derefter en SANN historie:

Bruker: Jeg kan ikke lagre dokumentet. Det kommer opp et vindu som sier "Disken er full". Men det er feil, for den er OK.
Support: Hva mener du med at disken er OK?
Bruker: Under "Properties" står det "Ledig plass: 0K".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av Dexter »

Et lite hjertesukk fra brukerstøtten.

1. Når du ringer oss får å få flyttet datamaskinen, sørg for å la den ligge begravd under et halv tonn postkort, barnebilder, kosedyr, tørkede blomster, bowling trofeer og tegninger fra ungene. Vi har ikke noe liv, så det er dypt rørende å få et flytende glimt av ditt.

2. Ikke skriv noe som helst ned. Noen gang. Vi kan trylle fram feilmeldingene her hvor vi sitter.

3. Når en IT-person sier han kommer til plassen din med en gang, gå og hent deg kaffe. På den måten trenger du ikke å være irriterende tilstede når vi trenger passordet ditt. Vi husker alle 300 passordene utenat.

4. Når du ringer IT-kontoret, fortell hva du vil ha, ikke hva som gjør at du ikke kan få det. Vi trenger ikke å vite at du ikke får lest e-posten din fordi maskinen din ikke starter i det hele tatt.

5. Når IT-avdelingen sender ut en e-post med høy viktighetsgrad, slett den med en gang. Det er bare en test.

6. Når en IT-person spiser lunsj, bare gå rett bort og pøs ut om problemet ditt. Vi er til kun for å tjene andre.

7. Send viktig e-post kun med store bokstaver. E-postserveren kjenner igjen dette og sender meldingen med ekstra høy hastighet.

8. Når kopimaskinen/faksmaskinen ikke fungerer, ring IT-support. Det er jo tross alt elektronikk i den dingsen.

9. Når noe er galt med datamaskinen hjemme, legg den på stolen til en IT-person uten navn, telefonnummer og uten beskrivelse av problemet. Vi bare elsker små mysterier.

10. Når en IT-person forteller deg at PC-skjermer ikke inneholder fargepatroner, motsi ham. Vi elsker en god diskusjon.

11. Når en IT-person forteller deg at han vil være hos deg snart, svar i en sarkastisk tone "Og hvor mange uker betyr snart ?" Det er en god motivasjonsfaktor.

12. Når skriveren ikke vil skrive ut, send utskriften minst 20 ganger til. Utskrifter blir stadig vekk dratt inn i sorte hull.

13. Når skriveren fremdeles ikke vil skrive ut etter 20 forsøk, send utskriften til alle 68 skriverne på jobben. En av dem vil sikkert fungere.

14. Ikke lær navnet på noe teknisk. Vi vet nøyaktig hva du mener når du sier: "Dingsen min funker ikke".

15. Ikke bruk on-line hjelp. On-line hjelp er for pyser.

16. Hvis kabelen til musen hele tiden dytter overende bildet av katten din, løft opp maskinen og legg kabelen under den. Slike kabler er laget spesielt for å tåle vekten av 20 kilo datamaskin og skjerm.

17. Hvis mellomromstasten på tastaturet ikke fungerer, skyld på oppgraderingen av epost-systemet. Tastaturer er faktisk veldig glade for å få et halvt kilo brødsmuler og neglerester drysset ned i dem.

18. Når du får en melding som sier "Er du sikker ?" klikk på Ja-knappen så fort du kan. Hvis du ikke var sikker ville du vel ikke gjort det, ikke sant?

19. Når du finner en IT-person i telefonsamtale med banken sin, sitt dønn alvorlig på den andre siden av skrivebordet hans og kikk ham i øynene til han legger på. Vi har ikke noe penger i banken uansett.

20. Bare føl deg fri til å si ting som "Jeg har ikke noe peiling på den dærre datadritten". Vi har ikke noe imot å høre at ekspertområdet vårt blir referert til som dritt.

21. Når du må bytte fargepatron i en skriver, ring IT-support. Bytte av patron er en ekstremt komplisert affære, og Hewlett-Packard anbefaler at det skal bare gjøres av en ingeniør med en mastergrad i atomfysikk.

22. Når du ikke kan finne en person i telefonoversikten, ring IT-support. En av våre bigeskjefter er å pugge slik informasjon utenat.

23. Når du må dirke opp et gammelt arkivskap, ring IT-support. Vi bare elsker å bryte oss inn i ting.

24. Når noe er galt med din datamaskin, be en annen å ringe IT-support. Vi stortrives med utfordringen det er å prate med en tredjepart som ikke vet noe om problemet i det hele tatt.

25. Når du mottar en epost på 30 MB (STOOR), send den videre til alle du kjenner. Det er alltid masse plass på serveren til slikt.

26. Ikke engang tenk på å sende store utskriftsjobber i flere små. Det kunne hende at noen andre vil kunne klare å få klemt inne et lite notat som ødelegger sorteringen i sidene dine.

27. Når en IT-person kommer inn i heisen, dyttende på en tralle med datautstyr for rundt en halv million, spør så høyt du kan: "Ærlig talt, må du virkelig ta heisen for å komme EN etasje ned!?" Det er bare en av mange morsomheter som får oss til å le lenge og vel.

28. Når du møter en IT-person på supermarkedet på en lørdags ettermiddag, still et spørsmål som har med datamaskinen på jobben å gjøre. Vi kaster gjerne bort vår fritid på deg.

29. Ikke bry deg med å si ifra til oss når du flytter datamaskiner selv. Maskinnavnene som vi har gitt dem er bare en kosmetisk forskjønnelse.

30. Når du tar med din personlige datamaskin for å få reparert den på jobben, legg igjen dokumentasjonen hjemme. Vi finner alle innstillingene og driverne et annet sted.
Sist redigert av Dexter den 01 feb 2010, 21:08, redigert 1 gang totalt.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av Dexter »

Til Teknisk Support
I år oppgraderte jeg fra Kjæreste 7.0 til Kone 1.0. Etter kjøpet installerte Kone 1.0 seg selv i alle andre programmer. Det dukker nå opp så snart jeg starter pc'en, overvåker alle mine aktiviteter, og foreslår stadig vekk krevende tilleggsvare, som f.eks Barn 2.0, enda alle vet at DET programmet er dårlig utviklet.

Kone-programmet tar mye tid,og bruker masse ressurser. Det er umulig å holde Kone 1.0 i bakgrunnen mens jeg prøver å bruke noen av mine yndlingsprogrammer. Gamle programmer som Pokeraften 10.3, Fest 2,5 og Søndagsfotball 5.0 virker ikke lenger. Dette stod det ikke noe om i produktspesifikasjonen for programmet.

Jeg overveier å gå tilbake til Kjæreste 7.0, men jeg klarer ikke engang å avinstallere Kone 1.0. Kan dere hjelpe meg??

Hilsen Forvirret og Frustrert.

Svar:
Kjære FF


Problemet ditt er veldig vanlig, mange klager over det samme, men det skyldes hovedsakelig en misforståelse. Mange menn oppgraderer fra Kjæreste 7.0 til Kone 1.0 fordi de tror at Kone 1.0 er et nytte- og underholdningsprogram. Der tar de fleste feil. Kone 1.0 er et styreprogram, designet for å styre alt. Det er umulig å fjerne Kone 1.0 og gå tilbake til Kjæreste 7.0 når det først er installert. Noen har prøvd å installere Kjæreste 8.0 eller Kone 2.0, men har endt opp med flere problemer enn de hadde med Kone 1.0. Vi anbefaler at du beholder Kone 1.0 og gjør det beste ut av situasjonen. Du kan eventuelt lese hele kapittel 6 i manualen "Alminnelige programfeil".

Systemet vil kjøre perfekt så lenge du tar hele ansvaret for alle programfeil, uansett hva de skyldes. Det beste du kan gjøre er straks å skrive UNNSKYLD for at styresystemet skal gå tilbake til normalen.

Kone 1.0 er et flott program, men det krever en høy grad vedlikehold.

Du kan overveie å kjøpe mer software for å forbedre yteevnen.

Vi anbefaler Blomster 2.1, Sjokolade 5.0, eller i ekstreme tillfeller Pels 2000.

Men du må under ingen omstendigheter installere Venninne_i_miniskjørt 3.3.

Dette programmet støttes ikke av Kone 1.0,og vil sannsynligvis få pc'en din til å plane helt ut.

Med vennlig hilsen

Teknisk Support
Det er det samme for skylda hvem som har den...

MadMan
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2009, 22:15
Motorsykkelen din: Yamaha TDM900 2007

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av MadMan »

Middle Ages Tech Support
Tidløs....
HeHe..

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LRBIVRwvUeE&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LRBIVRwvUeE&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av Intruder »

En innbitt ungkar på jobben ble anbefalt å bruke " ikkefått.no" :lol :janikk :oh Leses :Ikke fått dått ennå. :lol :bananas
Sist redigert av Intruder den 03 feb 2010, 19:34, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gammelgutt

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av Gammelgutt »

Eller som den trønderske unkarsklubben;
ævilha.no
Leses; æ vil ha dott no.
Sist redigert av Gammelgutt den 03 feb 2010, 22:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Data er såvisst ikke for nybegynnere.... :)

Legg inn av tagesk »

Tidenes beste epostadresse eies (fremdeles) av en nordmann:

Maybe @ yes.no

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar