KTM 690 Duke 2008 problemer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 159
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
MC: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Ronning » 21 aug 2018, 21:31

Fint at det løste seg da. :twothumbs: Om det å få med deler er vanlig eller ikke, har jeg ikke peiling på. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av AJ » 21 aug 2018, 22:22

Ronning skrev:
21 aug 2018, 21:31
Fint at det løste seg da. :twothumbs: Om det å få med deler er vanlig eller ikke, har jeg ikke peiling på. :scratch
Har opplevd å få med brukte deler etter rep. flere ganger når det gjelder bil.
Grei ordning synes jeg, for de som gjør dette, slik at man har kontroll med hva som er gjort og ved selvsyn kan sjekke tilstanden på utskiftet (defekt) del.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 22 aug 2018, 13:23

AJ skrev:
21 aug 2018, 22:22
Ronning skrev:
21 aug 2018, 21:31
Fint at det løste seg da. :twothumbs: Om det å få med deler er vanlig eller ikke, har jeg ikke peiling på. :scratch
Har opplevd å få med brukte deler etter rep. flere ganger når det gjelder bil.
Grei ordning synes jeg, for de som gjør dette, slik at man har kontroll med hva som er gjort og ved selvsyn kan sjekke tilstanden på utskiftet (defekt) del.
Ja, forsåvidt enig i det.

Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med den da jeg fikk den i labben når jeg hentet sykkelen. Ingen søppelkasse i nærheten, så jeg bare puttet den i sekken. Tenkte ikke noe mer på det før noen klagde på at det luktet bensin på kontoret på jobb. Pumpa var riktignok pakket i en zip-lock pose, men den var ikke tappet helt for bensin og lakk som bare det i sekken. Nå ligger/henger sekk, joggesko, treningsklær, brillehus osv. til lufting på balkongen hjemme... :P
Sist redigert av Sakkle den 22 aug 2018, 15:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av AJ » 22 aug 2018, 13:33

Sakkle skrev:
22 aug 2018, 13:23
Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med da jeg fikk den i labben når jeg hentet sykkelen. Ingen søppelkasse i nærheten, så jeg bare puttet den i sekken.
Litt konspiratorisk, men kanskje dette er en enkle måten verkstedet gjør det på for å slippe avfallshåndteringen selv?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 22 aug 2018, 15:30

AJ skrev:
22 aug 2018, 13:33
Sakkle skrev:
22 aug 2018, 13:23
Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med da jeg fikk den i labben når jeg hentet sykkelen. Ingen søppelkasse i nærheten, så jeg bare puttet den i sekken.
Litt konspiratorisk, men kanskje dette er en enkle måten verkstedet gjør det på for å slippe avfallshåndteringen selv?
Tanken slo meg også...

Lauri
Innlegg: 257
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: Yamaha FJ og SRX, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Lauri » 22 aug 2018, 16:52

AJ skrev:
22 aug 2018, 13:33

Litt konspiratorisk, men kanskje dette er en enkle måten verkstedet gjør det på for å slippe avfallshåndteringen selv?
Hehe... :roll neppe av "gjenvinningshensyn". Det er slik at såvel den nye delen, som de utskiftede delene tilhører deg - du er eier. Dermed skal du også ha gammel-delen.

Når du står der med gammel-delen i hånda så vet du følgende:
- delen har faktisk blitt skiftet.
- ved tvist (var det rett å bytte delen?) så kan du ta med deg den utskiftede delen til et uavhengig verksted å be dem og vurdere "graden av slitasje og dermed nødvendigheten av å bytte"
- å ha hånd om gammeldelen er viktig dersom du senere får andre feil på sykkelen der de andre feilene er en følge av slitasje fra gammel-delen; burde verkstedet skjønt og dermed foretatt ytterliggere utskiftinger (og slik forhindret følge-feil)?

- og sist, men ikke minst: de av oss som er mistenksomme av natur får nå, med gammel-delen, mulighet til å studere, spikko'lere og forutsi framtidige feil eller årsaken til dj*...skapen.

Moralen er: Gammel-delen både har i nu'et og kan ha framtidig verdi. Så spørs det om du har tilstrekkelig lagringsplass :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 239
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av haakeik » 13 sep 2018, 09:27

Ta ut den andre db-killer'n og mål diameteren på den. Det trenger du når du skal bestille ny db-killer, så framt du ikke vet nøyaktig hvilket anlegg du har.
Her er et eksempel: https://www.motorspeed.no/leovince/3034 ... cobra-25mm

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 239
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av haakeik » 13 sep 2018, 09:31

haakeik skrev:
13 sep 2018, 09:27
Ta ut den andre db-killer'n og mål diameteren på den. Det trenger du når du skal bestille ny db-killer, så framt du ikke vet nøyaktig hvilket L&V anlegg du har.
Her er et eksempel: https://www.motorspeed.no/leovince/3034 ... cobra-25mm

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 13 sep 2018, 09:52

haakeik skrev:
13 sep 2018, 09:27
Ta ut den andre db-killer'n og mål diameteren på den. Det trenger du når du skal bestille ny db-killer, så framt du ikke vet nøyaktig hvilket anlegg du har.
Her er et eksempel: https://www.motorspeed.no/leovince/3034 ... cobra-25mm
Ja, jeg har forsøkt å se på anlegget etter et modellnummer eller navn men finner ikke noe. Bildesøk på nettet har heller ikke ført frem. Så må nok måle ja... den ligner veldig på den du har lenket forøvrig. Skrur den ut og måler i ettermiddag så får vi se.

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008

Legg inn av Sakkle » 12 okt 2018, 14:06

Så motorolje ble diskutert i en annen tråd her og har tenkt å bytte denne selv snart på Duken. Jeg ser at manualen anbefaler Motorex CROSS POWER 4T SAE 10W/60. Det viktigste her er vel at olja er 10w/60, men uansett... Hvorfor anbefales det en "off road" olje på en gatesykkel. Er det fordi motoren er av "off-orad typen"? Det er vel samme motor på duken som på enduro syklene til KTM fra samme periode?

Eller for å spørre litt mer konkret... Har det noe å si hvilken av disse man bruker?

SverreOlsen
Innlegg: 560
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: KTM 690 Duke 2008

Legg inn av SverreOlsen » 12 okt 2018, 20:55

Sakkle skrev:
12 okt 2018, 14:06
Så motorolje ble diskutert i en annen tråd her og har tenkt å bytte denne selv snart på Duken. Jeg ser at manualen anbefaler Motorex CROSS POWER 4T SAE 10W/60. Det viktigste her er vel at olja er 10w/60, men uansett... Hvorfor anbefales det en "off road" olje på en gatesykkel. Er det fordi motoren er av "off-orad typen"? Det er vel samme motor på duken som på enduro syklene til KTM fra samme periode?

Eller for å spørre litt mer konkret... Har det noe å si hvilken av disse man bruker?
Slikt spørsmål får du 100 svar da alle har sin mening :-) Tror selv mer hyppige oljebytte har mer å si enn prisen/kvaliteten på olja. Eneste som har bevist forskjell er syntetisk vs mineral olje. Der er det forskjell.

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008

Legg inn av Sakkle » 13 okt 2018, 14:57

SverreOlsen skrev:
12 okt 2018, 20:55
Slikt spørsmål får du 100 svar da alle har sin mening :-) Tror selv mer hyppige oljebytte har mer å si enn prisen/kvaliteten på olja. Eneste som har bevist forskjell er syntetisk vs mineral olje. Der er det forskjell.
Ja, det ante meg. Så så lenge man ikke fyller riktig viskositet så går det vel stort sett greit da antar jeg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4320
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av kjellv » 13 okt 2018, 15:12

Når det gjelder håndtering av brukte/utbyttede deler tror jeg det har en enkel forklaring.
De utbyttede deler er dine, du har i tillegg kjøpt ny del og betalt for montering av den. Det hender at etter et verkstedbesøk viser det seg at problemet likevel ikke er løst. I slike tilfeller oppstår det gjerne rykter om at verkstedet har tatt betaling for å bytte en del, men har bare reparert den. Det kan være at verkstedets politikk er at de utskiftede delene utleveres eller i det minste framvises til kunde for å unngå slike rykter.

Online
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 13 okt 2018, 15:31

kjellv skrev:
13 okt 2018, 15:12
Når det gjelder håndtering av brukte/utbyttede deler tror jeg det har en enkel forklaring.
De utbyttede deler er dine, du har i tillegg kjøpt ny del og betalt for montering av den. Det hender at etter et verkstedbesøk viser det seg at problemet likevel ikke er løst. I slike tilfeller oppstår det gjerne rykter om at verkstedet har tatt betaling for å bytte en del, men har bare reparert den. Det kan være at verkstedets politikk er at de utskiftede delene utleveres eller i det minste framvises til kunde for å unngå slike rykter.
Ja, det gir absolutt menig.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: aircooled, Sakkle og 4 gjester