Fra kardang til kjede...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

I et forum som MCsiden.no vil det alltid være diskusjoner for og i mot forskjellige løsninger som motorsykkelprodusentene og hva man selv velger.
Som f. eks. anbefalte motoroljer, er en gjenganger på så og si alle MC-forum verden over...

Motoroljer skal vi la ligge i denne omgang.
Derimot kan det være interessant å høre med MCsiden.no folket om det er noen her som en eller flere ganger har valgt å gå fra kardangsykkel, evt. reimdrevet til kjededrevet sykkel og hvorfor de har gjort dette.
Og ikke minst om hvilke erfaringer de har gjort med begge drivlinjene og gjerne også meninger om hva som foretrekkes.

Ingen grunn til å gå i skyttergravene og tømme ammunisjonsbeltet, men en frisk menings- og erfaringsutveksling om temaet tåler vi absolutt.

Så... kjør debatt dere som har gått fra kardangsykkel til kjedesykkel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har begge deler og jeg må innrømme at jeg verdsetter enkelheten med kjededrift fra et konstruksjonsmessig synspunkt. Det gjør ting litt enklere når motoren skal løftes ut. Mye mindre dill og dall.
På en annen side, vedlikeholdet er helt pyton, da i form av stramming og all denne smøringen. Noe som medfører at jeg gjerne ikke gjør noe med det før jeg må. På det tidspunktet hopper kjedet over bakdrevet med en påfølgende lugging ved akselerasjon. Da må det strammes.
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.

Etter drøyt 90k måtte kardangen få nye lagre i vinter. Noe som er et lite prosjekt, og som kostet en tusenlapp i deler. En tilsvarende kjedesykkel ville kanskje vært på sitt 3dje eller 4de kjede + drevskifte. Kanskje 12-1500kr hver gang? Kardangen min trenger en skvett ny olje annethvert år, jeg skifter hvert år. Ca. 80kr i året.
Et havari vil selvsagt gjøre et langt større innhogg i pengesekken. Å fjerne kardangen fra sykkelen tar et kvarters tid. Kostnadsmessig på lang sikt uten havari vil kardangen komme bedre ut. Bruker vel mer penger på kjedespray enn på kardangolje jeg hvertfall.

Jeg vinterkjører kjedesykkelen og når hestehoven blomstrer i grøftene igjen på våren har jeg strammet maks på et kjede som var kappet i korteste laget i utgangspunktet. Da med kun jobbkjøring..

Jeg liker godt tanken på at et oljebytte gjort på høsten gjør sykkelen klar for en ny sesong uten å ofre drivlinja en tanke før neste høst.

Drivlinjetap er jo en ulempe for kardangen. K1200RS mister 16hk i drivlinja ved makseffekt.

Kjededrift er enklere å konstruere, og mye billigere å produsere. Drivlinjetap er minimal. De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av ejs »

Er en ting som er dumt med vinkeldrev, veldig dyrt å forandre gir ratio. (Kardang er egentlig navnet på universalledd.) :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker at jeg ikke bryr meg så mye om sykkelen jeg velger har kjededrift eller ikke. Prisforskjellene som er stipelert her er så kjedelig små at det nok er mange andre steder man kan dra inn besparelsene hvis det er viktig. Jeg hadde valgt den sykkelen jeg har mest lyst på, helt uavhengig om den har kardang eller ikke.

Personlig synes jeg ikke akkurat det er "slitsomt" med kjededrift. Det krever sikkert mer vedlikehold men ikke noe mer enn hva en mann med 10 tommeltotter får til med en kjedebørste og litt parafin.

Jeg har jo hatt en Cruiser med kardang/reimdrift og kan ikke i ettertid si at jeg følte noen ekstra frihet grunnet dette. Jeg slapp så klart å smøre kjede, men jeg vasker nå sykkelen såpass grundig uansett at selve kjedevasken bare blir en liten del av seansen.

Så for min del er det ett fett hva sykkelen har :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

+
Sist redigert av simpson den 29 aug 2018, 05:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

simpson skrev: 29 aug 2018, 05:25
FredrikE24 skrev: 28 aug 2018, 23:18
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.



De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.
Det finnes mange sykler med enkeltsving som har kjede og du tar av bakhjulet før du i det hele tatt har fått funnet frem muttertrekkeren til dine 5 bolter på bakhjulet med kardang. Du rører ikke kjede engang.
Du strammer kjede også kjappere enn tiden du bruker på å stramme de samme fem boltene igjen.
Kardang er egnet for tursykler, men ellers er det veldig få fordeler med kardang.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 29 aug 2018, 05:26
simpson skrev: 29 aug 2018, 05:25
FredrikE24 skrev: 28 aug 2018, 23:18
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.



De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.
Det finnes mange sykler med enkeltsving som har kjede og du tar av bakhjulet før du i det hele tatt har fått funnet frem muttertrekkeren til dine 5 bolter på bakhjulet med kardang. Du rører ikke kjede engang.
Du strammer kjede også kjappere enn tiden du bruker på å stramme de samme fem boltene igjen.
Kardang er egnet for tursykler, men ellers er det veldig få fordeler med kardang.
Enig.
Og omdreving er enkelt. Kjedet strammer jeg når bakhjulet er av ifbm dekkskift.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1084
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Tore L »

Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

Tore L skrev: 29 aug 2018, 09:29 Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Kjøper heller ikke sykkel ut i fra om det har det ene eller det andre.
Men tiden du bruker på vedlikehold av kjede er minimalt og får du problemer med kardang så løper fort konstnadene og tiden det tar mange ganger det som er med kjede.
Og som cannon sier, du kan dreve om og tilpasse sykkelen bedre for ditt bruk.
En annen ting er at med kardang får du andre kjøreegenskaper på sykkelen, den vil b.l.a. løfte seg bak under akselerasjon og det er ikke gunstig ved pådrag i svinger..... :O

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Dansekris »

Jeg syns det er mye styr med kjede på min sykkel, så har sett for meg at kardang gjør livet litteran lettere hvis jeg skal en gang skal oppgradere til storebror R1200 GS.

GSen min er ganske følsom for ugunstig kjedeslakk, så jeg syns ofte det er vanskelig å finne den slakken som gir den jevneste kraftoverføringen.
Sist redigert av Dansekris den 29 aug 2018, 09:47, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 29 aug 2018, 08:52 Og omdreving er enkelt. Kjedet strammer jeg når bakhjulet er av ifbm dekkskift.
Ang. omdreving fra 17 til 16 fordrev så gjorde dette den forrige KTM'en min bedre å kjøre i lav fart. Mindre nykking med lavere utveksling med 16 tanns drev.
Bedre å kjøre i sjettegiret også, som med standarddrevingen er et rent overgir best egnet til høyfartskjøring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1084
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Tore L »

simpson skrev: 29 aug 2018, 09:35
Tore L skrev: 29 aug 2018, 09:29 Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Kjøper heller ikke sykkel ut i fra om det har det ene eller det andre.
Men tiden du bruker på vedlikehold av kjede er minimalt og får du problemer med kardang så løper fort konstnadene og tiden det tar mange ganger det som er med kjede.
Og som cannon sier, du kan dreve om og tilpasse sykkelen bedre for ditt bruk.
En annen ting er at med kardang får du andre kjøreegenskaper på sykkelen, den vil b.l.a. løfte seg bak under akselerasjon og det er ikke gunstig ved pådrag i svinger..... :O
Jeg har aldri vært der at jeg synes at jeg må dreve om de kardangsykklene jeg har kjørt - Min K1200 GT m/ 152 HK hadde nok av krefer på alle nivåer i alle gear for mitt bruk, og det har den jeg har nå også. 125 Hk på Gs'en virker som mer en nok for det jeg driver med av kjøring. At den løfter seg bak under akselerasjon, vet jeg egentlig ikke så mye om, men det er heller ikke noe problem for min kjøring på de veiene jeg kjører.
Men ved banekjøring og du skal ha max trøkk ut av svingene, kan jeg jo se problemet om / hvis bakhjulet løfter seg under akselerasjon. :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av KåreDump »

Runder snart 60k med reimdrift, og er storfornøyd!
Herlig befriende å slippe klin med smøring av kjede, og påfølgende søl på felg +++.
Har heller ikke hatt behov for å justere, sjekker kun ved dekkskift (tre ganger til nå...).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Ronning »

Bakenden løfter seg ved gasspådrag med kjede og.
Fikk demo under kjøreopplæringa.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Grendel »

Da jeg skulle kjøpe min første sykkel var jeg veldig bestemt på å skaffe en med kardang. Ettersom jeg hadde lest at dette kreve mindre vedlikehold så ville det være foretrukket for en som har sykkel i fellesgarasje. Kardang skulle jo også være roligere/mindre støyende.

Jeg hadde lister med ulike sykkelmodeller som var på ønskelisten. Her var det listet opp modell, pris, finnkode og kardang/kjede/rem etc.

Tilfeldigheter førte til at jeg fikk en kjedesykkel.
Det har ikke blitt så store problemer å holde på med kjedet. Jeg smører det nok ikke så ofte som det skulle, men det har holdt seg bra.

Hva min neste sykkel vil få av fremdriftsystem? Jeg tror ikke jeg vil legge vekt på det. Det blir nok hjertet som bestemmer, der også.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 29 aug 2018, 12:47 Hva min neste sykkel vil få av fremdriftsystem? Jeg tror ikke jeg vil legge vekt på det. Det blir nok hjertet som bestemmer, der også.

8-)
Sånn var det for meg da jeg gikk for KTM 1290 i 2015.
Men jeg skal innrømme at jeg tenkte meg om et par ganger nettopp fordi sykkelen hadde kjededrift... :redface .
Kom jo fra kardangsykkelen Moto Guzzi Stelvio, som jeg, tross noen tekniske "humper i veien", var storfornøyd med.
Men så slo kubikksyken til sammen med nysgjerrigheten på nyskapningen fra KTM. Og jeg kom meg kjapt over betenkelighetsfasen ang. kjede - kardang greia.
Kunne jo ikke la en slik detalj bestemme hva jeg hadde lyst på :[-( .
Vurderte for øvrig Yamaha Super Ténéré XT1200, som jo har kardang.
Men slo raskt fra meg kardangsykler som BMW GS/A og Honda VFR1200X Crossrunner.

Angret ikke på at jeg valgte KTM. Tre sesonger og 55K taler vel sitt tydelige språk om at jeg var godt fornøyd med denne.
Kjedevedlikeholdet var ikke akkurat arbeidskrevende, mer som hyggelig pusling med sykkelen når den skulle vaskes.
Dessuten monterte jeg jo kjapt Tutoro kjedesmører som funket utmerket. Dermed ingen behov for å trekke fra en kjedespraykanne etter lange dagsetapper.
På den nye 1290'en har jeg fått Tutoro'en til å funke enda bedre ved å flytte oljepåføringsdysa fra bakdrevet til rett bak framdrevet, som har ført til at langt mindre olje kases av kjedet og havner på bakfelgen. Så og si ingenting, faktisk.

På den forrige KTM'en fikk jeg bytta kjede og drev rett før sykkelen runda 30K, om jeg ikke husker feil.
Skal bli spennende å se hvor lenge detvil vare på sykkelen jeg har nå.
Så langt ser alt veldig bra ut etter drøye 11K. I løpet av denne kjøredistansen har jeg justert kjedet én gang. Det tok ikke mange minuttene.. .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

På BMW med paralever, så løfter ikke disse seg bak ved pådrag. Det er ikke et issue lenger. Jeg har imidlertid lagt merke til at ikke så mange japanere har noen innretning for å forhindre dette.

BMW introduserte Paralever på alle sine sykler fra og med BMW K1 på 80-tallet.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

Klarer ikke se problemet med kjededrift. Det tar hverken lang tid å stramme, smøre eller ta av om det trengs. Jada, jeg har sykler med begge drifter :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 14:52 På BMW med paralever, så løfter ikke disse seg bak ved pådrag. Det er ikke et issue lenger. Jeg har imidlertid lagt merke til at ikke så mange japanere har noen innretning for å forhindre dette.

BMW introduserte Paralever på alle sine sykler fra og med BMW K1 på 80-tallet.
Løsning på spesielt Yamaha Super Ténéré XT 1200'en ser ganske enkel og faktisk litt spinkel ut. Men jeg har aldri lest om problemer med denne løsningen på disse syklene, som jo har vært i produksjon siden 2010.
Enkel løsning i forhold til paraleverkonstruksjone som BMW syklene har og som også de utgåtte Moto Guzzi modellene hadde.
Felles for disse er at de har enkel svingarm.
Det har derimot ikke XT 1200. Kan dette være en del av forklaringen, tro?

Nye Moto Guzzi V85 har også en bakgaffelløsning som ligner veldig på XT 1200 og en tilsynlatende enkelt konstruert kardang uten parallellstag slik vi altså kjenner det fra BMW og utgåtte Moto Guzzi modeller.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev: 28 aug 2018, 23:18 Jeg har begge deler og jeg må innrømme at jeg verdsetter enkelheten med kjededrift fra et konstruksjonsmessig synspunkt. Det gjør ting litt enklere når motoren skal løftes ut. Mye mindre dill og dall.
På en annen side, vedlikeholdet er helt pyton, da i form av stramming og all denne smøringen. Noe som medfører at jeg gjerne ikke gjør noe med det før jeg må. På det tidspunktet hopper kjedet over bakdrevet med en påfølgende lugging ved akselerasjon. Da må det strammes.
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.

