Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Nomade »


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

Takk for svar! Får stikke innom BT etterpå å kjøpe en pakke med dor.

Men, se på denne videoen igjen.

Spol til 1:10 ut i videoen. Jeg opplevde ikke at jeg hadde den bevegeligheten i kalipperen som han viser her. Man ser at han dytter den frem og tilbake. Det klarte ikke jeg.
https://www.youtube.com/watch?v=17oO6Xp5ej0&t=56s

Jeg hadde samme problemet da jeg ikke fikk på bakdekket etter jeg hadde kjede og drev. Det var da kalipperen bak som stod for langt ut til venstre (sett bakfra) sånn at glippe mellom klossene ble for trangt for at skiva fikk plass.

Sykkelen har gått 60K, så noe slitasje og dritt må man vel regne med at kommer på disse delene.

KawaKjetil

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av KawaKjetil »

Den bevegelsen i videoen må du ha. Da slår klossene tilbake etter bremsing pga skivene har et lite kast som gjør at de glir tilbake fra skiven (håper jeg ordla meg riktig og forståelig her)
Bolten innafor gummimansjettene har jeg brukt å smøre med kobberfett da den er god resistent mot vanninntrenging.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

KawaKjetil skrev: 10 aug 2018, 12:44 Den bevegelsen i videoen må du ha. Da slår klossene tilbake etter bremsing pga skivene har et lite kast som gjør at de glir tilbake fra skiven (håper jeg ordla meg riktig og forståelig her)
Bolten innafor gummimansjettene har jeg brukt å smøre med kobberfett da den er god resistent mot vanninntrenging.
Skjønner.

Har vært bortreist siden dette oppstod, så har ikke fått anledning til å prøve tipsene som har kommet.
Blir en runde med drivdor, gummihammer, kobberpasta og bremserens i morgen, så får vi se.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

En lystig update på bremseproblemet:

Jeg ble kontaktet av en veldig trivelig kar jeg hadde fått hjelp av tidligere som hadde sett at jeg hadde problemer med bremsene her inne.
Kort fortalt, jeg heiv på de gamle klossene og kjørte opp til han tidligere i dag. Som nevnt over hadde jeg en mistanke om at treghet i glideboltene var årsaken til at klossene lå så tett på skivene.

Mistanken viste seg å stemme. Glideboltene på høyre kalipper satt helt bom fast. Etter flere timer med banking, jekking, varmepistol og WD-40 løsna bolten. Da hadde vi tatt av hele kalipperen. Bolten var helt fastrusta, men pakninga var fin, så det var litt merkelig. Det var ikke noe fett på bolten i det hele tatt. Vi fikk pussa vekk rusten på bolt og kalipper, samt smørt opp sånn at det skulle gli som det skal.
I samme slengen ble stemplene rengjort. Mye møkk der og.

Venstre side var ikke så ille, men det ble smurt opp og rensa der og. Nå er begge kalipperne overhalt og forbremsen lufta med nye bremseklosser. Du verden som bremsene biter nå! Nå er det kun en finger som gjelder.

Klossene subber fortsatt litt, men ikke mer enn de andre sykkelene jeg har eid har gjort, så tenker at det er innenfor normalen.

Dette var faktisk andre gang en vilt fremmed mann har brukt mange timer av sin fritid for å hjelpe meg. I fjor fikk jeg reparert speilet jeg knakk dagen før jeg skulle på langtur og nå dette. Jeg er evig takknemlig!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 11 aug 2018, 18:24 En lystig update på bremseproblemet:

Jeg ble kontaktet av en veldig trivelig kar jeg hadde fått hjelp av tidligere som hadde sett at jeg hadde problemer med bremsene her inne.
Godt at problemet endelig ser ut til å være løst :thumleft .
Og ekstra artig, synes jeg, at folk som både er registrerte brukere og andre som ikke er det, leser her inne og tar kontakt for å hjelpe til.
Da synes jeg forumet har oppnådd mye av hensikten med sin eksistens :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av KawaKjetil »

Kjekt å høre at det ordnet seg, og ikke minst at folk er hjelpsomme overfor en de ikke kjenner


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Skogstrollet »

Utrolig hyggelig å kunne få hjelp på en slik måte, ja :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av simpson »

Bytta du mansjetter på stemplene?
Hvis det var drit og rust på stemplene må mansjettene være defekte.
Hvis de var hele, kan forrige eier bytte kun mansjetter uten å ha hatt ute stempler og gjort rent.
Som regel er bremser ganske kurante å overhale, kun få bevegelige deler.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 11 aug 2018, 19:46 Bytta du mansjetter på stemplene?
Hvis det var drit og rust på stemplene må mansjettene være defekte.
Hvis de var hele, kan forrige eier bytte kun mansjetter uten å ha hatt ute stempler og gjort rent.
Som regel er bremser ganske kurante å overhale, kun få bevegelige deler.
Nei, vi byttet ingen pakninger eller mansjetter. Litt usikker på hva du mener med mansjetter. Tenker du på mansjettene rundt glidebolten eller pakningene/ringene rundt to de stemplene i kalipperen?
Begge deler ble vurdert som intakte uten synlige tegn på slitasje. Mistanken gikk heller til høytrykkspyling av forrige eier.

Var uansett veldig nyttig å se kalipperen i deler. Nå har jeg veldig klart for meg hvordan det hele henger sammen.

Jeg merker at jeg sliter med å forstå en del begreper utelukkende fordi jeg ikke vet hva de ulike delene heter på fagspråket, vet hva delene gjør og hvordan de ser ut, men ikke hva det kalles. :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av FredrikE24 »

Kalippere med glidebolter er noe dritt.. Visste ikke at BMW valgte en slik løsning på disse.. Har hatt mine runder med fastrustne glidebolter oppgjennom.. :sk?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av simpson »

Dansekris skrev: 12 aug 2018, 00:06
simpson skrev: 11 aug 2018, 19:46 Bytta du mansjetter på stemplene?
Hvis det var drit og rust på stemplene må mansjettene være defekte.
Hvis de var hele, kan forrige eier bytte kun mansjetter uten å ha hatt ute stempler og gjort rent.
Som regel er bremser ganske kurante å overhale, kun få bevegelige deler.
Nei, vi byttet ingen pakninger eller mansjetter. Litt usikker på hva du mener med mansjetter. Tenker du på mansjettene rundt glidebolten eller pakningene/ringene rundt to de stemplene i kalipperen?
Begge deler ble vurdert som intakte uten synlige tegn på slitasje. Mistanken gikk heller til høytrykkspyling av forrige eier.

Var uansett veldig nyttig å se kalipperen i deler. Nå har jeg veldig klart for meg hvordan det hele henger sammen.

Jeg merker at jeg sliter med å forstå en del begreper utelukkende fordi jeg ikke vet hva de ulike delene heter på fagspråket, vet hva delene gjør og hvordan de ser ut, men ikke hva det kalles. :crazy:
Det sitter mansjetter både rundt stemplene og rundt bolten som kaliperen glir på.
Hvis disse er defekte vil vann og dritt komme inn og det vil sette seg.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 12 aug 2018, 12:38
Dansekris skrev: 12 aug 2018, 00:06
simpson skrev: 11 aug 2018, 19:46 Bytta du mansjetter på stemplene?
Hvis det var drit og rust på stemplene må mansjettene være defekte.
Hvis de var hele, kan forrige eier bytte kun mansjetter uten å ha hatt ute stempler og gjort rent.
Som regel er bremser ganske kurante å overhale, kun få bevegelige deler.
Nei, vi byttet ingen pakninger eller mansjetter. Litt usikker på hva du mener med mansjetter. Tenker du på mansjettene rundt glidebolten eller pakningene/ringene rundt to de stemplene i kalipperen?
Begge deler ble vurdert som intakte uten synlige tegn på slitasje. Mistanken gikk heller til høytrykkspyling av forrige eier.

Var uansett veldig nyttig å se kalipperen i deler. Nå har jeg veldig klart for meg hvordan det hele henger sammen.

Jeg merker at jeg sliter med å forstå en del begreper utelukkende fordi jeg ikke vet hva de ulike delene heter på fagspråket, vet hva delene gjør og hvordan de ser ut, men ikke hva det kalles. :crazy:
Det sitter mansjetter både rundt stemplene og rundt bolten som kaliperen glir på.
Hvis disse er defekte vil vann og dritt komme inn og det vil sette seg.
Ja, da er jeg med. Mansjetten rundt glidebolten ble grundig inspisert grundig og den så helt fin ut. Får evt bytte ut ved neste anledning. Skal uansett følge med på bevegeligheten fremover og være forsiktig med mye vann rett på kalipperen.

Subber klossene i hos deg?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av simpson »

Ja de ligger inntil men ikke mer enn normalt.¨
Det er ikke noen form for retur på klosser, bare at trykket blir borte så klossene vil dermed stort sett ligge i kontakt med skiva.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

Jeg har for tiden ikke bakbrems.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Skulle teste bakbremsen her når jeg kjørte fra jobb. Trykka ned hendelen og den bare fortsatte... :crazy:

Svar