Etter drøyt 90k måtte kardangen få nye lagre i vinter. Noe som er et lite prosjekt, og som kostet en tusenlapp i deler. En tilsvarende kjedesykkel ville kanskje vært på sitt 3dje eller 4de kjede + drevskifte. Kanskje 12-1500kr hver gang? Kardangen min trenger en skvett ny olje annethvert år, jeg skifter hvert år. Ca. 80kr i året.
Et havari vil selvsagt gjøre et langt større innhogg i pengesekken. Å fjerne kardangen fra sykkelen tar et kvarters tid. Kostnadsmessig på lang sikt uten havari vil kardangen komme bedre ut. Bruker vel mer penger på kjedespray enn på kardangolje jeg hvertfall.

Jeg vinterkjører kjedesykkelen og når hestehoven blomstrer i grøftene igjen på våren har jeg strammet maks på et kjede som var kappet i korteste laget i utgangspunktet. Da med kun jobbkjøring..

Jeg liker godt tanken på at et oljebytte gjort på høsten gjør sykkelen klar for en ny sesong uten å ofre drivlinja en tanke før neste høst.

Drivlinjetap er jo en ulempe for kardangen. K1200RS mister 16hk i drivlinja ved makseffekt.

Kjededrift er enklere å konstruere, og mye billigere å produsere. Drivlinjetap er minimal. De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.
På GS bør man regne med å bytte drivaksel å. Så oppunder 10k hver 80 000 - 100 000km.
Dvs ca samme pris som å bytte kjedet er par 3 ganger
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

På GS bør man regne med å bytte drivaksel å. Så oppunder 10k hver 80 000 - 100 000km.
Dvs ca samme pris som å bytte kjedet er par 3 ganger
[/quote]

Jeg vil heller si 4-5 ganger
På min GS 800 kosta drev/kjede under 2000 kr.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

simpson skrev: 29 aug 2018, 15:46 På GS bør man regne med å bytte drivaksel å. Så oppunder 10k hver 80 000 - 100 000km.
Dvs ca samme pris som å bytte kjedet er par 3 ganger
Jeg vil heller si 4-5 ganger
På min GS 800 kosta drev/kjede under 2000 kr.
[/quote]

Jaja, det varierer jo veldig fra person til person. Jeg skifter også ofte, men det er fordi jeg også bytter rundt på framdrev, kjører mye i vann og dritt + på vinteren
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

Bytte drivaksel? Er det universalleddene som blir slitt? De kan man nok overhale uten å bytte hele akselen. Jeg sjekket begge mine og de er helt strøkne etter 90k. En GS som har blitt kjørt 90k i skog og i fjellet har mest sannsynlig annet også som er skifteklart enn en som går på asfalt primært.

Jeg forteller hvertfall min mening om kjede VS. Kardang. Jeg favoriserer kardangen i det daglige av den enkle grunnen at jeg slipper å tenke på drivlinja og vask av den utenom en gang pr. Høst før lagring.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 16:15 Bytte drivaksel? Er det universalleddene som blir slitt? De kan man nok overhale uten å bytte hele akselen. Jeg sjekket begge mine og de er helt strøkne etter 90k. En GS som har blitt kjørt 90k i skog og i fjellet har mest sannsynlig annet også som er skifteklart enn en som går på asfalt primært.

Jeg forteller hvertfall min mening om kjede VS. Kardang. Jeg favoriserer kardangen i det daglige av den enkle grunnen at jeg slipper å tenke på drivlinja og vask av den utenom en gang pr. Høst før lagring.
Nei, du må bytte hele.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 16:15 Bytte drivaksel? Er det universalleddene som blir slitt? De kan man nok overhale uten å bytte hele akselen. Jeg sjekket begge mine og de er helt strøkne etter 90k. En GS som har blitt kjørt 90k i skog og i fjellet har mest sannsynlig annet også som er skifteklart enn en som går på asfalt primært.

Jeg forteller hvertfall min mening om kjede VS. Kardang. Jeg favoriserer kardangen i det daglige av den enkle grunnen at jeg slipper å tenke på drivlinja og vask av den utenom en gang pr. Høst før lagring.
Ja, det er leddene som blir slitt. Nei, du må bytte hele.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar